"Första stora" Stalker 2-patchen är här – med 1 800 fixar
Hur mycket har det optimerats sen release undrar en nyfiken? Mitt 3060ti o 1440p skärm har lite beslutsångest nämligen
Lol, optimeringar är det sista du kan förvänta dig av spel numera.
Hur mycket har det optimerats sen release undrar en nyfiken? Mitt 3060ti o 1440p skärm har lite beslutsångest nämligen
Jag spelar spelet med 2070super och 6700k. Absolut spelbart i 1440p.
Spelet startar inte alls efter patchen för mig. Shader complication kraschar vart enda gång. Har försökt ta bort shader cachen manuellt, men hjälpte inte.
Så inte särkilt imponerad än så länge...
kanske behöver uppdatera grafikdrivrutinerna
Kör också 3060ti i 1440p och det funkar fint även om allt inte är på max
Stalker lider av samma problem första Far Cry gjorde. Det är kul tills man måste slåss mot något omänskligt.
Hur då menar du? För jag känner tvärtom. Mutanterna tycker jag är spännande att ta sig an, speciellt de mer exotiska psi-variationerna. Men människofienderna är ganska simpla utan egentlig variation, med ett tråkigt rudimentärt strids-AI.
Hur då menar du? För jag känner tvärtom. Mutanterna tycker jag är spännande att ta sig an, speciellt de mer exotiska psi-variationerna. Men människofienderna är ganska simpla utan egentlig variation, med ett tråkigt rudimentärt strids-AI.
Det blir så uppenbart att mutanterna mer är till för att tömma av ditt inventory på ammunition, så att du aktivt måste leta efter ammunition.
Viam inveniam aut faciam
Stalker lider av samma problem första Far Cry gjorde. Det är kul tills man måste slåss mot något omänskligt.
En bra hagelbössa kan göra det lättare att hantera vissa mutanter.
SPSA-14 kan man hitta relativt tidigt.
Saiga D-12 finns lite senare in i spelet.
Ibland kan det dock vara bättre att fly än illa fäkta. En Chimera gör man bäst i att undvika helt om man kan, speciellt på veteran där fanskapet tål en hel del.
För vissa anomalys finns det även vissa trick för hur de kan hanteras.
Det blir så uppenbart att mutanterna mer är till för att tömma av ditt inventory på ammunition, så att du aktivt måste leta efter ammunition.
Så farligt tankiga har jag inte upplevt mutanterna undantaget chimeras, pseudogiants och till viss grad controllers. 2-4 hagelbrakarsalvor tar hand om det mesta. Men visst, det blir inga "one-shot one-kill" headshotparader såsom det lätt kan bli mot banditer eller tidiga soldater.
I endgame däremot, när alla soldater hittat varsina exosuits, då gäller det fylla ryggan med ammo och ta varje tillfälle i akt att loota mer.
Kom till en boss på slutet som inte gick att döda för mig, provat flera gånger tills all ammo är slut och då hade jag brutalt mycket. När jag kollar online när folk besegrar den så dör bossen av en bråkdel av den bly jag matat med, provade även att skruva ner svårigheten på lägsta 😅 Kommer nog inte starta spelet mer ändå då jag hittat spel jag uppskattar mer. Spelade spelet på PC.
kanske behöver uppdatera grafikdrivrutinerna
Tyvärr inte, det är Nvidias senaste. Har provat vart enda lösning jag hittat online också. Att ta bort shaders manuellt, att rensa ur Windows DirectX shader cache, provat öka shader cache storleken i Nvidia's kontrollpanel, etc.
Fungerade utmärkt innan den här patchen. 😞
Tyvärr inte, det är Nvidias senaste. Har provat vart enda lösning jag hittat online också. Att ta bort shaders manuellt, att rensa ur Windows DirectX shader cache, provat öka shader cache storleken i Nvidia's kontrollpanel, etc.
Jag hade samma problem. Jag rensade shader chache och en verify files i GOG galaxy och startade om datorn. Fungerade sen för mig.
Det finns en mod på nexus som heter no warmup som funkade för mig
Jag spelar spelet med 2070super och 6700k. Absolut spelbart i 1440p.
Jag har ett 4070 ti super och 3700x och spelar 3440x1440, rullar förjävligt. Inte testat senaste patchen dock
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Härligt att komma hem och upptäcka att "patchen" är 110GB stor... Hur???
Det var förra för mig också, undrar om det är pga GOG eller nåt annat, skumt ju för det är väl typ storleken på hela spelet? Jag tog bort spelet då i väntan på bekräftelse att det faktiskt rullar bättre med framtida patcher så jag hoppas nu på rapporter att denna ska vara det, men tror nog att det minst är några månader bort med tanke på hur illa det rullar på min apparat och då har jag rätt bra grejer.
Lagom i tid för vad jag tänkt spela under ledigheten. Jul, jul, strålande jul och allt det där.
Haha strålande jul fick en ny betydelse ☢️🎅
De verkar ha släppt en ny miniPatch 1.1.1, så det kanske hjälper.
Fixed some of the issues that led to a crash during shader loading for some players.
Kanske är en UnrealEngine grej eller nåt, vet att ungarna gnäller varje gång Fortnite uppdaterar för den laddar i princip ner hela spelet igen även om det bara är en update
Du spelar inte wz ser jag.
De verkar ha släppt en ny miniPatch 1.1.1, så det kanske hjälper.
Fixed some of the issues that led to a crash during shader loading for some players.
Tack för upplysningen. Nu verkar det fungera igen. 😄👍
Låter bra, dock redan spelat klart spelet. Men tror att Stalker2 kan bli en riktig pärla att spela om igen efter 1-2 år av patches och förhoppningsvis några trevliga moddar.
stalker1 vanilla är ju en helt annorlunda upplevelse än moddat stalker1.
Kört lite GAMMA nu efter jag lirat stalker2 och måste säga att det är en bättre immersive upplevelse än stalker2. hoppas någon dylik mod upplevelse sker för andra spelet också.
On topic dock vill jag tipsa folk som har problem med mycket stutter i detta spel att stänga av eller iaf dra ner OC på sina RAM. Jag testade detta igår kväll och upplever att spelet och datorn i övrigt rullar jämnare och ”fastnar” mindre.
Ja jag är ignorant som tidigare påpekats, och hade inte riktigt koll på att det faktiskt kunde funka dåligt att bara slå igång xmp profilen i BIOS men har faktiskt googlat lite och sett att det kan bero på cpu, minne eller mobo så kan iaf vara värt att kika på.
Jag tycker även att Davinci Resolve har mycket mindre stutter nu men inte testat utförligt än. Bara ett jultips.