Påven upprör den muslimska världen
hade ju varit bättre om påven hade hållt käften från början.
men som vanligt är det muslimernas fel
Hade varit ännu bättre om de fanatiska muslimerna kunde släppa koranen och slappna av lite. Finns muslimska ledare som har sagt ett och annat riktigt korkat, men inte får Påven spel för det.
De, muslimerna, överreagerar som vanligt. Deras religion kan inte styra över andra icke-troende.
Rättare sagt borde du skrivit sharia inte koranen.
"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.
Bra sagt prikk. Dock så tycker jag att muslimerna kunde ignorera påven, typ tiga honom till döds, som man gör med SD, det fungerar.
Hur som helst är vi judar likadana, så fort nån säger nåt dumt om oss blir det ett jävla liv! Samt att vi också definerar partiet och människor i "för och emot Israel" (antisemtier och proisraeler), tillexempel är vänsterpartiet emot Israel eftersom de vill att Israel ska dra sig tillbaka från de ockuperade områderna och KD för eftersom de säger att Israel har rätt att försvara sig. HAHAHAHA.
Sarkasm?
Mmm.
Varför borde han ha gjort det?
Om du läser en mer ursprunglig version av koranen är den "bra". Sen har den blivit förstörd av de som tjänat på den detta, naturligtvis är detta inte unikt. Bibeln är oxå kraftigt förvanskad över åren.
Sharia är ett motsägelsefull textsamling med tolkningar av koranen. Personligen skulle jag rekommendera koranen först sedan studera sharia så man har en egen uppfattning. Men saken blir ju inte enklare av att Sharia är lagtext i vissa länder.
[sandlåda]
jesus
sicka argument..
om ni visste hur stor "impact" påven faktiskt har med sina uttalanden i KRISTNA VÄSTVÄRLDEN så skulle ni kanske tänka om lite
Men en Dansk tidning har knappast den makten, så det spelar nog ingen roll om det var Påven heller inte. Kritik är tydligen något som ska bekämpas. Vem ville säga mot nazismen på 30-talet? heller tänka annorlunda än kristendom under 1100-talet. Inte direkt politisk korrekt här, men dags att kliva in i 2000-talet.
"Turkiets högste muslimske ledare" ska skita i vad påven tycker, njut av yttrandefriheten.
Kristen 1300-tals kejsare, kanske inte den bästa "källan" över hur muslimer är idag :/
Förvånar mig inte att någon reagerar, kommer inte ihåg namnet på sångaren som rev sönder ett foto på påven i en musikvideo.
Men reaktion blev det! Bland många kristna.(vet inte hur muslimerna tog det, men men...)
Så folk är folk, oavsett religon.
Sen är väl protestanter lite distans mot den katolska kyrkan och påven, eller har jag fel? Har för mig att Luther tog ett steg från den katolska kyrkan.
Ser det som förklaring till den allmänt svala reaktionen i den här frågan.
Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.
Varför borde han ha gjort det?
Om du läser en mer ursprunglig version av koranen är den "bra". Sen har den blivit förstörd av de som tjänat på den detta, naturligtvis är detta inte unikt. Bibeln är oxå kraftigt förvanskad över åren.
Sharia är ett motsägelsefull textsamling med tolkningar av koranen. Personligen skulle jag rekommendera koranen först sedan studera sharia så man har en egen uppfattning. Men saken blir ju inte enklare av att Sharia är lagtext i vissa länder.
njae
Det finns koranen sen finns det fria tolkningar av den men det finns fortfarande bara en koranen .
quod similis saporem blandeque coruscant
[sandlåda]
jesus
sicka argument..
om ni visste hur stor "impact" påven faktiskt har med sina uttalanden i KRISTNA VÄSTVÄRLDEN så skulle ni kanske tänka om lite
Men en Dansk tidning har knappast den makten, så det spelar nog ingen roll om det var Påven heller inte. Kritik är tydligen något som ska bekämpas. Vem ville säga mot nazismen på 30-talet? heller tänka annorlunda än kristendom under 1100-talet. Inte direkt politisk korrekt här, men dags att kliva in i 2000-talet.
"Turkiets högste muslimske ledare" ska skita i vad påven tycker, njut av yttrandefriheten.
I rest my case.
antingen twistade du på det jag sa medvetet eller så missförstod du mig
för att göra din liknelse valid - om PÅVEN publicerade mohammed-teckningarna. tro mej. det hade blivit MYCKET värre än tidningen..
påven skiter inte i vad turkiets högste muslimske ledare säger, varför ska det funka tvärtom åt andra hållet?
kjamiz~
Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.
för katolska kyrkan är lika lättretade som muslimerna i princip ;P
räcker att madonna svänger på röven så blir dom tokförbannade allihop..
för övrigt så tänker nog påven sig för rätt rejält med vad han säger, med tanke på att det antagligen är en hel stab som skriver talen.. precis som med lille scapegoaten georgie över i staterna~
Jaså, några aktuella exempel?
