Tack för 30 år av framtidens gaming, Playstation!

Robot
Tack för 30 år av framtidens gaming, Playstation!

Den kom i grått och lämnade avtryck som finns kvar i dag.

#playstation, #sony

Medlem

Kommer ihåg när jag var 10 år och var på barnens hus med mamma och pappa. Jag skulle få köpa ett spel till mitt Super Nintendo. Det slutade med att jag fick köpa PlayStation konsolen och ett spel till den.
Jag valde såklart Resident Evil för jag tyckte omslaget såg så coolt ut och sedan dess har jag varit såld på serien.
Älskade varje minut av spelet som 10-årig liten grabb.

Klarade GameCube remaken för ett tag sedan. Började med Zero och nu är jag på 3:an, men den gillar jag inte lika mycket. Tycker Nemesis bara är jobbig när han titt som tätt dyker upp.

För mig började allt spelade med Nintendo 8-bit och jag spelade med kontrollen upp å ner. Kunde inte spela med den som man skulle. Många långa år av gaming och minnen har gått och nu är vi vid PlayStation 5 men har tyvärr inte alls kul med den som med andra konsoler.

Releasehästryttare

Jag va ganska sen med att köpa första ps, men kommer ihåg första gången jag såg en hemma hos en klasskamrat, han hade Resident evil och jag blev helt besatt utav det då, upp till dess så hade man ju bara erfarenhet av spel för yngre människor förutom kanske wolfenstein/doom.

Redaktör
Ponny

Hade väl inställningen att den vill man ju ha – i väntan på Nintendos nästa konsol.
Sen satt jag där med fem gånger så många PS-spel som N64-titlar...

signatur

En Bamseponny av folket

It's not a lake, it's an ocean

Jag var Sega-fanboy under 90-talet. Ägde Saturn, inte PS. Ägde Dreamcast och Xbox, inte PS2. Så den första PlayStation jag köpte innan den var helt obsolet var PS3. Detta för att spela The Last of Us och Uncharted-spelen. Sedan rullade det på. PS4 är min favoritkonsol så långt, tycker Sony gjorde nästan allt rätt under den generationen, även om Xbox One i slutändan blev min primära konsol ändå.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag minns hur avundsjuk jag var på vänner som spelade Rayman och Herkules på sina Playstation eller dem som spelade Mario 64 och Zelda på N64. Själv satt jag på en NES så det var ju inte jämförbart med någon av dessa konsoler. Efter ihärdigt sparande i ett år så kom dagen då jag hade råd. Jag hade bestämt mig för att köpa N64 bundlad med Donkey Kong. Äntligen skulle det bli min tur. Bundles med N64 står vid ingången till Elgiganten men jag blev plötsligt osäker, Herkules såg ju så himla roligt ut på vännernas Playstation. För att ta ett riktigt klokt beslut så borde jag även titta på Playstation. Min stackars mamma körde mig till andra änden av stan för att besöka BR som sålde Playstation (fanns säkert på Elgiganten också men så långt tänkte vi inte då). Väl där så inser jag att Playstation kommer med TVÅ spel, och inte ETT som N64. Detta låter säkert hur korkat som helst men det avgjorde beslutet för mig. Jag hade knappt 5 spel på min NES under alla år som jag spelade på den så i min värld brukade man inte ha råd med så mycket, så spelen som följde med gjorde en avsevärd skillnad.

Jag slog till på Playstation bundlad med Crash Bandicoot och Tombi. När jag kommer hem så förändras min värld. Jag blev så imponerad av Tombi på min 14" tv med inbyggd vhs. Men störst av allt var nog demot som följde med konsolen där det bl.a. följde med ett demo på Tomb Raider 3 samt en trailer för Metal Gear Solid. Jisses vilka spel! Nötade nog Tomb Raider 3-demot mer än de två spelen jag hade fått och MGS-trailern gick varm hemma. Resten är historia.

