Sweclockers testar Geforce RTX 5080 – en potent icke-revolution

Robot
Sweclockers testar Geforce RTX 5080 – en potent icke-revolution

Så många fps får du för 14 000 kronor.

#geforce, #nvidia, #rtx-5000, #rtx-5080, #sweclockers

Medlem

Herrejösses vilket ovärt kort. Kunde tycka att det räckte med exempel på sådana i förra generationen, men nejdå. nVidia tar verkligen ockerpriser för minimiförbättringar.

Men det märks ju var företaget lägger krutet, det är AI för precis hela slanten numera - och lite till, om man ser till hur aktien åkte berg- och dalbana häromdagen. DLSS4 är magi, och det ska vi betala precis hur mycket som helst och lite till för, sen att den faktiska hårdvaruprestandan är densamma, VRAM-mängden är densamma och utvecklingen i övrigt verkar stå still... det är inte så jäkla noga.

I mina ögon väger inte DLSS4 upp för den rent pinsamma prestandan för pengen, och att produkten av SweC anses "bra" kan jag inte riktigt hålla med om någonstans. "Energieffektivitet" - var då nånstans?! Det drar ~5-10% mer än ett 4080 och presterar ungefär därefter i de flesta fall som inte innefattar DLSS4. Fast det är klart, med den "magin" så får man ju hur mycket extra FPS som helst, utan några som helst nackdelar.* Det är också lite märkligt att SweC inte testar mot Super-korten snarare än originalkorten i 4000-serien. Super-korten är de som sålts mest nyligen och bör således vara den mest relevanta/aktuella jämförelsen.

Jag minns när det faktiskt blev kännbara förbättringar mellan generationerna GPU:er, och pris/prestanda faktiskt blev ganska stor skillnad på vid om inte varje generation så inte långt ifrån. nVidia verkar ha släppt det spåret. Superkul utveckling, verkligen. /s

*inte riktigt så, va. Ökad latens och fortfarande brister i bildkvaliteten. Och det skiljer ju sig fortfarande i hur olika spel implementerat/implementerar DLSS. Visst blir det i flera avseenden bättre, men det är verkligen inte bara guld och gröna skogar.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Ja, 5080 tycks vara minimal uppgradering som ibland blir slagen av 4080 vilket känns rätt patetiskt. När 5090 fick uppgraderat från 24 till 32GB vram borde 5080 gå från 16 till 24gb och slå både 4080 och 4090 men nu känns det knappt värt att köpa ett 5080 över ett 4080 eller AMD toppkort från "förra" generationen.

Medlem

Sen är det så klart prislappen som styr hur rimlig en produkt är - hade det här kortet kostat 8-10kkr på sin höjd hade det varit en åtminstone inte totalt ovärd release, även om den totala bristen på all utveckling (förutom DLSS4) fortfarande hade varit lite meh. GDDR7 är förvisso på pappret en innovation, men att man lägger fokus på minnesbandbredd i stället för minnesmängd så att den är oförändrad från förra generationen är lite konfunderande.

signatur

Medlem

Hoppades på mer i RT, tråkigt där.
Ska köpa hursom för behöver nytt

Medlem

Så om Donald Trump ökar tullens kostnader kommer det att påverka grafikkorts priserna eftersom grafikkortschipsen produceras i Taiwan.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/k7hDtGh0wIo

Ja, 5080 tycks vara minimal uppgradering som ibland blir slagen av 4080 vilket känns rätt patetiskt. När 5090 fick uppgraderat från 24 till 32GB vram borde 5080 gå från 16 till 24gb och slå både 4080 och 4090 men nu känns det knappt värt att köpa ett 5080 över ett 4080 eller AMD toppkort från "förra" generationen.

Det är sällan det är värt att överhuvudtaget köpa nästa gen grafikkort om man har nått av toppkorten av gen tidigare.
Det är ytterst får som behöver det.
Sen att folk har dessa kraftfullaste grafikkort är dessutom inte heller vanligt, titta bara på Steam hardware survey hur många som har dom värsta korten. nån fjuttig %.

Det är rätt enkelt, har man ett 4080/Ti/S eller 4090, fortsätt med det vänta på nästa gen, är väll det klokaste rådet man kan ge

Medlem
Skrivet av lonian:

Så om Donald Trump ökar tullens kostnader kommer det att påverka grafikkorts priserna eftersom grafikkortschipsen produceras i Taiwan.

