Glöm Suicide Squad, VR-spelet Batman: Arkham Shadows får riktigt fina betyg

Robot
Glöm Suicide Squad, VR-spelet Batman: Arkham Shadows får riktigt fina betyg

Få recensioner men i gengäld höga betyg.

#batman-arkham-shadows, #meta-quest-3

Medlem

Undrar om det är så höga betyg för att det är baserat på 5 recensioner?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kommer det till fler plattformar?

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Kommer det till fler plattformar?

Tveksamt, en Meta-ägd studio och finansierat för att sälja Quest 3/S

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Undrar om det är så höga betyg för att det är baserat på 5 recensioner?

Av det jag spelat hitils stark 4 eller tom en 5a.
fenomenalt spel. Jag är ett fan av dom gamla Batman Arkham spelen.

Men inget för den som vill slappa.

Spelet har översatt Arkham gameplayet perfekt imo till firstperson VR.
Kör på hard man får verkligen jobba i fighterna.
Det må inte vara realistiskt men man måste slå snabbt, rätt combo, rätt timing och rätt riktning. Fienderna likt flatscreenspelen får sådana där blixtrar ovanför sig när dom tänker attackera. Men är dom åt sidan eller bakom en ser man inte det utan får en indikering att man måste parera en inkommande attack som är ett slag/parering rörelse åt det hållet.
Så man får verkligen veva åt alla håll. Vet inte riktigt hur man skulle spela detta spelet i ett litet utrymme med en sladd inkopplad utan trådlös på större yta känns som mer eller mindre måste. Tur man har en "VR-yta" på 4x4m att använda och endå hamnar jag ute i periferin nästan 😅

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är ju inte Rocksteady som är utvecklare så spelet hade nog rätt förutsättningar för att bli bra.

Medlem

Kommer nog aldrig skaffa ett Quest så synd att gå miste om detta. Borde släppa det till PSVR2 också!

Medlem

Resurser rätt ner i sjön, hade ju varit lite mer rimligt om de gjorde ett spel för 99% av resterande spelarnas aka vi plattskärms-användare

Medlem

Fick ju med detta när jag köpte masken och med så fina betyg blir det att testa det ikväll. Im Batman!

signatur

Just an honest man in a leather mask.
Denim demon.
Självmordsbombare för frälsningsarmén.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Av det jag spelat hitils stark 4 eller tom en 5a.
fenomenalt spel. Jag är ett fan av dom gamla Batman Arkham spelen.

Men inget för den som vill slappa.

Spelet har översatt Arkham gameplayet perfekt imo till firstperson VR.
Kör på hard man får verkligen jobba i fighterna.
Det må inte vara realistiskt men man måste slå snabbt, rätt combo, rätt timing och rätt riktning. Fienderna likt flatscreenspelen får sådana där blixtrar ovanför sig när dom tänker attackera. Men är dom åt sidan eller bakom en ser man inte det utan får en indikering att man måste parera en inkommande attack som är ett slag/parering rörelse åt det hållet.
Så man får verkligen veva åt alla håll. Vet inte riktigt hur man skulle spela detta spelet i ett litet utrymme med en sladd inkopplad utan trådlös på större yta känns som mer eller mindre måste. Tur man har en "VR-yta" på 4x4m att använda och endå hamnar jag ute i periferin nästan 😅

Vilken Oculus har du kört på?

Medlem
Skrivet av DieZe:

Resurser rätt ner i sjön, hade ju varit lite mer rimligt om de gjorde ett spel för 99% av resterande spelarnas aka vi plattskärms-användare

Tror det där är ett feltänk, det blev inte ett VR-Batman istället för ett vanligt, utan tack vare. VR eller ingenting alls

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Tror det där är ett feltänk, det blev inte ett VR-Batman istället för ett vanligt, utan tack vare. VR eller ingenting alls

Om så är fallet så är det ju självklart bara positivt

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Vilken Oculus har du kört på?

Jag kör på Quest 3.
Har även testat öka rendering resolution till 125% i Quest Game Optimizer, rullar fint och skarp bild

signatur

Medlem

Åh vad jag avskyr exklusiva VR-spel som endast går att spela med ett specifikt VR-headset.
It makes no sense.
Imo så är det som att låsa spelen till en viss datorskärm.
Utvecklarna går ju även miste om pengar från fler köpare med sin korkade VR-exklusivitet.

signatur
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Är ju inte Rocksteady som är utvecklare så spelet hade nog rätt förutsättningar för att bli bra.

Menar du buggar?

signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Menar du buggar?

Nä, syftar mer på att man oftast inte är bättre än sin senaste produkt.
Det Rocksteady jag minns som bäst är inte Rocksteady idag 🙁

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Åh vad jag avskyr exklusiva VR-spel som endast går att spela med ett specifikt VR-headset.
It makes no sense.
Utvecklarna går ju även miste om pengar från fler köpare med sin korkade VR-exklusivitet.

