Stora ryktestråden för "Switch 2"
DISCLAIMER: denna video är mer spekulation än rykte, men ändå intressant utifrån vad vi diskuterat nyligen i denna tråden.
Det är ju nämligen så utifrån gårdagens läckta bilder har det konstaterats att det finns en USB-C-port både på undersidan och ovansidan av konsolen - och nu kommer en teori om att ovansidans USB-C-port kan användas till att koppla in/på en andra skärm för att t.ex. spela DS/3DS eller använda som karta eller inventory osv. Som sagt ingenting som styrker detta, men det har ändå gått rykten och uppgifter om att en andra skärm kan komma att användas till Switch 2 så detta kan ändå kännas logiskt utifrån det imo.
Skulle känna märkligt att hålla i en så stor makapär med 2 skärmar. Blir tungt om något.
Men en extra USB C port kan väl tänkas vara till något annat typ tillbehör, ansluta extern hårddisk, extra grafikdel (hoppas)? Eller för att koppla in VR headset medans den är dockad och laddas och samtidigt visas på tvn.
Men skulle Switch 2 supporta två skärmar så hade jag nog kopplat in en extra datorskärm och då kunnat lira på två skärmar dockat.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Skulle känna märkligt att hålla i en så stor makapär med 2 skärmar. Blir tungt om något.
Men en extra USB C port kan väl tänkas vara till något annat typ tillbehör, ansluta extern hårddisk, extra grafikdel (hoppas)? Eller för att koppla in VR headset medans den är dockad och laddas och samtidigt visas på tvn.
Ja, men ändå verkar en del indikationer på något sådant dyka upp lite då och då. Och ett tillbehör som kan kopplas in kan vara en "behållare" för en andra skärm så den inte behöver vingla ovanför grundkonsolen. Bara en tanke alltså. Extra grafikdel vågar jag nog inte hoppas på, men för extern hårddisk och VR-headset som också ryktats friskt om låter mer troligt i sådana fall!
Den stora hitten med Switch 2 kommer ju vara DLSS och där har den en stor fördel gentemot övriga handhållna enheter som tvingas använda sig av det undermåliga FSR.
DLSS är definitivt en stor fördel, framegen hade förstås varit ännu trevligare men då hade nog prislappen stuckit iväg för mycket.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Den stora hitten med Switch 2 kommer ju vara DLSS och där har den en stor fördel gentemot övriga handhållna enheter som tvingas använda sig av det undermåliga FSR.
Sagt det tidigare med och det stämmer.
DLSS 3.X gör en så galen skillnad. Kommer vara hela anledningen till att man kan spela alla senaste spelen i jävligt snygg grafik på 60-100 FPS utan problem.
Spel som utan DLSS hade haft 10-20 FPS med hårdvaran kommer kunna spelas i 60-100 FPS med DLSS 3X utan tapp eller lagg.
DLSS är en av de mest revolutionerande teknikerna vad gäller gaming genom alla tider.
Sagt det tidigare med och det stämmer.
DLSS 3.X gör en så galen skillnad. Kommer vara hela anledningen till att man kan spela alla senaste spelen i jävligt snygg grafik på 60-100 FPS utan problem.
Spel som utan DLSS hade haft 10-20 FPS med hårdvaran kommer kunna spelas i 60-100 FPS med DLSS 3X utan tapp eller lagg.
DLSS är en av de mest revolutionerande teknikerna vad gäller gaming genom alla tider.
Nja, det är en ganska grov förenkling av verkligheten.
Vad vi kan se på PC är att dlss inte alltid förbättrar prestandan i närheten av så mycket.
Det beror på hur mycket processorn mäktar med.
Så processortunga spel tenderar till att inte vinna lika mycket på dlss.
Där dlss skiner som mest är när spelet är gpu-tungt.