I usa kommer de öka om de inför tullar mot taiwan men efersom de flesta korten inte tullverkas i usa skulle just den delen inte påverka oss men det lär påverka på massa andra sätt ändå.

Medlem

Kan väl köra med den allmänna rekommendationen att det kan vara mer värt att uppgradera dator-skärmen istället. Ultra wide, hög Hz, högre upplösning, oled, det finns massor som ger bättre upplevelse. Till ett billigare pris än dessa GPU.

Medlem

Finns inte mycket konkurrens i 4K spåret om man har skärmar för sådant, tyvärr tror ej på amd denna generation för oss finsmakare av ultra grafik om man bortser från 5090. Däremot kommer säkert 5080 Ti med 24 Vram om ca ett år men kostar också därefter är min personliga spådom alltså mer än morgondagens 5080r. Kan bli rx 9070 xt i mitt nya bygge ändå, om prestandan är hög med rätt pris. Men raytracing är mumma det om man har skärmen för det. Jag tycker Nvidia borde sänka samtliga kort med 20% efter sin lilla dip på 6 biljoner kr så blir alla nöjda

Medlem

Skillnaden mellan 5080 och 4080 är pinsamt minimala. Nej, gud vilken besvikelse.

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

Kan väl köra med den allmänna rekommendationen att det kan vara mer värt att uppgradera dator-skärmen istället. Ultra wide, hög Hz, högre upplösning, oled, det finns massor som ger bättre upplevelse. Till ett billigare pris än dessa GPU.

Det är ju just när du har gjort det som du behöver ”dessa GPU”

Börjat ett nytt dator bygge. Köpte galet fel om inte Intel kommer med nya cpu i framtiden för 1851..
Nope borde ha köpt amd.
Kör ett 3080 nu o det känns väl typ värt att köpa 5080.

Grafikslav
Skrivet av PeTTs0n:

Herrejösses vilket ovärt kort. Kunde tycka att det räckte med exempel på sådana i förra generationen, men nejdå. nVidia tar verkligen ockerpriser för minimiförbättringar.

Men det märks ju var företaget lägger krutet, det är AI för precis hela slanten numera - och lite till, om man ser till hur aktien åkte berg- och dalbana häromdagen. DLSS4 är magi, och det ska vi betala precis hur mycket som helst och lite till för, sen att den faktiska hårdvaruprestandan är densamma, VRAM-mängden är densamma och utvecklingen i övrigt verkar stå still... det är inte så jäkla noga.

I mina ögon väger inte DLSS4 upp för den rent pinsamma prestandan för pengen, och att produkten av SweC anses "bra" kan jag inte riktigt hålla med om någonstans. "Energieffektivitet" - var då nånstans?! Det drar ~5-10% mer än ett 4080 och presterar ungefär därefter i de flesta fall som inte innefattar DLSS4. Fast det är klart, med den "magin" så får man ju hur mycket extra FPS som helst, utan några som helst nackdelar.* Det är också lite märkligt att SweC inte testar mot Super-korten snarare än originalkorten i 4000-serien. Super-korten är de som sålts mest nyligen och bör således vara den mest relevanta/aktuella jämförelsen.

Jag minns när det faktiskt blev kännbara förbättringar mellan generationerna GPU:er, och pris/prestanda faktiskt blev ganska stor skillnad på vid om inte varje generation så inte långt ifrån. nVidia verkar ha släppt det spåret. Superkul utveckling, verkligen. /s

*inte riktigt så, va. Ökad latens och fortfarande brister i bildkvaliteten. Och det skiljer ju sig fortfarande i hur olika spel implementerat/implementerar DLSS. Visst blir det i flera avseenden bättre, men det är verkligen inte bara guld och gröna skogar.

Okej såhär:
4080 Super är inte med pga begränsad tid i förberedelserna inför vår GPU-svit reboot som skedde innan 5090. Då jag bara hann med ett fåtal kort innan vi började testerna prioriterade jag bort refresh kort. I snitt i 4K var dock 4080S 3% snabbare än 4080.

