Stora ryktestråden för "Switch 2"
Rykte: läckaren Samus Hunter (som ändå haft 100% rätt i år om sina läckor) påstår att varken Mario eller Mario Kart kommer bli launch-titlar med Switch 2 utan strös ut efteråt (till hösten/julhandeln kanske?) men då är frågan vad som återstår. Det enda jag kan tänka på är 1). hon har fel, eller 2). Metroid Prime 4: Beyond som högst antagligen kommer utannonseras som en cross gen title som lanseras samtidigt till båda konsolerna precis som Breath of the Wild gjorde way back på Wii U och Switch. Eller vad tror ni?
Här har man inte hunnit med i tråden på senare tid. Verkar var fullt ös i skvallercentralen
Kommande 2 veckor lär det inte bli någon avtäckning av Switch 2, inte heller Donkey Kong Country Returns veckan.
Men Torsdag: 9e Januari, 23 Januari eller 30 Januari är inringade innan investerarmötet. så 3 veckor, 5 veckor eller 6 veckor bort.
Jag tror definitivt vi ser ett stort AAA Mario under 2025 (3D Mario eller Mario Kart eller båda). Men om det är lanserings titel i ex Maj eller om det släpps 5 månader senare i Oktober inför julhandeln återstår att se. Anser att båda alternativen är lika troligt.
Det finns ju ett par tänkbara tunga titlar som kan släppas så länge: så tror man överlever om det skulle ta några månader
Ett Fire Emblem Remake ???
Zelda TP/WW/OOT Remake ???
Metroid Prime 4: Beyond
Pokémon Legends: Z-A
Final Fantasy VII: Remake & Rebirth
Final Fantasy XVI
Vision of Mana
Monster Hunter: Wilds
Elden Ring
Sen hoppas jag väldigt mycket på: Dragon Quest XII: The Flames of Fate men det lär bli senare, GTA VI kommer jag spela, men inte spela på Nintendo konsol. Hoppas dock på ett nytt Advance Wars. Har en känsla att det är något på gång efter 1+2 reboot camp
Här har man inte hunnit med i tråden på senare tid. Verkar var fullt ös i skvallercentralen
Kommande 2 veckor lär det inte bli någon avtäckning av Switch 2, inte heller Donkey Kong Country Returns veckan.
Men Torsdag: 9e Januari, 23 Januari eller 30 Januari är inringade innan investerarmötet. så 3 veckor, 5 veckor eller 6 veckor bort.
Jag tror definitivt vi ser ett stort AAA Mario under 2025 (3D Mario eller Mario Kart eller båda). Men om det är lanserings titel i ex Maj eller om det släpps 5 månader senare i Oktober inför julhandeln återstår att se. Anser att båda alternativen är lika troligt.
Det finns ju ett par tänkbara tunga titlar som kan släppas så länge: så tror man överlever om det skulle ta några månader
Ett Fire Emblem Remake ???
Zelda TP/WW/OOT Remake ???
Metroid Prime 4: Beyond
Pokémon Legends: Z-A
Final Fantasy VII: Remake & Rebirth
Final Fantasy XVI
Vision of Mana
Monster Hunter: Wilds
Elden Ring
Sen hoppas jag väldigt mycket på: Dragon Quest XII: The Flames of Fate men det lär bli senare, GTA VI kommer jag spela, men inte spela på Nintendo konsol. Hoppas dock på ett nytt Advance Wars. Har en känsla att det är något på gång efter 1+2 reboot camp
Ja, det har varit hektiskt här senaste dagarna
Jag tror inte de bryr sig så mycket om Donkey Kong att de låter det styra hela utannonseringen. Tror 7-17 januari är mycket troligare än andra halvan av månaden - de kommer absolut inte köra något stort rejs nu i slutet av året men vill nog börja nästa i full fart! Men oavsett är vi nog väldigt nära
Ja, Odyssey var längesen nu och det är hög tid för nytt 3D Mario - och nästa år är som sagt 40 Anniversary så det kommer firas så ett nytt spel och kanske Galaxy 2 lär absolut lanseras första året även om det inte blir på launch. Det känns rätt givet. Mario Kart kommer nog också till julhelgen då de gillar att köra bundles runt då och den ryktas få egen konsolvariant. Metroid Prime 4: Beyond på lanseringen med Elden Ring och Cod kan tilltala en väldigt bred grupp även om just Metroid inte är Nintendos största serie.
