Microsoft Flight Simulator 2024 blir totalsågat på Steam
Jag kan inte annat än hålla med de negativa omdömen. Haft alla de problem som nämnts, när jag väl fick igång spelet efter nån dag så såg det verkligen skit ut.
Som tur är för min del så har jag inte köpt spelet, utan hade det inkluderat i mitt game pass. Förstår frustration hos de som sett fram emot spelet o betalat dyrt!
...Och då har det ändå bättrat sig sedan dag 1! Tror det var 83 procent negativa då?
Men ja. Fan. Har sett fram emot det här som mitt första Flight Sim. Microsoft borde ha insett detta (för så klart dom visste) och gjort Flight Sim 24 till Flight Sim 25.
En Bamseponny av folket
Launch var katastrof men jag har kört i två dagar oavbrutet nu utan problem. En krasch har jag haft men pga datorn blev för varm och det är ett problem jag har oavsett spel. Enda buggen hittills var en lastbil som flög rakt upp i luften och en bugg med kontroller inställningarna som alla verkar ha. I övrigt fattar jag inte hur man kan säga att det ser ut som skit. Snyggaste kommersiella flygsimulatorn någonsin. Folk är otroligt klago-kåta nu för tiden.
Jag kör inte på någon makalös hårdvara.
4070Ti
3090X
1Gbit upp/ner och det är möjligen det då som gör saken bättre här.
Quest 3
För mig är det ett enormt lyft i grafik mot 2020. I den versionen hade jag mängder av "micro stutters" hur jag än bar mig åt. Här är det noll. Flyter oerhört jämnt.
VR känns inte längre som en eftertanke utan något som bara fungerar rakt av. Jag fick sänka World scale något. Det var det enda men inget jag egentligen hade behövt göra.
För mig kommer det här vara årets spel. Sen får det klagas bäst man vill.
Launch var katastrof men jag har kört i två dagar oavbrutet nu utan problem. En krasch har jag haft men pga datorn blev för varm och det är ett problem jag har oavsett spel. Enda buggen hittills var en lastbil som flög rakt upp i luften och en bugg med kontroller inställningarna som alla verkar ha. I övrigt fattar jag inte hur man kan säga att det ser ut som skit. Snyggaste kommersiella flygsimulatorn någonsin. Folk är otroligt klago-kåta nu för tiden.
4070Ti
3090X
Quest 3
För mig är det ett enormt lyft i grafik mot 2020. I den versionen hade jag mängder av "micro stutters" hur jag än bar mig åt. Här är det noll. Flyter oerhört jämnt.
VR känns inte längre som en eftertanke utan något som bara fungerar rakt av. Jag fick sänka World scale något. Det var det enda men inget jag egentligen hade behövt göra.
Kan bara hålla med. Fungerar bra nu på game pass för mig på XSX. Inga köer, inga krascher och världens streamas in betydligt snabbare nu vilket nog varit huvudanledningen att folk klagat på grafiken. Tycker spelet är en rejäl förbättring mot förra versionen.
När det gäller Steam så tycker jag det är bra att man kan "review-bomba" eftersom vi har sett gång på gång att det där justerar sig naturligt om devs får ornding på sitt spel. Cyberpunk, No Man's Sky, etc.
Det är mycket värre om man försöker lägga sig i vilka recensioner som är okej, låt folk tycka vad det vill & spelets verkliga ansikte blir tydligt över tid. Sen kan man tycka att folk "överreagerar" men låt dem göra det.
Precis som de två exemplen ovan tror jag att spelet kommer att tilta över till bra omdömen ganska fort. Och jag gillar att han Sebastian i streamen faktiskt breskrev på ett tekniskt plan att det var problem med en cache, snarare än att måla över med säljsnack.
Ärlighet, tranparens, frihet att uttrycka sina åsikter. Och så för sina värderingar - "vi ska minsann fixa det här" sa man med No Man's Sky och nu är det ett älskat spel.
Kan hålla med att launch inte var den bästa starten. Det borde alla utgivare förutse att det blir tryck på servrar. Jag tog det lilla lugna men kom in lite senare på kvällen.. Kör både på xbox och pc och tycker det rullar på finfint. Har inget emot om att texturer laddar on-the-go, går rätt snabbt ändå och man slipper långa laddningsskärmar.
En rejäl uppdatering gentemot förra. Karriärsläget och fotoläget är roliga utmaningar där det i förra inte fanns mycket mer än bush trips och landningsutmaningar. Kommer bli många flygtimmar framöver
När det gäller Steam så tycker jag det är bra att man kan "review-bomba" eftersom vi har sett gång på gång att det där justerar sig naturligt om devs får ornding på sitt spel. Cyberpunk, No Man's Sky, etc.
Förstår vad du menar men tycker att jämförelsen med Cyberpunk och No Man's Sky haltar eftersom dessa spel saknade utlovat innehåll och gav upphov till besvikelse.
MSFS 2024 hade serverproblem första dagen eftersom det blev större anstormning än man förväntade sig, förmodligen till stor del p.g.a. Game Pass. Jag delar inte åsikten att man ska "review-bomba" så fort något krånglar lite tillfälligt. Det är snarare ett symptom på en bortskämd generation som på grund av koncentrationssvårigheter inte klarar av när något inte går deras väg på en gång.
Förstår vad du menar men tycker att jämförelsen med Cyberpunk och No Man's Sky haltar eftersom dessa spel saknade utlovat innehåll och gav upphov till besvikelse.