Energieffektivitet beräknas på effektuttag i förhållande till bildfrekvens. Med exakt den matten vi använt för alla kort tidigare har vi kommit fram till att det är det mest energieffektiva kortet vi har testat. Är effektuttaget högt? Ja ganska. Men det är också bildfrekvensen.

VRAM-mängden är densamma men är av den betydligt snabbare typen GDDR7 kontra GDDR6X vilket gör att minnesbandbredden fått en skjuts uppåt vilken märks i vårat 4K index där skillnaden är lite drygt 15 procent i snitt. Snitt är dock en ganska dålig fingervisning då det kan variera beroende på spelmotor och speltitel. Skillnaden varierar från 0-25% beroende på.

Ingen har påstått att DLSS4 enbart är guld och gröna skogar det är därför jag också redovisar PC Latency på sidan för DLSS 4. Bildkvaliteten med nya Transformer modellen är dock fundamentalt bättre och det är en rent objektiv observation. Alternativet är sämre bildfrekvens eller sämre grafik, du får välja helt fritt.

Jag är inte främmande för att kritisera företag som släpper dåliga produkter men om du på riktigt anser att världens tredje bästa grafikkort är dåligt är diskussionen bortom all form av sans och logik. Oavsett hur mycket vi vill är det inte rimligt att förvänta sig ett grafikkort som är dubbelt så snabbt för samma pris efter två år. Kortet är tillverkat på samma 4nm nod som Ada Lovelace vilket gör att en dramatisk ökning i prestanda är svår. Till och med 5090 som är en monstruöst stor krets är inte dubbelt så bra som 5080 även om den är dubbelt så stor.

Det är tråkigt att fysikens lagar existerar och begränsar tillverkningen av dubbelt så snabba kretsar för halva priset nuförtiden men det är tyvärr den värld vi lever i.
Så istället för att ha en konspiratorisk ton kan du ställa en fråga om varför vi gör som vi gör. Jag svarar oftast på PM.

Slutligen som jag skrev: 5080 är inte en bra uppgradering för den som äger ett 4080 men har du ett 3080 eller äldre är det en enorm hopp i prestanda. Därtill är det ett objektivt bra grafikkort. Inte utmärkt, inte toppklass utan bra.

Att påstå att det är sämre än det är direkt felaktigt eller ett resultat av att ha insupit för mycket sensationalism på YouTube.

Medlem

Kanske dum fråga men vilka återförsäljare i sverige säljer Founders Edition av korten? Jag hittar bara alla 3rd party märken Asus, Gigabyte etc.

Medlem
Skrivet av AmaLilith:

Okej såhär:
4080 Super är inte med pga begränsad tid i förberedelserna inför vår GPU-svit reboot som skedde innan 5090. Då jag bara hann med ett fåtal kort innan vi började testerna prioriterade jag bort refresh kort. I snitt i 4K var dock 4080S 3% snabbare än 4080.

Energieffektivitet beräknas på effektuttag i förhållande till bildfrekvens. Med exakt den matten vi använt för alla kort tidigare har vi kommit fram till att det är det mest energieffektiva kortet vi har testat. Är effektuttaget högt? Ja ganska. Men det är också bildfrekvensen.

VRAM-mängden är densamma men är av den betydligt snabbare typen GDDR7 kontra GDDR6X vilket gör att minnesbandbredden fått en skjuts uppåt vilken märks i vårat 4K index där skillnaden är lite drygt 15 procent i snitt. Snitt är dock en ganska dålig fingervisning då det kan variera beroende på spelmotor och speltitel. Skillnaden varierar från 0-25% beroende på.

Ingen har påstått att DLSS4 enbart är guld och gröna skogar det är därför jag också redovisar PC Latency på sidan för DLSS 4. Bildkvaliteten med nya Transformer modellen är dock fundamentalt bättre och det är en rent objektiv observation. Alternativet är sämre bildfrekvens eller sämre grafik, du får välja helt fritt.

Jag är inte främmande för att kritisera företag som släpper dåliga produkter men om du på riktigt anser att världens tredje bästa grafikkort är dåligt är diskussionen bortom all form av sans och logik. Oavsett hur mycket vi vill är det inte rimligt att förvänta sig ett grafikkort som är dubbelt så snabbt för samma pris efter två år. Kortet är tillverkat på samma 4nm nod som Ada Lovelace vilket gör att en dramatisk ökning i prestanda är svår. Till och med 5090 som är en monstruöst stor krets är inte dubbelt så bra som 5080 även om den är dubbelt så stor.

