Vackra konceptbilder från Dead Space 3
Tänk om man kunnat rita så bra
det mesta är gjort i photoshop. I regel skissar man bara ut konturerna. Den gamla goda tiden runt t.ex. Warcraft 2 när det faktiskt var ritat på riktigt är förbi.
Önskar fortfarande att man kunde rita så bra
Everybody needs help.
Tänk om man kunnat rita så bra
det mesta är gjort i photoshop. I regel skissar man bara ut konturerna. Den gamla goda tiden runt t.ex. Warcraft 2 när det faktiskt var ritat på riktigt är förbi.
Är väl fortfarande ritat? Inte direkt så att man öppnar PS och trycker på en knapp precis. Krävs lika mycket artisktiskt kunnande som om man hade gjort det på ett fysiskt papper.
Tänk om man kunnat rita så bra
det mesta är gjort i photoshop. I regel skissar man bara ut konturerna. Den gamla goda tiden runt t.ex. Warcraft 2 när det faktiskt var ritat på riktigt är förbi.
Är väl fortfarande ritat? Inte direkt så att man öppnar PS och trycker på en knapp precis. Krävs lika mycket artisktiskt kunnande som om man hade gjort det på ett fysiskt papper.
Indeed, plus en jävligt bra ritplatta.
Tänk om man kunnat rita så bra
det mesta är gjort i photoshop. I regel skissar man bara ut konturerna. Den gamla goda tiden runt t.ex. Warcraft 2 när det faktiskt var ritat på riktigt är förbi.
Resultatet torde vara viktigare än metoden?
Tänk om man kunnat rita så bra
det mesta är gjort i photoshop. I regel skissar man bara ut konturerna. Den gamla goda tiden runt t.ex. Warcraft 2 när det faktiskt var ritat på riktigt är förbi.
Resultatet torde vara viktigare än metoden?
Både och. Det är ju metoden som ger bilden betydelse och respekt från allmänheten. Det beror ju självfallet i vilket sammanhang man talar i.
Som gamer håller jag nog med dig. Jag bryr mig inte särskilt mycket om hur saker och ting är gjort, så länge det är bra! Men hade jag arbetat med det och blivit befallen att producera något på ett särskilt sätt som jag finner allt för enkelt skulle jag nog inte trivas på den arbetsplatsen..
Everybody needs help.
Själv tycker jag monsterutvecklingen står still.... Alienfilmerna populariserade idéen om jätteinsekter och Matrix konverterade dessa till mekaniska odjur med lysande röda ögon... Gärna 3 stycken.... "Vad ska man göra istället då" säger någon då kanske. PRECIS! Det är just det. Den som kommer på det blir nästa milstolpe typ Alien och Matrix.
Tänk om man kunnat rita så bra
det mesta är gjort i photoshop. I regel skissar man bara ut konturerna. Den gamla goda tiden runt t.ex. Warcraft 2 när det faktiskt var ritat på riktigt är förbi.
Är väl fortfarande ritat? Inte direkt så att man öppnar PS och trycker på en knapp precis. Krävs lika mycket artisktiskt kunnande som om man hade gjort det på ett fysiskt papper.
Nja, det skulle jag inte hålla med om. Kunnande ja, men det är inte alls samma känsla. Det är så mycket genvägar i PS.
Tänk om man kunnat rita så bra
det mesta är gjort i photoshop. I regel skissar man bara ut konturerna. Den gamla goda tiden runt t.ex. Warcraft 2 när det faktiskt var ritat på riktigt är förbi.
Resultatet torde vara viktigare än metoden?
Både och. Det är ju metoden som ger bilden betydelse och respekt från allmänheten. Det beror ju självfallet i vilket sammanhang man talar i.
Som gamer håller jag nog med dig. Jag bryr mig inte särskilt mycket om hur saker och ting är gjort, så länge det är bra! Men hade jag arbetat med det och blivit befallen att producera något på ett särskilt sätt som jag finner allt för enkelt skulle jag nog inte trivas på den arbetsplatsen..
Alltså det är lite det jag pratar om. Jag har ritat sen jag var 3 år gammal. Jag försörjer mig på det nu. Det var bilderna i Warcraft 2 manualen som fick mig in på detta spåret. För mig har det alltid varit fascinerande vad man kan åstadkomma med ett papper och en penna, snarare än med en dator.... Lite på samma sätt som jag är mer imponerad av när Slash spelar gitarr än när Swedish House Mafia trycker på play.... Men det är ju min yttersta partiska åsikt.
måste ju dock säga, utefter dessa konceptbilder att jag är rädd att dead space 3 blir lite väl "much" så att säga. Fetare monster, fetare allt i princip. Tyckte mer om när de var människoliknande och skrämmande groteska.
