Cities: Skylines 2
Har Finland gjort världens bästa stadsbyggare igen? FZ:s Johan Olander söker svar.
Hur är Xbox-versionen? Går det att spela med kontroll? Och flyter det bättre eller sämre? 😬
Jag har bara testat till PC, men laddade ner det till Steamdeck. Ber att få återkomma.
I am the black wizards.
På tal som Simcity 2000. Kommer ihåg att vi spelade det som små, så försvann det vid en omformatering eller något sånt. Sa farsan att han nog kunde fixa fram det från nån kollega på den tiden, sagt och gjort kom han med en diskett som vi glatt stoppade i datorn. Visade sig vara Simcity, besviken var stor! Från att aliens kunde attackera, jordbävningar och bränder, till att i princip vara den enklaste pixeldatagrafiken och hoppa tillbaka 1-2 generationer i utvecklingen.
Trafiken blir det viktigaste. Blir ett test på GP
"very low. Då sitter jag på en dator med 16 GB DDR5-minne, Geforce RTX 3060 Ti och AMD Ryzen 5 7600"
Hur särskiljer man på dålig optimering och next-gen? Om det är tusentals buggar är det ju desto värre förvisso. Men att ett 3060 Ti inte kan driva det på very low är för mig dåligt optimerat. För de har sagt "Det kommer bli bättre". Men ni sa ju just att problemet är att det är next gen...? Tror de lyckades försäga sig lite där.
Det konstiga är att PS5 har 3060 och de ska släppa där.Denna gång släpper de på konsol och PC vilket får mig att tro att de spritt sina resurser.
"However, there seem to be issues with the Xbox X/S and PS5 versions. "
Det jag stör mig på är att de uppade kraven bara någon vecka sedan. Det är dåligt för alla som förbokat och troligen medvetet och alla har inte koll på det. Att man alltid ska behöva ha ögonen på spelutvecklare hela tiden börjar förstöra denna hobbyn fullständigt.
Trafiken blir det viktigaste. Blir ett test på GP
"very low. Då sitter jag på en dator med 16 GB DDR5-minne, Geforce RTX 3060 Ti och AMD Ryzen 5 7600"
Hur särskiljer man på dålig optimering och next-gen? Om det är tusentals buggar är det ju desto värre förvisso. Men att ett 3060 Ti inte kan driva det på very low är för mig dåligt optimerat. För de har sagt "Det kommer bli bättre". Men ni sa ju just att problemet är att det är next gen...? Tror de lyckades försäga sig lite där.
Det jag stör mig på är att de uppade kraven bara någon vecka sedan. Det är dåligt för alla som förbokat och troligen medvetet och alla har inte koll på det. Att man alltid ska behöva ha ögonen på spelutvecklare hela tiden börjar förstöra denna hobbyn fullständigt.
Alla förhandsbokningar återbetalades dock i samband med höjda systemkrav och senareläggning av PS5 X/S.
Hur är Xbox-versionen? Går det att spela med kontroll? Och flyter det bättre eller sämre? 😬
Såg nu att ni i en artikel för ett par dagar sen skrev att konsol-versionerna blivit framflyttade till nästa år pga prestandaproblemen.
Xbox versionen är försenad till nästa år.
Har ungefär likvärdig dator som recensenten men blir glad av att det finns på gamepass, så kommer spela vid släpp helt klart! Härlig recension!
En glad kalmarit boende på Gotland!
Suverän läsning! Om, med din konfigurering, 20000 invånare tvingade dig att köra på "low" så blir man lite försiktig. Hur ska då spelet köras med ett par hundra tusen? Är det fortfarande singletrådsprestanda som är kung? Var väldigt mycket prat om att prestandan skulle förbättras i CS1 också. Visst blev det bättre något år efter release men skalade väl inte alls över fyra trådar? Nje, väntar med köp tills jag läst mer prestandatester. Sitter och klurar på att uppgradera burken just för CS2 men om det är nästintill ospelbart i större städer så...
Trafiken blir det viktigaste. Blir ett test på GP
"very low. Då sitter jag på en dator med 16 GB DDR5-minne, Geforce RTX 3060 Ti och AMD Ryzen 5 7600"
Hur särskiljer man på dålig optimering och next-gen? Om det är tusentals buggar är det ju desto värre förvisso. Men att ett 3060 Ti inte kan driva det på very low är för mig dåligt optimerat. För de har sagt "Det kommer bli bättre". Men ni sa ju just att problemet är att det är next gen...? Tror de lyckades försäga sig lite där.
Det konstiga är att PS5 har 3060 och de ska släppa där.Denna gång släpper de på konsol och PC vilket får mig att tro att de spritt sina resurser.
"However, there seem to be issues with the Xbox X/S and PS5 versions. "
Det jag stör mig på är att de uppade kraven bara någon vecka sedan. Det är dåligt för alla som förbokat och troligen medvetet och alla har inte koll på det. Att man alltid ska behöva ha ögonen på spelutvecklare hela tiden börjar förstöra denna hobbyn fullständigt.
