De som försvann

Medlem
De som försvann

Så här mitt i bakfyllan tänkte jag gå igenom lite fall av försvunna personer som mer eller mindre mystiskt saknas och sådant är ju alltid spännande att läsa om. Det bjuds på både kända fall, kända människor och helt vanliga människor som på ett eller annat sätt försvunnet och antas vara döda.

71 Före Kristus - Säkert är det många här som följer tv-serien Spartacus, som var en gladiator och slav. Spartacus startade ett uppror som i slutändan blev nedkämpat och man tror att han dödades i slaget. Hans kropp hittades dock aldrig.

1418 - Hört namnet Nicolas Flamel? Om du läst Harry Potter så har du det. Nu är det så att det faktiskt inte är en fiktiv person utan han existerade på riktigt, en fransman. Dessutom sades det att det var han, precis som i boken, som hittade eller skapade "De vises sten", vilket tillät honom att göra guld och livselixir. Detta ska han ha åstadkommit genom att han lyckats översätta en mycket gammal bok han kommit över där hemligheterna fanns nedtecknade. Då Flamel gjorde livelixir skulle det ha gjort honom odödlig men hans officiella dödsår är 1418. Det ska dock noteras att man upptäckt att hans grav är tom. Ett av hans hus finns fortfarande bevarat i Paris och är ett av de äldsta husen i hela staden.

1483 - Edward den fjärde av England och Richard av Shrewsbury spärras in i Towern, London, av deras farbror, Richard den tredje. De sågs aldrig till igen. Dock så råkade några arbetare träffa på en tidigare okänd gravkammare i en kyrka vid Windsor Castle 1789 där två kistor fanns, som innehöll liken av två barn. Inga vidare undersökningar gjordes dock utan gravvalvet förseglades istället.

1611 - Henry Hudson var en engelsk sjöfarare som upptäckte New York Harbor. Dock satte myterister honom, hans son och sex andra på en flotte och skickade in dem in en bukt. De sågs aldrig till igen. Idag heter bukten Hudson Bay.

1696 - Henry Every var en engelsk pirat som gjorde en av de mest lönsamma räderna i historien. Trots att man jagade honom över hela världen och satte ett enormt pris på hans huvud så fann man honom aldrig.

1779 - En av de som skrev på "United States Declaration of Independence" var Thomas Lynch, Jr. Kort efter signaturen bordade han och hans fru ett skepp för att fara till västindien. De försvann spårlöst.

1809 - Benjamin Bathurst, en brittisk diplomat försvinner mystiskt från sitt rum på ett värdshus i Perleberg, Tyskland. Inga spår hittades.

1826 – William Morgan publicerar en bok som kritiserar Frimurarorden. Kort därefter försvinner han spårlöst.

1865 - Sydstats-officern James William Boyd släpps efter att ha varit krigsfånge. Kort därefter försvinner han. En teori är att han misstogs för John Wilkes Booth, som precis hade skjutit President Abraham Lincoln. Det skulle alltså ha varit Boyd som sköts i skjulet istället för Booth, som enligt teorin flydde och levde vidare under annat namn.

1872 - Mary Celeste, ett namn som ni kanske har hört innan. Mary var ett skepp och dess kapten hette Benjamin Briggs. 1872 hittas skeppet utan sin besättning på sju man plus Briggs, hans fru och lilla dotter. Inga skador fanns på skeppet, proviant för sex månader fanns ombord. Inga ägodelar saknades utan hytterna var i stort sett orörda. Inga kraftiga stormar hade rapporterats heller. Även lasten var orörd. Vad som hände med besättningen är än i dag ett mysterium.

1888 - Då kommer John Wilkes Booth in i historien igen. Mannen som ska ha skjutit Booth, Boston Corbett blir sinnesjuk och spärras in i ett mentalsjukhus varifrån han sedan rymde. Han sågs aldrig till igen.

1900 - Tre stycken fyrskötare försvinner spårlöst från en ö utanför Skottland. Operan The Lighthouse är baserad på den här händelsen.

1910 - En societetsdam vid namn Dorothy Arnold försvinner under en promenad i Central Park, New York. Inga spår hittades.

1912 - En upptäckare, Belgrave Edward Sutton Ninnis, utforskar Antarktis när han faller ner i en spricka och försvinner.

1916 - Bela Kiss, en Ungersk seriemördare med 24 unga kvinnors liv på sitt samvete försvinner spårlöst när utredare kommer för att gripa honom.

1918 - USS Cyclops, ett amerikanskt krigsskepp, lämnar Barbados med krigsmaterial i lasten och en besättning på 309 man. Skeppet försvinner sedan utan ett spår i Bermuda-triangeln.

1924 - Andrew Irvine och George Mallory bestiger Mount Everest. Ingen av dem kom någonsin ner igen. Mallorys kropp återfanns 1999 men Irvine har man aldrig hittat.