Det är tråkigt att fysikens lagar existerar och begränsar tillverkningen av dubbelt så snabba kretsar för halva priset nuförtiden men det är tyvärr den värld vi lever i.
Så istället för att ha en konspiratorisk ton kan du ställa en fråga om varför vi gör som vi gör. Jag svarar oftast på PM.

Slutligen som jag skrev: 5080 är inte en bra uppgradering för den som äger ett 4080 men har du ett 3080 eller äldre är det en enorm hopp i prestanda. Därtill är det ett objektivt bra grafikkort. Inte utmärkt, inte toppklass utan bra.

Att påstå att det är sämre än det är direkt felaktigt eller ett resultat av att ha insupit för mycket sensationalism på YouTube.

Okej, såhär (jag hör vad du säger, det betyder inte att jag håller med eller att du ens har rätt):

1) 4080S är mer aktuellt att jämföra med än 4080. Hur du än vrider och vänder på det så är det kortet som tog dess plats - samma segment, samma namn, lägre(!) MSRP, nyare. Jag ser inte att det finns några giltiga argument att testa mot 4080 kontra 4080S överhuvudtaget. Om båda är med, fine, men om du måste välja ett anser jag att 4080 är direkt fel val. Totalt oaktat hur liten skillnad du observerat i något tidigare test.

2) Energieffektivitet är en term som inte existerar i ett vakuum (vi återkommer till det här senare). Att inkludera DLSS4-resultat är som att rendera enbart 2D och använda FPS per W i det sammanhanget intaget i bedömningen. Inte irrelevant eller felaktigt, men det ger inte en särskilt korrekt bild av verkligheten. Hade DLSS4 och MFG varit påtvingat i samtliga 3D-applikationer som existerar hade det varit en annan femma, men nu är det tvärtom - det är lååångt ifrån alla spel som stödjer dessa tekniker.

3) Återigen, VRAM-mängd och VRAM-bandbredd går inte att likställa. Det ena kompenserar inte helt för avsaknad av det andra. Något som märkts åt båda håll på tidigare kort - titta på budgetkort med mängder av VRAM på en pytte-buss (1030 kommer på tanke) eller HBM där mängden stryker på foten för rejäla bandbredder (AMDs RX Vega/Radeon VII-kort, ex.). Skillnaden är därtill inte särskilt extrem vad det gäller effektiv minnesbandbredd (960GB/s är högt, men inte chockerande - som nämnt slår det 5-6 år gamla Radeon VII 5080 på fingrarna i det avseendet) - visst finns fall då högre minnesbandbredd är användbart, jag säger inte annat, men det kan och ska inte ställas mot minnesmängd, för det är två vitt skilda saker.

Och återigen, jag har kört tillräckligt med tester där jag blir begränsad av VRAM - alltså där jag märker att kortet behöver rensa och ladda ur+ladda in assets. Klart märkbara stutters som korrelerar med användningen är standardföljden. Tankhead är senaste praktexemplet för mitt 3080. Stabil framerate oavsett om DLSS är på eller inte, men VRAM-användningen ligger över 9GB dedikerat konstant i 1080p, och när man exempelvis tar upp ett föremål och undersöker eller rör sig in i ett "nytt" område av kartan ökar användningen lite till, och om det inte finns utrymme = stutters och i värsta fall krascher när minnet ska flyttas runt. (Brukar droppa ~500-1000MB när den stuvar om, lätt att testa när man ligger nära gränsen och plockar upp ett föremål för att inspektera.) DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG är inte ovanligt vid ett sådant tillfälle om DLSS är påslaget (4ggr över ~20 timmar), ovanligare om det är avslaget (1 gång de 10-15 timmar jag spelat efter att jag slog av DLSS).

