Dragon Age: The Veilguard

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Kanske för att vi blir påtvingade så mycket om transmänniskor? Går knappt att vara i någon typ av Online community idag utan att man blir bombaderade utav "TRANS RIGHTS!" och transmänniskor som måste prata om och nämna att de är trans varje minut. Men som du säger, i IRL stöter man inte alls på detta, men i Online rörelser, speciellt dessa inom gaming går det inte undvika.

Ehm...Man börjar ju undra vilka "online communities" du hänger i egentligen, om du blir bombarderad av sånt jämt? Jag som är med i olika (ämnen) sociala forum på t.ex. reddit, har inte det problemet.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ehm...Man börjar ju undra vilka "online communities" du hänger i egentligen, om du blir bombarderad av sånt jämt? Jag som är med i olika (ämnen) sociala forum på t.ex. reddit, har inte det problemet.

Kul för dig, men jag och många andra har en helt annan erfarenhet och verklighet.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Kanske för att vi blir påtvingade så mycket om transmänniskor? Går knappt att vara i någon typ av Online community idag utan att man blir bombaderade utav "TRANS RIGHTS!" och transmänniskor som måste prata om och nämna att de är trans varje minut. Men som du vad de tycker heller utan de kan gnälla om samma spel i åratal.säger, i IRL stöter man inte alls på detta, men i Online rörelser, speciellt dessa inom gaming går det inte undvika.

För att inte tala om hur mycket vi blir påtvingade inlägg av folk som konstant gnäller och tjatar om att saker är woke eller DEI så fort de ser någon som inte är en vit, heterosexuell man ha en stor roll i ett spel. Ibland räcker det med att de ser en kvinna som inte lever upp till deras skönhetsideal för att de ska "gå igång".

Inte verkar det räcka med ett par inlägg där de säger vad de tycker för att sedan "gå vidare" heller utan de kan tjata om samma spel i åratal så fort det dyker upp en nyhet.

Jämfört med detta är nog eventuell transaktivism som en droppe i havet.

Medlem
Skrivet av Margy:

För att inte tala om hur mycket vi blir påtvingade inlägg av folk som konstant gnäller och tjatar om att saker är woke eller DEI så fort de ser någon som inte är en vit, heterosexuell man ha en stor roll i ett spel. Ibland räcker det med att de ser en kvinna som inte lever upp till deras skönhetsideal för att de ska "gå igång".

Inte verkar det räcka med ett par inlägg där de säger vad de tycker för att sedan "gå vidare" heller utan de kan tjata om samma spel i åratal så fort det dyker upp en nyhet.

Jämfört med detta är nog eventuell transaktivism som en droppe i havet.

*Whataboutism!"
ok

Ok från vad jag kan se och läsa i denna tråd är det mer användare som klagar över användare som klagar över woke?

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Det tror inte jag, däremot har de "mindre toleranta" blivit, ironiskt nog, modigare och mer högljudda, särskilt på internet och särskilt inom spelforum.
Om man kollar till vilka här på FZ håller på att larva sig med "anti-woke"-retorik är det ju oftast samma användare som står för det. Vissa skapar ju tom. alt-konton för att de vet att det är fel vad de gör.

Sen hjälper det väl inte att minnet eller historiska kunskapen hos dessa människor inte är på topp precis... Känsliga människor ser fel överallt, och känner de sig dessutom kränkta över det kommer de grina ut i forum.

Det är väl snarare upp till de som gillar grejerna att flika in med en stabiliserande åsikt här och där för att överrösta den oproportionerligt högljudda andelen arga, men som tur för dem så är de upptagna med att spela och skiter fullständigt i diskussionen och det gör de helt rätt i! Den tysta majoriteten som kan behöva vrida upp volymen lite tycker jag och motverka tomtarna på båda sidor av spektrumet innan det helt går överstyr.

Problematiken ligger ju i att alla tror de är uppbackade av en majoritet. Jag vet inte varför. Bästa tycker jag är när någon klagar på att folk inte röstar med sina plånböcker...

Du argumenterar aldrig det som faktiskt sägs. Du avfärdar allt som larvigt och löjligt. Klippen från spelet talar för sig självt. Det finns nu flera journalister som klagar på just dialogen och politiska budskap och som inte är från anti-woke sidan.
Sen ser vi dina vanliga påhopp om att folk skulle ha dåligt minne, vara kränkta och känsliga.