1925 - Percy Fawcett, en brittisk arkeolog, är i sann Indiana Jones-stil ute i djungeln i Brasilien och letar efter en mytomspunnen stad kallad Lost City of Z. Med sig har han bland annat sin äldste son och en god vän. Hela sällskapet försvinner dock spårlöst. Trots att man skickar många expeditioner för att söka efter dem hittar man aldrig gruppen. Dessutom dör omkring 100 personer i dessa räddningsoperationer. Nu för tiden kan man ha hittat staden - med Google Earth.

1928 - Försvinner en nioårig pojke vid namn Walter Collins från sitt hem i Los Angeles. Polisdepartementet försökte då övertyga modern att en helt annan pojke var hennes son Walter. Historien kom sedan att bli film, nämligen Changeling från 2008.

1928 - Skolämnet Roald Amundsen försvinner under ett räddningsuppgrag över Nordpolen.

1937 – Flyger den berömda piloten Amelia Earhart och hennes navigatör över Stilla Havet. Planet nådde aldrig sitt mål.

1937 – Theodore Cole och Ralph Roe rymmer ifrån Alcatraz, fängelseön som det sägs att ingen har rymt från. En del tror att de drunknade men några kroppar hittade man aldrig. Senare tester har visat att det är möjligt att ta sig från ön med en hemmasnickrad flotte

1944- Ungerske massmördaren Szilveszter Matuska rymmer från fängelset han sitter i och ses efter det aldrig mera till.

1945 - Hitlers kock och dietist Constanze Manziarly försvinner när Berlin intas. Antas ha blivit mördad och våldtagen i en tunnelbana.

1945 - Försvinner svenske diplomaten Raoul Wallenberg i Budapest efter att ha blivit gripen av Sovjetiska soldater och anklagad för spioneri. Wallenberg hade dessförinnan räddat 20,000 Ungerska judar undan koncentrationsläger. Man antar att Wallenberg dog i Sovjetiskt fängelse men hans öde är ännu okänt.

1945 -Fem stycken amerikanska bombplan med totalt 21 man försvinner plötsligt från radarn under en övning som genomförs i Bermuda-triangeln. Ett spaningsplan skickas ut för att leta men även det försvinner utan ett spår.

1948 - Ett passagerarplan med 31 personer ombord, där ibland en berömd före detta RAF-pilot, Sir Arthur Coningham försvinner över Bermuda-triangeln. Planets namn är Star Tiger. Ett år senare försvinner även systerplanet, Star Ariel i Bermuda, och 20 människor med det.

1953 - Två piloter och deras jaktplan försvinner utan ett spår när de jagar ett okänt föremål över Lake Superior, Kanada.

1955 - Ett skepp med namnet Joyita hittas drivande på havet, de 25 passagerarna går ej att hitta.

1956 - En pensionerad attackdykare vid namn Lionel "Buster" Crabb får i uppdrag av MI6 att dyka ner i vattnet och spionera på Sovjetiska Fartyg som ligger förtöjda i England. Ett år senare spolas ett lik utan huvud upp men identiteten gick ej att fastställa.

1961 - Michael Rockefeller, medlem i den stenrika Rockefeller-släkten försvinner under en expedition till Nya Guinea.

1961 - David Webster, som ni känner igen från Tv-serien Band of Brothers, seglar ensam ut på havet för att aldrig återvända.

1962 - Tre män lyckas rymma från Alcatraz och är sedan dess spårlöst borta. Kan ha drunknat men inga kroppar hittades.

1970 - Sean Flynn, son till filmstjärnan Errol Flynn, kör motorcykel genom Kambodja med två andra journalister. De tillfångatags av gerilla. Där upphör alla spår.

1971 - D. B. Cooper-fallet. En man checkar in på flygplatsen under namnet Dan Cooper (genom en kommunikationsmiss till media kallas han istället D. B.) och stiger ombord på ett passagerarplan. Med sig har han en väska som han hävdar innehåller en bomb. Hans krav är 200, 000 dollar och fyra fallskärmar, vilket myndigheterna fixar fram. Efter att pengarna har utväxlats mot gisslan lyfter planet igen. "Cooper" hoppar sedan sonika ut genom planet med fallskärmen och pengarna och är sedan dess borta. Det här är det enda olösta flygplansdramat i USA's historia.

1976 - En åttaårig flicka från Australien försvinner mystiskt från sin säng under natten. Brodern som sov i samma rum uppger för polisen att någon varit i rummet och tagit systern. Inga spår har någonsin hittats.

1979 - Försvinner den sexårige pojken Etan Patz när han är på väg till skolan på Manhattan. Etan blev därmed den första person att hamna på baksidan av mjölkpaket som är vanligt i USA.

1981 - Keddie-morden sker i en liten semesterby i Keddie, Kalifornien. På morgonen hittade Sheila Sharp, som sovit över i grannstugan över natten, sin mamma, bror och broderns vän brutalt mördade i stugan. Sheilas tolvåriga syster Tina saknades dessutom. Däremot så fanns hennes två yngsta bröder och en kamrat till dem oskadda i pojkrummet, men de kunde ej lämna några uppgifter. Offren hade blivit ihjälslagna med en hammare och knivhuggna så hårt att en kökskniv som använts krökt sig 25 grader. De döda var bundna med tejp och elkablar. Tre år senare hittade man Tinas skalle cirka 29 mil från Keddie, som vid det här laget mer eller mindre hade blivit en "spökstad". Några förövare hittades aldrig och 2004 rev man stället. Händelserna har inspirerat filmen "The Strangers".