Quest är dock inte bara en skärm utan en fristående spelkonsol, så ur den synvinkeln är det inte konstigare än att det inte går att spela Switch-spel på en Nintendo DS, eller dylikt. Batman är designat kring hårdvaran i Quest 3.

Dom hade kunnat släppa en PC-version, men det är som att Nintendo skulle släppa Breath of the Wild på Steam

Medlem
Skrivet av MrStrange:

It makes no sense.

Fast i det här fallet så it makes sense.
Quest är ingen "skärm på ansiktet" bara, det är ett eget ekosystem så att nått är exklusivt till Quest är samma sak som att nått är exklusivt till Nintendo/Playstation/Xbox.
Sen att exklusivitet suger det håller jag med om. But it is what it is.
Dom flesta spel som släpps först på Quest brukar senare få en PSVR2 och PCVR version, svårt dock att se det med Batman då Camoflaj ägs av Meta.

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag kör på Quest 3.
Har även testat öka rendering resolution till 125% i Quest Game Optimizer, rullar fint och skarp bild

Det är väl exklusivt för quest 3? Fungerar inte på quest 2 tex? Likt Hitman

Medlem
Skrivet av Molotov:

Fast i det här fallet så it makes sense.
Quest är ingen "skärm på ansiktet" bara, det är ett eget ekosystem så att nått är exklusivt till Quest är samma sak som att nått är exklusivt till Nintendo/Playstation/Xbox.

Jag håller helt med om att det är ett liknande fall, men det stora problemet här är ju att Meta släpper nya utgåvor av Questen med bara något/några års mellanrum, så blir ju väldigt oschysst mot deras egna kunder om spelen görs exklusiva för 3an då 2an inte är så gammal. Inte ens första questen är ju speciellt gammal om man jämför med andra konsoltillverkares generationer.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Jag håller helt med om att det är ett liknande fall, men det stora problemet här är ju att Meta släpper nya utgåvor av Questen med bara något/några års mellanrum, så blir ju väldigt oschysst mot deras egna kunder om spelen görs exklusiva för 3an då 2an inte är så gammal. Inte ens första questen är ju speciellt gammal om man jämför med andra konsoltillverkares generationer.

Quest 2 är 4 år gammal, så det är bara 1 år kortare än mellan SNES och Nintendo 64

Och som sagt, spelet tänjer på gränserna av Quest 3 och behöver dynamiska skuggor och annat för atmosfären. Skulle det skalas ner ytterligare för Quest 2 som har 2.5x långsammare GPU skulle det se förjävligt ut

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Standalone VR är väldigt tidigt i sitt skede generellt, om du jämför gamla konsoler så kom det nyare med tätare intervaller.
Det är helt enkelt så att tekniken går så fort framåt så det som är några år gammalt blir "utdaterat".
Eller vill man ha det som Apple? ett headset med en i förhållandet monster processor M2 men kostar därefter också.
Det är ju pga detta som tex Quest 3S släppts för att det ska vara en billigare uppgradering. Det kommer dessutom fortsätta med Quest 4 med en vanlig och en S-variant mest troligt.
En uppgradering från Quest 2 till Quest 3 är dessutom betydligt större än bara dom exklusiva spelen, men som sagt bryr man sig bara om spelen i sig så välj S-varianten.
Med det sagt, finns ju massvis med spel som fortfarande fungerar på Quest 2 och dom flesta spel som släpps fungerar på Quest 2 också.

signatur

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Det är väl exklusivt för quest 3? Fungerar inte på quest 2 tex? Likt Hitman

Quest 3/3S
nej fungerar inte på Quest 2

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Quest 3/3S
nej fungerar inte på Quest 2

Hade för mig det. Tack för svar

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Det var 3 år mellan Quest 2 och Quest 3. October 13, 2020 vs October 10, 2023
3 år är rätt rimligt då där varit en extrem mängd RnD bakom hårdvaran för att komma fram till denna punkten.

Enligt senaste Meta Connect så skall de dock nu sakta ner och fokusera på mjukvaran, med Quest 3/3s hårdvaran som baseline.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Standalone VR är väldigt tidigt i sitt skede generellt, om du jämför gamla konsoler så kom det nyare med tätare intervaller.
Det är helt enkelt så att tekniken går så fort framåt så det som är några år gammalt blir "utdaterat".
Eller vill man ha det som Apple? ett headset med en i förhållandet monster processor M2 men kostar därefter också.
Det är ju pga detta som tex Quest 3S släppts för att det ska vara en billigare uppgradering. Det kommer dessutom fortsätta med Quest 4 med en vanlig och en S-variant mest troligt.
En uppgradering från Quest 2 till Quest 3 är dessutom betydligt större än bara dom exklusiva spelen, men som sagt bryr man sig bara om spelen i sig så välj S-varianten.
Med det sagt, finns ju massvis med spel som fortfarande fungerar på Quest 2 och dom flesta spel som släpps fungerar på Quest 2 också.