Skrivet av Fiddi:

Du som uppenbarligen tog åt dig av vad jag skrev, bemöt gärna med någon form av argumentation. Annars illustrerar du bara min poäng.

Men du har delvis rätt, bara att de som faktiskt tycker så som du skriver är just de som är så högljutt negativa och "inflammatoriska". Det är ju precis därför de är så rädda för trans och vad nu senaste hat-trenden är.

Ja vilka argument ska han bemöta? Så flikar du in lite mer strawman påhopp. Du själv medger att du tycker om att göra narr av dom med det du anser löjliga åsikter. Det är alltså bara bad faith inlägg från dig med andra ord.

Skrivet av PeTTs0n:

Såja, andas. Mitt svar var inte tänkt primärt som ett motargument, utan ett mer filosofiskt sådant precis som @jeppe109 är inne på. Vad eskapism ska eller inte ska innehålla, och hur det ställs relaterat till det vi ställs inför i verkliga livet. Därifrån spånade jag vidare med saker som trigger warnings som exempel.

Men om intentionen inte gick fram tillräckligt tydligt ber jag om ursäkt. Lugna dig gärna lite med epiteten.

Här ser vi liknande argumentations taktik. Börja med att anse att jag ska andas för jag är uppenbarligen inte lugn.
Om du gör en quote och sen säger att det är ironiskt och nämner trigger warnings så kan det inte tolkas på något annat sätt. Jag tror inte du är ärlig här eftersom du inleder och avslutar ditt svar till mig på det här sättet.

Medlem
Skrivet av Profit:

Varför vet så många personer, som inte har ett specialintresse av transrörelsen, så fruktansvärt mycket om den? Genuin fråga. Själv möter jag väldigt sällan denna terminologi eller frågor om rörelsens inre strömningar i min vardag, .

För att folk kanske generellt är allmänbildade? Man måste inte ha ett specialintresse i någonting för att förkovra sig - hellre påläst än ignorant.

Medlem
Skrivet av tjorb:

Du argumenterar aldrig det som faktiskt sägs. Du avfärdar allt som larvigt och löjligt. Klippen från spelet talar för sig självt. Det finns nu flera journalister som klagar på just dialogen och politiska budskap och som inte är från anti-woke sidan.
Sen ser vi dina vanliga påhopp om att folk skulle ha dåligt minne, vara kränkta och känsliga.

Ja vilka argument ska han bemöta? Så flikar du in lite mer strawman påhopp. Du själv medger att du tycker om att göra narr av dom med det du anser löjliga åsikter. Det är alltså bara bad faith inlägg från dig med andra ord.
Här ser vi liknande argumentations taktik. Börja med att anse att jag ska andas för jag är uppenbarligen inte lugn.
Om du gör en quote och sen säger att det är ironiskt och nämner trigger warnings så kan det inte tolkas på något annat sätt. Jag tror inte du är ärlig här eftersom du inleder och avslutar ditt svar till mig på det här sättet.

Har du lagt fram något argument i den här tråden förutom att klaga på att andra är taskiga? Om du nu så gärna vill, i ditt tycke, argumentera seriöst så föreslår jag att du börjar göra det.

Är väl klart man avfärdar kritik som läggs fram på det mest foliehattiga, rasistiska, transfobiska och ytliga sätt möjligt. När den som "argumenterar" upprepar trendiga uttalanden och delar samma videoklipp om samma scen, talar om någon jäkla spegel som tvingar en bli trans etc etc. Det om något är att argumentera i "bad faith", inte en enda ursprunglig tanke eller reflektion, eller källkritik över vad som faktiskt är sant eller är vinklat för att få viss reaktion från de som läser/tittar. Variationer av frasen "nedtryckt i halsen" är inte argument (det är rädsla). Så fort ordet "woke" dyker upp oironiskt så är det inte ett seriöst argument.

Man kan tycka dialogen är skitdålig, men då är den just det, skitdålig. Att man ständigt dömer det som politiska motiveringar (och dessutom illvilliga sådana) för att pusha en agenda är helt sinnesstört, som sagt, man hittar vad man letar efter. Och för att bemöta när du hävdar att "flera journalister" skriver om detta, vilka, varför? Och då tillägga att det är även "flera journalister" som uppenbarligen gillar det med tanke på betyget spelet fått.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

För att folk kanske generellt är allmänbildade? Man måste inte ha ett specialintresse i någonting för att förkovra sig - hellre påläst än ignorant.