Jag håller dock hoppet högt! Diggade både ettan och tvåan!
Tänk om man kunnat rita så bra
det mesta är gjort i photoshop. I regel skissar man bara ut konturerna. Den gamla goda tiden runt t.ex. Warcraft 2 när det faktiskt var ritat på riktigt är förbi.
Är väl fortfarande ritat? Inte direkt så att man öppnar PS och trycker på en knapp precis. Krävs lika mycket artisktiskt kunnande som om man hade gjort det på ett fysiskt papper.
Nja, det skulle jag inte hålla med om. Kunnande ja, men det är inte alls samma känsla. Det är så mycket genvägar i PS.
Finns mycket genvägar i PS, det talar inte på något vis om kunskapen bakom konstnären.
Det går fortare och får jobbet gjort, dessa konstnärer är i princip precis lika duktiga på duk.
edit: ...eller papper.
Tänk om man kunnat rita så bra
det mesta är gjort i photoshop. I regel skissar man bara ut konturerna. Den gamla goda tiden runt t.ex. Warcraft 2 när det faktiskt var ritat på riktigt är förbi.
Är väl fortfarande ritat? Inte direkt så att man öppnar PS och trycker på en knapp precis. Krävs lika mycket artisktiskt kunnande som om man hade gjort det på ett fysiskt papper.
Nja, det skulle jag inte hålla med om. Kunnande ja, men det är inte alls samma känsla. Det är så mycket genvägar i PS.
Finns mycket genvägar i PS, det talar inte på något vis om kunskapen bakom konstnären.
Det går fortare och får jobbet gjort, dessa konstnärer är i princip precis lika duktiga på duk.
edit: ...eller papper.
Jo jag ifrågasätter inte deras skill. Däremot så ska man ju inte tro att man bara kan sätta sig med spitshading med pensel och flytande tusch t.ex. Det kräver övning för att bli bra på. Det sitter i handleden, medans det mesta av det du gör i PS sitter i ögat. Dessutom får du inga andra chanser med det.
Tänk om man kunnat rita så bra
det mesta är gjort i photoshop. I regel skissar man bara ut konturerna. Den gamla goda tiden runt t.ex. Warcraft 2 när det faktiskt var ritat på riktigt är förbi.
Är väl fortfarande ritat? Inte direkt så att man öppnar PS och trycker på en knapp precis. Krävs lika mycket artisktiskt kunnande som om man hade gjort det på ett fysiskt papper.
Nja, det skulle jag inte hålla med om. Kunnande ja, men det är inte alls samma känsla. Det är så mycket genvägar i PS.
Finns mycket genvägar i PS, det talar inte på något vis om kunskapen bakom konstnären.
Det går fortare och får jobbet gjort, dessa konstnärer är i princip precis lika duktiga på duk.
edit: ...eller papper.
Jo jag ifrågasätter inte deras skill. Däremot så ska man ju inte tro att man bara kan sätta sig med spitshading med pensel och flytande tusch t.ex. Det kräver övning för att bli bra på. Det sitter i handleden, medans det mesta av det du gör i PS sitter i ögat. Dessutom får du inga andra chanser med det.
Nu är det väll ändå konceptbilder som diskuteras? Varför skulle man använda t.ex. Tusch? Dessa grabbar som är i branschen använder ju inte photoshop för att det är lättare (vilket det inte ens är), utan för att du just kan göra om gång på gång, med exakt samma resultat som om du inte hade haft den möjligheten med "traditionella" metoder.
Det är ju ingen som sätter sig ner, för att göra ett arbete, och FÖRSÖKER göra någonting vackert utan möjligheten att rätta till det. Det finns ingenting som sitter i handleden heller för den delen. Alla med en normalt fungerande handled kan göra mästerverk, såvida de besitter kunskap om vad de gör.
Att göra en bild i PS sitter lika mycket i handleden som att göra en bild på papper. Man gör inget permanent utan att veta att man klarar av det, och redan innan vet hur det kommer se ut. Det handlar inte om handleden. Det handlar konstant om att ha ett öga för vad som skall göras.
Tänk om man kunnat rita så bra
det mesta är gjort i photoshop. I regel skissar man bara ut konturerna. Den gamla goda tiden runt t.ex. Warcraft 2 när det faktiskt var ritat på riktigt är förbi.
Är väl fortfarande ritat? Inte direkt så att man öppnar PS och trycker på en knapp precis. Krävs lika mycket artisktiskt kunnande som om man hade gjort det på ett fysiskt papper.
