Negerboll
Exempel. Jag älskar att använda ordet Häxtuttar. Häxtuttar är hängpattar.
Jag brukar använda ordet ofta när jag pratar med kvinnliga bekanta osv. Säger "va roliga häxtuttar du har". Osv.
Men jag skulle aldrig kunna använda ordet på bussen\vagnen\in public när jag ser att de finns häxtuttar på riktigt. För jag vill inte få dem att känna sig kränkta.
Samma sak med negerboll. Använder däremot inte ordet så ofta, men hade aldrig fått för mig att fråga mina mörkhyade vänner om de säger "Negerboll" eller "chockladboll".
Så. Det var mitt, denna tråden är nu slut för min del. Säg ni negerbollar, men som sagt, jag vill ha det på youtube när någon beställer negebollar när en mörkhyad är i närheten. Det vill jag ha BEVIS på.
Bara för att vara lite jobbig, så kan vi vända på det!
Jag vill ha ett klipp på när någon beställer en chokladboll av en mörkhyad, sedan förklarar att man inte använde ordet negerboll för att inte kränka personen i fråga. Det vill JAG ha BEVIS på
:heart:
[size="15"]Ugh!?[/size]
Exempel. Jag älskar att använda ordet Häxtuttar. Häxtuttar är hängpattar.
Jag brukar använda ordet ofta när jag pratar med kvinnliga bekanta osv. Säger "va roliga häxtuttar du har". Osv.
Men jag skulle aldrig kunna använda ordet på bussen\vagnen\in public när jag ser att de finns häxtuttar på riktigt. För jag vill inte få dem att känna sig kränkta.
Samma sak med negerboll. Använder däremot inte ordet så ofta, men hade aldrig fått för mig att fråga mina mörkhyade vänner om de säger "Negerboll" eller "chockladboll".
Så. Det var mitt, denna tråden är nu slut för min del. Säg ni negerbollar, men som sagt, jag vill ha det på youtube när någon beställer negebollar när en mörkhyad är i närheten. Det vill jag ha BEVIS på.
Jag fattar inte din jämförelse. Om du säger att någon har häxtuttar direkt till en person hur kan det likställas med att beställa en negerboll?
Det skulle isåfall vara om det hetter häxboll och du vill köpa en sådan bakelse men du vågar inte säga häxboll för hon som står bakom disken ser ut som en häxa och kanske känner sig kränkt av detta bakverk.
Du vill ha BEVIS? Vad fan yrrar du om? Det är inte jag som vill att ni ska ändra på era vanor.
I gamla ordböcker så förklarar dom neger som "slav; mindre värd människa", visserligen står det inte det idag, men det har väl lämnat sina spår. Även om just du inte använder neger som ett dåligt ord så har det en nedsättande klang. Vi Choklad-förespråkare förbjuder ingen att säga någonting, så alla "varför får man inte..." kommentarer går ju inte att ta seriöst.
Och som Polish sa så vill jag också se en youtube-film. Spara inte på krutet!
Om ni vill förbjuda oss att säga negerboll varför har vi då ens denna diskussion? Vill ni bara övertyga oss för vårt eget bästa eller bespara en påhittade neger från att bli kränkt?
Ang filmen. Jag vill se en film där en neger blir uppriktigt kränkt av att ni beställer en negerboll. Inget skådespeleri nu utan äkta vara ska det vara.
Helst ska det vara från flera olika platser i Sverige.
Se så, kom igen nu, DO IT!
Det jag menar är att jag kan garantera alla står här och stoltserar med att "jag säger negerboll för jag har gjort det sedan jag var 5".
Och när det väl gäller och någon mörkhyad person står i närheten så blir det lätt en svansen mellan benen och "en chockladboll, tack".
Därför vill jag ha bevis
Calle säger att jag är influencer
Det jag menar är att jag kan garantera alla står här och stoltserar med att "jag säger negerboll för jag har gjort det sedan jag var 5".
Och när det väl gäller och någon mörkhyad person står i närheten så blir det lätt en svansen mellan benen och "en chockladboll, tack".
Därför vill jag ha bevis
Nu börjar jag bli förvirrad, en massa som säger att det är rätt att säga chokladboll när det är någon som är mörkhyad nära, men nu är det tydligen fel och svagt gjort av personen att helt enkelt bespara sig från att möjligen kränka någon...?
