EA-chef om nya Dragon Age: "Återgång till vad som gjorde Bioware fantastiskt"

Robot
EA-chef om nya Dragon Age: "Återgång till vad som gjorde Bioware fantastiskt"
Medlem

Nu är väl eventuellt chefen på företaget som agerat utgivare för spelet kanske inte den mest objektiva, hehe.

Men en nyhet lite i samma anda är att även Larians Michael Douse, förlagschef för Baldur’s Gate 3, hyllar spelet. Han torde vara lite mer objektiv.

https://www.pcgamer.com/games/dragon-age/baldurs-gate-3-publi...

https://x.com/Cromwelp/status/1850949592667590700

Avstängd

"...återgången till det som gjorde BioWare fantastiskt..."
"...leverera det som gör BioWare fantastiskt i sammanhanget av Dragon Age-världen..."

De har ju gått bort väldigt mycket från Dragon Age och det gamla BioWare-stuket.

Medlem

Hur i helvete varför måste man spela 50 timmar för att avgöra om spelet är dåligt? Skulle aldrig spela ett spel om det tar 30 timmar för att nå punkten "det blir bra"

Medlem

Indoktrinering. Har EA chefen sagt vad alla ska skriva i sina recensioner?

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

https://pbs.twimg.com/media/GbGPbnWbMAAZezw?format=jpg&name=l...

Yep, dom EA och Bioware NOGA valt ut.

Reviews är irrelevanta i vilket fall som helst, allt som betyder något är antal sålda exemplar och detta kommer tanka big time som all annan dei-skräp.

Folket har vaknat, woke är på god väg ut som vi sett i år.

Nu kan turisterna flytta över och förstöra någon annan branch. Good riddance.

Medlem
Skrivet av Keima:

Hur i helvete varför måste man spela 50 timmar för att avgöra om spelet är dåligt? Skulle aldrig spela ett spel om det tar 30 timmar för att nå punkten "det blir bra"

Intressant nog så kommenterade Ori utvecklaren, Thomas Mahler, indirekt på detta fenomen för knappt en vecka sedan och jag tyckte vad han sade lät ganska rimligt:

- "...With how complex games are these days, it’s more difficult for the brain to quickly pattern match what’s fun and what isn’t.

That wasn’t true for 8 and 16bit games - usually they had to have fun mechanics and a fun core loop and you could decipher a game’s quality within 5 minutes of playing..."

Resten av inlägget här: https://x.com/thomasmahler/status/1849429243282801092

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Yep, dom EA och Bioware NOGA valt ut.

Reviews är irrelevanta i vilket fall som helst, allt som betyder något är antal sålda exemplar och detta kommer tanka big time som all annan dei-skräp.

Folket har vaknat, woke är på god väg ut som vi sett i år.

Nu kan turisterna flytta över och förstöra någon annan branch. Good riddance.

Yep, jag skiter totalt i speljournalisters så kallade "reviews" när det började handla mer om vad de tycker och deras politik än om att försöka vara objektiv. Är bara intressant när folk konstant listar reviews som någon sorts gotcha när de bara bryr sig när det validerar deras egna åsikt och köp.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

”Return to form” är ett väldigt typiskt, om än klyschigt och uttjatat, uttryck som används i sådana här sammanhang. Exempelvis när ett företag, eller en film- eller spelserie, som har haft en svacka gör en slags comeback.

För skojs skull tog jag bara två random spel och gjorde samma sökning på Metacritic:

Över 20 gånger på senaste Assassin’s Creed:

8 gånger på nya COD:

Jag ställer mig skeptisk till att EA:s chef har mutat eller skrivit manus till dessa recensenter med. Släng dessutom in att någon slags AI eventuellt troligtvis har använts för att sammanfatta recensionerna, då är riskerna för en floskelfest desto högre.

Medlem

i det här kommentar fältet kommer alla vara respektfulla och inte bråka

Medlem
Skrivet av Balunan:

”Return to form” är ett väldigt typiskt, om än klyschigt och uttjatat, uttryck som används i sådana här sammanhang. Exempelvis när ett företag, eller en film- eller spelserie, som har haft en svacka gör en slags comeback.

För skojs skull tog jag bara två random spel och gjorde samma sökning på Metacritic:

<Uppladdad bildlänk>

8 gånger på nya COD:
<Uppladdad bildlänk>

Jag ställer mig skeptisk till att EA:s chef har mutat dessa recensenter med.

Det handlar inte bara om att "muta". Företag anställer folk med samma värderingar. Alla tycker samma sak. Innan anställde dom folk med rätt meriter, nu är det viktigare med rätt "värdegrund".