Nja, det skulle jag inte hålla med om. Kunnande ja, men det är inte alls samma känsla. Det är så mycket genvägar i PS.
Finns mycket genvägar i PS, det talar inte på något vis om kunskapen bakom konstnären.
Det går fortare och får jobbet gjort, dessa konstnärer är i princip precis lika duktiga på duk.
edit: ...eller papper.
Jo jag ifrågasätter inte deras skill. Däremot så ska man ju inte tro att man bara kan sätta sig med spitshading med pensel och flytande tusch t.ex. Det kräver övning för att bli bra på. Det sitter i handleden, medans det mesta av det du gör i PS sitter i ögat. Dessutom får du inga andra chanser med det.
Nu är det väll ändå konceptbilder som diskuteras? Varför skulle man använda t.ex. Tusch? Dessa grabbar som är i branschen använder ju inte photoshop för att det är lättare (vilket det inte ens är), utan för att du just kan göra om gång på gång, med exakt samma resultat som om du inte hade haft den möjligheten med "traditionella" metoder.
Det är ju ingen som sätter sig ner, för att göra ett arbete, och FÖRSÖKER göra någonting vackert utan möjligheten att rätta till det. Det finns ingenting som sitter i handleden heller för den delen. Alla med en normalt fungerande handled kan göra mästerverk, såvida de besitter kunskap om vad de gör.
Att göra en bild i PS sitter lika mycket i handleden som att göra en bild på papper. Man gör inget permanent utan att veta att man klarar av det, och redan innan vet hur det kommer se ut. Det handlar inte om handleden. Det handlar konstant om att ha ett öga för vad som skall göras.
Enligt min åsikt, vilket jag har rätt att ha, så är det inte samma sak att tillverka en bild i en dator som att måla den på papper. Jag saknar charmen när det var handgjort. Jag dissar ingen här.
Ditt argument däremot att bara för att man kan photoshop så kan man alla andra forum också, den grisen flyger inte. Ska du skapa en av dessa bilder på papper så är det inte bara mer tidskrävande, det är mycket mycket svårare. Därav är det mer respect till dom som faktiskt klarar av det.
Nu säger jag inte att dom som gjort denna bilden inte klarar av det, enbart att det var mycket mer imponerande på den gamla goda tiden när det gjordes på det viset.
Tänk om man kunnat rita så bra
det mesta är gjort i photoshop. I regel skissar man bara ut konturerna. Den gamla goda tiden runt t.ex. Warcraft 2 när det faktiskt var ritat på riktigt är förbi.
Är väl fortfarande ritat? Inte direkt så att man öppnar PS och trycker på en knapp precis. Krävs lika mycket artisktiskt kunnande som om man hade gjort det på ett fysiskt papper.
Nja, det skulle jag inte hålla med om. Kunnande ja, men det är inte alls samma känsla. Det är så mycket genvägar i PS.
Finns mycket genvägar i PS, det talar inte på något vis om kunskapen bakom konstnären.
Det går fortare och får jobbet gjort, dessa konstnärer är i princip precis lika duktiga på duk.
edit: ...eller papper.
Jo jag ifrågasätter inte deras skill. Däremot så ska man ju inte tro att man bara kan sätta sig med spitshading med pensel och flytande tusch t.ex. Det kräver övning för att bli bra på. Det sitter i handleden, medans det mesta av det du gör i PS sitter i ögat. Dessutom får du inga andra chanser med det.
Nu är det väll ändå konceptbilder som diskuteras? Varför skulle man använda t.ex. Tusch? Dessa grabbar som är i branschen använder ju inte photoshop för att det är lättare (vilket det inte ens är), utan för att du just kan göra om gång på gång, med exakt samma resultat som om du inte hade haft den möjligheten med "traditionella" metoder.
Det är ju ingen som sätter sig ner, för att göra ett arbete, och FÖRSÖKER göra någonting vackert utan möjligheten att rätta till det. Det finns ingenting som sitter i handleden heller för den delen. Alla med en normalt fungerande handled kan göra mästerverk, såvida de besitter kunskap om vad de gör.
Att göra en bild i PS sitter lika mycket i handleden som att göra en bild på papper. Man gör inget permanent utan att veta att man klarar av det, och redan innan vet hur det kommer se ut. Det handlar inte om handleden. Det handlar konstant om att ha ett öga för vad som skall göras.
Enligt min åsikt, vilket jag har rätt att ha, så är det inte samma sak att tillverka en bild i en dator som att måla den på papper. Jag saknar charmen när det var handgjort. Jag dissar ingen här.
