Analys: Nästa generation har inte plats för både Playstation och Xbox

Medlem
Skrivet av Deekar:

Jag håller inte med dig alls! Det stämmer ju bara inte. Har haft både PC och konsoler samtidigt i hela mitt vuxna liv och jag har ju lagt BETYDLIGT mer pengar på PC än konsolerna😅 Dessutom krånglar det ju oerhört mycket mer än konsoler. Bara på senare år med optimeringar av nya spel till PC har ju varit katastrofala. Uppdateringar heeeeeela tiden osv.
Och spel är lika billigt till konsoler, om inte billigare om man köper fysiskt.

Det ända som är bättre med PC är MMORPG.

Håller med 100%. Köpte en svina dyr gaming laptop, har två spel installerat, Divinity Original Sin 2 och Crusader Kings 2 med asoiaf moddet.

Bortkastade pengar för spelar mer eller mindre bara på mitt ps5 som en riktig gamer ✌️

Mmo har du rätt i, enda som pc är bättre på.

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Wow, poängen flög rakt över ditt huvud. Givetvis kommer esporter använda sig av verktyg som ger spelarna den absoluta edgen, och det är pc.

Om du tar två jämn bra spelare, en på pc och en med kontroll, och sätter dom mot varandra så kommer den på pc vinna fler gånger än den kotroll. Varför? För att det är enklare med mus. Är det kontroversiellt?

En del, som jag, gillar den utmaningen. Jag kör alltid crossplay när den möjligheten finns för jag älskar pwna pc nubs som har en klar fördel.

Om vi skulle köra ratings 1-10 så skulle en 5/10 ratad ps spelare vara en 8/10 ratad pc spelare. En 7/10 ratad ps spelare skulle vara en 10/10 pc spelare.

Som sagt, kör vad du tycker är kul. Är det ez du e ute efter, varsågod, kör pc 😁👍

Min poäng var att det finns andra aspekter att beakta när en spelare väljer konsol över pc som du inte tog hänsyn till i din första post.

Haha, jag ser att vi båda har våra favoritplattformar och olika syn på vad som gör spelandet roligt! Jag kanske får börja träna upp mina "konsolskills" så jag kan nå den där mytomspunna 10/10-nivån. Men tills dess kommer jag fortsätta njuta av min "ezmode" på PC – det är ju trots allt skönt att ha en ursäkt när jag förlorar: "det var musens fel!" 😄

Och vem vet, kanske blir nästa stora trend att spela med fötterna för att verkligen öka utmaningen. Vi får se vem som klarar det bäst – konsol eller PC! 😉

Tack för att du delar dina tankar, alltid kul med lite vänskaplig plattformskamp!

Medlem

Jag tror fortfarande att ett nytt försök med Steam Machines kan bli framtiden.

Medlem

Ser fram emot PS6 då.

signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Medlem
Skrivet av Hoffa:

En aspekt du missat är att en del vill ha en utmaning när dom spelar. Det är allmänt känt att sämre spelare tenderar att luta sig mot pc då det är klart mycket enklare med mus.

Det är givetvis inget fel i det, en vis person vet sina begränsningar, men bra spelare kör konsol mycket pga utmaningen medans sämre spelare lockas av ezmode som pcn erbjuder.

Trodde pc gav större utmaning för att åtgärda alla drivrutiner som av outgrundlig anledning inte fungerar med hotfix 230201.1030392 av Windows 11 sp2 H23 när datorn har upplösningar över 1440 och solen står i öst.
Eller att försöka spela utan att bli bannad av ett anti cheat verktyg som tror att din diskrensningamjukvara du har på i bakgrunden är ett fuskverktyg.
För att inte tala om när du fått ordning på ovanstående, blir förödmjukad av knattar som köpt fusk och förintar dig för programmerare insett att de kan leva på fusk.
Sen överhetta pcn och du får ställa in middan med frun för att plocka isär och byta kylpasta.
Dags att köra, naj windows update och tre av dina game launchers behöver patchas.
Men sen.

Släppte pc för längesen. Bök deluxe.
För klargörande, ovanstående är inte en total dagbok av verkliga händelser som sker varje gång man spelar men det har hänt tillräckligt ofta för att vilja slänga ut allt genom ett fönster.