För all del, men antalet ämnen att vara påläst inom är ju mer eller mindre oändligt vilket ens förkovringstid sällan är.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Fast du trodde ju att man blev trans av spegeln? Hellre åsikt än påläst menar du?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Hamnat vid största stora valet nu som påverkar resten av spelet. Det kom lite väl utan förvarning. Å andra sidan är det väl så ibland med val man gör.

Nåväl, jag hade mina referenser. Får göra ett annat val nästa genomspelning.

Samma här , jag är redan sugen på köra igenom det en gång till men som annan klass tex mage eller rogue efter kört som qunari warrior första omgången.
Helt klart haft sjukt kul och mysigt i spelet och ser fram emot lira igenom det en runda till med ps5 pro sen

Medlem
Skrivet av Twicefire:

Samma här , jag är redan sugen på köra igenom det en gång till men som annan klass tex mage eller rogue efter kört som qunari warrior första omgången.
Helt klart haft sjukt kul och mysigt i spelet och ser fram emot lira igenom det en runda till med ps5 pro sen

Jag vill köra Qunari mage nästa gång. Är nu en human warrior. Ser fram emot att låsa upp fler skills. Känner inte riktigt att jag valt rätt men det är kul att testa och se vad som är effektivt.
Slow mo känns lite op ibland.

Har inget negativt att säga om grafiken men hade jag haft en uppdaterad konsol hade jag också testat det igen.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag vill köra Qunari mage nästa gång. Är nu en human warrior. Ser fram emot att låsa upp fler skills. Känner inte riktigt att jag valt rätt men det är kul att testa och se vad som är effektivt.

Har inget negativt att säga om grafiken men hade jag haft en uppdaterad konsol hade jag också testat det igen.

Nice!

Ja skönt bara specca om testa och leka runt hittat en hel del bra saker och roliga som är att kombinera men gäller man läser vad för skills man kör och talnt points vad dom get så dom buffar det man kör.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Har du lagt fram något argument i den här tråden förutom att klaga på att andra är taskiga? Om du nu så gärna vill, i ditt tycke, argumentera seriöst så föreslår jag att du börjar göra det.

Är väl klart man avfärdar kritik som läggs fram på det mest foliehattiga, rasistiska, transfobiska och ytliga sätt möjligt. När den som "argumenterar" upprepar trendiga uttalanden och delar samma videoklipp om samma scen, talar om någon jäkla spegel som tvingar en bli trans etc etc. Det om något är att argumentera i "bad faith", inte en enda ursprunglig tanke eller reflektion, eller källkritik över vad som faktiskt är sant eller är vinklat för att få viss reaktion från de som läser/tittar. Variationer av frasen "nedtryckt i halsen" är inte argument (det är rädsla). Så fort ordet "woke" dyker upp oironiskt så är det inte ett seriöst argument.

Man kan tycka dialogen är skitdålig, men då är den just det, skitdålig. Att man ständigt dömer det som politiska motiveringar (och dessutom illvilliga sådana) för att pusha en agenda är helt sinnesstört, som sagt, man hittar vad man letar efter. Och för att bemöta när du hävdar att "flera journalister" skriver om detta, vilka, varför? Och då tillägga att det är även "flera journalister" som uppenbarligen gillar det med tanke på betyget spelet fått.

Jag har kommenterat spelet. Men det är inte relevant till att jag kritiserar hur andra beter sig och bryter mot FZ's regler.
Åter igen, om du inte vill bemöta argumenten så låt bli att kommentera.
Bara för att någon använder ord du inte gillar så betyder det inte att det dom säger är inkorrekt.

Länk från Forbes. Läs några negativa reviews på metacritic.

Medlem

Är vanligtvis inget fan av Jim Sterling och har inte sett någonting av honom (yes..) på ett antal år men hans Dragon Age-video dök upp bland mina rekommenderade i går - gissningsvis för att jag sett en del videos om spelet på senare tid. Måste säga att det var väldigt underhållande att höra honom vända på argumentet och sarkastiskt sura över att spelet har "gått Bloke" i en knapp kvart. Lite underhållning till maten för alla er som inte tillhör de allra mest rabiata anti-woke-representanterna och kan ta hela diskussionen lite med glimten i ögat.

https://www.youtube.com/watch?v=noefL6EoLu8

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Sunkig teknik, men vanlig hos folk som inte har ett uns tolerans i kroppen.

