Ser ni brus ?

Medlem
Skrivet av MiXiE:

Jag ser brus. Men dock är jag synskadad (närsynt).
Har testat att sätta på mig glasögonen på natten och då försvinner bruset.

är långsynt, ska kanske kolla med glasögonen då jag ser prickarna.

Använder inte mina glasögon så ofta..

Medlem

Aldrig knarkat, aldrig rökt, aldrig snusat, aldrig druckit alkohol, aldrig haft hål i tänderna, aldrig varit deprimerad, perfekt syn, perfekt hörsel.

Ja, jag "ser" mönster, ljus och prickar när jag sluter ögonen. Har alltid utgått från att det varit helt normalt, och det tror jag fortfarande.

signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Tomzi:

Nu är jag tillbaka.. Jag skapade Tinnitus tråden för ungefär 2 månader sedan och nu kommer jag med vad jag inbillar mig eller tror är ett annat bekymmer fast flesta av mina vänner säger de har samma så jag har ba en fråga till er.

Ser ni brus ? Till exempel när de är mörkt eller om ni helt enkelt fokuserar ? Om ni blundar blir det helt svart då ? eller typ mini myrornas krig.

har läst detta och de har gjort att jag lugnat mig

[http://en.wikipedia.org/wiki/Closed-eye_hallucination] (lvl 1)

Men sen har jag läst detta och då ger de mig ångest.

[http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_snow]
Har aldrig tagit droger eller liknande...

Nu vet jag inte om du fått svar på alla dina frågor så här några år sedan.

Men du borde läsa på mer om fjärrskådning/meditation.
Googla på Roger Gotthardsson ( se.miranon på Ig ). Hans bok är också väldigt spännande.
När man mediterar och når olika stadier i meditationen så kommer olika föremål/objekt manifestera sig i ditt medvetna.

Första gångerna jag provade på meditering så kunde se det vita bruset..
Nej, jag knarkar inte.

Medlem

Ser inte alla något när de blundar? Färger, mönster etc. Sen kan det bli värre om man är trött, stressad och så vidare.

Hooh, inte ofta man ser en 15 år gammal tråd som får nytt liv! Varför minns jag den här? 😅😂

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av pjeriksson:

Googla på Roger Gotthardsson ( se.miranon på Ig ). Hans bok är också väldigt spännande.
När man mediterar och når olika stadier i meditationen så kommer olika föremål/objekt manifestera sig i ditt medvetna.

Nej, jag knarkar inte.

Tomzi har inte varit inloggad sen 2011, så det kan nog dröja ett tag innan du får svar!

Medlem

Hmm, om jag tittar in i en lampa länge, t ex solen, så blir det sjukt konstigt när jag blundar sedan.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om jag anstränger mig och det är mörkt så kan jag se lite brus eller "Visual Snow" som det också kallas.
Jag har för övrigt låg tinnitus också vilket är vanligt att ha samtidigt. Jag ser för övrigt inte de färgade prickarna som visas på exempelbilden och prickarna jag ser är betydligt mindre och med alpha 0.5% eller så. Jag märker det inte om jag inte tänker på det. Det måste vara extremt stark visual snow på bilden.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av pjeriksson:

Nej, jag knarkar inte.

Fjärrskådning XD
Man behöver inte knark för att vara galen!

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Har brus mitt i synfältet när ser mot mörka ytor, varierar i intensitet av olika faktorer. Lite som om sändningen är gammal analog i mitten men digitalt utanför mitten av synfältet. Har huvud/nackskada sportrelaterad vilket givit bland annat kronisk utmattning, hjärndimma, huvudvärk med mera. Enligt viss ganska ny forskning tror de att det kan ha att göra med förändrat tryck i vissa delar av hjärnan på grund av skador mellan huvud och nacke som möjligen kan förändra flödet av spinalvätska/likvor och orsaka förhöjt tryck. Har även fått ensidig tinnitus senaste 6 åren.

Medlem

Jupp, har alltid sett det, om jag är stilla och fokuserar blicken mot väggen eller liknande. Vet att jag som liten kunde sitta i rummet och följa alla "flygande getingar" på väggen. Nu är det väldigt länge sedan jag faktiskt la märke till det, men tittade nu på väggen och såg det.