På very low funkar det bra, men ja alltså. Att säga att de vill skapa en "next-gen"-upplevelse och att kraven är därefter. Det är bara en ursäkt för dålig optimering.
Kan säga att det inte har varit märkbar skillnad på 20 000 invånare och 40 000 invånare på very low. Processorn jobbar på 30% procent ungefär och grafikkortet 96-98%
Suverän läsning! Om, med din konfigurering, 20000 invånare tvingade dig att köra på "low" så blir man lite försiktig. Hur ska då spelet köras med ett par hundra tusen? Är det fortfarande singletrådsprestanda som är kung? Var väldigt mycket prat om att prestandan skulle förbättras i CS1 också. Visst blev det bättre något år efter release men skalade väl inte alls över fyra trådar? Nje, väntar med köp tills jag läst mer prestandatester. Sitter och klurar på att uppgradera burken just för CS2 men om det är nästintill ospelbart i större städer så...
Verkligen inte ospelbart om man kan ta sämre detaljer och i ärlighetens namn var jag rätt obrydd över att behöva gå ner. Men lite stött när man helgen innan lagt 7000 kr på nya grejer till datorn
I am the black wizards.
På very low funkar det bra, men ja alltså. Att säga att de vill skapa en "next-gen"-upplevelse och att kraven är därefter. Det är bara en ursäkt för dålig optimering.
Kan säga att det inte har varit märkbar skillnad på 20 000 invånare och 40 000 invånare på very low. Processorn jobbar på 30% procent ungefär och grafikkortet 96-98%
Nu är jag inte kodare/programmerare så min kunskap är minst sagt ringa. Men det känns som att spelet borde vara CPU-tungt, kanske till och med väldigt tungt men vad är det som gör att det är så pass tungrott avseende GPU? Är det att alla hjul på bilarna ska snurra även om man är helt utzoomad eller? Alla fiskarna i sjön ska vifta på sina fenor oavsett vart man tittar?
Tillägg: Bra recension! Blir ett köp nu!
Nu är jag inte kodare/programmerare så min kunskap är minst sagt ringa. Men det känns som att spelet borde vara CPU-tungt, kanske till och med väldigt tungt men vad är det som gör att det är så pass tungrott avseende GPU? Är det att alla hjul på bilarna ska snurra även om man är helt utzoomad eller? Alla fiskarna i sjön ska vifta på sina fenor oavsett vart man tittar?
Tillägg: Bra recension! Blir ett köp nu!
Förmodligen en kombination av rörande bilar, träd, vattenvågor och detaljer på husen som måste röra sig. Hade gärna sett att man kunde ställa in sådant.
Nu är jag inte kodare/programmerare så min kunskap är minst sagt ringa. Men det känns som att spelet borde vara CPU-tungt, kanske till och med väldigt tungt men vad är det som gör att det är så pass tungrott avseende GPU? Är det att alla hjul på bilarna ska snurra även om man är helt utzoomad eller? Alla fiskarna i sjön ska vifta på sina fenor oavsett vart man tittar?
Tillägg: Bra recension! Blir ett köp nu!
Ja, alltså det är ju vad jag alltid hört. Strategispel/simulatorer är processortunga pga alla beräkningar som måste göras. Men vad som faktiskt suger all kraft från grafikkortet, det är för mig ett mysterium.
Och tack
I am the black wizards.
"Trots att det är sämre optimerat än Starfield...".
Whoa, då är det illa!
Och ytterligare ett spel till i raden man sett fram emot som släpps alldeles för tidigt. Till hyllan och mogna ett år eller två.
Väldigt få "storspel" som levererat och varit färdiga i år (tittar på dig BG3). Som tur är så har några spel dykt upp från ingenstans och istället överraskat och fyllt tomrummen
Men man undrar ju vad som krävs för att utvecklare/utgivare ska skärpa till sig på riktigt?! Uppenbarligen köper folk spelen oavsett skick, mtx osv ändå. Då kommer det fortsätta se ut såhär... eller värre.
Har kodat sen tonåren och bland det första man lärde sig när man gjorde större projekt var att om man stressar och slarvar första halvan så spelar det ingen roll hur mycket man än plåstrar den andra halvan, det kommer aldrig blir riktigt bra. Och för många kockar är dessvärre en klyscha som också stämmer väldigt bra...
Så det är kanske recensenterna som ska "review bomba" för att det ska bli någon skillnad, Johan
Jag köpte det första CS när det släpptes på konsol men har inte startat det än, istället har jag köpt alla expansioner och hela tiden känt att spelet blir bättre om jag väntar ett tag till och vips, nu är tvåan här och dessutom till GP. Hur skulle du jämföra det första spelet med all pimpage mot den nysläppta uppföljaren? Ska jag bara slicka de ekonomiska såren och spela tvåan eller har ettan något annat extra?