Enligt dom flesta i den här diskussionen är det väl helt enkelt rätt att säga chokladboll när det är i närheten av någon som kan tänkas kränka sig, men nu säger du det jag skrev ovan? :S
Nä allt sånt här tjat gör mig hungrig, tror jag ska göra lite negerbollar nu, är ju så gott
Därför vill jag ha bevis
Nu börjar jag bli förvirrad, en massa som säger att det är rätt att säga chokladboll när det är någon som är mörkhyad nära, men nu är det tydligen fel och svagt gjort av personen att helt enkelt bespara sig från att möjligen kränka någon...?
Enligt dom flesta i den här diskussionen är det väl helt enkelt rätt att säga chokladboll när det är i närheten av någon som kan tänkas kränka sig, men nu säger du det jag skrev ovan? :S
Nä allt sånt här tjat gör mig hungrig, tror jag ska göra lite negerbollar nu, är ju så gott
haha greger, du är min lilla negerboll och det vet du
Nej du förstår inte riktigt vad jag menar, jag menar att jag tror det är mycket snack lite verkstad här.
Att folk stoltserar med att dom säger negerboll hit och dit utan problem. Men sedan när det är någon mörkhyad så säger dom säkerligen chockladboll för att dom inte vill kränka. Det är ju inte helt 100 att den mörkhyade blir kränkt men varför ta risken liksom?
Nej du förstår inte riktigt vad jag menar, jag menar att jag tror det är mycket snack lite verkstad här.
Att folk stoltserar med att dom säger negerboll hit och dit utan problem. Men sedan när det är någon mörkhyad så säger dom säkerligen chockladboll för att dom inte vill kränka. Det är ju inte helt 100 att den mörkhyade blir kränkt men varför ta risken liksom?
Jag stoltserar inte med det men jag har heller aldrig upplevt något problem med det eller att någon blir kränkt av det. Har du? Upp till bevis nu. Ge mig filmen där negern blir kränkt av att du beställer negerbollar.
Mycket snack och lite verkstad särskilt ifrån den sida som vill ändra mina vanor.
Jag stoltserar inte med det men jag har heller aldrig upplevt något problem med det eller att någon blir kränkt av det. Har du? Upp till bevis nu. Ge mig filmen där negern blir kränkt av att du beställer negerbollar.
Mycket snack och lite verkstad särskilt ifrån den sida som vill ändra mina vanor.
I skrivande stund så letar jag efter en polare som har en filmkamera. Detta skall gå till historien. Tro mig!
PS Jag vill inte ändra dina vanor DS
I skrivande stund så letar jag efter en polare som har en filmkamera. Detta skall gå till historien. Tro mig!
Roligt kan det i alla fall bli om ni hittar någon som blir kränkt av att ni beställer negerbollar. Vem vet, ni kanske blir åtalade för hets mot folkgrupp.
Roligt kan det i alla fall bli om ni hittar någon som blir kränkt av att ni beställer negerbollar. Vem vet, ni kanske blir åtalade för hets mot folkgrupp.
De märker du, aftonbladet.se kommer nog uppmärksamma detta.
blir säkert den nya "double jam"
Negerbollar är dessutom jättegoda, om min folkgrupp blev uppkallad efter något så gott skulle jag bli hedrad
"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org
Förstår inte direkt problemet, kalla det för vad man vill.
Jag kallar det Negerboll och har alltid gjort det, säger chokladboll ibland med men det varierar.
Har många svarta vänner och ingen av dem i alla fall skulle ens komma på tanken att bli upprörd av en bakelse/delikatess kallas för "neger"boll.
Blir man upprörd över det och känner sig förtryckt av det, så vet man inte vad riktiga problem är.
Finns vissa människor som bara letar efter problem och vill att folk ska tycka så synd om dem, att de letar ursäkter och belägg för rasism där det inte finns.
Det har kallats negerboll och vissa kommer fortfarande kalla det för det. So what?
Finns väl större problem här i världen.
Dummaste inlägget läste jag tidigare i tråden, nån som jämförde att säga "negerboll" med att säga "negerjävel"...
Det är så oerhört obegåvat och larvigt att det inte ens behöver en replik.
Förstår inte direkt problemet, kalla det för vad man vill.
