11/9, WTC
Jag misstänker att syftet var att vi läsare skulle fundera över lidandet som följt 9/11 attentaten, inte att ponera över vem som är skyldig, det har diskuterats många gånger och är inte nödvändigtvis relevant.
Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.
är det 100 stycken som dör i ett rikt land så är det minnesdagar stup i ett känns det som, men när samma land orsakar civilt lidande för flera tusen i andra länder är det shit the same.
men ja. alltid tragiskt när oskyldiga dör.
håller med, visst det är synd att folk dör men inte har det hållits nå tysta minuter när oskydiga dött i andra länder, men visst när usa blir drabbat då ska hela världen sörja.
Det tom uppmanades på FZ att ha en tyst minut, jag undrar vars den uppmaningen fanns när madrid london osv blev utsatta.
Jag tycker inte det är konstigt alls att vi uppmärksammar USA mer än andra länder oavsett anledning. Den som inte fattar varför kanske skall fundera lite kring följande:
1 - Vilka språk kan du?
2 - Filmerna i din filmsamling, vart kommer de ifrån?
3 - Icke-svenska författare till dina böckerna i bokhylla?
4 - Tv-kanalerna förutom 1, 2 och 4?
Alltså, jag kan med lätthet relatera till amerikanerna och deras förhållanden. Afrika och arabvärlden förstår jag mig inte på alls lika bra.
Bra eller dåligt säger jag ingenting om, jag menar bara att det är inte konstigt att det är som det är. Det är heller ingen anledning att avstå från att visa respekt.
My goal in life is to be the person my dog thinks I am.
Jag tycker inte det är konstigt alls att vi uppmärksammar USA mer än andra länder oavsett anledning. Den som inte fattar varför kanske skall fundera lite kring följande:
1 - Vilka språk kan du?
Alltså, jag kan med lätthet relatera till amerikanerna och deras förhållanden. Afrika och arabvärlden förstår jag mig inte på alls lika bra.
Bra eller dåligt säger jag ingenting om, jag menar bara att det är inte konstigt att det är som det är. Det är heller ingen anledning att avstå från att visa respekt.
CastorFiber träffar rent!
Kan inte mer än att applådera, det är detta jag med många andra försökt att lägga fingret på tidigare.
1 - Vilka språk kan du?
CastorFiber träffar rent!
Kan inte mer än att applådera, det är detta jag med många andra försökt att lägga fingret på tidigare.
Japp, nu träffade han den där spiken igen.
"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"
Med Castorfibers sista inlägg sätter vi punkt för detta tycker jag.
World Trade Center händelsen var tragisk hur man än vrider och vänder på det och när så många människos mister livet så är det värt en liten notis och en stunds tanke.
Det ena utesluter inte det andra dock och det är oerhört många människor på jorden som lider varje dag. Sanningen är att vi i stort skiter i dom andra. Väldigt många av oss sitter på våra arslen varje dag med en levnadsstandard som är mil ifrån en stor del av jordens befolkning, vi har mat, pengar, vatten, kläder.. vi har det så bra att vi har fritid, vi tittar på teve, surfar på internet, går på gym. Men skänker vi pengar till hjälp organisationer regelbundet? Dom allra flesta av oss gör inte det!
Många av oss gav några hundra till Tsunami katastrofens hjälp, varför det? Jo, därför att det handlade om svenskar, folk vi känner och kan relatera till. Hela den händelsen kom som ett slag i ansiktet och så blev det lite med WTC också. Där handlar det om folk som ser ut som oss, och som vi kan kommunicera med. Människor som pratar samma språk som vi ser på tv varje dag. Det blir aktuellt på ett annat sätt och därför har vi en annan sorts medkänsla och förståelse för vad som hände.
Att sitta och bli förbannad på folk för att dom inte är med på vad som händer i afrika, eller inte vet hur många barn som dör i hunger varje dag blir bara dumt. Dom absolut flesta av oss har noll koll på nåt av detta ändå. Om vi väljer att minnas dom som dog i WTC med sorg så är detta ett första steg. Låt oss komma ihåg det istället och öppna våra hjärtan med empati och förståelse för alla dessa stackars människor som lider istället för att debattera omkring varför WTC hände. Faktum kvarstår. Många människor dog, det är tragiskt hur vi än ser på det.
Öppna ögonen för hur mycket lidande det finns på jorden och se dig omkring. Det finns nåt att göra precis där du är också. Människor omkring dig behöver hjälp varje dag. Hjälp någon med 20 kr på ica så han kan köpa dom där äpplena också. Hjälp den där tjejen med cykelkedjan, du kan ju sånt där bättre. Hjälp din bror att flytta trots att flyttning är det tråkigaste som finns. Hjälp dina syskon, visa att du bryr dig, besök dina föräldrar, hjälp dom laga middag, hälsa på en kompis och ge honom en bra bok, ta med nån som inte har bil till IKEA.
Det finns tusen saker man kan göra för att hjälpa andra omkring sig och i slutändan är det detta Chief's inlägg från början handlade om. Att ha medkänsla för andra omkring sig och öppna ögonen litegrann så man ser över staketet. Först då kan vi börja prata om vad som händer längre ut tror jag.
- Modemis