Skrivet av Otis:

”Alla verkar ha fysiska eller mentala handikapp, det är en överrepresentation av "diversity" till den milda grad att det blir en parodi på inkludering."

"Vad som är unket är att implementera saker som pronomen i ett fantasyspel, alternativ för top surgery scars och att få alla att se ut som män, när de egentligen är kvinnor."

"alla kvinnor i princip ser ut som tomboys."

"Jag, och många andra, vill inte se kvinnliga protagonister som ser ut som halvsmälta Shrek-kopior".

He.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Ja - och - 0% hat i dessa inlägg. Du har uppenbara lässvårigheter.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Ja - och - 0% hat i dessa inlägg. Du har uppenbara lässvårigheter.

”Tolerans” är det som åsyftas.
Ironin i att påstå att andra har lässvårigheter, jisses.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Irrationell rädsla att känna sig ersatt i samhället, kanske..

Ersatt av vad?

Medlem

Hela den här transtrenden håller på att ebba ut. Om tio år kommer vi sitta och skratta åt det.

Medlem
Skrivet av tjorb:

Länk från Forbes.

Det där är inte från Forbes utan från en person som använder deras blogg-system.

Skrivet av Margy:

Det där är inte från Forbes utan från en person som använder deras blogg-system.

Erik Kain är en frilansjournalist som jobbar åt bl a Forbes, så jo. Att hävda något annat är samma sak som att säga att denna recension inte är en "FZ-text" för att skribenten... också är en frilansare.

Jag brukade läsa herr Kains Walking Dead-recaps slaviskt under många år, så jag vet

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Erik Kain är en frilansjournalist som jobbar åt bl a Forbes, så jo. Att hävda något annat är samma sak som att säga att denna recension inte är en "FZ-text" för att skribenten... också är en frilansare.

Senior Contributors är inte anställda på något sätt av Forbes men om deras bloggar drar in tillräckligt med trafik till sajten får de betalt.

"Opinions expressed by Forbes Contributors are their own" som de påpekar. De representerar inte Forbes.

Medlem
Skrivet av Margy:

Senior Contributors är inte anställda på något sätt av Forbes men om deras bloggar drar in tillräckligt med trafik till sajten får de betalt.

"Opinions expressed by Forbes Contributors are their own" som de påpekar. De representerar inte Forbes.

Han är en känd speljournalist vilket är det viktiga. Sebastian Lind har en poäng här.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Grey warden här. Fast är bara på lvl 12 än så länge så har inte kommit så långt in i skillträdet. Inte testat laborera runt men striderna är så fast paced jag vet inte om jag skulle märka någon större skillnad. Mage borde va rätt kraftfullt då det är så lätt undvika attacker men striderna kanske blir mer utdragna om AIn är kass måhända. Har ingen brist på magiska attacker som grey warden heller

Skrivet av Margy:

Han är en frilansare som definitivt får betalt av Forbes för att skriva inlägg om spel och tv där. Nej, tekniskt sett är du väl inte "anställd" när du frilansar kanske, men det förändrar inte faktum att han skriver åt Forbes och överallt är känd som en Forbes-skribent.

"Contributor" är samma sak som frilans.

Det där om att deras opinions är deras egna är samma sak som du hittar hos en Aftonbladet-kolumnist eller vad som. Att Jan Guillous åsikter är hans egna betyder inte att AB inte betalar fina pengar för att få publicera dem.

Medlem
Skrivet av tjorb:

Han är en känd speljournalist vilket är det viktiga. Sebastian Lind har en poäng här.

Poängen är såklart att det är så många bloggar där som det länkas till som att det vore Forbes som står bakom det som skrivs vilket det inte är.

Från Wikipedia om forbes.com:

"As of 2019 the company published 100 articles each day produced by 3,000 outside contributors who were paid little or nothing.[52] This business model, in place since 2010,[53] "changed their reputation from being a respectable business publication to a content farm", according to Damon Kiesow, the Knight Chair in digital editing and producing at the University of Missouri School of Journalism.[52] Similarly, Harvard University's Nieman Lab deemed Forbes "a platform for scams, grift, and bad journalism" as of 2022."

"Contributor" är samma sak som frilans.