Intressant att AMD budade på att få designa Switch 2-apu:n men förlorade till Nvidia på grund av lägre effektivitet och performance. Vilket nog är för det bästa, hade nog varit nedköp att gå från ARM till x86 gällande just energi och prestanda. Detta då speciellt i bärbart läge vilket tycks ha varit vad som fick Nintendo att nobba AMD tillslut. Också kul att de läckor och rapporter kanalen gjort tidigare nu bekräftas - så folk som klagar på att jag skriver ogrundade rapporter baserat endast på önsketänkande får nu se att det jag skrivit om nu visar sig stämma
https://youtu.be/5qlOQg2mEsw?si=QE1ZCMRQflbCb-Tb
Intressant att AMD budade på att få designa Switch 2-apu:n men förlorade till Nvidia på grund av lägre effektivitet och performance. Vilket nog är för det bästa, hade nog varit nedköp att gå från ARM till x86 gällande just energi och prestanda. Detta då speciellt i bärbart läge vilket tycks ha varit vad som fick Nintendo att nobba AMD tillslut. Också kul att de läckor och rapporter kanalen gjort tidigare nu bekräftas - så folk som klagar på att jag skriver ogrundade rapporter baserat endast på önsketänkande får nu se att det jag skrivit om nu visar sig stämma
Ja, AMD:s kretsar i t.ex. Steam Deck och de andra bärbara maskinerna, har ju alla gemensamt att de har extremt låg batteritid, de har hög maximal prestanda men till priset att det är en ganska ineffektiv krets...
Ja, AMD:s kretsar i t.ex. Steam Deck och de andra bärbara maskinerna, har ju alla gemensamt att de har extremt låg batteritid, de har hög maximal prestanda men till priset att det är en ganska ineffektiv krets...
Ja, där har Nintendo prioriterat helt rätt imo! Dessutom skulle bakåtkompatibilitet brytas, eller i bästa fall försämras betydligt och bli mer tungdrivet att emulera, så flera faktorer som pekar mot att Nintendo gjorde bästa valet i att nobba AMD i detta fallet!
Jag tror inte Nintendo kommer utannonsera Switch 2 innan julhandeln, känns dumt då de vill sälja så många Switch-konsoler som möjligt och visar de en ny konsol kan det störa försäljningen av befintlig. För Switch 2 lär inte lanseras förens 2025.
Detta har diskuterats tidigare, och de har sagt att de tänker mer långsiktigt än att bara oroas över kortsiktig vinst just nu med befintlig konsol utan ser mer långsiktigt på framtida vinster. Vilket starkt indikerar att denna julhandeln inte är någonting de är oroliga över utan hellre börjar bygga PR inför framtidens släpp. Switch-försäljningen är dessutom redan på nedåtgående trend och hade de varit så oroliga över den försäljningen tror jag inte de ens hade utannonserat att de kommer utannonsera den. De har ju redan bekräftat dess existens, så de som vill ha senaste hårdvaran kommer ju redan avhålla sig från att köpa en Switch nu tills uppföljaren kommer, och de som köper en såhär sent i cykeln hänger nog ändå inte med i "det senaste" eller bryr sig utan vill kanske bara köpa vad som finns så billigt och bra som möjligt (därför de ofta släpper spelbundles runt Oktober-November lagom till black friday och julhandeln) så de kommer nog ändå inte avstå även om en ny konsol är utannonserad men inte finns att köpa då. Jag tror inte heller den kommer släppas innan 2025, då hade den behövt vara utannonserad och börja få PR i olika medier och sammanhang redan, men jag tror inte vi är långt ifrån utannonsering för den sakens skull och jag tror som sagt julhandeln har väldigt lite med det att göra.
Bästa genomgången jag sett hittills:
Ja, riktigt bra video faktiskt! Gillar hennes energi också! Och nu kommer det fram information att hon tydligen haft tillgång till denna prototyp (eller snarare information om den som hon sedan kunnat återskapa detta ifrån) ett tag men av rädsla för Nintendo-ninjorna har hon inte postat fören de nyligen läckorna skedde. Konsolen kommer tydligen ha ett kameratillbehör som kan kopplas på också, utöver den inbyggda mikrofonen. Återstår att se vad det ska användas till...
Edit: utannonsering ryktas ske 10:e Oktober. Dock oklart hur ny den informationen är, antagligen lite äldre för vad uppgifter pekat på (och visat sig stämma) är att de flyttat fram flera Nintendo Directs som hölls i Augusti och skulle hållits nu i September så tror fortfarande på utannonsering denna månaden annars får vi hoppas på början av Oktober sen!
Mer om CAD-bilderna som alltså är renderingar utifrån "läckt" information från tillbehörstillverkare så bilderna tycks helt klart stämma ganska bra med hur konsolen kommer se ut och fungera. Men nä, de är inte officiella bilder från Nintendo.
Ytterligare folk som går i godo för läckan, men som sagt det kan röra sig om äldre modell som har förbättrats/jobbats vidare på så behöver inte vara exakt vad slutprodukten kommer vara som. Men lär vara väldigt nära i alla fall!
