Snabbkollen – Pepp eller less på Black Friday?

Medlem

Något jag märkt av framförallt i år är att det spelar ingen roll vilken rea det är. Alla är ungefär likadana och lika tråkiga. Det är bara namnet på rean som ändras.

När Black Friday var nytt kunde man göra riktigt bra deals.

Medlem

Räcker med halloween och självaste julafton, tycker jag. Det blir lite för tätt med diverse högtider med reor.

Medlem

Brukar inte bry mig så mycket, men köpte ett års Plus Premium för 1134kr som vanligtvis kostar 1620kr. Kändes som en bra deal.

Medlem

Det är aldrig rea på det som jag vill ha. Det avslöjar ett tankefel där man köper för att köpa.

Medlem

Jag tycker det är lite häftigt att flera företag har uppfunnit tidsmaskiner eller sätt att förvrida tid på märkliga sätt ändå.
Inet och Elgiganten lyckas göra en enda fredag flera veckor lång, och Komplett-gruppen (med Netonnet och Webhallen) är inte mycket bättre, där är en vecka (Black Week) uppenbarligen närmare tre.

Om och när de kan göra det till en lite mer samlad kampanj på varor som faktiskt är utgående och/eller priserna kan kapas lite mer än någon procent, så kanske rean kan bli intressant för att hitta fynd. Nu är det ju bara en ren jäkla produktdump med priser som ungefär stämmer överens med vanliga fluktuationer.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Förstår att folk är skeptiska och negativa, men det går fortfarande att hitta riktigt bra erbjudanden även om de blivit mycket mer ovanliga. Det jobbiga är ju prishöjningen innan BF som gör att man under den perioden i stort sett inte ”kan” köpa något man behöver utan att bli lurad, utan måste vänta till Black Week för att köpa till vanligtvis normalt pris.

KoP
Medlem

Förr i tiden så var REA något speciellt och inte som idag när det är REA året runt i princip alla butiker.

Så nu skiter jag i alla reor då allt bara handlar om att klämma ut så mycket pengar man kan ur konsumenterna. Blir bara tramsigt när handeln ska expandera t.ex black friday till något som kallas black week. Skapar bara avsmak hos mig personligen.

Backloggens befriare

Har väl absolut hänt att jag köpt nåt på black friday-rea, men inte för at ät det är black friday-rea uta något jag velat köpa ett tag som varit till bra pris.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag skulle kunna uppskatta "den", eller rättare sagt "Black Week" ifall det fanns någon ordning istället för den här fabricerade hetsen.
Jag hade en Lista hos Inet där jag plockat ihop till en duktig uppgradering till datorn. Jag hade förhoppningar om att priset på ett moderkort skulle sänkas (igen), så jag avvaktade lite med köpet. Ganska snar började komponenterna återgå till normal pris, vilket kändes off då det fanns gott om exemplar kvar i butik. Där uppmärksammades jag på det finstilta i att priset enbart gäller ett begränsat, men okänt, antal.
Det här ska ju såklart skapa en onödig stress, där man ska känna att "nu gäller det att passa på", trots att produkterna inte försvinner någonstans.

Det är djungel nog mellan alla erbjudanden, där man försöker hitta något man faktiskt är intresserad av, jag behöver verkligen inte uppleva stress över köp jag vill ska vara genomtänkta...då blir jag anti istället, och vill bara skita i att uppgradera helt och hållet.

Så ja, jag är trött på rean, men det är trist, för jag var definitivt på väg att spendera stort under den.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Förstår att folk är skeptiska och negativa, men det går fortfarande att hitta riktigt bra erbjudanden även om de blivit mycket mer ovanliga. Det jobbiga är ju prishöjningen innan BF som gör att man under den perioden i stort sett inte ”kan” köpa något man behöver utan att bli lurad, utan måste vänta till Black Week för att köpa till vanligtvis normalt pris.

Jag försöker verkligen hitta logiken i priset på Ryzen 7 7800X3D som hela sommaren låg runt 4290, till att landa på dagens 5790. Detta EFTER at nästa gen släppts, som rankas som världens snabbaste spelprocessor. Jag har tvekat mellan båda nu när jag (nästan) bestämt mig för att uppgradera burken, men ska de verkligen vara så lömska att de höjer upp priset på den för att folk ska välja den mycket dyrare storebrodern?
Man tänker ju att de borde vilja göra sig av med den istället...men det är väl så att 7800'n är det bättre valet mellan de två helt enkelt :/

Medlem

Problemet är ju att butikerna kör reor året om. Bara besöka alla hemsidor/affärer under resterande del av året så ser vi reor osv.
När väl Black friday sedan kommer så är det precis samma rea som det alltid har varit.

Black friday var bra när det kom. Minns till och med när man försökte gå in på komplett.se som exempel och sidan var oerhört seg och det kraschade för att folk skulle in för att reorna var sjukt bra. Eller mellandagsreorna som alltid fanns när man var liten. Alla skulle till Mediamarkt och köpa grejer.

Medlem

Jag sitter inte och letar efter saker att spendera pengar på, men om jag faktiskt är ute efter något så kan jag vänta in black Friday. Annars så spelar det ingen roll, det är ingen högtid direkt.

Jag fyndade en LG ljudplanka och har slösat pengar på en PS5 PRO (har orginalet) samt kläder till madammen så jag känner mig helt klart färdig med årets BF. BTW på nåt sjukt sett så var PROen värt var enaste krona!

Medlem

Sällan jag handlar något alls under dessa månader om det inte är något som verkligen behövs.

