Playstation 5 Pro
Mycket klokt, jag tänkte göra samma sak, men tänkte att det skulle gå att få tag på en ändå, men icke.
Så pro't står avstängt medan mitt vanliga kör Metaphor-skivan jag spelar för tillfället...
Tur i oturen att Metaphor inte är PS5 Pro Enhanced, men förstår frustrationen!
Samma här, köpte en direkt efter min Pro-bokning. Tänkte att det var lika bra att slippa tänka på den utgiften samtidigt.
Great minds think alike 😅 Kände också att det var skönt att dela upp kostnaden!
PS5 pro har satt priset 10 500kr. Kommer en nyare och bättre konsol (ps6) att bli billigare? Det tror inte jag.
I dollar blir det eventuellt inte billigare, men det är våra egna inhemska avgifter samt en katastrofal kronkurs som gör att priset rinner iväg i kronor.
Ett avskaffande av elektronikskatten och en starkare krona så hade PS5Pro gått på kanske 9 000:- (extrem höftning från min sida, men bara elektronikskatten är på 550:-).
Tror jag väntar till PS6. Min PS5 står endå bara och samlar damm (var är alla spel?)
Finns ju massor med spel. Har du spelat Stellar Blade, Black Myth Wokong, Final Fantasy rebirth och XVI, Riso of Ronin, Hogwarts, Tekken, Dragins Dogma 2, Returnal, Ratchet & Clank, Astro Bot, Demon Souls listan kan göras lång om man vill.
Har mycket i min backlog och den fylls snabbare än jag hinner beta av spelen.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Pro, lite som att byta handtaget på en dörr å tycka att det dyrare gjorde så stor skillnad på funktionen..
Längtar tills ps6 kommer å vi får betala 16 - 17k för det 👍
Nja kanske om det gamla handtaget kärvade.
PS6 kommer inte heller bli någon extrem uppgradering tyvärr. För tekniken har planat ut och man märker inte så mycket när man uppgraderar en pc heller nuförtiden, är som att uppgradera en iPhone 15 till 16 och så är det med all teknik.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Nu kommer jag låta som en bitter Xbox gubbe eftersom vi inte får någon liknande modell. Men jag är 100% glad att slippa utgiften då jag alltid vill ha senaste boxen.. Får lite känslan när man köpte One X (inte series x) och visst var det lite skillnad men..... Kanske inte riktigt värt antalet tusenlappar man lade.
Kul för de som har råd i PS lägret dock!
Jag uppgraderade Xbox One stegvis, först One S (som var underbart liten jämfört med standardmodellen) och sedan One X. Jag tyckte skillnaden var förvånansvärt stor och ångrade att jag köpte One X så sent in i generationen. Allt gick ju avsevärt snabbare. Vad var det, en uppgradering från 1,3 (standard) till 6 teraflops på One X? Microsofts bästa konsol, hands down.
I dollar blir det eventuellt inte billigare, men det är våra egna inhemska avgifter samt en katastrofal kronkurs som gör att priset rinner iväg i kronor.
Ett avskaffande av elektronikskatten och en starkare krona så hade PS5Pro gått på kanske 9 000:- (extrem höftning från min sida, men bara elektronikskatten är på 550:-).
Med ett normalt valuta värde och utan elektronik skatt så skulle den kosta ca 7500.
Om de lägger in ny cpu-arkitektur blir det en ny generation och att få nuvarande spel att fungera skulle bli ett rent helvete. De har väl tweakat cpu lite bara inom den ram som var möjlig
Konsolerna har ju inte längre några mega custom CPUer a la ps3. Det är inte som att pc titlar slutar fungera mellan en ryzen 5000 och 7000 så så svårt borde det inte vara om än kanske lite knepigare än pc.
Jag vet inte om ps5pro är dyr. Men det är i vilket fall väldigt mycket pengar.
Jag tänker inte köpa någon men det stör mig så otroligt mycket att Sony är så snikna att dom inte har med stället. Det jävla plast stället och en skruv kostar dom gissningsvis under 3kr men det var alldeles för mycket för dom att bjuda på.
Bättre att blåsa sina kunder på 300kr extra. Fy faan
Jag tänker inte köpa någon men det stör mig så otroligt mycket att Sony är så snikna att dom inte har med stället. Det jävla plast stället och en skruv kostar dom gissningsvis under 3kr men det var alldeles för mycket för dom att bjuda på.
Jovisst är det snålt men man kan ju ställa den horisontellt med fötterna som ingår. Jag köper istället nåt tredje parts ställ på amazon för en bråkdel av originalet.
Frågar du Sony är det säkert ur ett miljöperspektiv. ”28% av våra kunder har konsolen liggandes yadayada”
Tur i oturen att Metaphor inte är PS5 Pro Enhanced, men förstår frustrationen!
Great minds think alike 😅 Kände också att det var skönt att dela upp kostnaden!
Metaphor må inte vara PS5 Pro Enchanced, men det lider av stora mängder framedrops i princip överallt på original konsolen. Så går ganska knackigt. Finns även dokumenterat av Digital Foundry. När DF sedan testade Metaphor med PS5 Pro så var det silkeslent 60 FPS rakt igenom
Där det gäller Diskdriven så köpte jag den samma dag som PS5 Pro lanserades. Fanns då fortfarande på Power för 1400kr drygt. Då hade redan Elgiganten höjt till 1890kr eller därikring.