4) "Bildkvaliteten är bättre" och att det är en "objektiv observation" - du kanske borde läsa er egen guide kring vad objektiv bildkvalitet faktiskt är och hur den formuleringen blir lite tokig här? "Sämre grafik" jämfört med DLSS avaktiverat? Nja, inte direkt, det hittar jag inga tecken på i er recension. Att försvara att korten inte har råstyrka nog att leverera exempelvis RT utan DLSS är inte särskilt objektivt, utan i allra högsta grad då relativt. (Som vi var inne på i punkt 2.) Du gör misstaget att förenkla - även om du försöker få in perspektiv (kudos för det) är det fortfarande lite argument i stil med "FPS go brrr".

Att DLSS4 levererar observerbart (subjektivt) bättre bildkvalitet än DLSS3, FSR eller XeSS - visst, men återigen, de här teknikerna existerar inte i ett vakuum och är inte tillämpbara till 100% överallt. Implementeringarna skiljer sig också mellan applikationer, och således också deras nytta (vilket, för miljonte gången, blir en subjektiv bedömning var användare behöver göra).

5) Om du på riktigt inte förstår att "bra" inte är något absolut utan även det är en relativ term, *då* hamnar vi bortom all sans och logik. Att du felaktigt hävdar att det är världens "tredje bästa grafikkort" stärker inte din poäng nämnvärt. Jag ser inte att ni har inkluderat några Quadro-kort i testerna, för det är *PRECIS* de territorierna du börjar komma in på när du skruvar upp prislapparna till de absurda nivåer korten i nVidias högre segment börjar ligga på. Att något presterar det högsta resultatet i ett specifikt test behöver inte betyda att det är bra, för återigen, det är inte en term som existerar i ett vakuum. Priser, segmentering, specifikationer, teknisk utveckling och en lång rad övriga aspekter behöver vara en del av bedömningen.

För att illustrera: FX 5950 var ett av världens snabbaste konsumentgrafikkort när det begav sig, men det var många recensenter redan där och då som insåg att det där med vad som är bra faktiskt är relativt.

Och att börja röra in fysikens lagar... De "försvarsargumenten" har använts läääänge. Jag minns mycket väl när Pentium IV minsann var så långt processorer skulle komma, för nu gick det inte att skruva upp klockfrekvenserna längre - fysikens lagar satte stopp. Jag är inte konspiratorisk, jag ifrågasätter de bedömningsramar och formuleringar du använder. Jag har inte någon gång insinuerat att det skulle finnas någon övergripande anledning (att ni skulle vara "köpta" eller liknande) till det. Men ju större marknadsdominans nVidia har, desto mer kan de diktera villkoren. När ex. DLSS blir/anses standard är det nVidia de facto som sätter ganska starka ramar för samtliga grafikkortstest. Vi kan gå tillbaka en bra bit tillbaka i tiden för att kika på hur det såg ut innan 3D-APIer blev standardiserade för att få en bild av en lite mer kaotisk tid. 3DFX-korten som många minns kunde prestera sanslöst bra i Glide-spel, medan de fick kämpa med D3D och OpenGL, inte minst på lite senare dagar (Voodoo 3 och senare).

6) För att förtydliga - att jag inte anser att kortet förtjänar en utmärkelse för att vara "bra" betyder inte att jag tycker att 5080 är per se "dåligt". Det är ett brett spektrum med olika definitioner och gränsdragningar. Det är i mina ögon ett okej kort. Produktivitetstesterna som LTT genomförde visar exempelvis också positiva resultat. Hade det varit 4-5kkr billigare och hetat 5070, som det borde, hade det till och med varit bra i mina ögon. (För jag anser faktiskt att prissättning och produktsegmentering är en tämligen vital del av huruvida en produkt är bra eller dålig, eller något däremellan.)

Så, TL;DR: att du inte förstår vad "bra" innebär/kan innebära eller varför begreppet i stor utsträckning är relativt får stå för dig, och till skillnad från dig tänker jag inte spekulera i varför du gör den felbedömningen. Jag säger absolut inte att du eller din/er recension är kass - så svart och vitt är det helt enkelt inte. Men jag hoppas du kan ta till dig och/eller åtminstone förstå kritiken lite bättre. Riktigt trist att du i sista meningen viftar bort det med "...ett resultat av att ha insupit för mycket sensationalism på YouTube".

