Ny annonstyp på FZ
Till er som tycker att det här är det sämsta som hänt sedan trafikomläggningen, berätta gärna hur ni tänker. Hade ni föredragit ett betalmedlemskap på 50 pix per månad för att få sidan helt annonsfri?
Om betallösningen är enkel så skulle jag gärna göra detta.
Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.
Det enda du vet är vad du använder FZ till och vilka saker du tycker är bra. Personligen skyr jag onlinespel som pesten men att att skriva att "det är ändå ingen som läser om sånt " för at jag personligen inte läser det, skulle inte gör det sant va?
Och som jag skrev "Det är ju såklart min personliga åsikt, men säkert delad av andra."
Och om man titulerar sig som "spelutvecklare" borde man ha förståelse för vad 1) produktion kostar och 2) nödvändigheten att man minst går break-even.
Omsättning och kostnader brukar inte vara saker som nämns öppet så jag finner det osannolikt att vi får reda på vad de olika delarna av FZ kostar.. men att göra spel-tv är troligen bland det dyraste räknat på mantimmar med jobb och det slutgiltiga fem minuter långa resultatet.
Var hittade du att jag titulerar mig som spelutvecklare? Det gjorde jag förvisso för ett halvår sedan, men sen dess har jag startat ett eget bolag som producerar reklamfilm, något som gjort mig ännu mer insatt i vad produktion kostar. Och hade du läst mitt inlägg noggrant hade du nog sett att jag gav ett direkt konkret förslag på vad man kunde gjort för att betala vad-det-nu-är-som-måste-betalas. För ingen av oss vet ju varför den här reklamen införts EGENTLIGEN. Mer pengar ja, men varför? Är det för att köpa in en cool kamera så att dom ska göra mer fz.tv? Är det för att frilansarna blivit dyrare? Är det för att hjemmet&co tycker att fz tjänar för lite pengar?
John skriver såhär:
När annonsen tids nog accepterades hos andra sajter insåg vi att det här är en chans att få mer resurser för att kunna skriva ännu fler nyheter, ännu fler artiklar, lägga upp ännu fler filer på ännu snabbare maskiner och kunna filma ännu fler FZ.tv-avsnitt.
Det enda vi har att gå på här är vad John säger. Vi vet inte vilka resurser de har idag, vi vet inte hur mycket mer det bidrar. Vi kan inte säga "Hmm, ok. jag får se den här reklamen en gång om dagen och jag kommer få xx fler artiklar i månaden.. Ja OK! Det är en bra deal!"
Jag tycker att det är en ganska konstig frågeställning som John har frågat oss. Han har gett oss en rätt irriterande reklam, frågat oss "Vad tycker ni?" Och sen lämnat bollen där, ingen mer bakgrundsinformation. Vi har inget mer att tycka om än "BU!" eller "BÄ!" Så att kritisera dom som kritiserar känns ganska orättvist i det här läget.
Men visst. Nånstans måste vi väl ha någon slags tilltro till att grabbarna på FZ gör sitt bästa för att vi ska bli nöjda.
Det här är ett bra sätt att finansiera sig om man vill dra in pengar till en sida som faktiskt är gratis.
FZ.se för mig har alltid varit en sorts "fastfood" sida där man snabbt får upp inte alltför ingående information om spelnyheter.
Att klicka förbi reklamen kommer vara störande men jag kan leva med det såklart. Sålänge det inte är ljud på det hela då jag använder tabbar och alltid har 4sidor (minst) uppe samtidigt plus lyssnar på musik.
Jag stör mig mer på sådan reklam som läggs i bakgrunden till sidor, särskilt om det är en spelsida som sedan ska recensera spelet man lagt ut reklam för. Känns inte särskilt oberoende...
Ooooh the drama!
Denna typ av annonser är troligtvis de mest irriterande för oss användare.
Det är detta som fått mig att avstå från övriga spelsajter som brukar samma reklampolicy.