Edit: jag hoppas också att nyssläppet av Advance Wars-spelen är en indikation att de försöker återuppliva den serien. Samt F-Zero GX Recharced som ryktas vara på gång kanske kommer runt där i första året också så även Ocarina of Time även om det kanske dröjer om de vill få ut Breath of the Wild Next Gen Upgrade första året då de gillar att strö ut och ha något Zelda-relaterat varje år)... Men GBA-spel jag hoppas får nytt liv vore Golden Sun, kanske trilogin i nysläpp först sen ett nytt spel på Switch 2! Absolut ingenting tyder på detta så nu drömmer jag bara dock )
Nintentalk har tydligen hört från "stor tredjepartsstudio" att det ska vara någonting den 23:e faktiskt! Så kanske vill de inte störa DK utan låta det lanseras i fred - vilket han spekulerar i på podcasten som syns i videon. Det kan också vara något annat och att Switch 2 redan har utannonserats då. För andra (Nintenspider) har hört i början på året (efter den tredje då japanska nyåret varit) så ingenting är helt säkert här så jag hoppas/tror forfarande på tidig januari för utannonsering och sen kan de börja marknadsföra spel etc.
Scrollhjul hade varit användbart i totk när man hade sjuttioelva föremål att scrolla igenom. 🤔
Eller en andra skärm, som med 3DS eller Wii U.
Scrollhjul hade varit användbart i totk när man hade sjuttioelva föremål att scrolla igenom. 🤔
Eller en patch som gör allt lättillgängligt i en större meny där allt är rätt strukturerat.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Eller en patch som gör allt lättillgängligt i en större meny där allt är rätt strukturerat.
Det mesta går ju att imitera utan scrollhjul, men det skulle ju onekligen bli mer intuitivt med sådana. T.ex. tillgänglighetsanpassning, att kunna zooma text sömlöst på ex. Eshopen med att scrolla, precis som det förstås vore trevligt att kunna scroll-zooma i konsolversionen av kommande Civilization 7.
Det mesta går ju att imitera utan scrollhjul, men det skulle ju onekligen bli mer intuitivt med sådana. T.ex. tillgänglighetsanpassning, att kunna zooma text sömlöst på ex. Eshopen med att scrolla, precis som det förstås vore trevligt att kunna scroll-zooma i konsolversionen av kommande Civilization 7.
Ja, kanske kommer i Nintendo Switch3.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Även om det har funnits viss skepsis mot läckaren Nexthandheld (som nyligen gjorde den uppmärksammade läckan på Reddit) så har han skickat bildbevis till Reddit-mods (som nu alltså ifrågasätter om den verkligen är legit) men även till Sean Hollister på The Verge som alltså är deras mångåriga redaktör och skriver om spel, teknik och prylar för dem - och han säger nu efter att ha fått dessa bildbevis (på dockan) att han är helt övertygad om att det är en legit läcka! Och om några dagar ska han läcka dessa bilder och mer till allmänheten så snart får vi också ta del av dem!
Någonting annat artikeln tar upp är att dockan är verifierad för 60W medan Switch 2 tycks använda 45W - vilket ger den betydligt mer styrka än nuvarande Switch som använder ungefär 15W. Vilket är lovande för att visa hur konsolen kommer kunna prestera på högre nivå! Och i videon ovan spekuleras det utifrån läckor och uppgifter om att närmsta grafikkortet att likna Switch 2 mot är RTX 3050 (bärbar version) men det är om 8nm-ryktet/uppgifterna stämmer. Det har dock pratats om både 5 och 4nm så då kan det såklart bli starkare och kan då närma sig Xbox Series S och det stationära RTX 3050 med större och starkare minne. Han visar i videon hur han räknat på det och hur det går ihop. Vilket är lovande för stora spelupplevelser och möjligheter med DLSS!
Även om det har funnits viss skepsis mot läckaren Nexthandheld (som nyligen gjorde den uppmärksammade läckan på Reddit) så har han skickat bildbevis till Reddit-mods (som nu alltså ifrågasätter om den verkligen är legit) men även till Sean Hollister på The Verge som alltså är deras mångåriga redaktör och skriver om spel, teknik och prylar för dem - och han säger nu efter att ha fått dessa bildbevis (på dockan) att han är helt övertygad om att det är en legit läcka! Och om några dagar ska han läcka dessa bilder och mer till allmänheten så snart får vi också ta del av dem!