1985 - Vladimir Alexandrov, var en rysk fysiker som försvann spårlöst från en konferens om nukleär vinter i Madrid. Både KGB och CIA sägs ligga bakom försvinnandet.

1989 - Cyklar tre pojkar hem från en affär när en maskerad och beväpnad man kliver fram och tar en av pojkarna, Jacob Wetterling. Hans öde är därefter okänt.

1992 - Fallet The Springfield Three. Tre kvinnor som vistas i samma hus försvinner utan ett spår från hemmet i Springfield. Ingenting verkade ha blivit stulet och kvinnorna är fortfarande borta.

1995 - Försvinner Richey Edwards, medlem i rockbandet Manic Street Preachers. Han hade tidigare rapporterats vara självmordsbenägen. Dödförklarad 2008.

2007 - Madeleine McCann försvinner från sängen i sitt hotellrum medan föräldrarna äter mat nere i restaurangen. Fallet har fått stor uppmärksamhet i media.

2009 - Susan Powell försvinner under mystiska omständigheter från sitt hem. Hon efterlämnade sin make och två barn. Maken, Josh Powell satte senare avsiktligen eld på sitt hus i Februari i år, där både han och de två barnen omkom.

Känner du till något fall som borde vara med på listan? Skriv i kommentarsfältet så kollar jag upp det!

#blogg

signatur

Burn in the light.

Medlem
De som försvann

Intressant, spännande och kusligt. Man skulle vilja kunna resa tillbaka till dessa händelser och se vad som hände egentligen. Bra läsning, tack!

Intressant läsning, det enda jag kan komma på just nu är att jag undrar vad som hände med: "Resande Mac"?

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Intressant läsning, det enda jag kan komma på just nu är att jag undrar vad som hände med: "Resande Mac"?

Haha ja det finns inga uppgifter på det. En anekdot, om än långsökt är att en svensk Hackergrupp som kallades Fragglarna, under 90-talet hackade flera amerikanska nätverk, bland annat NASA. När de greps ville USA att de skulle lämnas ut men det blev inte så och de fick villkorlig dom här i Sverige istället.

Insåg precis att en hel del datum och händelser hade försvunnit från inlägget. Hela systemet har känts segt idag. Ska lägga till det som försvann.

signatur

Burn in the light.

Skrivet av redruM:
Skrivet av walter_iego:

Haha ja det finns inga uppgifter på det. En anekdot, om än långsökt är att en svensk Hackergrupp som kallades Fragglarna, under 90-talet hackade flera amerikanska nätverk, bland annat NASA. När de greps ville USA att de skulle lämnas ut men det blev inte så och de fick villkorlig dom här i Sverige istället.

Insåg precis att en hel del datum och händelser hade försvunnit från inlägget. Hela systemet har känts segt idag. Ska lägga till det som försvann.

FZ-servrarna är tyvärr lite opålitliga på den fronten. Gör så att varje gång du skriver ett inlägg markerar du hela inlägget och kopierar. Spara sedan som utkast och kolla direkt om det är exakt så som du sparade det. Om det inte är så. Skapa nytt inlägg och spara det du har kopierat. Så brukar jag göra, lite omständigt, men det funkar.

Ja just det, hade visst hört talas om Fragglarna för länge sedan; men Mac är nog borta för alltid

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ja det var rätt irriterande. Men nu har jag lagt in det som saknades, tror jag.

signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:
Skrivet av walter_iego:

Hörde en bra radiodokumentär om fragglarna för några år sedan, på P3. Här är den om någon vill lyssna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2519&arti...

Skrivet av walter_iego:
Skrivet av redruM:
Skrivet av walter_iego:

FZ-servrarna är tyvärr lite opålitliga på den fronten. Gör så att varje gång du skriver ett inlägg markerar du hela inlägget och kopierar. Spara sedan som utkast och kolla direkt om det är exakt så som du sparade det. Om det inte är så. Skapa nytt inlägg och spara det du har kopierat. Så brukar jag göra, lite omständigt, men det funkar.

Ja just det, hade visst hört talas om Fragglarna för länge sedan; men Mac är nog borta för alltid

Jag brukar spara (första gången) och kolla om det sparats, om det inte har gjort det går jag tillbaka (med bakåtknappen) och sparar igen. Jag gör om det tills det sparats.

Men då ska man vara säker på att man använder en webbläsare som sparar det man tidigare skrivit om man går bakåt, antar jag.

Medlem

Som sagt, väldigt intressant. Tack för en spännande läsning så här på en söndag kväll.

Medlem

Intressant! Jag undrar hur många människor som försvunnit som folk medvetet strukit från all historia dock. Lite svårt att ta reda på, om än att tanke är svindlande spännande

signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

1
Skriv svar