Det känns verkligen som att köpet av min första playstation blev ett core-memory där en förhoppningsvis livslång hobby tog sin form. Helt fantastiskt!

Avstängd

Fina tider back in the days

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har den som "Notification-tone" på luren emellanåt 🤣

signatur

Nothing is Power without Control

Medlem

Mitt första Playstation var Playstation 3 så har inte samma nostalgiska känsla som många andra har, utan spelade mest hos klasskamrater och bekanta av de två första. Men klart CD-lagringen var viktig och sedan PS2 som ikonisk DVD-spelare i lika nivå som faktisk spelkonsol. Sen har ju unika spel(serier) som Silent Hill, Ico, Flow och Wipeout gett en säregen konstnärlig touch under åren som ytterligare särskilt dem från konkurrenterna. Uncharted, Spider-Man mfl har gett mig som ensamspelare över Fortnite etc många finfina upplevelser och minnen också. De peakade nog lite under PS4-eran och har varit lite tunnare denna vändan, vilket jag visserligen inte klagar så värst över då jag ändå har mycket att ta igen men de behöver ersättare till typ Killzone och Uncharted kan jag känna. Nya starka upplevelser jag inte riktigt får hos andra. Men även om jag inte varit med alla 30 åren är jag ändå tacksam för det jag har fått. För berikande det har det varit. En väldigt trevlig resa ändå!

Medlem

När jag tänker på playstation tänker jag på crash-bandicoot som gick varmt hos kompisen.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av Kaz Yamauchi:

Happy 30th anniversary, PlayStation!
The Gran Turismo team performed the theme music from the first Gran Turismo

https://x.com/Kaz_Yamauchi/status/1863882442060480866?t=fZ2Pl...

Medlem

Finns ju massor men dessa 2 kommer jag att tänka på. Första gången man körde Formula 1, Eurosport-logga, replays,kommentator och allt, så jäkla coolt var det

signatur

Testpilot

Ett roligt PS1 minne är att jag blev väldigt rädd när jag var hos en kompis som hade Resident Evil 1. Det var typ det läskigaste jag hade sett i spelväg, viss kontrast mot Mario & Sonic :D.

Annars mycket sport och JRPG-minnen från PS1 tiden

Medlem
Skrivet av magma:

När jag tänker på playstation tänker jag på crash-bandicoot som gick varmt hos kompisen.

Mmm, hade en fosterhemsplacering som hade med sig Playstation och just Crash Bandicoot som var riktigt kul! Inte lika älskvärt som Super Mario eller Donkey Kong för mig, men jag förstod vikten av att de skulle ha sin motsvarighet och då var ju Spyro (som de också hade) och Crash viktiga på så sätt.

Medlem

La min röst på Playstation 5.

Anledningen är att under Playstation 1 och 2 så spelade jag nästan bara Nintendos konsoler samt spel. Var inte så intresserad av utbudet på Sonys konsoler.

Dock är PS5 den konsol från Sony som gett mig mest spelglädje

Medlem

Jag tycker playstation var kul när den kom men den hadde ju inte alls samma magi som Nintendos maskiner. Men Resident evil 1, 2, 3 var ju såklart fantastiska samt metal gear solid. Crash har jag alltid tyckt känts lite tomt och stjällöst även om det var ett kul spel. Men gämför man med N64ans alla godingar så får jag nog säga att n64an gick mest under den perioden.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Jag tycker playstation var kul när den kom men den hadde ju inte alls samma magi som Nintendos maskiner. Men Resident evil 1, 2, 3 var ju såklart fantastiska samt metal gear solid. Crash har jag alltid tyckt känts lite tomt och stjällöst även om det var ett kul spel. Men gämför man med N64ans alla godingar så får jag nog säga att n64an gick mest under den perioden.