Metaphor må inte vara PS5 Pro Enchanced, men det liter av stora mängder framedrops i princip överallt på original konsolen. Så går ganska knackigt. Finns även dokumenterat av Digital Foundry. När DF sedan testade Metaphor med PS5 Pro så var det silkesrent 60 FPS rakt igenom
Där det gäller Diskdriven så köpte jag den samma dag som PS5 Pro lanserades. Fanns då fortfarande på Power för 1400kr drygt.
Precis och dom allra flesta spel får ju den fps boost som är mycket välbehövlig då många spel går trögt med framedropps idag. Pro fixar det galant ju.
Vad jag har förstått så innebär PS5 Pro Enchanced att spelet har pssr uppskalning till 4k och bättre ray tracing och alla spel kan dra nytta av fps förbättring utan det.
Totalt ointressant.
Vad ska man spela på denna? Remakes av 20 år gamla spel eller remasters av 10 år gamla spel?
Nää jag sparar mina 10 laxar och köper tacos 5 fredagar i rad istället.
Det var rejäla lass taco du äter om det bara blir 5 tillfällen för 10k.
Det var rejäla lass taco du äter om det bara blir 5 tillfällen för 10k.
1800kr är utgångspriset, plus eller minus beroende på vilket humör du är på vid tillfället!
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Totalt ointressant.
Vad ska man spela på denna? Remakes av 20 år gamla spel eller remasters av 10 år gamla spel?
Nää jag sparar mina 10 laxar och köper tacos 5 fredagar i rad istället.
Haha, vi måste göra tacosinlägget till en meme😂
🖥️ AMD Ryzen 5 7600x
Powercolor Radeon RX 7800 XT
34gb Corsair Vengeance DDR5 5200Mhz cl40
Thermalright! Peerless Assassin 120 SE
Kingston Kc3000 1Tb
Jag uppgraderade Xbox One stegvis, först One S (som var underbart liten jämfört med standardmodellen) och sedan One X. Jag tyckte skillnaden var förvånansvärt stor och ångrade att jag köpte One X så sent in i generationen. Allt gick ju avsevärt snabbare. Vad var det, en uppgradering från 1,3 (standard) till 6 teraflops på One X? Microsofts bästa konsol, hands down.
Konsolen var bra men för mig kan ingen konsol vara bäst så länge den inte har ssd. Har svår laddningstid fobi.
Konsolen var bra men för mig kan ingen konsol vara bäst så länge den inte har ssd. Har svår laddningstid fobi.
Konsolerna hade väl inte ssd på den tiden. Det blev påtagligt kortare laddtider i och med Xbox Series X och PS5. En av få skillnader mellan den nuvarande och föregående generationer.
Känns ändå som tekniken planar ut. Jämför det med digitalkamerorna där man insett att över 50 mpix behövs i princip aldrig. Och skulle man behöva det så finns det kompetenta mjukvaru-uppskalare att göra det med.
Vi verkar nog vara på väg dit ja. Även om hårdvaran blir bättre så verkar det inte vara några enorma hopp vi tar nu längre. Man lär få lägga mer fokus på att implementera nya funktioner i spel. Försöka vara inovativ på andra plan.
1800kr är utgångspriset, plus eller minus beroende på vilket humör du är på vid tillfället!
1 800 spänn för ett spann krabbtacca är ändå inte så fel. Det finns värre mat.
Finns ju massor med spel. Har du spelat Stellar Blade, Black Myth Wokong, Final Fantasy rebirth och XVI, Riso of Ronin, Hogwarts, Tekken, Dragins Dogma 2, Returnal, Ratchet & Clank, Astro Bot, Demon Souls listan kan göras lång om man vill.
Har mycket i min backlog och den fylls snabbare än jag hinner beta av spelen.
Har också mycket att spela. Är tyvärr inte många spel exklusivt på PS just nu som får mig att måsta köpa.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Nja kanske om det gamla handtaget kärvade.
PS6 kommer inte heller bli någon extrem uppgradering tyvärr. För tekniken har planat ut och man märker inte så mycket när man uppgraderar en pc heller nuförtiden, är som att uppgradera en iPhone 15 till 16 och så är det med all teknik.
Håller med dig om att det har planat ut. Jag blir aldrig imponerad av grafik längre. Tycker det har varit stilla så länge på den delen. Men för priset av Ps5 PRO skulle man ju vilja att den var betydligt mycket bättre än den vanliga.
Tyvärr var ps5 för mig, den tråkigaste generationen. Jag spelade nästan bara ps4 spel på den. Tyckte inte att ps5 hade så mycket att erbjuda så jag sålde den för några dagar sen då den bara stått å samla damm.
Metaphor må inte vara PS5 Pro Enchanced, men det lider av stora mängder framedrops i princip överallt på original konsolen. Så går ganska knackigt. Finns även dokumenterat av Digital Foundry. När DF sedan testade Metaphor med PS5 Pro så var det silkeslent 60 FPS rakt igenom
Precis och dom allra flesta spel får ju den fps boost som är mycket välbehövlig då många spel går trögt med framedropps idag. Pro fixar det galant ju.
Det här hade jag inte greppat faktiskt, att alla PS5-spel drar nytt av den nya GPU:n till den grad att det blir så pass stor skillnad. Kikade ikapp lite om Metaphor, låter ju magiskt med den förbättringen även utan PS5 Pro Enhanced/PSSR. Tack för klargöranden!
Med ett normalt valuta värde och utan elektronik skatt så skulle den kosta ca 7500.
Men vad är ett normalt värde? Kronkursen varierar stort över tid. Sommaren 2008, t.ex. stod dollarn i drygt 6 kr. Tacksamt att handla elektronik om man råkade vara i USA då, men det förändrades till vår nackdel ganska kort senare.