Alla som använder deras bloggar kallas "contributor" oavsett vad de skriver och om de genererar trafik nog att få betalt eller inte.

Geeks Gaming
Skrivet av Ugly_Bob:

Är vanligtvis inget fan av Jim Sterling och har inte sett någonting av honom (yes..) på ett antal år men hans Dragon Age-video dök upp bland mina rekommenderade i går - gissningsvis för att jag sett en del videos om spelet på senare tid. Måste säga att det var väldigt underhållande att höra honom vända på argumentet och sarkastiskt sura över att spelet har "gått Bloke" i en knapp kvart. Lite underhållning till maten för alla er som inte tillhör de allra mest rabiata anti-woke-representanterna och kan ta hela diskussionen lite med glimten i ögat.

https://www.youtube.com/watch?v=noefL6EoLu8

Hehe den var riktigt bra! Nästan som om man haft den här tråden som underlag 😁

Medlem

Jag håller med om att en person inte är bara sin etnicitet, sexualitet eller vad det nu kan vara. I viss fall kan jag tycka att vissa grupper kan ha rätt till tolkningsföreträde kring vissa saker, exempelvis svarta och hur de väljer att använda (eller inte använda) n-ordet. Jag kan personligen tycka att det är ett skitord som hör hemma på museum, men om det där finns personer/grupper som vill reclaima ordet och göra ett väldigt sårande/nedsättande ord till "sitt" så tänker jag att det inte är upp till mig som vit gubbe att bestämma hur de ska få eller inte få göra kring det. Lite som homosexuella har gjort också, tidigare. (men jäklar, nu är vi kanske väldigt off-topic kanske... taco taco taco)

Håller också med om att man så klart måste kunna skapa en rövhålskaraktär i ett spel eller film som uttrycker sig på diverse illa sätt. Låt t ex kriminella bete sig och prata på ett riktigt dåligt vis, men gör det då klart att det knappast är något eftersträvansvärt eller "bra". På något sätt får man vara försiktig och ta lite ansvar för hur saker och ting porträtteras, även om det (så klart) blir lätt parodiskt annars om man skulle ha världens mest PK seriemördare eller så.

Men oj, vad förvirrande allt det här blev. Nu vet jag inte längre om jag är "woke" eller inte.

edit: tack för en god ton och diskussion, förövrigt

Tack själv är det en god ton så är det kul att diskutera

Skrivet av Margy:

Poängen är såklart att det är så många bloggar där som det länkas till som att det vore Forbes som står bakom det som skrivs vilket det inte är.

Från Wikipedia om forbes.com:

"As of 2019 the company published 100 articles each day produced by 3,000 outside contributors who were paid little or nothing.[52] This business model, in place since 2010,[53] "changed their reputation from being a respectable business publication to a content farm", according to Damon Kiesow, the Knight Chair in digital editing and producing at the University of Missouri School of Journalism.[52] Similarly, Harvard University's Nieman Lab deemed Forbes "a platform for scams, grift, and bad journalism" as of 2022."

Alla som använder deras bloggar kallas "contributor" oavsett vad de skriver.

OK, har gjort lite mer efterforskningar nu och det stämmer det du skriver! I stand corrected, åtminstone delvis.

Jag gissar på att han fortfarande lär dra in en hel del på det han skriver där då han är ganska high profile, men du har helt rätt i att driva en blogg på Forbes inte är den "seal of quality"-grej som jag felaktigt utgick ifrån att det var. Visst, vem som helst kan inte bli Forbes-anknuten, men det verkar som det publiceras mycket "Forbes-anknutet" som är av tvivelaktig kvalité.

Det var fel av mig att anta att han var mer tätt knuten som frilans till Forbes än så, men sättet sajten drivs på är ju milt sagt förvirrande. 🙈 Still, tack för infon, jag lärde mig nåt nytt!

Medlem
Skrivet av tjorb:

Tråkigt att du väljer att köra det spåret. Jag har tydliggjort min intention och sen om du tror på den eller inte är inte upp till mig att bestämma. Om du inte har mer att komma med (inte minst i sakfrågan, vilket ditt svar inte berör egentligen) är det ingen idé att vi diskuterar det vidare. Hur jag inledde och avslutade mitt svar till dig var baserat på hur du skriver dina inlägg, jag upplever dem som onödigt konfrontativa.

Tacos känns mer ontopic.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skriv svar