Medlem
Skrivet av cyppa:

Är det inte så att många butiker här i Sverige utnyttjar våra dumma hjärnor och blåser oss totalt?
Smyghöjer vissa priser månader/veckor före denna dynga startar för att sedan gå tillbaka till nästan exakt samma pris och kalla det för "rea".

Ren å skär idioti. Sedan att starta en hel jävla månad med låtsas reor får ju en att fundera hur mycket man försöker mjölka detta skit, som ska vara en dag... Heter väl för fan Black Friday av just den anledningen.

Precis så går det till. Speciellt i Matbutiker (Ica bla) . När hjärnan sen har matats med erbjudandepriser och man ser att andra matbutiker är ändå billigare på deras ord pris, då börjar man med 2 för 1 priser på tamefaan allt. Först höjjer man priset till ett helt orimligt styckepris och sen blir man tvungen att köpa 2 för att få det "normala" priset.

Vart tvungen att handla på Maxi häromdagen då Willys var stängt. Och det var helt sjukt. Skulle ja komma något sånär i närheten av prisbilden på dom standardvaror som vi förbrukar var ja tvungen att köpa 2 eller fler av allt. Jag skulle ju komma hem med mat för ett helt fotbollslag som absolut inte hade fått plats i kyl/frys. Så jäkla trött på dessa ldiotitilltyg. Hoppas hoppas verkligen att folk fattar detta och slutar matar detta.

Samma med konsumtionsrea. Köper du nu på BF så går ju givetvis priser upp igen..men i nån vecka, sen kommer nästa anledning till att ha REA igen. Adventrea, Julrea, mellandagsrea, städabortjulerea, Nyårs rea, Lagerrensningsrea, nyavaroranländerrea, januarirea, vinterrea, solståndsrea, sportlovsrea, påskrea, Vårrea...är så trött 😅🙈

Medlem

Över 3200:- för DualSense Edge på Elgiganten med märkning "Black Friday"...

Det genomsyrar nutidens BF, ocker och lögner.

När det verkligen bara var en dag för några år sedan så var de rea på riktigt. Idag känns allt bara fulspel.

Nej genomskådat och undviker!

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem
Skrivet av s_o_n_y:

Precis så går det till. Speciellt i Matbutiker (Ica bla) . När hjärnan sen har matats med erbjudandepriser och man ser att andra matbutiker är ändå billigare på deras ord pris, då börjar man med 2 för 1 priser på tamefaan allt. Först höjjer man priset till ett helt orimligt styckepris och sen blir man tvungen att köpa 2 för att få det "normala" priset.

Vart tvungen att handla på Maxi häromdagen då Willys var stängt. Och det var helt sjukt. Skulle ja komma något sånär i närheten av prisbilden på dom standardvaror som vi förbrukar var ja tvungen att köpa 2 eller fler av allt. Jag skulle ju komma hem med mat för ett helt fotbollslag som absolut inte hade fått plats i kyl/frys. Så jäkla trött på dessa ldiotitilltyg. Hoppas hoppas verkligen att folk fattar detta och slutar matar detta.

Samma med konsumtionsrea. Köper du nu på BF så går ju givetvis priser upp igen..men i nån vecka, sen kommer nästa anledning till att ha REA igen. Adventrea, Julrea, mellandagsrea, städabortjulerea, Nyårs rea, Lagerrensningsrea, nyavaroranländerrea, januarirea, vinterrea, solståndsrea, sportlovsrea, påskrea, Vårrea...är så trött 😅🙈

ICA är nog bland de värsta på detta. Vilken jävla utveckling det har blivit på priserna..
Såg för ett tag sedan när jag handlade online att det var extra pris på gurka, 1st á 8,95, men hör och häpna.. 2 för 20:-.
I min värld blir det 18:- om du betalar kontant. Det är alltså 2:- du blir blåst på, inte mycket men säg att det blir så på många varor och bara grejen att du blir total lurad och tror att det är ett Jävla bra pris.

Det sjuka är att vi människor är så jävla dumma att gå på detta gång på gång. Som nån också skev så är det ofta utgående varor (teknik) som "reas" ut ur sortimentet, för att som inte säljs eller helt enkelt ska försvinna.

Jag brukar hålla lite koll på priser om det är något jag behöver, ibland en längre tid och det är skrämmande när man ser att dom har höjt priserna för att sen sänka ner till normalpris och kalla det för rea.
Är inte detta lurendrejeri så säg?

Ska öppna en butik å ligga 500% över original priserna. Spelar ingen roll va det är, sen ska jag sänka priset till NÄSTAN det rätta priset, kanske ligga lite i överkant. Lovar att nån stackare skulle tror att det är värsta kapet, för nu jävlar i mig var det PANG I PUNGEN SVART MARKNADS REA!

Medlem

Bidde chilli frön på rea. Den här gången ska jag börja med fönsterodling i god tid.

.. Sedan självklart ska jag få igång ett automatiskt bevattningssystem och auto growled belysning med esp32, vilket var den där spontanköpet för BF för mig. Under 200 för usb vattenpump, slangar och esp med display så blev man en sucker..

Vad kan möjligen gå fel..

Sakerna kommer väl i maj..

Medlem

Black friday är ju från US som bekant och där är det verkligen billigt och mer riktat mot dom som kanske inte riktigt har råd i vanliga fall. Sverige tar över detta fenomen ( inte ovanligt vi gör så för den delen i olika sammanhang ) men här används det som en mjölkmaskin mot konsumenterna.

Det är knappt billigt, priser höjs precis som vid mellandagsrean månad/veckor innan för sänkas lite vid blackfriday. Super rea!

12
Skriv svar