Ja, riktigt bra video faktiskt! Gillar hennes energi också! Och nu kommer det fram information att hon tydligen haft tillgång till denna prototyp (eller snarare information om den som hon sedan kunnat återskapa detta ifrån) ett tag men av rädsla för Nintendo-ninjorna har hon inte postat fören de nyligen läckorna skedde. Konsolen kommer tydligen ha ett kameratillbehör som kan kopplas på också, utöver den inbyggda mikrofonen. Återstår att se vad det ska användas till...
Edit: utannonsering ryktas ske 10:e Oktober. Dock oklart hur ny den informationen är, antagligen lite äldre för vad uppgifter pekat på (och visat sig stämma) är att de flyttat fram flera Nintendo Directs som hölls i Augusti och skulle hållits nu i September så tror fortfarande på utannonsering denna månaden annars får vi hoppas på början av Oktober sen!
Switch 2-trailern tycks vara "färdig och uppladdad" på Youtube men ska tydligen inte ha premiär innan 10:e Oktober. Det finns belägg för tidigarelagt schema men nu tycks det gamla datumet styrkas mer och mer...
En grej jag kom och tänka på om switch 2 skulle ha en mindre docka så skulle den kunna visa upp bild både på switch 2 och tvn samtidigt.
Då kan man ha karta på lilla skärmen osv.
Smart tanke, andra skärmen skulle nog kunna nyttjas på ett fiffigt sätt.
En grej jag kom och tänka på om switch 2 skulle ha en mindre docka så skulle den kunna visa upp bild både på switch 2 och tvn samtidigt.
Då kan man ha karta på lilla skärmen osv.
Hmm, kanske, men jag kan knappast vara ensam om att ha TV och konsoler på ganska bra avstånd från där jag sitter och spelar så det blir väldigt svårt att se vad den visar då? För mig skulle det vara ganska värdelöst i alla fall men andra kanske sitter närmare och har bättre syn också Alternativt om en skulle spela på den samtidigt men då blir den ju mer Wii U än Switch så har svårt att se det som alternativ heller...
Känns lite som Nintendo väntade på att Sony skulle presentera ps5 pro och se vilket pris Sony skulle ta innan de bestämde sig för släpp priset för Switch 2.
Vågar man gissa att de lägger sig på 100 dollar under ps5pro?
Typ 7000-7500:- i Sverige.
Själv gissar jag att den kostar minst 6000kr. Och lägg till en pro kontroller + Mario kart 9 så hamnar man väl kring 8000kr. Den lär säkert supporta existerande pro kontrollers men med en uppdaterad så hoppas jag på ett mycket bättre styrkors. Vore najs med bättre rumble också.
Jag köper nog en extra dockningsstation denna gång också. Man får nog säkra upp med 10 000kr med allt man vill ha till den. Säljer kanske Switch 1 till en kompis för en billig peng.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Känns lite som Nintendo väntade på att Sony skulle presentera ps5 pro och se vilket pris Sony skulle ta innan de bestämde sig för släpp priset för Switch 2.
Vågar man gissa att de lägger sig på 100 dollar under ps5pro?
Typ 7000-7500:- i Sverige.
Själv gissar jag att den kostar minst 6000kr. Och lägg till en pro kontroller + Mario kart 9 så hamnar man väl kring 8000kr. Den lär säkert supporta existerande pro kontrollers men med en uppdaterad så hoppas jag på ett mycket bättre styrkors. Vore najs med bättre rumble också.
Jag köper nog en extra dockningsstation denna gång också. Man får nog säkra upp med 10 000kr med allt man vill ha till den. Säljer kanske Switch 1 till en kompis för en billig peng.
Tror ni den blir så dyr? Känns väldigt mycket, och de kan väl ta vad som är skäligt utifrån produktionskostnader osv och då känns väl inte PS5 Pro som bästa referens utan det mesta har ju pekat mot $399-450 typ och det har cirkulerat länge så tror inte det är någonting de drog till med som efterkonstruktion nu efter Sonys presentation? Å andra sidan kanske de är modiga och kryddar med $499-550 istället? Men känns blodigt och även om Nintendo inte vill gå på förlust för sålda konsoler tror jag inte de vill riskera att få samma arga reaktioner som PS5 Pro fick av priset heller så de känner nog inte att det är läge att sätta sig i överkant heller... tänker jag i alla fall.