Jag kallar det Negerboll och har alltid gjort det, säger chokladboll ibland med men det varierar.
Har många svarta vänner och ingen av dem i alla fall skulle ens komma på tanken att bli upprörd av en bakelse/delikatess kallas för "neger"boll.
Blir man upprörd över det och känner sig förtryckt av det, så vet man inte vad riktiga problem är.
Finns vissa människor som bara letar efter problem och vill att folk ska tycka så synd om dem, att de letar ursäkter och belägg för rasism där det inte finns.
Det har kallats negerboll och vissa kommer fortfarande kalla det för det. So what?
Finns väl större problem här i världen.
Dummaste inlägget läste jag tidigare i tråden, nån som jämförde att säga "negerboll" med att säga "negerjävel"...
Det är så oerhört obegåvat och larvigt att det inte ens behöver en replik.
WORD!
Eftersom man inte får kalla en mörkhyad person med troligt ursprung från Afrika för neger, varför får man då inte använda ordet neger på en chokladboll. Det har ju inte längre med en människa att göra.
Det kvittar i vilket sammanhang du använder ordet.. det är ett kränkande ord och är därmed FÖRBJUDET (vilket egentligen strider mot en av Sveriges grundlagar, men vem fan bryr sig?
Demokrati i ett jävla äggskal).
ajaj...
Kan du ta och negera talet 2 åt mej? :$
Även om "neger" skulle betyda slav, mindre värdig människa, barbar eller någon annat kränkande så är det ju fortfarande bollen du kallar det. Inte den i kassa eller någon brevid.
Om du hade sagt idiot-boll eller noob-boll?
Hade den i kassan också funnigt namnet kränkande mot sig själv eller andra?
- "Hej, jag skulle vilja ha en noob-boll"
- "VAFAN SÄGER DU?! UT HÄRIFRÅN!"
Låt saker heta det som de heter. Om inget illa menas är det ju igentligen inget problem så varför vara petig.
(Kalla det gärna chokladboll också om du vill)
"People don't plan to fail, they just fail to plan"
Även om "neger" skulle betyda slav, mindre värdig människa, barbar eller någon annat kränkande så är det ju fortfarande bollen du kallar det. Inte den i kassa eller någon brevid.
Om du hade sagt idiot-boll eller noob-boll?
Hade den i kassan också funnigt namnet kränkande mot sig själv eller andra?
- "Hej, jag skulle vilja ha en noob-boll"
- "VAFAN SÄGER DU?! UT HÄRIFRÅN!"
Låt saker heta det som de heter. Om inget illa menas är det ju igentligen inget problem så varför vara petig.
(Kalla det gärna chokladboll också om du vill)
Det där är riktigt dåliga liknelser, men låt gå.
"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"
Vi kan kalla det Svenneboll, tror inte någon svenne blir purjo för att man använder det ordet.
snart för man väl inte kalla en svart bil för svart.
Det är skillnad att säga neger och svart,
fattar du inte det då har du problem.
Så när du är ute och ser nån mörkhyad, då säger du, du där neger, vad är klockan ?
Vi kan kalla det Svenneboll, tror inte någon svenne blir purjo för att man använder det ordet.
snart för man väl inte kalla en svart bil för svart.
Det är skillnad att säga neger och svart,
fattar du inte det då har du problem.
Så när du är ute och ser nån mörkhyad, då säger du, du där neger, vad är klockan ?
Ännu en bra liknelse.
Jag antar att du skulle säga "Du där mörkhyad, vad är klockan?".
Själv skulle jag inte använt något av dessa två ord i samma situation.
Har blivit uppvuxen med "chokladboll" så så jag brukar säga det.
Eftersom dom som säger "negerboll" istället verkar tycka att detta är okej om man är uppvuxen med att säga så, och för att det är en gammal vana. Då borde det vara helt okej för mig att associera svenska huvudstaden med Fjollträsk och kalla dess innevånare för fjollorna, dom orden har ju ingen negativ klang för mig, det är bara gammal vana =).
Chokladboll eller Kokosboll (Negerboll). Så ni som kallar Chokladbollar/Kokosbollar för negerbollar, ge upp.
"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine
På vilket sätt är det nedlåtande att bli kallad för afrikan? För mig är en afrikan och en europé lika mycket värda.
"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org