Medlem
Skrivet av pjeriksson:

Nej, jag knarkar inte.

Är det du som är Roger Gotthardsson?

signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av Tomzi:

Nu är jag tillbaka.. Jag skapade Tinnitus tråden för ungefär 2 månader sedan och nu kommer jag med vad jag inbillar mig eller tror är ett annat bekymmer fast flesta av mina vänner säger de har samma så jag har ba en fråga till er.

Ser ni brus ? Till exempel när de är mörkt eller om ni helt enkelt fokuserar ? Om ni blundar blir det helt svart då ? eller typ mini myrornas krig.

Ser brus och hör ringningar.

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Det verkar va rätt vanligt med visual snow?

Citat:

Visual snow syndrome isn't common. It's estimated to affect about 2% to 3% of the people in the world.

1 på 30 eller 1 på 50 personer alltså. Sen är det nog en hel del (som jag) som inte ens sökt hjälp för det. Det kanske är 1 på 30 personer då? En i varje skolklass i stort sett. Relativt vanligt ändå. Det är inte direkt 1 på 1000 eller 1/10000.

I mitt fall har jag så mild version av Visual Snow så att det inte hindrar mig det minsta. Jag ser det inte om jag inte tänker på det. Likadant med min tinnitus. Den är så pass låg att det behöver va nästintill knäpptyst för att jag ska höra det. Visual snow och tinnitus kommer ofta tillsammans har jag läst. Tror det var 30-50% av fallen om jag inte minns fel.

Citat:

[…] Evidence reveals the two might be related, as many people with VSS [Visual Snow] also experience tinnitus. In fact, tinnitus is considered a common non-visual symptom of VSS.

Surprisingly, the high prevalence of tinnitus in VSS patients (63%) compared to the general population (7.9% with frequent tinnitus) suggests they may share some underlying mechanisms. A recent study from the University of Sydney compared brainwave activity in individuals with VSS (18 subjects in total) and found functional changes in the brains of VSS patients, with 16 out of 18 also experiencing tinnitus. The study also revealed changes in brain activity similar to those recorded in tinnitus subjects. The study suggests that therapies addressing tinnitus-related anxiety might also help for reducing the anxiety and discomfort caused by VSS symptoms.

Jag minns att jag var hyfsat nedstämd och orolig jag var som 12 åring och precis fått tinnitus. Inte kändes det bättre när musiken på skolan hade en minifolder som såg ut som en cd-skiva med rubriken Tinnitus - The Neverending Sound. Nåväl, jag kom över det. Jag har som sagt fortfarande tinnitus, men det behöver va tyst för att jag ska lägga märke till det.

Något som slog mig nu var att tinnitus möjligtvis kan ha uppståt efter en flygresa till Kanarieöarna - Jag kan ha fel. Det var min första flygresa och jag fick väldigt ont i öronen/bihållorna då jag var dålig på att tryckutjämna och så. Det behöver inte va relaterat. I vilket fall så minns jag att det inte berodde på hög musik. Det kom spontant.

I vilket fall har jag levt med det i över 25 år. Det har inte blivit bättre eller sämre. Men jag är så van vid det att det är normaltillstånd för mig.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det kallas Film grain och brukar gå.att stänga av i inställningarna.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det kallas Film grain och brukar gå.att stänga av i inställningarna.

HAHA. 🤣

Tack, jag ska bara hitta Esc-knappen i min hjärna.

signatur

Medlem

"Bruset" är exakt det alla människor som har fungerande ögon ser.

Märkligt att det ens blir en tråd, ett bevis för att utbildningen är dålig?

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag tror du tänker på floaters (skräp/damm i ögonen). Dem kan alla se. Visual snow är mer som tinnitus, du ser/hör ett brus. Dvs. ”Small moving light points” på bilden ovanför.

signatur

Medlem
Skrivet av redruM:

Är det du som är Roger Gotthardsson?

Haha nej, jag är inte Roger.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Freakon:

Alla kan inte veta allt. Med den attityden är de flesta trådar onödiga för mångt och mycket borde man ju ha lärt sig någonstans, skolan, jobbet och via livserfarenhet.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av Hanzo:

https://preview.redd.it/do-you-have-visual-snow-im-curious-if...

