SNES är tidernas bästa konsol!

Testpilot

Som Sega Mega Drive fanboi går det ju inte att rösta på SNES.

Medlem

NES är mer nostalgisk för mig med många bra spel, SMB1 är ett av mina favoritspel.
Men jag hade mer kul med SNES, Super Mario Kart, Rival Turf!, Super Mario World mm..

Medlem

Jag slår ett slag för NESen här. Även om jag vet SNES kommer vinna. Ja utvecklingen har gått framåt. Men NES hade vissa saker som dagens studios eller indieutvecklare inte har. Här satt de vassaste kreatörerna på en enkel teknik. Vilket skapade unika saker som jag tycker fortfarande från vissa aspekter faktiskt fortfarande inte överträffats. Enkla spel med helt makalösa sountrack som helt enkelt fortfarande inte överträffats.
T ex. Mega man 2-3, Punch-out, Contra, SMB 3 Ninja Gaiden trilogin.
Jag älskar Mega man X 1-4, Zero serien, Gunvolt, MM9-11. Super punch out och mario world i all ära. Men föregångarna var snäppet bättre 😉

Avstängd

Tycker man har fel om man objektivt placerar NES före.

Spelen var inte lika bra - de var inte lika spelbara.

Det blev nåt helt annat med super nintendo och ett stort kliv fram togs med den som utmärker sig mer (även om NES också var en bra uppfinning).

Medlem

Ganska intressant att SNES sålde mindre än NES, SNES va ju den konsolen jag ville ha som liten men fick en mega drive istället.

Medlem

FF4, 6, Lufia 2, Chrono Trigger, Seiken Densetsu 3, Super Robot Wars 3, ActRaiser, Yoshi's Island, Zelda LttP, Super Punch-Out, MMX, Demon's Crest, Terranigma, Soul Blazer, DQ5, Super Ghouls n' Ghosts. Och så fanns ju Super Game Boy-tillbehöret, så GB-biblioteket gick ju att köra på SNES! Tycker inte det är så enkelt att säga "NES var viktigast", hade utvecklingen inte gått framåt med många av de titlar SNES hade då hade inte spelande känts så rikt som hobby. NES är byggd ju mestadels platformers, arkadiga titlar och en och annan liten avstickare som gör något intressant. MM2 och SMB3 är två av mina absoluta favoritspel genom tiderna (och All-Stars-versionen av SMB3 är ett nedköp!) men det räcker inte med ett par stjärnor för att toppa SNES.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Ska jag gå på hur omröstningen är byggd dvs den bästa konsolen så är det tveklöst SNES. Gjorde allt som NES gjorde man bättre. De bra spelen på SNES håller i de flesta fallen än idag. Detsamma kan inte sägas om NES. Visst finns det klassiker, men jag har spelat tillräckligt många av dem i vuxen ålder för att numera undvika det och låta minnena vara kvar. Med det sagt, skulle jag välja min favorit så blir det NES då den har betytt betydligt mer för mig personligen än SNES, oavsett om den är sämre på alla sätt och vis

Det handlar ju egentligen inte om vilken som är bäst sett till vad den klarade av, eftersom då hade t.ex. PS5 eller motsvarande XBox (har inte ens koll på vad den heter idag. Xbox One?) vunnit.

Jag röstade också NES därför att jag anser att den betytt mer för spelkonsoler än vad SNES har gjort. Den upplevdes också mer magisk och banbrytande när den släpptes än vad SNES gjorde. Många av de ikoniska spelen föddes ju dessutom på NES: Super Mario, Zelda, Mega Man, Metroid, Punch Out, Final Fantasy, Castlevania osv. fanns ju till NES innan SNES. Otroliga signaturspel varav de flesta lever kvar än idag på olika sätt. När de lanserades till SNES var det ju mestadels uppföljare som utnyttjande den modernare tekniken, även om spelen i sig var mer eller mindre desamma (förstå mig rätt).

SNES har dock givetvis också en plats i mitt hjärta. Inte riktigt lika stor plats, men närapå. A Link to the Past, Super Mario World, Final Fantasy 3, Mario Kart, Chrono Trigger etc. är ju ikoniska i sig.