Ditt argument däremot att bara för att man kan photoshop så kan man alla andra forum också, den grisen flyger inte. Ska du skapa en av dessa bilder på papper så är det inte bara mer tidskrävande, det är mycket mycket svårare. Därav är det mer respect till dom som faktiskt klarar av det.
Nu säger jag inte att dom som gjort denna bilden inte klarar av det, enbart att det var mycket mer imponerande på den gamla goda tiden när det gjordes på det viset.
självklart har du rätt till din egen åsikt, och jag förstår dig. Ingen ko på isen kompis. Trist dock att behöva lägga ord i munnen på mig. Det fetstilta har jag aldrig påstått. Jag kan dock fortfarande garantera dig att de som sitter och gör konceptbilder till stora speltitlar samt filmer behärskar andra medium, absolut inte alla, men det är inte rimligt att göra dessa saker på papper helt enkelt. Alldeles för tidskrävande.
Som sagt, jag förstår dig, och jag håller dessutom med dig att det är trevligare på papper. Men som ovan sagt, där det helt orimligt att använda dessa metoder för konceptbilder, som trots allt är vad som diskuteras.
Tänk om man kunnat rita så bra
det mesta är gjort i photoshop. I regel skissar man bara ut konturerna. Den gamla goda tiden runt t.ex. Warcraft 2 när det faktiskt var ritat på riktigt är förbi.
Är väl fortfarande ritat? Inte direkt så att man öppnar PS och trycker på en knapp precis. Krävs lika mycket artisktiskt kunnande som om man hade gjort det på ett fysiskt papper.
Nja, det skulle jag inte hålla med om. Kunnande ja, men det är inte alls samma känsla. Det är så mycket genvägar i PS.
Finns mycket genvägar i PS, det talar inte på något vis om kunskapen bakom konstnären.
Det går fortare och får jobbet gjort, dessa konstnärer är i princip precis lika duktiga på duk.
edit: ...eller papper.
Jo jag ifrågasätter inte deras skill. Däremot så ska man ju inte tro att man bara kan sätta sig med spitshading med pensel och flytande tusch t.ex. Det kräver övning för att bli bra på. Det sitter i handleden, medans det mesta av det du gör i PS sitter i ögat. Dessutom får du inga andra chanser med det.
Nu är det väll ändå konceptbilder som diskuteras? Varför skulle man använda t.ex. Tusch? Dessa grabbar som är i branschen använder ju inte photoshop för att det är lättare (vilket det inte ens är), utan för att du just kan göra om gång på gång, med exakt samma resultat som om du inte hade haft den möjligheten med "traditionella" metoder.
Det är ju ingen som sätter sig ner, för att göra ett arbete, och FÖRSÖKER göra någonting vackert utan möjligheten att rätta till det. Det finns ingenting som sitter i handleden heller för den delen. Alla med en normalt fungerande handled kan göra mästerverk, såvida de besitter kunskap om vad de gör.
Att göra en bild i PS sitter lika mycket i handleden som att göra en bild på papper. Man gör inget permanent utan att veta att man klarar av det, och redan innan vet hur det kommer se ut. Det handlar inte om handleden. Det handlar konstant om att ha ett öga för vad som skall göras.
Enligt min åsikt, vilket jag har rätt att ha, så är det inte samma sak att tillverka en bild i en dator som att måla den på papper. Jag saknar charmen när det var handgjort. Jag dissar ingen här.
Ditt argument däremot att bara för att man kan photoshop så kan man alla andra forum också, den grisen flyger inte. Ska du skapa en av dessa bilder på papper så är det inte bara mer tidskrävande, det är mycket mycket svårare. Därav är det mer respect till dom som faktiskt klarar av det.
Nu säger jag inte att dom som gjort denna bilden inte klarar av det, enbart att det var mycket mer imponerande på den gamla goda tiden när det gjordes på det viset.
självklart har du rätt till din egen åsikt, och jag förstår dig. Ingen ko på isen kompis. Trist dock att behöva lägga ord i munnen på mig. Det fetstilta har jag aldrig påstått. Jag kan dock fortfarande garantera dig att de som sitter och gör konceptbilder till stora speltitlar samt filmer behärskar andra medium, absolut inte alla, men det är inte rimligt att göra dessa saker på papper helt enkelt. Alldeles för tidskrävande.
Som sagt, jag förstår dig, och jag håller dessutom med dig att det är trevligare på papper. Men som ovan sagt, där det helt orimligt att använda dessa metoder för konceptbilder, som trots allt är vad som diskuteras.
Då är vi helt överens kompis:D