P.S.: Jag tycker det är tråkigt att kommentarsfältet (så som allt för ofta) på SweC blir ett sådant pajkastande, och jag vill inte att det ska spåra ur i ett krig här heller. (Att fanboys till höger och vänster står på barrikaderna och/eller inte förstår och/eller förenklar in absurdum är tråkigt att läsa.) Samtidigt anser jag att det är viktigt att kunna framföra kritik - jag anser att jag varit hyfsat saklig och tydlig ovan, och om du känner annat beklagar jag det. Vi måste inte hålla med varandra, det tänker jag inte försöka hävda. Mina PM är också öppna om det är något du känner att du vill bemöta som inte gör sig i forumtråden av en eller annan anledning.

signatur

Medlem

Fan... Det är ju inte gratis med grafikkort.

När jag handlar tycker jag att det är rimligt att lägga typ 3000 på ett grafikkort, men finns ju knappt kort i den prisklassen längre.

signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

När jag handlar tycker jag att det är rimligt att lägga typ 3000 på ett grafikkort, men finns ju knappt kort i den prisklassen längre.

Inflation + kronan är åt helvete

Medlem

5000 serien mot 4000 känns lite som gtx 400 mot gtx 500 lite finjusterad men typ samma.

Medlem

Ja, MFG verkar vara precis lika värdelöst som man antog när man läste om det. Har man låg bas FPS blir det som att spela med inputlag som fasiken. Nej tack!

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Du har uppenbarligen sovit under en sten allt för länge
Köp begagnat

Medlem

~11% bättre prestanda än 4080 Super men 10% högre pris och samma minnesmängd ett år senare, är inte tillräckligt för utmärkelsen bra produkt. Inte dåligt men inte bra heller.

DLSS 4 är en trevlig bonus men inte mer än så. Hade 5070 ti "5080" fått 24gb 384-bit minne och / eller priset varit runt eller under 10k, då skulle det kunnat varit en bra produkt eller tom utmärkt.

Desamma med 5090. Om priset varit liknande eller under 4090 lanseringspris, då hade 5090 utmärkt stämpeln varit mer vettig.

Redaktör
Skrivet av Anton Q:

De har blivit väldigt mycket dyrare. Samtidigt är 5090 och 5080 toppmodeller, och även de båda 5070-modellerna som släpps i februari är för folk som är beredda att lägga ut lite mer. Steams hårdvarustatistik visar att 60-modellerna (2060, 3060, 4060 osv) av Nvidias kort är väldigt vanliga, och nyare sådana ligger väl åtminstone inte jättelångt från 3 000 spänn (även om också de blivit dyrare).

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

De har blivit väldigt mycket dyrare. Samtidigt är 5090 och 5080 toppmodeller, och även de båda 5070-modellerna som släpps i februari är för folk som är beredda att lägga ut lite mer. Steams hårdvarustatistik visar att 60-modellerna (2060, 3060, 4060 osv) av Nvidias kort är väldigt vanliga, och nyare sådana ligger väl åtminstone inte jättelångt från 3 000 spänn (även om också de blivit dyrare).

Vet inte, men 5080 känns inte riktigt "top of the line". Rejält med pinnhål upp till 5090, som säkerligen kommer fyllas på vad det lider. 5080 borde varit ett 5070.

Medlem

Även fast de släpper kortet så måste jag se vad gemene spelare tycker om all uppskalning.

Medlem
Skrivet av JollyRoger:

Det är sällan det är värt att överhuvudtaget köpa nästa gen grafikkort om man har nått av toppkorten av gen tidigare.
Det är ytterst får som behöver det.
Sen att folk har dessa kraftfullaste grafikkort är dessutom inte heller vanligt, titta bara på Steam hardware survey hur många som har dom värsta korten. nån fjuttig %.

Det är rätt enkelt, har man ett 4080/Ti/S eller 4090, fortsätt med det vänta på nästa gen, är väll det klokaste rådet man kan ge

Jag sitter på en gammal Intel iMac så för mig handlar det inte om vad jag har eller om det är värt att uppgradera, utan mer om att när de lanserar ett så dyrt toppkort förväntar jag mig att det ska vara redigt mycket bättre än förra generationen. Nu känns det nästan mer värt att kika på 4080 (eller kanske Super) eller AMD RX 7000-kort. Nya generationer har känts mer spännande tidigare men nu känns det verkligen som det är mycket att hänga i granen. Oavsett vad andra sitter på (vad det nu har för relevans för de som funderar på att köpa nytt kort i high end-klassen).