Medlem

Xbox har alltid haft bästa dosorna, hoppas dom fortsätter med konsoler.

Medlem
Skrivet av Hoffa:

En aspekt du missat är att en del vill ha en utmaning när dom spelar. Det är allmänt känt att sämre spelare tenderar att luta sig mot pc då det är klart mycket enklare med mus.

Det är givetvis inget fel i det, en vis person vet sina begränsningar, men bra spelare kör konsol mycket pga utmaningen medans sämre spelare lockas av ezmode som pcn erbjuder.

Jag dör

Måste va helt fantastiskt att leva i den lilla bubbla du lever i <3

Men om jag också ska sjunka till den nivån så är det ju allmänt känt att spela på konsoll är lite som att cykla med stödhjul, medans på pc cyklar man faktiskt.

Det är givetvis inget fel i det, en vis person vet sina begränsningar, men bra spelare kör pc mycket pga utmaningen medans sämre spelare lockas av ezmode som stödhjulen på konsoll erbjuder

It's not a lake, it's an ocean

Xbox är ju på väg bort som exklusiv plattform, Satya Nadella skyr exklusiviteter som pesten och nu ska vi tro att ett "riktigt" Xbox-fan spelar på mobilen och paddan också. Microsoft kommer tjäna storkovan som stor utgivare på andra plattformar. Så det blir PlayStation och Nintendo kvar.

Som gammal Xbox-spelare sedan 2002 tycker jag förstås att det är tråkigt att Microsoft tappat bollen på det här sättet. Det var faktiskt bättre under Xbox One-åren, tro det eller ej. Men nu är det som det är, och under 2024 har jag spelat överlägset mest på min PS5. Game Pass är fortsatt en bra tjänst, även om priset börjar närma sig smärtgränsen, och Microsoft kanske fortsätter att släppa konsoler på något sätt, precis som de fortsätter att släppa laptops trots att allt färre köper dem.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av noreason:

Haha, jag ser att vi båda har våra favoritplattformar och olika syn på vad som gör spelandet roligt! Jag kanske får börja träna upp mina "konsolskills" så jag kan nå den där mytomspunna 10/10-nivån. Men tills dess kommer jag fortsätta njuta av min "ezmode" på PC – det är ju trots allt skönt att ha en ursäkt när jag förlorar: "det var musens fel!" 😄

Och vem vet, kanske blir nästa stora trend att spela med fötterna för att verkligen öka utmaningen. Vi får se vem som klarar det bäst – konsol eller PC! 😉

Tack för att du delar dina tankar, alltid kul med lite vänskaplig plattformskamp!

Fortfarande, poängen rakt över huvudet. Jag kan inte förklara det på ett enklare sätt så vi lämnar det här.

Medlem
Skrivet av eCore:

Jag dör

Måste va helt fantastiskt att leva i den lilla bubbla du lever i <3

Men om jag också ska sjunka till den nivån så är det ju allmänt känt att spela på konsoll är lite som att cykla med stödhjul, medans på pc cyklar man faktiskt.

Det är givetvis inget fel i det, en vis person vet sina begränsningar, men bra spelare kör pc mycket pga utmaningen medans sämre spelare lockas av ezmode som stödhjulen på konsoll erbjuder

Förklara gärna. Jag är idel öra.

Jag hävdar att i ett shooter spel så är det klart mycket svårare att träffa någon när man använder sig av en handkondtroll snarare än mus och tangentbord? Håller du med om det?

Det är alltså svårare. Vissa gillar inte utmaningar och söker en lättare väg. Då finns det ett alternativ för dom. Pc.

Jag gillar en utmaning så jag kör kontroll mot er som valde den enkla vägen.

Du behöver absolut inte skämmas över vägen du valt.

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Jag hävdar att i ett shooter spel så är det klart mycket svårare att träffa någon när man använder sig av en handkondtroll snarare än mus och tangentbord? Håller du med om det?

Det är alltså svårare. Vissa gillar inte utmaningar och söker en lättare väg. Då finns det ett alternativ för dom. Pc.

Det är absolut inget att skämmas över.

