Du, dina vapen och en sh*tload av zombies
I mitt senaste inlägg om Borderlands, där jag gav ett helhetsintryck av spelet, så skrev jag att jag inte var särskilt intressera av en uppföljare. Jag kunde då nämligen inte se hur de skulle utveckla serien, om de inte gjorde en del grundläggande förändringar.
Tja, jag hade fel. DLC-paketet The Zombie Island of Dr. Ned är släppt, och det blåste in en hel del nytt liv i spelet. Om Gearbox gör en uppföljare som bygger vidare på de förbättringar som Zombie Island... kom med, så är jag intresserad av den. Men det här inlägget ska inte handla om hur en uppföljare borde se ut (ett sådant inlägg kommer senare), utan om hur Zombie Island... är.
Ingen apokalyps är ju, som vi alla vet, riktigt värd namnet innan de döda vaknat. Och det gör de nu.
Äventyret börjar med att man kliver in i en liten utpost ägd av vapentillverkaren Jakobs. Det första som slog mig när jag kom till denna utpost, förutom att de döda vaknat till liv, var att spelet var mycket roligare än vanligt. Jag ska lämna skämten åt er att upptäcka, men jag kan avslöja att humor är en betydligt större komponent i detta äventyr än i själva huvudkampanjen. Det dryper av både små och stora kulturella referenser, till såväl klassisk som modern skräcklitteratur, tecknade serier som serietidningar. Detta är inte bara en av de största skillnaderna mellan Zombie Island och originalspelet, utan också en av de bästa.
En annan, minst lika viktig, förbättring är att det nu också finns en bättre sammanhållen story. Den är medvetet klichéfylld och är således inte på långa vägar originell, men den är fullt duglig och ibland hysteriskt kul. Viktigast av allt är dock att den ger spelaren en motivation för att arbeta sig genom äventyret, utöver att bara samla på sig nya vapen och gå upp i level. Eftersom bristen av sådan motivation enligt mig var en av de främsta bristerna i originalspelet, så välkomnar jag den narrativa utvecklingen som nu skett.
Om det här är en väg som Borderlands fortsätter att utvecklas längs, ser jag en ganska stor potential i såväl framtida DLC-paket som uppföljare. En tung story verkade inte passa in särskilt väl i Pandora, men samtidigt så var det ett välberättat narrativ som jag saknade. Det sänkte min tro på att Gearbox skulle kunna skapa en i längden intressant serie. Men nu har de lyckats hitta en sorts kompromiss där detta saknade element kan infogas i deras värld, utan att förändra dess grundläggande, lättsamma struktur. Det humoristiska narrativet klär verkligen spelet, så till den grad att jag faktiskt inte förstår varför det inte användes flitigare i originaläventyret.
Sammanfattningsvis så applåderar jag Gearbox för att till viss mån ha lyckats omvända mig, och fått mig att hysa en viss tilltro till seriens fortsättning.
Notera att detta inlägg avser X360-versionen av The Zombie Island of Dr. Ned, som kom ut i slutet på november. PC-versionen av den ska komma ut senare. Någon gång.