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag sitter på en gammal Intel iMac så för mig handlar det inte om vad jag har eller om det är värt att uppgradera, utan mer om att när de lanserar ett så dyrt toppkort förväntar jag mig att det ska vara redigt mycket bättre än förra generationen. Nu känns det nästan mer värt att kika på 4080 (eller kanske Super) eller AMD RX 7000-kort. Nya generationer har känts mer spännande tidigare men nu känns det verkligen som det är mycket att hänga i granen. Oavsett vad andra sitter på (vad det nu har för relevans för de som funderar på att köpa nytt kort i high end-klassen).

Nej det är inte alltid stora hopp mellan generationerna. Folk blev möjligtvis bortskämda med prestandahoppet förra gen.
Du verkar inte riktigt veta vad du väntar dig (inte så konstigt om man sitter på en gammal intel imac) Det är ny teknik i dessa nya kort dlss 4 framegen osv. Inte vad du hade tänkt dig? Fine, vänta på nästa gen då. Men du tillhör nog inte ens målgruppen överhuvudtaget.

Vad man sitter på sen tidigare är ytterst relevant om man tycker det är värt ett byte av gpu eller inte och vilken gpu.

Medlem
Skrivet av JollyRoger:

Nej det är inte alltid stora hopp mellan generationerna. Folk blev möjligtvis bortskämda med prestandahoppet förra gen.
Du verkar inte riktigt veta vad du väntar dig (inte så konstigt om man sitter på en gammal intel imac) Det är ny teknik i dessa nya kort dlss 4 framegen osv. Inte vad du hade tänkt dig? Fine, vänta på nästa gen då. Men du tillhör nog inte ens målgruppen överhuvudtaget.

Vad man sitter på sen tidigare är ytterst relevant om man tycker det är värt ett byte av gpu eller inte och vilken gpu.

Det brukar ändå vara mer än några procents ökning i alla fall, och att 5080 ibland presterar som ett 4080 Super eller under AMDs toppkort som snart är last gen är under all kritik hur du än vrider och vänder på det. Det skriker inte direkt "top of the line" om vi säger så. Och jo, jag följer recensioner och tekniksidor varje generation så jag vet att förvänta mig mer än såhär i alla fall. Ny teknik räcker ju inte när den ändå underpresterar enormt. Och nä jag är inte målgruppen då jag spelar på konsol och inte PC men diskuterar inte bara om mig utan mer allmänt så vänligen förstå att detta inte handlar om mig.

Medlem
Skrivet av deezel:

Vet inte, men 5080 känns inte riktigt "top of the line". Rejält med pinnhål upp till 5090, som säkerligen kommer fyllas på vad det lider. 5080 borde varit ett 5070.

Verkligen inte. Det här känns pinsamt!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det brukar ändå vara mer än några procents ökning i alla fall, och att 5080 ibland presterar som ett 4080 Super eller under AMDs toppkort som snart är last gen är under all kritik hur du än vrider och vänder på det. Det skriker inte direkt "top of the line" om vi säger så. Och jo, jag följer recensioner och tekniksidor varje generation så jag vet att förvänta mig mer än såhär i alla fall. Ny teknik räcker ju inte när den ändå underpresterar enormt. Och nä jag är inte målgruppen då jag spelar på konsol och inte PC men diskuterar inte bara om mig utan mer allmänt så vänligen förstå att detta inte handlar om mig.

Det är mycket som spelar in när man jämför FPS som är flera 100, man kan nästan kalla det syntetiska tester.
som sagt den här generationen var det DLSS4, framegen blablabla vad allt nu heter.
Sen är det så 4080 fasas ut och 5080 är det nya. Det är bara ta det eller låta det vara.
Ser man tillbaka så är detta ingen unik situation, det har varit "besvikelser" tidigare, men i långa loppet är det bara ett steg högre på trappan.
Folk är så dramatiska idag oavsett vad det gäller. Misslyckade grafikkort och misslyckade spel, men det är väll så man eldas upp av youtuber och andra clickbaiters överallt så inte så konstigt.
Jag förstår mycket väl att det inte handlar om dig.

12
Skriv svar