Utvecklare använder sig ofta av viss aim assist på konsol för att hjälpa till att göra upplevelsen bättre för spelare.
https://medium.com/@hyang0451/aim-assist-types-6c5993d47a10

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Nej det är det inte för ni har aim assist?

Men visst. Ibland på pc så gör vi spelare ofta som så när vi kör crossplay att vi tar på oss +10 glasögon och bakbinder en arm just för utmaningen som vi gillar när vi möter spelare på konsoll med aim assist. Ibland häller vi även sirap över tangentbordet, det varierar.

Det är alltså svårare. Vissa gillar inte utmaningar och söker en lättare väg. Då finns det ett alternativ för dom. Konsoll.

Jag gillar en utmaning så jag kör pc mot er som valde den enkla vägen.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Utvecklare använder sig ofta av viss aim assist på konsol för att hjälpa till att göra upplevelsen bättre för spelare.
https://medium.com/@hyang0451/aim-assist-types-6c5993d47a10

Aim assist excisterar inte i crossplay.

Medlem
Skrivet av eCore:

Nej det är det inte för ni har aim assist?

Men visst. Ibland på pc så gör vi spelare ofta som så när vi kör crossplay att vi tar på oss +10 glasögon och bakbinder en arm just för utmaningen som vi gillar när vi möter spelare på konsoll med aim assist. Ibland häller vi även sirap över tangentbordet, det varierar.

Det är alltså svårare. Vissa gillar inte utmaningar och söker en lättare väg. Då finns det ett alternativ för dom. Konsoll.

Jag gillar en utmaning så jag kör pc mot er som valde den enkla vägen.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Microsoft slutade redovisa antal sålda konsoler när det började gå dåligt. Många rapporter säger att det säljs 2 PS5or per Xbox. Sen har switch ännu större andel så Xbox borde ligga väldigt långt under 30% då Xbox knappt har 30% när man bara räknar PS5 vs Xbox. Och då är Xbox ändå det jag spelar mest på.

Fast enligt den datan jag har sett så ligger ps5 på runt 45 % av marknadsandelar, och xbox på 27 %

Och det är ju nästan det dubbla, give or take några procent.

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Internet säger dock annorlunda. Tydligen så ska följande spel ha det i crossplay: Fortnite, BF2042, Apex, Halo och Destiny 2 för att nämna några.

Sedan om vi går tillbaka till aspekten om utmaning så har fler och fler professionella e-sportare gått över till konsol och kontroll just för att Aim Assist har blivit så stark för att det krävdes för att vanliga spelare skulle ha chans då just crossplay är en grej.
Så det är tvärt när det kommer till utmaning och det är inte att sämre spelare tenderar att spela på PC, de har bara inte samma inbyggda handikapp som konsoler har numera.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Fast enligt den datan jag har sett så ligger ps5 på runt 45 % av marknadsandelar, och xbox på 27 %

Och det är ju nästan det dubbla, give or take några procent.

Ja om närmare 10% av en 100% skala är nästan det dubbla (54% vs 45%) så visst.

Du råkar inte vara revisor va? Har annars lite papper du skulle kunna få "kolla" på

Medlem

Hur kan det bli ett rekordår och samtidigt ska en konsol bort?

Medlem
Skrivet av Winzi:

Internet säger dock annorlunda. Tydligen så ska följande spel ha det i crossplay: Fortnite, BF2042, Apex, Halo och Destiny 2 för att nämna några.

Sedan om vi går tillbaka till aspekten om utmaning så har fler och fler professionella e-sportare gått över till konsol och kontroll just för att Aim Assist har blivit så stark för att det krävdes för att vanliga spelare skulle ha chans då just crossplay är en grej.
Så det är tvärt när det kommer till utmaning och det är inte att sämre spelare tenderar att spela på PC, de har bara inte samma inbyggda handikapp som konsoler har numera.

Ett spel som har aim assist är per automatik fusk.
Det är nästan en så stor fördel som att ha mus.

Medlem

Spelar själv typ 80-90 procent av mina spel på PC med handkontroller på en tv i 4k.
Allt flyter på bättre på PC. Det känns ju typ som att man spelar på Playstation 7 eller liknande.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

123
Skriv svar