Någonting annat artikeln tar upp är att dockan är verifierad för 60W medan Switch 2 tycks använda 45W - vilket ger den betydligt mer styrka än nuvarande Switch som använder ungefär 15W. Vilket är lovande för att visa hur konsolen kommer kunna prestera på högre nivå! Och i videon ovan spekuleras det utifrån läckor och uppgifter om att närmsta grafikkortet att likna Switch 2 mot är RTX 3050 (bärbar version) men det är om 8nm-ryktet/uppgifterna stämmer. Det har dock pratats om både 5 och 4nm så då kan det såklart bli starkare och kan då närma sig Xbox Series S och det stationära RTX 3050 med större och starkare minne. Han visar i videon hur han räknat på det och hur det går ihop. Vilket är lovande för stora spelupplevelser och möjligheter med DLSS!
Måste väl då antingen sitta ett bilbatteri i konsolen eller att det blir en sjuhelsickes skillnad i prestanda mellan docked och handheld. Blir ju lite knepigt om spelen får väldigt olika grafikinställningar mm. mellan docked och handheld. Men de kanske bränner all elektricitet på upplösningen i de flesta spel, om Switch 2 fortfarande bara har 720-display och de satsar på 4K i dockat läge. Vad gäller batterikapacitet så har det väl inte hänt så enormt mycket sedan 2017, men blir intressant att se hur stort batteri och hur mycket vi kommer få ut i minimum batteritid. Vill verkligen inte att de backar tillbaka till under tre timmar som med gamla Switch-modellen..
Måste väl då antingen sitta ett bilbatteri i konsolen eller att det blir en sjuhelsickes skillnad i prestanda mellan docked och handheld. Blir ju lite knepigt om spelen får väldigt olika grafikinställningar mm. mellan docked och handheld. Men de kanske bränner all elektricitet på upplösningen i de flesta spel, om Switch 2 fortfarande bara har 720-display och de satsar på 4K i dockat läge. Vad gäller batterikapacitet så har det väl inte hänt så enormt mycket sedan 2017, men blir intressant att se hur stort batteri och hur mycket vi kommer få ut i minimum batteritid. Vill verkligen inte att de backar tillbaka till under tre timmar som med gamla Switch-modellen..
Haha ja! Tror inte det blir alltför många inställningar, men ryktades ju för bara ett litet tag sen att de kommer fokusera på olika lägen för bärbart där antingen grafik eller batteri skulle prioriteras. Dockat blir det väl full fart och 1440p-4k antar jag.
Pyoro, den läckande lilla fågeln, hamnade i blåsväder och försvann - men har sedan dess återvänt och haft rätt i en del läckor. Nu senast på Game Awards förra veckan där han sa att Sonic Racing skulle visas upp... vilket det också gjorde! Även om det var en liten teaser bara.
Nu har fågeln gillat och kommenterat den tweet som innehöll den Switch 2-loggan som jag postade här för någon dag sedan:
Detta är alltså ingen officiell läckt logo utan en mockup utifrån den läckta beskrivningen av Nexthandheld men som nu Pyoro också går i godo för och säger är "bra gjord". Så jag går från 99% säkerhet att den är någorlunda legit till 99,9% säkerhet! Så pass att jag postat den i huvudinlägget tills dess att den officiella har postats av Nintendo själva!
https://youtu.be/8jXli5A932M?t=717
Nintentalk har tydligen hört från "stor tredjepartsstudio" att det ska vara någonting den 23:e faktiskt! Så kanske vill de inte störa DK utan låta det lanseras i fred - vilket han spekulerar i på podcasten som syns i videon. Det kan också vara något annat och att Switch 2 redan har utannonserats då. För andra (Nintenspider) har hört i början på året (efter den tredje då japanska nyåret varit) så ingenting är helt säkert här så jag hoppas/tror forfarande på tidig januari för utannonsering och sen kan de börja marknadsföra spel etc.
Ja - tror inte heller man stör en lansering första dagarna. Country Returns släpps på en Torsdag så anser väll att den torsdagen är öronmärkt för just den releasen med fokus på sälj dagarna efter. Första veckan säljer oftast bäst.
Ringat in 3 datum i kalendern för potentiell reveal.
Torsdag 9 Januari
Torsdag 16 Januari går bort pga Donkey Kong: Country Returns kommer ut denna dag
Torsdag 23 Januari
Torsdag 30 Januari
Får väll lägga lite extra vikt på 23e Januari då 4 veckor och 5 dagar bort.
Jag hoppas verkligen att man anpassat chippen för DLSS - Det är en otroligt underskattad med revolutionerande teknik för spel. Helt otroligt vilken boost i FPS man kan få. Ett spel som går i 30 fps kan helt plötsligt spelas i 90 fps med senaste DLSS versionerna. Nu pratas det om att Nvidia visar upp DLSS 4 också på CES i Vegas om 2 veckor