MSFS 2024 hade serverproblem första dagen eftersom det blev större anstormning än man förväntade sig, förmodligen till stor del p.g.a. Game Pass. Jag delar inte åsikten att man ska "review-bomba" så fort något krånglar lite tillfälligt. Det är snarare ett symptom på en bortskämd generation som på grund av koncentrationssvårigheter inte klarar av när något inte går deras väg på en gång.
Det är inte bortskämt att klaga på nått man köpt, ens fulla rätt och bra för dom som inte köpt än att ta ställning.
Slarv och lata utvecklare/utgivare ska inte komma undan hur som helst. Framför allt inte MS.
Jag har inte spelat spelet
Jag delar inte åsikten att man ska "review-bomba" så fort något krånglar lite tillfälligt. Det är snarare ett symptom på en bortskämd generation som på grund av koncentrationssvårigheter inte klarar av när något inte går deras väg på en gång.
Jag håller fullständigt med. Att man har temporära problem har ju inget med spelets kvalité att göra så länge som man i rimlig tid kan åtgärda detta. Läste idag i tidningen att studenter på universiteten inte klarade av att läsa studentlitteratur för det var inte i det kortfattade format som de blivit matade med via sina mobiler. Att kunna läsa en längre sammanhängande text skriven på akademiskt språk och göra sina egna analyser och tolkningar är för svårt för dem. Extremt låg läsförståelse m.a.o.
Det verkar ju som om dessa review-bombningar är en spegel av det också. Inget tålamod och förmåga att se saker i ett större perspektiv.
Spelet i sig har ju tagit grepp med live-streaming av data som är groundbreaking. Att de inte tagit höjd för lasten under release-day är ju lite skämmigt och rent dåligt, men att man baserar en review på det är ännu sämre. Vänta en vecka åtminstone. Själv är jag flyg-fan, men jag väntar en vecka minst innan jag köper det. Som IT-proffs så misstänkte jag att det kunde gå precis såhär...
Det är så typiskt dagens bortskämda gamers. Kan inte ens vänta några timmar innan de ska review-bomba skiten ur ett onlinespel. Visst, man kan förvänta sig att ett av världens största företag inom cloud computing ska vara bättre förberedda när de släpper ett spel som är beroende utav molnet, framför allt när det var samma visa när MSFS 2020 släpptes, men försök i alla fall att ha lite tålamod.
4070Ti
3090X
Quest 3
Vad upplever du funkar bäst? har provat att köra via Steam VR och även Virtual Desktop och upplever precis som du att micro stutters är helt borta.
När man köpt ett spel så borde man såklart kunna förvänta sig att det ska starta. Hade gett negativt omdöme till en bilhandlare också om bya bilen inte startade första dagen, eller mobiloperatör om nya luren inte startar. Spelutvecklarens/utgivarens ansvar att spelen lanseras i färdigt skick, annars ska det märkas tydligt med att det är betatest. Vi accepterar alldeles för mycket slarv från spelföretagen.
När man köpt ett spel så borde man såklart kunna förvänta sig att det ska starta. Hade gett negativt omdöme till en bilhandlare också om bya bilen inte startade första dagen, eller mobiloperatör om nya luren inte startar. Spelutvecklarens/utgivarens ansvar att spelen lanseras i färdigt skick, annars ska det märkas tydligt med att det är betatest. Vi accepterar alldeles för mycket slarv från spelföretagen.
Nu är det ju allmänt känt att spel som baseras på molntjänster väldigt ofta har problem när alla ska in och testa samtidigt. Asobo kunde absolut ha gjort saker bättre men hur perfekt är du i ditt jobb? Gör du aldrig någonsin någon tabbe? Vill vi ha ett samhälle där en blunder gör att vi ska kölhalas och "review-bombas" öppet och kallsinnigt?
Det går inte att jämföra molntjänster med bilar och telefoner p.g.a. dess oförutsägbara natur.
Tro mig, jag satt liksom de flesta andra och svor över Asobo där och då. Jag hade sett fram emot den dagen i ett halvårs tid men jag skulle aldrig gå in och lämna ett negativt omdöme i frustration bara för att servrarna krånglade i några timmar. Det låter extremt barnsligt, ärligt talat.
Det enda problemet jag har stött på är att jag inte inte får ordning på "Flight planner" fullt ut. Vissa gånger går jag inte in färdplanen i spelet färddator vilket är lite frustrerande.
OBS: Det finns en risk att det är jag som gör något fel men eftersom det fungerar ibland så tror jag att det kan vara en bugg.
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Jag kan inte annat än hålla med de negativa omdömen. Haft alla de problem som nämnts, när jag väl fick igång spelet efter nån dag så såg det verkligen skit ut.
Som tur är för min del så har jag inte köpt spelet, utan hade det inkluderat i mitt game pass. Förstår frustration hos de som sett fram emot spelet o betalat dyrt!
Du har inte köpt spelet med game pass då? Jag skulle nog vilja påstå att en game pass användare har köpt spelet flera gånger om
Du har inte köpt spelet med game pass då? Jag skulle nog vilja påstå att en game pass användare har köpt spelet flera gånger om
Vilken negativ tankesätt du har. Jag betalade 120 kr för att spela CoD och såg att flight simulator släppts. Så man kan säga att jag spelade det helt gratis.
Bryr mig inte alls om jag "äger" spelet eller ej. Vill jag spela spelet igen om två månader då betalar jag 120kr så kan jag spela Indiana Jones med. Helskotta mycket pengar jag sparar bara där.