Så RE 1-3 och MGS är inte magi nog? det var de då för mig iaf. Minns första gången jag och min granne testade Re1, kunde fasen inte sova den natten 😋

signatur

Medlem

Ps 1 var den sista konsolen jag köpte innan ja gick över helt till pc.
Fan den kom med ascoola funktioner som att kunna länka 3 konsoler med en link kabel o spela red alert 1 i lan om mam hade 2 konsoler o 2 tv bredvid varandra.
Spelet kom på 2 skivor också vilket hjälpte!
Sen kunde man spela musik cds på den och kolla vad för sparfiler man hade på sitt memory card.
Tyckte n64an hade inte alls likq coola titlar o grafiken var mer suddig.

Medlem

Playstation 2 lade jag rösten på. Mest för det oerhörda utbudet av spel som fanns under den generationen. Speciellt inom JRPGs och SRPG genrerna.

Medlem

Tack Sony! 🎮

signatur

Change is the only constant

Medlem

La rösten på Playstation den här gången. I omröstningen nyligen röstade jag PS2. Men hjärtat säger Playstation. Det var med den jag började spela i slutet av 1998. Spyro the Dragon var första spelet, Resident Evil blev det andra. Tror jag köpte Broken Sword 2 också i slutet av 1998. Så jag hann med tre spel innan det blev 1999, och då blev det fler spel. Många stora upplevelser. Resident Evil 2, Silent Hill, Tomb Raider, Ape Escape, Dino Crisis, Soul Reaver. Nästan säker på att jag även spelade Tombi, Oddworld, Overblood och första Broken Sword också.
Det kommer aldrig kännas så igen. Konsolen var så enkel och så cool, och titelskärmen när man startar upp den väcker starka känsor av nostalgi.

Medlem
Skrivet av cyppa:

Kommer ihåg när jag var 10 år och var på barnens hus med mamma och pappa. Jag skulle få köpa ett spel till mitt Super Nintendo. Det slutade med att jag fick köpa PlayStation konsolen och ett spel till den.
Jag valde såklart Resident Evil för jag tyckte omslaget såg så coolt ut och sedan dess har jag varit såld på serien.
Älskade varje minut av spelet som 10-årig liten grabb.

Kände/känner samma för Resident Evil. Fast jag var 26 när jag spelade det för första gången

Gnällkuk

Bra krönika! Lite besviken dock att Destruction Derby och Wipeout 2097 inte fick ett omnämnade

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Min mest älskade konsol. Överlägset bäst! Jag var väl i rätt ålder också, jag var 16 år när den släpptes in Sverige. Nästan alla mina favoritspel släpptes till Playstation, där Final Fantasy VII och IX samt Suikoden 2 är de främsta.

Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Bra krönika! Lite besviken dock att Destruction Derby och Wipeout 2097 inte fick ett omnämnade

Tack!
Aaaah, fick för mig att DD debuterade på PS2! Fantastiskt spel för sin tid. <3

signatur
Fragtjuv

Trots att jag hoppade på Sony-tåget först med PS3 så var det här väldigt nostalgiskt att läsa, bra skrivet Tomas!

Intressant också att PS5 ligger före PS4 i omröstningen! Personligen har jag uppfattat det som att många är besvikna på nuvarande generation.

Jag röstade själv på PS4! Det var då mitt spöande tog fart på allvar med bland annat Destiny!

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Ps1 hjäpte en att fan inte ta livet av sig. Tack Sony!

Medlem

Köpte min Playstation 97 efter jag fick låna min kompis ps1 och resident evil sen var jag fast,ett av dom första spelen jag köpte var Final Fantasy 7 resten är spel historia i dag är jag 62 år gammal och spelar fortfarande.

Medlem

Har aldrig själv ägt en playstation men minns att kompisar hade först 1an och sen 2an så blev lite spelande då och då. Gillade aldrig kontrollen tycker det kändes konstigt att styrspakarna satt bredvid varandra i mitten.

Körde själv först NES sen N64 sen blev det Xbox istället för gamecube.

signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Jag köpte en PS2 bara för att kunna spela God of War.

Mind blown!

Sedan dess har det alltid funnits en Playstation av varje generation i mitt hem.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

12
Skriv svar