Det var väl lite blandat med gamla konsoler beroende på företaget, men visst, 3år berkarvju vara något som iaf Sega gillade. Dock ser jag inte att utvecklingen här går att jämföra. Teknik allmänt är på en annan nivå och stegen är inte lika revolutionerande på samma sätt som då tex. Sedan var det knappt 1,5år mellan Quest 1 och Quest 2, vilket är snabbare än någon annan.

Men fortfarande, att göra exklusiva till 3an och inte jobba med bakåtkompatibilitet på något sätt när det bara skiljer tre år.

Men har märkt att vr-entusiaster är allmänt mer accepterande med sina pengar kring vr iaf. Gissar ändå att det varit en annan diskussion om ps5pro egentligen var 6an och att allt nytt var exklusivt till den efter tre år. Vilket är mera samma sak.

Skrivet av Xerx:

Det var 3 år mellan Quest 2 och Quest 3. October 13, 2020 vs October 10, 2023
3 år är rätt rimligt då där varit en extrem mängd RnD bakom hårdvaran för att komma fram till denna punkten.

Enligt senaste Meta Connect så skall de dock nu sakta ner och fokusera på mjukvaran, med Quest 3/3s hårdvaran som baseline.

Tyvärr var det ju bara 1,5år mellan Quest 1 och 2 och ettan stöds ju sedan en tid inte ens längre av dom, mindre en fem år dödade dom en dyr produkt. Någonstans måste köparna sätta ner foten.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Det var väl lite blandat med gamla konsoler beroende på företaget, men visst, 3år berkarvju vara något som iaf Sega gillade. Dock ser jag inte att utvecklingen här går att jämföra. Teknik allmänt är på en annan nivå och stegen är inte lika revolutionerande på samma sätt som då tex. Sedan var det knappt 1,5år mellan Quest 1 och Quest 2, vilket är snabbare än någon annan.

Men fortfarande, att göra exklusiva till 3an och inte jobba med bakåtkompatibilitet på något sätt när det bara skiljer tre år.

Men har märkt att vr-entusiaster är allmänt mer accepterande med sina pengar kring vr iaf. Gissar ändå att det varit en annan diskussion om ps5pro egentligen var 6an och att allt nytt var exklusivt till den efter tre år. Vilket är mera samma sak.

Tyvärr var det ju bara 1,5år mellan Quest 1 och 2 och ettan stöds ju sedan en tid inte ens längre av dom, mindre en fem år dödade dom en dyr produkt. Någonstans måste köparna sätta ner foten.

Du förstår inte.
Skillnaden mellan Quest 1, 2 och 3 är generation skillnad inte som en "pro konsol".
Sen att det finns spel som funkar på alla 3 är en annan sak. Men skulle Batman köras på Quest 2 skulle förmodligen en hel del behöva bantas ner och den versionen skulle inte leva upp till kraven.

Titta tex på the walking dead saints and sinners spelen. Dom är otroligt urvattnade på Quest 2 jämfört med PCVR och PSVR2 medans på Quest 3 efter den släpptes fick egen version är väldigt nära PCVR och PSVR2. Skillnaden är enorm.

Jag håller inte med dig att det skulle låta annorlunda om det var konsol. Man har väll klagat högt på konsol att man aldrig lämnar PS4 och XBOX One snabbt nog när nya gen kom.
Det är därför VR användarna inte är emot utfasning av Quest 2 så fort som möjligt, det höjjer den lägsta nivån vilket gynnar PCVR och PSVR2 också.

signatur

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Det må skilja 3 år mellan konsolerna, men det är först nu efter 4 år som det börjar komma Quest 3-exklusiva spel. Lanseringstiteln för Quest 3, Asgards Wrath 2, släpptes också till Quest 2.

Batman är helt optimerat efter hårdvaran till Quest 3 (finns rentav prestandaproblem på vissa ställen) och hade inte kunnat släppas till Quest 2 på ett vettigt sätt. Dom hade exempelvis fått ta bort dynamiska skuggor vilket är helt vitalt för inlevelsen.

Att hänga kvar på Quest 2-nivån som baseline gör utvecklingen lidande, blir PS2/PS3-grafik på allt då

Att Quest 1 ersattes så fort är olyckligt, men det var något av en prototyp och hade utdaterad hårdvara redan vid release. När dom såg vilken succé Quest 1 var lades allt krut på att få ut Quest 2 och lägga ner PC-headseten

1
Skriv svar