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

i det här kommentar fältet kommer alla vara respektfulla och inte bråka

"Bråka" som i att diskutera olika åsikter? Det får vi hoppas. Finns inget tråkigare än ekokammare

Geeks Gaming
Skrivet av Hoffa:

"Bråka" som i att diskutera olika åsikter? Det får vi hoppas. Finns inget tråkigare än ekokammare

Nja, diskussion är ju att förstå att man har olika åsikter men vara nyfiken på varför och prata om varför det är så.

Bråka ser jag mer som att bli arga på varandra för att man inte tycker likadant och kalla varandra tråkiga saker etc

Medlem
Skrivet av Balunan:

<Uppladdad bildlänk>

8 gånger på nya COD:
<Uppladdad bildlänk>

Jag ställer mig skeptisk till att EA:s chef har mutat eller skrivit manus till dessa recensenter med. Släng dessutom in att någon slags AI eventuellt har använts för att sammanfatta recensionerna, då är riskerna för en floskelfest desto högre.

Det är väl tråkigt med konspirationsteorier om folk ska peta hål på dem sådär?

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Det handlar inte bara om att "muta". Företag anställer folk med samma värderingar. Alla tycker samma sak. Innan anställde dom folk med rätt meriter, nu är det viktigare med rätt "värdegrund".

Hade ingen aning om att recensenterna för COD och AC också delade dessa woke-värdegrunder.

Nämen, oj. Se de där! Detta uttryck användes även flitigt redan när Dragon Age: Inquisition recenserades 2014. De hade manus och var woke redan då!:

Medlem
Skrivet av Balunan:

<Uppladdad bildlänk>

8 gånger på nya COD:
<Uppladdad bildlänk>

Jag ställer mig skeptisk till att EA:s chef har mutat eller skrivit manus till dessa recensenter med. Släng dessutom in att någon slags AI eventuellt har använts för att sammanfatta recensionerna, då är riskerna för en floskelfest desto högre.

Känns mest som att du bara bekräftade det jag skrev, att det är just indoktrinering. Börjar tro att majoriteten av speljornalister skriver inte ens sina egna artiklar utan imiterar bara det som någon annan sagt eller skrivit. Såg det senast när IGN och Kotaku släpper nästan identiska artiklar angående censur i Stellar Blade 20 - 30 minuter efter varandra.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Känns mest som att du bara bekräftade det jag skrev, att det är just indoktrinering. Börjar tro att majoriteten av speljornalister skriver inte ens sina egna artiklar utan imiterar bara det som någon annan sagt eller skrivit. Såg det senast när IGN och Kotaku släpper nästan identiska artiklar angående censur i Stellar Blade 20 - 30 minuter efter varandra.

Det känns mest som att jag bara gav en logisk förklaring, samt flertalet exempel på, varför dina konspirationsteorier bara är en massa löjlig trams.

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Ja, man gör bort sig med konspirationsteorier om mutor. Sånt sker inte. Plus att om det var sant så urskuldar det ju på sätt och vis den som sätter överbetyg.

Nej, som du säger handlar det om värderingar. Folk med vissa värderingar börjar ta plats och ställa ideologiska krav, och dessa kräver att ännu fler med samma värderingar anställs, samtidigt som man tystar och puttar ut folk med annan värdegrund.

Så ändras kulturen i en studio eller ett gamingmagasin på bara några år.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det är väl tråkigt med konspirationsteorier om folk ska peta hål på dem sådär?

Förlåt.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Förmodligen AI stöd som gjort att det ser likartat ut.

När det gäller topic här så håller jag inte med att det här är Bioware som går tillbaka till vad som var great. Hade de gjort Veilguard till ett CRPG likt Origins eller skippat fast paced action stuket så hade jag nog varit mer mån att hålla med.

Medlem

Det blir lite tröttsamt att det måste vara misogyni och konspirationsteorier som ska flöda fritt varje gång det här spelet kommenteras. För egen del tycker jag det är uppenbart att det här spelet inte är för mig (som älskade origins); Det tycks infantilt i både grafisk form och manus, platt på gränsen till dumt och jag kan någonstans köpa att en överdriven emfas på intersektionalitet och könsidentitet känns något malplacerat (hänger väl ihop med att det implementeras på ett så icke-subtilt sätt utifrån de dialoger jag sett från karaktären Tash och att protagonisten ska titta sig i spegeln och fundera kring huruvida hen är icke-binär).