Men man undrar ju vad som krävs för att utvecklare/utgivare ska skärpa till sig på riktigt?! Uppenbarligen köper folk spelen oavsett skick, mtx osv ändå. Då kommer det fortsätta se ut såhär... eller värre.
Radikalt höjda priser på spelen så att det enklare går att motivera förlängning av utvecklingstiden.
Viam inveniam aut faciam
Har jag missat något? Specialiserad industri finns ju i ettan.
Det kom väl som DLC.
Nu har du det vanilla i från början.
/Homie
Sometimes there is a moment as you are awakening
When you become aware of the real world around you
But you are still dreaming.
You may think you can fly but you do better not try.
"Trots att det är sämre optimerat än Starfield...".
Whoa, då är det illa!
Och ytterligare ett spel till i raden man sett fram emot som släpps alldeles för tidigt. Till hyllan och mogna ett år eller två.
Väldigt få "storspel" som levererat och varit färdiga i år (tittar på dig BG3). Som tur är så har några spel dykt upp från ingenstans och istället överraskat och fyllt tomrummen
Men man undrar ju vad som krävs för att utvecklare/utgivare ska skärpa till sig på riktigt?! Uppenbarligen köper folk spelen oavsett skick, mtx osv ändå. Då kommer det fortsätta se ut såhär... eller värre.
Har kodat sen tonåren och bland det första man lärde sig när man gjorde större projekt var att om man stressar och slarvar första halvan så spelar det ingen roll hur mycket man än plåstrar den andra halvan, det kommer aldrig blir riktigt bra. Och för många kockar är dessvärre en klyscha som också stämmer väldigt bra...
Så det är kanske recensenterna som ska "review bomba" för att det ska bli någon skillnad, Johan
Det hade jag också gjort, om nu utvecklaren inte varit transparent med det hela. De har ju till och med låtit folk recensera en vecka innan släpp. Här kan man ju som konsument använda sin makt
I am the black wizards.
Det är så illa optimerat att inte ens ett 4090 klarar av att driva 30fps i 1440p:
(från: https://www.pcgameshardware.de/Cities-Skylines-2-Spiel-74219/... )
Och av det jag har sett så är det inte ens särskilt snyggt?
Ouch! Får hoppas på en lösning inom kort. Har i perioder spelat väldigt mycket CS, älskar spelet och hade länge sett fram emot uppföljaren men nu kommer jag nog inte att köpa CS2 närmaste året åtminstone.
Har det inte själv.
Men finns det möjligen för få LOD nivåer på byggnader och detaljer?
Nuvarande toppkort ska ju nästan kunna köra två, om inte till och med tre instanser av detta.
Det hade jag också gjort, om nu utvecklaren inte varit transparent med det hela. De har ju till och med låtit folk recensera en vecka innan släpp. Här kan man ju som konsument använda sin makt
Man kan se utgivarens transparens på olika sätt.
Utgivaren Paradox:
- Spelet är inte klart, men vi släpper det ändå och nu när vi var ärliga gillar ni väl spelet ändå?
Spelaren:
- Går knappt att spela... men japp!
--------------------------------------------------------------------------
Utvecklarna på Colossal Order:
- Vi har jobbat dag som natt och det har blivit ett slarvgöra på grund av utgivarens deadline. Vi vet att vi släpper ett EA-spel och vi behöver minst ett år till för att släppa det spelet VI vill.
Spelaren:
- Går knappt att spela... och vi önskar ni hade väntat med release tills det var klart på riktigt
-------------------------------------------------------------------------
Och konsumentens makt nämnde jag tidigare... den är tyvärr noll. De köper oavsett på något märkligt sätt.
Så när såhär ofärdiga spel släpps kanske ni ska vara lite hårdare med kritiken även om själva spelet i sig egentligen är bra. Gå ner ett steg eller två i betyg, make a stand.
Radikalt höjda priser på spelen så att det enklare går att motivera förlängning av utvecklingstiden.
Samtidigt, nu blir det ju istället så att utvecklarna får lägga månader eller år i efterhand till att fila på spelet.
Som nån annan skrev, nuförtiden spelar ju releasedate mindre roll, standard är att vänta 6-12 månader innan man ge sig på att faktiska spela spelet. Var sjukt länge sen jag köpte och spelade ett spel på dag 1.
Fundera lite på att köpa Cyberpunk och Aliens: Dark Descent, tror Aliens kom i våras. Dessförinnan är det senaste spelet jag spelat Resident Evil 8 och det kom ju för 2-3 år sen. 😛
Fertil mark är ändå rätt komiskt, antar att du siktar på bördig jord?
När man tittar på streams från spelet så kan jag inte förstå varför kraven är så höga, det ser ju värre ut än första spelet, alla träd bara blinkar hela tiden och verkar onödigt "högupplösta" exempelvis. Hade varit intressant att veta vad det är som drar ner prestandan så drastiskt så folk inte ens kan få 60 fps i medium eller lägre inställningar.