Vi behöver fler AA-titlar; "Spelen mellan GTA och Among Us"
Så här är det.
Quest användare som bara använder Quest syns ju så klart inte i Steam statestiken.
Det har inget med Steam att göra.
Det är som att att PSVR2 i steam statestiken visar även dom som använder PSVR2 på PS5, vilket så klart inte stämmer.
Att Quest syns i steam statestiken är för att folk använder ett Quest headset för just SteamVR, det representerar inte Quest användarna på långa vägar. Däremot är det fullt logiskt att Meta Quest headseten dominerar även SteamVR listan av hårdvara för att det är det största anväbdarbas och det spiller över på PC sidan.
Jag behöver inte drömma, jag lever i verkligheten och den är att det släpps så mycket bra VR spel att jag inte hinner spela alla jag vill.
Och fler är på, som sagt Metro, Alien och andra kända IPn skulle inte göra hoppen till VR om det inte fanns en kundbas.
Dags att kliva in i 20 talet, du låter lite som en teknik-boomer
Quest-användare som bara använder Quest är en droppe i havet, de flesta kommer att även ha Steam för då VR-spel på Steam, men även andra spel.
Jag glömde faktiskt PSVR2, så tack för att du påminde mig.
Men, jag är då inte den enda som glömt PSVR2.
Lanserat i februari 2023.
I juli 2024 (17 månader senare), så skar Sony ner utvecklingen för VR-spel och sänker priset med en tredjedel (för att sälja slut på lagret).
Är det något som visar att det finns en kundbas så är det ju när en tillverkare lägger ner tillverkningen, dumpar lagret, och i stort sett lägger ner utvecklingen av spel... Inte.
Quest-användare som bara använder Quest är en droppe i havet, de flesta kommer att även ha Steam för då VR-spel på Steam, men även andra spel.
Jag glömde faktiskt PSVR2, så tack för att du påminde mig.
Men, jag är då inte den enda som glömt PSVR2.
Lanserat i februari 2023.
I juli 2024 (17 månader senare), så skar Sony ner utvecklingen för VR-spel och sänker priset med en tredjedel (för att sälja slut på lagret).
Är det något som visar att det finns en kundbas så är det ju när en tillverkare lägger ner tillverkningen, dumpar lagret, och i stort sett lägger ner utvecklingen av spel... Inte.
Quest användare en droppe i havet, du gör bort dig när du låssas veta 🤡 😂
Du har helt fel, det är nog 10x fler Quest användare än SteamVR och PSVR2 användare tillsammans.
Sony har dragit ner utvecklingen på många saker, inte bara VR-spel.
Men news flash, det fortsätter att komma spel till PSVR2 också
Du trollar bara, eller så har du rent av noll koll.
Quest användare en droppe i havet, du gör bort dig när du låssas veta 🤡 😂
Du har helt fel, det är nog 10x fler Quest användare än SteamVR och PSVR2 användare tillsammans.
Sony har dragit ner utvecklingen på många saker, inte bara VR-spel.
Men news flash, det fortsätter att komma spel till PSVR2 också
Du trollar bara, eller så har du rent av noll koll.
Questaänvändare som bara använder sig av Metas store, förstår du bättre nu? De är en droppe i havet, de allra flesta kommer även köpa och använda spel från Steam, inklusive VR-spel, och är då en del av de som är underlaget för Steam Survey. De syns alltså i statistiken. De 1,6 procenten....
Det är ju inte bara utveckligen de dragit ner på (hävdas ju att den totalt stannats), det är även tillverkningen av headseten, det blir inga nya, efter att de sålts i 17 månader. Vilka kommer göra PS5-exklusiva storspel för PSVR2-användare? För död hårdvara?
Koll har jag, bara för dig att titta på siffrorna och sluta önskedrömma.
Du svamlar och hittar ju bara på/gissar. Dom som använder Quest-plattformen och därmed bara Quest headset utan PC är som jag sa 10x fler än vad SteamVR och PSVR2 användarna är om inte mer.
Den största majoriteten rör inte ens SteamVR med sina Quest-headsets har väll inte ens PCVR-kompatibel dator. Det är inte en droppe i havet.
Däremot så är det som jag skrev helt logiskt att det är mest Quests headsets som syns på SteamVR eftersom dom som väl använder sig av SteamVR (bla jag själv men inte enbart) är så många fler som använder Quests än övriga SteamVR-headsets.
och som sagt vad är det jag drömmer? att det finns spel? att spel med kända ipn inte kommer ?
Sammanfattat, man kan inte utgå från Steam hardware survey för att utgå hur många totala VR-användare det finns.
Det är precis som med spel i övrigt, konsolspel har större användarbas än PC och det är samma inom VR.
Trots det så stiger ju även antalet SteamVR användare eftersom användarantalet i % håller sig rätt samma nivå i dessa tester.
För en tid sen började man även räkna med kinesiska användare som tidigare inte syntes i statestiken.
För mig räcker det med att vi får bra spel. Bryr mig inte ett dugg om det är AAA, AA, AAAA+++.
Ett bra spel är ett bra spel.
Kreativitet uppskattas och det kanske AAA-spelen kan bli bättre på, men samtidigt så finns det så otroligt många bra, kreativa spel i alla kategorier, på alla plattformar och för alla plånböcker att man egentligen kan skita i vilket och bara spela och ha kul.
Ännu en dag i paradiset.
Jag håller inte med alls, vi behöver fler riskfyllda AAA projekt. Det kryllar lågor med AA spel ute på marknaden, problemet är AAA spel som är låsta till att de måste gå i vinst och där är den riktiga förlusten till att denna generation är nästan förlorad.
Jämför variationen till PS2 spel och det vi har nu helt sanslöst
Vet inte hur realistiskt det är med tanke på de astronomiska kostnaderna i både pengar och tid vi snackar om när det gäller AAA-spel. Känns mer verklighetsförankrat att starta en franchise som ett gediget AA-spel och sen ta steget vidare till AAA+ i en uppföljare om intresset visar sig finnas.
Vet inte hur realistiskt det är med tanke på de astronomiska kostnaderna i både pengar och tid vi snackar om när det gäller AAA-spel. Känns mer verklighetsförankrat att starta en franchise som ett gediget AA-spel och sen ta steget vidare till AAA+ i en uppföljare om intresset visar sig finnas.
Tycker vi har redan fått se resultatet av vad det här tänkandet har lett till. Finns typ inga spel varken till ps5 eller xbox som man kan minnas längre än ett år så alla spel känns ungefär samma.