Tror knappast att de uppskattade ecco homo eller vad utställningen hette.
Skulle påstå att det är lite gradskillnad där
"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"
Orimlig jämförelse. Det var intern kritik.
Jag väntar fortfarande på ett exempel där påven och andra kristna organisationer kraftigt fördömt ett muslimskt negativt laddat uttalande om Kristendomen.
Meanwhile, a youth center run by the Greek Orthodox church in the Gaza Strip was slightly damaged by a small explosion on Friday, witnesses told Reuters.
Källa: http://www.cnn.com/2006/WORLD/europe/09/15/pope.islam/index.h...
Rätt ironiskt faktiskt. Så fort någon uttalar något om att islam skulle vara en våldsam religion, blir det upplopp någonstans i mellanöstern eller andra muslimska delar av världen. Nyligen var det Danmark som fick känna av konsekvenserna av att "kritisera" islam.
"Islam har spridits med svärdet"
Resultat: Muslimer världen över hotar och gormar, protesterar, bränner.
Muhammedkarikatyrerna(Som anspelade på terrorism):
Vad händer? Ambassader bränns, Dannebrogen bespottas, terrorhot mot väst ökar.
Slutsats: Är inte den muslimska världens svar på dessa "kränkningar" något som enbart bekräftar västvärldens "fördomar"? Det vore inte bättre att ignorera alla uttalande och publiceringar, för att ta död på dessa fördomar?
men asså, wow. vilken insikt du har kommit till!
i fattiga muslimska länder växer många upp i religionen, och hela deras liv är präglat av det. det är inte konstigt att dom är lättare att förolämpa, och särskilt inte medan usa faktiskt kör sina härliga korståg mot islam. dom blir matade med propaganda (precis som vi och amerikanerna blir) och det blir konsekvenser av det.
se det så här.. vad ger påven rätt att kritisera en religion, när den han själv representerar fört med sig exakt samma saker?
det går att tycka si å så, och man är ju dum i huvudet om man inte tycker att det är FEL med religiöst betonad våld.. men varför kan aldrig folk tänka längre än näsan och fundera på VARFÖR människor gör som dom gör..?
om du skulle vara född "där" och uppväxt på samma sätt, i ett land präglat av en ganska extrem syn på tron, har jag då rätt att kalla dig en "idiot" då, bara för att du inte "kan tänka själv"?
kan inte påvjäveln hålla sin trut istället och se till att försöka hålla sin lika-full-av-skit-religion i högsta grad möjligt vän med islam så världen i högsta utsträckning slipper våldet..?
varför förstår inte dom vårt sätt att tänka?
måste säga att ibland har jag själv svårt att förstå vad "vi" tänker, men majoriteten har nog knappast lämnat nåt utrymme i huvudet åt att tänka alltför länge på religiösa frågor som någon annan "mer lärd" ger svar på
samma gäller självklart för "kritik".. och ifall du menar det påven sa ang "kritik" så får du nog tänka om lite..
vad för slags konstruktiv kritik skulle det där vara, menar du?
varför förstår inte dom vårt sätt att tänka?
måste säga att ibland har jag själv svårt att förstå vad "vi" tänker, men majoriteten har nog knappast lämnat nåt utrymme i huvudet åt att tänka alltför länge på religiösa frågor som någon annan "mer lärd" ger svar på
samma gäller självklart för "kritik".. och ifall du menar det påven sa ang "kritik" så får du nog tänka om lite..
vad för slags konstruktiv kritik skulle det där vara, menar du?
Jag kan hålla med om att detta enstaka uttalande inte var särskilt konstruktivt, och för att klargöra, så var det ett citat han läste upp, inga personliga åsikter.
Jag tänkte lite mer allmänt. För att utvecklingen inom religionen skall gå framåt måste man tåla kritik. Annars kan man inte annat att göra än att räkna religionen i fråga som totalitär.
Ska jag vara ärlig så tror jag inte att så många av de "vanliga" muslimerna bryr sig så otroligt mycket om detta, speciellt inte efter att påven förklarade att detta inte var tanken med citerandet. För det var väll inte så här påven själv tyckte? Det var väll bara ett citat, som han väll inte ställde sig bakom som någon sanning?
Det är nog snarare en och annan rabiat muslim som blir arg samt några ganska extrema ledare som gillar att piska upp stämningen för att scora lite inflytande över folk. Detta är ju givetvis inget specifikt för de muslimska ledarna, utan ett klassiskt sätt för politiker och makthavare att agera.
Just my 5 cents.
Snus är snus och mus är mus