FZ Game Jam 2024 - Den stora tråden!
Bästa FZ-community,
Att göra spel är skoj! Men ibland kan det vara svårt att få motivationen att räcka till. Tur då att vi kan samlas här på siten och peppa varandra när vi håller vårat årliga gamejam: ”FZ SPELSYLT”.
Nu har det blivit dags för årets upplaga så har du någon gång tänkt att det vore roligt att skapa ditt eget spel, eller om du är en återkommande gammal ”syltare” så häng med nu, det kommer bli roligt!
Anmäl ditt intresse genom att skriva i tråden här. Man kan köra solo eller i team.
Dessutom får alla, oavsett man är med och utvecklar spel eller bara hejar på, lämna förslag på årets TEMA som vi kommer rösta fram i nästa vecka.
Var kan jag spela (och ladda upp)?
På jammets itch.io-sida här:
https://itch.io/jam/fz-spelsylt-2024
Tidsplan
NU – Börja anmäla intresse och nominera tema
Torsdag 19/12 – Omröstningen för årets tema
Fredag 20/12 – Årets tema presenteras och FZ SPELSYLT 2024 börjar!
Söndag 12/1 23:59 – Deadline, bidragen submittas på Itch.io (mer info senare)
Måndag 13/1 – Speldags! FZ-communityt får spela spelen, och rösta fram sina favoritbidrag!
Fredag 18/1 - Resultatet presenteras, vinnare meddelas!
Regler
. Vem? Man kan delta ensam eller som en grupp. Erfaren spelutvecklare eller total nybörjare spelar ingen roll (extra roligt om någon gör sitt första spel!)
. Vad? Spelet ska vara ett nytt, unikt och eget projekt men det är tillåtet att använda libraries och färdiga assets som kod, grafik och ljud.
. Tema? Temat bestäms av FZ's medlemmar och är ett bra sätt för att få fart på inspirationen. Temat är dock frivilligt så har du en annan idé så bara kör. EDIT: Temat blev "Lyx-tacos" (eller "lyx" och "tacos").
. Slutdatum? Bidraget ska vara färdigt och tillgängligt att spela senast 6 januari!
Deltagare, Fylls på efterhand. Det är aldrig för sent att ansluta
@Hanzo
@RiddarKatig
@UncleLisa
@Monki Rauklund
@Nomman
@piddau
@bloat & @nati
@Kyraal
@Shammon
@Verdurakh
@Burresnurre
@MonsterGuden +1
Slutligen, kolla in föregående års bidrag för att se vad vi här på FZ går för!
Förslag på tema (en FZ-klassiker): "Lyx-tacos", eller "Lyx" och "tacos".
Det blev ju lite av årets forum-meme. På något vis borde lyxtacos klämmas in. Gör inte spel själv men har inget emot att ha en hel massa åsikter
Ping (gamla Syltare och Indies)
@Morti
@Hanzo
@ClockWise
@bloat
@Honung
@UncleLisa
@iramirion
@omgponies
@eXpliCo
@piddau
@OckeNyberg
@Mench
@burresnurre
@Isofox
@Madridaren
@Newlander
@Shamanfox
@Bethåven
@anon_119148
@Kvadruppelmas
@Verdurakh
@Frickinlaser
@Frecarl
@Bethåven
@JohannesID
@Fagertveit
Jag vill va med!
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Kul att du håller igång traditionen @RiddarKatig! Tiderna passar mig inte detta året så kommer få missa denna tyvärr, är för mycket annat över julledigheterna
Ifjol låg jag sjuk med feber mestadels av tiden och kunde inte ge Lussan den kärlek som hon behövde! Jag är gärna med i år igen och gör ett nytt försök med ett nytt projekt!
". Slutdatum? Bidraget ska vara färdigt och tillgängligt att spela senast 10 november! "
Det här måste du nog ändra, @RiddarKatig
Ifjol låg jag sjuk med feber mestadels av tiden och kunde inte ge Lussan den kärlek som hon behövde! Jag är gärna med i år igen och gör ett nytt försök med ett nytt projekt!
". Slutdatum? Bidraget ska vara färdigt och tillgängligt att spela senast 10 november! "
Det här måste du nog ändra, @RiddarKatig
Kul att du vill vara med!
Slutdatum 10 november låter låter väl tight (alternativt för långt). Jag fixar...
Kung! Jag hoppas på att kunna delta men är gode ringrostig och har halvers med tid och energi nu med en massa jobb och en ettåring så vågar inte lova för mycket men ett tappert försök kommer göras. Kul att du håller spelsyltsfanan högt!
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Kung! Jag hoppas på att kunna delta men är gode ringrostig och har halvers med tid och energi nu med en massa jobb och en ettåring så vågar inte lova för mycket men ett tappert försök kommer göras. Kul att du håller spelsyltsfanan högt!
Jag skriver upp dig som deltagare så får vi hoppas att blir nått färdigt i slutändan!
Då det anmärktes på gårdagens Fragzone-Fredag har jag nu patchat Tomas hårfäste i loggan. Patchnotes nedan...
Patchnotes:
1. Tomas hårfäste justerades i y-led
https://i.imgur.com/vInrfwO.png
Slut på patchnotes
Rätt ska vara rätt! 😂
Jag vill vara med! Oklart hur många timmar jag kommer hinna lägga på mitt bidrag, men något bör jag kunna få till
Gillar @Ftmch tema-förslag, känns brett och juligt!
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Jag vill vara med! Oklart hur många timmar jag kommer hinna lägga på mitt bidrag, men något bör jag kunna få till
Gillar @Ftmch tema-förslag, känns brett och juligt!
Kul att du vill vara med!
Jag vill också uppmuntra alla, även de som inte tänkte vara med och jamma, att lämna förslag på tema. Tänkte att vi kör en omröstning på onsdag.
Jaja, fina teman och allt det dära, men lyxtacosen måste ju få vara med som easter egg om inte annat! #tacogate Välkommen till Tacostanien
Jag brukade vara med i lite RPG Maker-tävlingar på gamla Neogaf en gång i tiden, vilket var kul. Har dock inte tiden längre, tyvärr
Jag flyttade fram datumet för när vinnaren presenteras (kanske på en Fragzone-fredag?) till 18/1 för att man ska få lite mer tid på sig att provspela och rösta.
Vad tycker ni? Ska vi även förlänga deadlinen för när spelen ska vara färdiga till söndag 12/1 eller är det bra som det är? 2,5 veckor skulle då bli till 3 veckor vilket kanske är långt men då får man ju tänka att några dagar kanske man vill ägna sig åt salig julefrid?
Tänker försöka vara med den här gång för första gången. Har absolut inte tid, men jag tänker försöka klämma in ett bidrag ändå 😅
Jag flyttade fram datumet för när vinnaren presenteras (kanske på en Fragzone-fredag?) till 18/1 för att man ska få lite mer tid på sig att provspela och rösta.
Vad tycker ni? Ska vi även förlänga deadlinen för när spelen ska vara färdiga till söndag 12/1 eller är det bra som det är? 2,5 veckor skulle då bli till 3 veckor vilket kanske är långt men då får man ju tänka att några dagar kanske man vill ägna sig åt salig julefrid?
Har inget emot att förlänga deadlinen. Det är ju en ökänt hektisk tid på året!
Jag tar gärna de extra dagarna
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Temaförslag: "Se upp i backen, sju hål i nacken!"
Utförsåkningsskidskytte.
Jag sker framför mig en mash-up av Skifree och Quake, kan bli bra!