Skulle hellre sett att man betalat för att slippa klicka sig förbi åbäket varje dag.
FZ är en sida jag ofta strösurfar in på lite då och då, för att kolla senaste nytt. Och att då behöva klicka sig förbi en blank (adblock) idiotsida bär emot.
Adblock blockar ju ändå reklamen, oavsett om den är på en egen sida eller i kolumnerna till höger, så förstår inte riktigt resonemanget, såvida ni inte på allvar satsar på att göra er av med besökare.....
On topic:
Det är verkligen störande med helside reklam, som man måste klicka "gå vidare" för att komma till den sidan man ville komma till
Om tillräckligt många tycker lika dant, så blir det konsekvenser så att säga.
- Kanske script att slippa ad-sidan
- eller att man klicka "stäng fönster" istället för att "gå vidare".
- eller att man går till annan site i förlängningen.
- eller att man stannar kvar men är tycker det är jobbigt med besöka fz siten.
Konstruktiv kritik:
- Kanske 1 gång i veckan istället?
- Kanske endast till de som INTE är inloggade?
- Poäng system så som på gametrailers.com där du får poäng när du besöker siten, ser filmer, kommenterar, skriver inlägg, och vid en viss poäng kanske du slipper reklamen.
Dock för mig i slutändan handlar det om att det helt enkelt -blir för mycket reklam-:
- Reklam/försäljning i telefon. Bort med det med NIX, 020-27 70 00 och en vecka efter så är registeringen klar och du bör slippa försäljnings samtal i fortsättningen. En registrering håller i 5 år, sen får du omregistrera.
- Reklam / Försäljare i affärer / gator. De är oftast påträngande och kan undvikas genom att ignorera dom, eller gå längre bort från dom.
- TV reklam. När du skall se en film, eller serie som du gillar. 20 minuter reklam under en timme. Extremt störande i längden. Lösningen blir att se hela avsnitt av din favorit serie, helt utan avbrott, pga TV reklamen för allt för påträngande.
- Webb reklam: För påträngande reklam, gör att det blir för jobbigt för dagligt användande. Lösningen blir ljus och lykta efter program eller script som tar bort allt som ad block plus tex. Då blir det ingen reklam alls, pga den var allt för påträngande.
Vill inte kalla FZ giriga. Eller något annat dumt. Och det gör jag inte heller.
Men fråga er själva fz var *er* gräns går någonstans när det blir påträngande / jobbigt.
Förövrigt:
Jag hade gärna sett reklam på fz och sweclockers om den inte var animerad, eller i starka färger. Och om jag kunde ställa om mitt ad block plus script att sätta vissa siter som undantag som jag vill ska gå bra för. Men, ärligt talat -tycker jag inte om- animerad reklam som skriker efter uppmärksamhet.
Google har fattat detta med icke-påträngande reklam. FZ kanske kunde ställa krav på sin reklam på sidan att vara mer google-lik.
De som vill göra reklam för sina produkter, tex Datorbutiken.com osv. De kanske borde tänka mer "globalt" eller "större". Det finns faktiskt sätt att blocka reklam nu för tiden. Och fortsätter reklam byrårer eller grafiker göra reklam som är påträngande från -användarens- synvinkel, så kommer bara fler och fler vilja hitta sätt att -skydda sig- från påträngande reklam, med andra ord, ALL reklam blir blockad.
Summa:
Desto mer A försöker, desto mer försöker B skydda sig från det A gör. Och det finns en gräns nån stans var som är acceptabelt, och vad som är över gränsen och blir inte acceptabelt.
Edit: stavfel.
Jag tycker att det är en ganska bra lösning. Stör mig absolut inte på den och ifall den gör FZ bättre så gärna för mig. Angående det där med medlemsavgift så tilltalade det inte mig särskilt mycket faktiskt, hellre lite blinkande reklamer och sånt.