Jag tror du tänker på floaters (skräp/damm i ögonen). Dem kan alla se. Visual snow är mer som tinnitus, du ser/hör ett brus. Dvs. ”Small moving light points” på bilden ovanför.

Ahhhh! Så det är "floaters" som de kallas! Jag har alltid tyckt att de där floaters-grejerna påminner om maskar som ringlar runt. 🤢

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Ahhhh! Så det är "floaters" som de kallas! Jag har alltid tyckt att de där floaters-grejerna påminner om maskar som ringlar runt. 🤢

Jupp! Här är en 4 min film som förklarar allt om floaters.

signatur

Skrivet av Hanzo:

Jupp! Här är en 4 min film som förklarar allt om floaters.
youtube.com/watch?v=bscDeT4tV9g

Haha, tack för videon! Både rolig och lärorik. Då har man fått svar på nåt man lowkey undrat över de senaste 30 åren eller så.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Haha, tack för videon! Både rolig och lärorik. Då har man fått svar på nåt man lowkey undrat över de senaste 30 åren eller så.

Det var så lite så!

signatur

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Alla kan inte veta allt. Med den attityden är de flesta trådar onödiga för mångt och mycket borde man ju ha lärt sig någonstans, skolan, jobbet och via livserfarenhet.

Det är ju sant, men kom igen? Detta är bara rent flum.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Sackada:

koncentrerar man sig ser man alltid en massa lets call it "pimmel" låter som en bra beskrivning. minimala prickar som alltid finns där, men som man bara märker om man fokuserar. helt normalt

...eller?

Det kallas floaters på engelska mer info i länken. Har också massa sådant. Syns mest soliga dagar eller när jag tänker på det.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mouches_volantes

Moderator | Testpilot
Skrivet av Freakon:

Det är ju sant, men kom igen? Detta är bara rent flum.

Helt ärligt, hur är det här annorlunda jämfört med när du gjorde en tråd om att du hade ont i ryggen? Det är väl självklart för de flesta att man söker hjälp hos en läkare eller sjukgymnast istället för att starta en tråd om det på FZ?!

Det är ungefär så du låter.

En person startar en tråd för att fråga om fler än hen själv ser brus och undrar vad det kan bero på. Bara för att svaret är självklart för dig, betyder det inte att det är det för alla. Forum är till för att man ska kunna ställa frågor om alla möjliga ämnen - precis som du själv gjorde.

Har man inget vettigt att tillföra diskussionen, så behöver man inte skriva något. Men om man har ett svar på frågan, kan man dela med sig av det utan att vara dryg.

Vi fortsätter inte diskussionen här och ser till att det går mer off-topic än det redan gjort. Åter till ämnet allihopa, mig inkluderad

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jepp, har både bruset och en massa flytare. Fick dessutom en hel rada nya fina floaters efter en kraftig förkylning/covid-infektion där runt 2020. Var öm i ansiktet och ena ögat i flera månader, och vips så dök det upp en massa nya floaters en dag. Tinnitus har jag med. Funderat mycket på det där om det är en halvan av skallen som det är extra mycket fel på då jag har tinnitus och ont i ansiktet/extra floaters båda på vänstra sidan.

Medlem
Skrivet av Tomzi:

Varför är det ett bekymmer? Har du hälsoångest (aka hyperkondri) mycket?

Ska erkänna läkaren trodde jag hade det men varje gång jag var där kontrollerade så hittade de saker som förstorad organ osv.

Så jag försöker inte vara nedsättande men du borde kanske försöka oroa dig över vissa saker och inte allt.

Har tinnitus också men det minskar ju med tiden i alla fall. Läs på 1177 om vad folk har för exempel om Tinnitus. Jag är jäkla glad jag bara susande pip. haha

För det är alltid någon som har det värre.

Alltså finns många förklaringar till vad man ser, kan vara så enkelt som vita blod celler.

"When white blood cells stretch to pass through the blood vessels in your eyes, you may see dots that look like little worms moving around in your vision. This is most noticeable when staring at a wide, clear area—like a blue sky. Speed of the moving dots vary in time with your pulse, accelerating with your heartbeat."

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Tomzi har inte varit inloggad sen 2011, så det kan nog dröja ett tag innan du får svar!

Bara att återkomma om 13-15 år så fortsätter vi då!

123
Skriv svar