Med det sagt är båda värdiga finalister och jag hade själv satt dem som nr 1 och 2 utav alla deltagande konsoler. Så helt rätt finalpar i mitt tycke.

Medlem

NES var bra.
Men SNES var magiskt.
Allt var bättre.
Grafik. Musik. Men framför allt kontroller. NES känns ofta väldigt stelt.

Man kan aldrig vara bättre än den bästa i sin tid. Men NES har verkligen åldrats. SNES har fortfarande många spel som jag känner man kan bli sugen på. Ta bara Super Mario World. Det är 34 år! Men står sig ändå.

Så NES har min respekt. Men SNES har min röst.

Medlem

Som en annan skrev, nes var bra och väldigt häftig för sin tid, en fenomenal steppingstone, men spelen och hårdvaran var "inte riktigt där" och man fick ibland kisa med ögonen för att försöka förstå vad det var man tittade på; var det en gubbe? en superhjälte? en ninja? eller något helt annat?
SNES däremot, där var det perfekt. Tydlig och fin grafik (och de senare spelen var ruskigt snygga). Så bra att det än idag är helt accepterat grafiskt att spela sådana spel. Den gjorde allting bättre än nes:en. Och personligen så är den solklar vinnare för det som kom efter snes, dvs n64/ps1, tog snarare ett steg tillbaka igen. Visst, 3d och tekniskt häftigare spel, men kameran var klunky as hell, och grafiken då det blev 3d blev sämre igen till en pixlig röra. SNES ftw!

Medlem

Sjukt svår. Hade nes och många bra spel som sedan satte standard för många av de spel som lever än idag.
Men... Jag spelar fortfarande snes idag vilket säger en hel del om kvaliteten på spelen.
Vet fortfarande inte vad jag ska rösta på

Medlem

Otvivelaktigt NES. Rädda och startade en branch, la grunden för oräkneliga serier som finns kvar än idag. SNES är tekniskt bättre men är i slutändan inget annat än en naturlig fortsättning.

Växte upp med båda och idag ålder 42 uppskattar jag NESen mycket mer. Betydligt mer okomplicerade spel, lätt att komma in i, de flesta spel kan spelas igenom på 1-2h när du väl kan dem.

NES är tidernas konsol.

Gen
Medlem

Även om det var NES som introducerade mig till gaming världen så är det SNES som jag har bäst minnen ifrån. Speciellt när jag såg SMW, Super Metroid och Castlevania IV för första gången...jag kommer ihåg det som det var igår.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Det var någon som var bombsäker på att PS2 skulle vinna 😏

Ja, jag var det. Den har sålt mest och det är bara att kolla alla PS1 och PS2-spel man kan spela på den.

Flakmonkey
Skrivet av Mortac:

Det handlar ju egentligen inte om vilken som är bäst sett till vad den klarade av, eftersom då hade t.ex. PS5 eller motsvarande XBox (har inte ens koll på vad den heter idag. Xbox One?) vunnit.

Jag röstade också NES därför att jag anser att den betytt mer för spelkonsoler än vad SNES har gjort. Den upplevdes också mer magisk och genombrytande när den släpptes än vad SNES gjorde. Många av de ikoniska spelen föddes ju dessutom på NES: Super Mario, Zelda, Mega Man, Metroid, Punch Out, Final Fantasy, Castlevania osv. fanns ju till NES innan SNES. Otroliga signaturspel varav de flesta lever kvar än idag på olika sätt. När de lanserades till SNES var det ju mestadels uppföljare som utnyttjande den modernare tekniken, även om spelen i sig var mer eller mindre desamma (förstå mig rätt).

SNES har dock givetvis också en plats i mitt hjärta. Inte riktigt lika stor plats, men närapå. A Link to the Past, Super Mario World, Final Fantasy 3, Mario Kart, Chrono Trigger etc. är ju ikoniska i sig.

Med det sagt är båda värdiga finalister och jag hade själv satt dem som nr 1 och 2 utav alla deltagande konsoler. Så helt rätt finalpar i mitt tycke.

