Diskutera – Hur ofta köper du spel?

Robot
Diskutera – Hur ofta köper du spel?

Mitt under årets fattigaste dag frågar vi: hur ser dina köpvanor för spel ut?

#diskutera

Geeks Gaming

*tittar på min backlog*
”för ofta” är nog det logiska svaret. Dock är det såklart inte fullprisspel utan ofta gömda pärlor på rea

Medlem

Jag köper mest spel nu om det är något som jag ska spela online med vänner, exempelvis Space Marine 2 och Helldivers 2. Annars håller jag mig till äldre spel som jag köpt på rea men inte hunnit spela än.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Konstant....har en backlog som det troligtvis hade tagit en hel livstid att spela igenom - även om jag delade den med 3-4 andra...

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Köper spel när jag vill ha spel. Lägger inte så mycket extra tanke på det.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

*tittar på min backlog*
”för ofta” är nog det logiska svaret. Dock är det såklart inte fullprisspel utan ofta gömda pärlor på rea

Mer eller mindre samma här. Om det inte är spel jag är väldigt sugen på att spela.

T ex Civilization 7 kommer jag köpa när de släpps, men jag spelar ju mycket Civ med mina vänner. Resident Evil 4 Remaken köpte jag också på release. Annars brukar jag gilla att vänta ett tag, framför allt för att alla DLCn ska hinna släppas. Väldigt sällan jag orkar sätta mig med ett spel jag klarat för att spela igenom DLC delarna av spelet när de kommer.

Hoppade t ex över Shadow of the Erdtree av den anledningen. Jag hade klarat hela Elden Ring två gånger om. Jag kände mig rätt klar med det spelet.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Så ofta som jag hittar ett spel jag vill ha. i inplastat skick, till bra pris på tradera eller ebay.

Medlem

När jag känner för det, ibland om det är bra pris och något jag kikat på ett tag eller om jag får ett infall och blir taggad på något speciellt.

Medlem

150 blev det förra året. Räknar bara fysiska. Så 12,5 spel i månaden i snitt.

Medlem

Köpte kanske 5 spel förra året, givetvis alla digitalt. I övrigt spelade jag mkt spel som ingick i gamepass.

Medlem
Medlem

Skulle gissa runt 4-5 gånger per år i samband med diverse reor.

Medlem

Ehm, allt för mycket och säkert 6-8 ggr/år. Men blivit mindre på senare år då man har så många spel man "borde" spela igenom, men ej tagit sig tid för. Många spel som släppts känns inte alltid så motiverande att köpa nu om inte andra man känner köper så man kan lira COOP ir online.

Nu senast har det mest varit bilspel haha, köpte ratt och skaffat ETS2, EAWRC, Dirt2.0, ACC och ACEvo... så nyligen har det kostat en del, men det är kul.

signatur

>>> 5800x - 6650 XT (i väntan på 9070/9070 XT) @ 1440p, 32GB 3600mhz, 2 TB M.2, 1TB SSD <<<

Medlem

Aldrig fattat varför det skulle vara en fattig månad? Lånar folk pengar för att köpa julklappar för att sen svälta i januari/februari? Låter ogenomtänkt?

Nåt spel eller två per månad blir det nog om nåt ballt dyker upp. Just nu Jagged Alliance 3.

Medlem

Tur att GTA inte släpps nu under våra fattigdagar.

Medlem

Inte speciellt ofta alls nu för tiden. Här en wishlist på ps5an som jag kikar på ibland och hittar jag något vettigt jag är sugen på där så slår jag till. Händer ganska ofta dock att jag inte slår till trots vettigt pris just för att suget inte finns vid tillfället.
Har blivit mer och mer att jag gått tillbaka till spel jag redan spelat och startat de på nytt istället för att handla.

Medlem

Ett par gånger i kvartalet kanske, det blir inte så ofta nuförtiden. Jag köper i princip bara spel som jag har väntat länge på och känner stort sug för, och jag har dessutom blivit en "patient gamer" så jag har inte bråttom.

Håller mig också till "bra" spel - det finns tillräckligt många såna på marknaden för att man inte ska behöva slänga bort sin tid på mediokra spel "bara för att testa" eller "för att det var billigt".

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

"11" spel under 2024.
10 av dem på Steam där de tillsammans var under 250kr
1 Spel på PS5 (Stellar Blade, fysiskt), äger fortfarande ingen PS5.

signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Spelar nästan uteslutande spel som kommer på PlayStation plus om det räknas som köp så är det säkert 3-4 i månaden som jag provar. I rena köp så har jag om jag kommer ihåg rätt köpt bfbc2, cod world at war, bf3, bf4, bf1, bf v, bf2042, cod blops 6. Så mycket sällan får bli svaret.

signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Testpilot

En handfull skulle jag gissa på. Men ibland är det ju rätt billiga bundles så då kan det bli lite fler.

Medlem

Käften, jag kan sluta när jag vill!

Medlem

Köpte just 14st spel i Steam😅 jag skulle gissa jag köper mellan 100 och 200 spel per år☺️

signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc

Medlem

Allt mer sällan. Blir ibland buntar med spel i samband med välgörenhet, typ Humble Bundle.

ELF
Medlem

När ett spel på min wishlist är på rea.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem

Bra rea kan få mig att spendera på digitalt spelutbud till både Swish och Xbox. Annars är jag rätt noga. Köper inte mycket stora titlar längre och om jag gör det så är det ofta från sånt jag har på min att göra-lista.

Medlem

Det har blivit 2ggr nu på 2 år, men innan det var det nog ett tag.

Medlem

Om det är spel som jag ska spela med mina vänner så kan det bli några gånger per år. Sedan kan det även bli någon större release för året (typ Stalker 2 förra året), annars så har jag en backlogg jag sakta med säkert betar mig igenom.
Känner mindre och mindre för att köpa spel.

Får även en hel del gratis spel via Prime gaming som jag testar. Senast var det Coromon som jag tyckte om så mycket att jag spelade ut det den månaden jag skaffade det.

Medlem

Är nog kring 18 om året

Medlem

Brukar lägga ~1000kr var på steams vinter/sommar-rea, och ignorera släpp. Ytterst få spel jag köper på release. Händer kanske vartannat år. Kör även gamepass ultimate (för steam deck cloud gaming).

Så snittar kanske på 8-12 spel per år

Medlem

Sällan jag köper spel nu då man ofta bara hyr licenser på obestämd tid.

Men köper kanske spel från GoG, som jag då äger, 2-3 gånger per år kanske.

123
Skriv svar