Oproffesionellt att inte ha en deadline?
when it´s done
tänker du på (duke nukem forever)?
jag tycker det e bra för då blir spelet välgjort
Om man kollar på spelen som blizz har gjort och hur ofta de har velat hålla sig till en deadline och sedan kollar man på hur bra de har blivit så är det svårt att kalla det amatörsmässigt. Jag tycker det är amatörsmässigt att gå ut med en deadline flera år i förväg när man inte har en aning om vilka hinder som kommer komma upp osv.
Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.
Nja, jag tycker det är bra att inte spika ett datum för tidigt, som många gör idag. Det är mkt bättre att vänta med det, t ex när BETA-fasen börjar närma sig mot sitt slut. Då slipper utvecklarna känna pressen på att göra klart spelet så snart som möjligt och spelarna slipper bli sura när releasen skjuts upp. Att vara helt utan releasedatum däremot är bara oprofessionellt ur marknadsförsingssynvinkel, då mkt av reklamen, hypen osv spelar in på försäljningssiffrorna.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Det är nog inte så många som är så rika att de kan säga att det kommer när det kommer. Men det är förmodligen bra och de har förmodligen interna mål för att utveklingen ska gå framåt men man slipper ju tvingas släppa ett halvfärdigt spel eller att göra fansen besvikna.
Skulle vara konstigt om dom släppte ett spel i tid. Inget man ska räkna med precis.
Om man inte har någon deadline slipper man pressen som ofta uppstår om man har ett fast datum.
Jag spelar hellre ett spel som är bra, finslipat och utvecklat under en längre tid, än ett spel som bara har blivit ihopslängt utan känsla och utvecklat under en kort tid bara för att hålla kunderna glada.
Remember us, Executor. Remember what was done here today. May Adun watch over you.
Själv tycker jag självklart att det är bättre om man polerar det sen släpper än att bara kasta ut det. Men det finns ju faktiskt de som gjort mycket bra spel under deadline också. Om spelet inte är klart till deadline får man skjuta upp det givetvis. Nästa gång sätter man den längre fram helt enkelt. För övrigt tänker jag på Starcraft II nu
jag håller på utvecklar ett socialt nätverk för dem som gillar spel,film,musik,webbutveckling. och för ett år sedan så satte jag en deadline september 07.. och nu är det inget fast ställt datum, för vill man göra det bra innan man lanserar så sätter man inget datum..
Vi kommer att lansera siten och sedan utveckla fler av funktionerna så småningom. eftersom vi inte har ekonomi att vänta tills det är 100%
Det är amatörmässigt att sätta en deadline när man inte har en aning utan bara tror.
Som jag gjorde i början.
Men blizzard gör ju helt rätt eftersom dom har ekonomi, varför då stressa ut en produkt..
Men som du ser, alla nya spelföretag som försöker få ut foten stressar ut sin produkt eftersom ekonomin klämmer.
Ofta får dom gå till större producenter som EA m.m. och få spelet på fötter igen.
PS: ni som vill veta vad det är för site så är det www.glamer.se som är mitt kommande sociala nätverk och det är ingen deadline längre haha.. men vi jobbar för fulla muggar.
Blizzard gör alltid kvalité och har aldrig för hastigt gjorda och ogenomtänkta deadlines. Det är en sak som gör dem till proffs inte amatörer.
Att lägga en deadline flera år i förtid kommer alltid antingen göra att spelet tar längre tid än det skulle ha tagits eller i värsta fall (och oftast) alldeles för tidigt. Det om något är amatörmässigt.
"People don't plan to fail, they just fail to plan"