Jag håller helt med, men frågan är ju inte ställd som "Bästa konsolen sett till tidperioden då den släpptes" utan bara bästa rakt av och där är det uppenbarligen att folk läser in olika saker i det. Bara lite olyckligt kan jag tycka. Men men, oavsett så är det värdiga deltagare i finalen

Medlem

SNES blir vinnaren med följande spelminnen vi lirade som små:

- Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time
- Street Fighter II
- Super Mario Kart

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Svårt, men det fick bli SNES med tanke på spelen och inte lika mycket vad maksinen betytt för spelmediet.

snesen hade inte ens funnits utan en nes , så automatiskt är nesen bättre

Medlem
Skrivet av pippen1001:

Spelar du bara 8bitar spel? 😂

Medlem
Skrivet av pippen1001:

NES hade inte funnits utan Atari 2600, så då är väl den ännu bättre? 🤔

Medlem

Det måste bli NES! Fick den i 7 års present tillsammans med smb. Det var många som tillslut hade en så man hade tillgång till många spel. När SNES lanserades i Sverige så hade jag redan gått över till dator (Amiga) så… I övrigt hade jag tillgång till mega drive via flera kompisar (har för mig att SNES var mycket dyrare därav färre som hade den i umgängeskretsen) så ingen nostalgi kring SNES här även om hakan slog i golvet när jag spelade starfox första gången…

Medlem

Det är klart den där flybykartan i zelda och när man kör på stranden i mario kart... det kanske är det fetare ändå...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Självklart SNES. NES kröp, SNES sprang. Sån enorm skillnad på upplevelserna som gick att leverera med SNES och den står för många av mina absoluta favoritspel någonsin.

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Evilof:

NES var bra.
Men SNES var magiskt.
Allt var bättre.
Grafik. Musik. Men framför allt kontroller. NES känns ofta väldigt stelt.

Man kan aldrig vara bättre än den bästa i sin tid. Men NES har verkligen åldrats. SNES har fortfarande många spel som jag känner man kan bli sugen på. Ta bara Super Mario World. Det är 34 år! Men står sig ändå.

Så NES har min respekt. Men SNES har min röst.

Ja, Snes var Nes perfekterad! Så värdig vinnare! Bättre kontroll och spel som båda håller bättre idag!

Medlem

SNES känns helt chanslös mot NES.

Visst, där finns några helt sinnessjukt bra spel till konsolen… men så otroligt mycket grund lades med NES och mängden spelade spel jag älskar är oräkneliga. Dessutom har en hel del SNES åldrats sådär… som Mode 7-tunga alster, SuperFX är inte en höjdare idag.

FM-guru
F.d. Sisyr

SNES är ju ungefär tio gånger bättre. Vinner NES är det mutskandal, domarskandal, korruption och hatbrott!

Medlem

SNES är ju ett NES med extra allt. Däremot är det den rena, enkla och simpla spelglädjen (minus den satans Nintendo-tummen) med NES'ens enklare controller som ger den min Guldmedalj.

signatur
Medlem

Helt klart SNES. Drivor av fantastiska spel och dessutom väldigt vacker att titta på ❤️.

Medlem

Måste bli NES för mig. SNES var svårt efterlängtad när den kom, och DÅ kändes det ju som det bara blev bättre av allt, men det är ju helt naturligt med en uppgradering i hårdvara och spel. Men NES var det älskade originalet, och när det inte fanns några andra alternativ att tillgå så var den helt ojämförbar.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Jag röstade också NES därför att jag anser att den betytt mer för spelkonsoler än vad SNES har gjort. Den upplevdes också mer magisk och genombrytande när den släpptes än vad SNES gjorde. Många av de ikoniska spelen föddes ju dessutom på NES: Super Mario, Zelda, Mega Man, Metroid, Punch Out, Final Fantasy, Castlevania osv. fanns ju till NES innan SNES. Otroliga signaturspel varav de flesta lever kvar än idag på olika sätt. När de lanserades till SNES var det ju mestadels uppföljare som utnyttjande den modernare tekniken, även om spelen i sig var mer eller mindre desamma (förstå mig rätt).

Exakt det här. Det blir bara fel när man jämför båda två som många verkar göra, men då ska man ju å andra sidan ha varit född när NES kom för att förstå betydelsen av den

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

SNES är ju ungefär tio gånger bättre. Vinner NES är det mutskandal, domarskandal, korruption och hatbrott!

För att inte säga fejk nujs! Sad!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

För att inte säga fejk nujs! Sad!

So sad.

Skriv svar