Tror ni den blir så dyr? Känns väldigt mycket, och de kan väl ta vad som är skäligt utifrån produktionskostnader osv och då känns väl inte PS5 Pro som bästa referens utan det mesta har ju pekat mot $399-450 typ och det har cirkulerat länge så tror inte det är någonting de drog till med som efterkonstruktion nu efter Sonys presentation? Å andra sidan kanske de är modiga och kryddar med $499-550 istället? Men känns blodigt och även om Nintendo inte vill gå på förlust för sålda konsoler tror jag inte de vill riskera att få samma arga reaktioner som PS5 Pro fick av priset heller så de känner nog inte att det är läge att sätta sig i överkant heller... tänker jag i alla fall.
Jag hoppas inte på högre än $450, som säkert blir minst 5500 kr i Sverige.
En fördel är att den troligtvis inte blir så tung och att kemikalieskatten inte blir så påtaglig men vem vet. När Switch släpptes så var utgångspriset $299 och lanseringspriset landade på ca 3500 kr. I samma veva släpptes PS4-Pro för $399 som blev 3990 - 4200 kr så uppenbart att Bergsala trycker upp priset en aning.
Nintendo har aldrig lanserat en konsol med ett högre instegspris än $300, och aldrig lanserat någon modell för mer än $350. Att från den utgångspunkten hoppa upp till $450 eller mer på en generation vore en drastisk prishöjning och är därför högst osannolik.
De har också erfarenhet i relativ närtid för vad som händer om konsumenterna anser att priset är för högt.
När 3DS lanserades för $250 (bara $100 mer än DS lanseringspris) sålde den så katastrofalt dåligt att de var tvungna att göra en chocksänkning efter bara 4 månader från $250 till $170 för att få fart på försäljningen. Att upprepa ett sånt fiasko är något som kommer försöka undvikas till varje pris, och det är ännu viktigare nu eftersom de bara har en konsol att sälja istället för två.
$350 eller $400 för en basmodell är fullt rimligt att anta, men det kan eventuellt finnas en dyrare variant från början på $450 eller $500.
Lanseringspris (stationära):
Gamecube: $200
Wii: $250
Wii U: $300 (basic) / $350 (deluxe)
Switch: $300 (standard) / $200 (Lite) / $350 (OLED)
Lanseringspris (bärbart):
GBA: $100
DS: $150
3DS: $250
Nintendo har aldrig lanserat en konsol med ett högre instegspris än $300, och aldrig lanserat någon modell för mer än $350. Att från den utgångspunkten hoppa upp till $450 eller mer på en generation vore en drastisk prishöjning och är därför högst osannolik.
De har också erfarenhet i relativ närtid för vad som händer om konsumenterna anser att priset är för högt.
När 3DS lanserades för $250 (bara $100 mer än DS lanseringspris) sålde den så katastrofalt dåligt att de var tvungna att göra en chocksänkning efter bara 4 månader från $250 till $170 för att få fart på försäljningen. Att upprepa ett sånt fiasko är något som kommer försöka undvikas till varje pris, och det är ännu viktigare nu eftersom de bara har en konsol att sälja istället för två.
$350 eller $400 för en basmodell är fullt rimligt att anta, men det kan eventuellt finnas en dyrare variant från början på $450 eller $500.
Lanseringspris (stationära):
Gamecube: $200
Wii: $250
Wii U: $300 (basic) / $350 (deluxe)
Switch: $300 (standard) / $200 (Lite) / $350 (OLED)
Lanseringspris (bärbart):
GBA: $100
DS: $150
3DS: $250
Kan bara hålla med, 6000kr minst som någon skrev känns för mig helt orimligt. Ligger inte i linje med hur Nintendo gjort tidigare eller hur dem vill göra fortsättningsvis då det fortsatt är en konsol för familjen som dem flesta skall ha råd med. Jag tror max max max 5000kr och då tar jag i.
Gissar på $450/$499 för modellen med dockan sedan $350/$399 utan dockan. Alltså 2 olika paket som det ryktats om.
Uppgifter pekar på att de två SKU's det pratats om är precis som Switch, den ena med svarta joy-cons och den andra med färgare (kanske blå och röd denna gången också) och inte några hårdvarumässiga skillnader. Dockan är ju en del av "grejen" så tror inte den kommer säljas utan, kanske senare om de kör med en Lite-variant igen då den inte behövs men annars kommer den nog aldrig säljas utan.