Men med det sagt - inte fasen är de som gillar spelet uppköpta. Man kan ha olika smak. Titta på Witcher säsong 1 som jättemånga klagade på var "svår att hänga med i" - vädrar man sådant får man leva med att produkterna blir mer "lättillgängliga". I tv-versionen av Game of Thrones skrev de tittarna på näsan flera gånger (det var HAN som dödade honom, vi tar det i tre scener i rad så att alla fattar) i stället för att, som boken, lämna utrymme för läsaren att dra egna slutsatser.

För övrigt anser jag att man inte behöver spela 50 timmar för att kunna se att striderna känns repetitiva utan taktiskt djup och att manuset (åtminstone i delar) i sin framtoning gränsar farligt nära ett par avsnitt ur Greta Gris.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Så bara för att man använder en vardaglig engelsk fras i sin recension är man indoktrinerad?

Medlem

Om repetetion av något eller ord är ett tecken på att folk har blivit mutade, så vad kan man säga om användare i ett forum som plötsligt började skrika "woke" och sedan "DEI"? Nu är det ju inte precis mutade (de gör det ju gratis), troligen mer indoktrinerade.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Om repetetion av något eller ord är ett tecken på att folk har blivit mutade, så vad kan man säga om användare i ett forum som plötsligt började skrika "woke" och sedan "DEI"? Nu är det ju inte precis mutade (de gör det ju gratis), troligen mer indoktrinerade.

Kult.

Medlem

SkillUps recension på Youtube visar, med exempel, exakt hur detta INTE är "return to form". Allt ifrån dialoger till gameplay, pussel och bandesign ser ut att vara gjort av antingen amatörer eller rakt ut sagt inkompetenta personer. Men jag har inte spelat spelet själv, så det kanske är nitpicks i videon.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Förmodligen AI text.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av RolftheBarber:

Det blir lite tröttsamt att det måste vara misogyni och konspirationsteorier som ska flöda fritt varje gång det här spelet kommenteras. För egen del tycker jag det är uppenbart att det här spelet inte är för mig (som älskade origins); Det tycks infantilt i både grafisk form och manus, platt på gränsen till dumt och jag kan någonstans köpa att en överdriven emfas på intersektionalitet och könsidentitet känns något malplacerat (hänger väl ihop med att det implementeras på ett så icke-subtilt sätt utifrån de dialoger jag sett från karaktären Tash och att protagonisten ska titta sig i spegeln och fundera kring huruvida hen är icke-binär).

Men med det sagt - inte fasen är de som gillar spelet uppköpta. Man kan ha olika smak. Titta på Witcher säsong 1 som jättemånga klagade på var "svår att hänga med i" - vädrar man sådant får man leva med att produkterna blir mer "lättillgängliga". I tv-versionen av Game of Thrones skrev de tittarna på näsan flera gånger (det var HAN som dödade honom, vi tar det i tre scener i rad så att alla fattar) i stället för att, som boken, lämna utrymme för läsaren att dra egna slutsatser.

För övrigt anser jag att man inte behöver spela 50 timmar för att kunna se att striderna känns repetitiva utan taktiskt djup och att manuset (åtminstone i delar) i sin framtoning gränsar farligt nära ett par avsnitt ur Greta Gris.

När kritik framförs på det här sättet kan jag verkligen respektera och tycka att det är bra skrivet, istället för att dra konspirationsteorier och annat trams. Jag håller inte med Rolfs tyckande i allt, långt ifrån men bra skrivet!

Edit: och det finns inte heller någon anledning att gå ner till kulturkrigarnas nivå i gyttjan och bada när kritik framförs så här bra. Se o lär!

Medlem

Återstår att se i morgon då man får spela själv. Tror inte det kan nå Baldurs Gate 3s höjder, men är det bara lika bra som övriga delar i serien så är det nog så bra.

signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av RolftheBarber:

Det är uppskattat att läsa en sån här (och även FZ's) negativ recension som baseras på det som finns i spelet, bland alla aktivister som är mer upprörda över vilka som gjort spelet och vad de kan tänkas ha haft för avsikter. Jag tror det är ett spel för mig, även om delar av mig längtar efter ett mörkare, mer grundat spel, som jag upplevde Origins vara. Kombinationen att jag känner igen mig i världen och ett rimligt RPG med förhoppningsvis OK story känns som något jag kan acceptera.

Medlem
Skrivet av Rico01:

När kritik framförs på det här sättet kan jag verkligen respektera och tycka att det är bra skrivet, istället för att dra konspirationsteorier och annat trams. Jag håller inte med Rolfs tyckande i allt, långt ifrån men bra skrivet!

Edit: och det finns inte heller någon anledning att gå ner till kulturkrigarnas nivå i gyttjan och bada när kritik framförs så här bra. Se o lär!

Ja, du kan verkligen dra lärdom av det här. Bra att du inser det själv.

123
Skriv svar