Hellre reklam än medlemsavgift, eftersom jag inte märker av det så mycket8)
////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.
Jag gillar FZ så skarpt att det inte stör mig något. Det är bara bra att ni får mer pengar o ge oss mer material att frossa i. Bara det inte blir för mycket.
Tack ska ni ha förresten för att ni skriver om det som någon innan sa, det är väldigt uppskattat att ni visar att ni bryr er:)
Jag tycker det är helt okej med tanke på att det är bara en gång per dygn. Blev lite chockad igår när jag såg den första gången, trodde jag hade kommit fel först. Så länge det är relevant reklam såsom spel, datordelar etc som faktiskt kan vara av intresse för oss FZ användare så tycker jag att det är okej.
Jahapp, då var det dags att sluta komma hit också... Synd.
Hejdå ..
Sen tycker jag ni är så otroligt barnsliga,, Gnäller som barnrumpor för nåt som är endast en gång om dan och försvinner innan man ens hinner klia sig på pungen i princip.
Sen har ju även John föklarat syftet vilket andra sidor aldrig gör. Bara det gör ju att man accepterar det.
Jag tycker det är helt okej. Helst om inkomsterna gör att journalisterna får mer pengar, som John sa i sitt senaste inlägg här. Och definitivt ifall dom har jobbat nästan gratis förut.
Snabba reflektioner. Gick in på sidan, tänkte "vad har hänt med sidan?!". Tidigare har jag inte använt en (sån där sak som man inte får nämna när), men nu har jag en installerad i FF pga att en del sidor går så SJUKT segt över fjärrskrivbordet och nästan hänger den.
Anledningen jag tänkte "vad har hänt?" var att annonsen var bortplockad pga (den där saken man inte får nämna).
Det jag skulle vilja:
1. Lägg nyheterna mer framträdande. Nu är dem för bleka och anonyma
2. Lägg in en fetare/tydligare "till sidan"-knapp som inte går missa lika enkelt som jag gjorde nu.
Det jag gillar är att FZ fortsätter leverera högklassiga nyheter och att reklamen bara kommer en gång / dag. Funkar fint för mig om 1+2 ovan löses lite bättre, speciellt för mig som inte är så van.
Ang att betala, kanske kan vara ett alternativ för en del, men inte för alla.
Själv hatar jag reklam med mitt hela väsen men...
Jag har full förståelse varför ni gör detta. Att klicka bort en enda ruta under 24timmar ser jag inte som ett problem. Jag ser faktiskt hellre en sån här lösning än blinkande banners.
Får ni in mer pengar på en sån här annons, go for it.
Om det minsta jag kan göra för allt gratis jag får på FZ.se är att klicka på en annons så gör jag gärna det.
ni har just infört ide'n som jag hatar mest av alla reklam-sorter.. pop-ups ligger på 2an.
Det är extremt störande, Lägg till någon reklam nån annan stans på sidan bara. Det skulle varit 100 % bättre
Edit - fast det är bra att ni skriver en nyhet om det iaf, så ni inte bara lägger in och sedan skiter i medlemmarna.
Ett tips är ju att flytta reklamen (som det är budson jämt på nu..) lite åt vänster/höger och lägga till en liten där. Kanske inte tjänar så mycket, men lite iaf.
Jag skulle kunna tänka mig att betala 50-100 spänn i månaden till FZ om det gick via paypal, istället.
Levererade dom fler nyheter skulle jag kunna göra det, men det är många som inte skulle göra det. Dels för att dom är minderåriga och inte vill lägga pengar på sånt här.
Jag är säker på att FZ skulle förlora i intäkter om dom tog medlemsavgift.
Nej som några andra så lämnar jag fz. Ska jag komma in här igen ska det vara för ert filarkiv. Era nyheter är väldigt sena och kassa om man jämnför med andra sidor som har denna störiga reklam typen. Då läser jag hellre nyheterna där när de kommer upp snabbare och har video recensioner osv.