Medlem
Spel för 5?

Vi är ett gäng på 5 pers som spelar co-op spel en kväll i veckan.
Tyvärr så är ju utbudet på spel för 5 eller fler ganska skralt.
visst, det finns flera team pvp spel men det är inte det vi letar efter.
Hade varit kul att spela spel som har någon form av progression.
Vi har testat Vermintide 2 och Deep Rock Galactic med moddar för fler spelare... Men då kommer man ingenstans. Så man tappar snabbt suget.

Spel vi spelat:
Valheim
V Rising
Space Engineers
Red Solstice
Project Zomboid
Factorio
Ark
OpenTTD
Conan Exiles
No Man Skies
Running With Rifles
Windward
Bloodsports.tv
Terraria
Minecraft
+säkert några fler som jag glömt.

Ok, det finns några. Men väldigt många spel som skulle vara kul är bara för 4...
Och vi har spelat ihop nu i ca 10 år så vi har ju kommit up i åldern så det är PvE vi vill spela. Vi är 35-45 numera....

Nån som har lite speltips?
Gärna spel med både byggande och action. I alla fall någon form av progression.

signatur

Av nördar. För nördar.
spelhistoriepodden.se

Releasehästryttare

Wow är perfekt för en grupp med 5 spelare.

Kommer även på Satisfactory.

Factorio expansionen (space age) släpps om en och en halv vecka om ni tyckte det va kul.

Medlem

Övervägt något modpack till Factorio/Minecraft?
Stellaris kanske? Går att generera rätt skoj scenarion för MP. Läste här på FZ om någon slags prenumeration för att få en massa DLC's också, inte en billig titel om man vill ha allt.

En bekant till mig var i ett gäng som spelade SimCity (2013) för några år sedan. Ingen aning om hur det fungerar idag men nämner det i alla fall!

Releasehästryttare

7 days to die

Lethal Company

Enshrouded

Medlem
Skrivet av Devan:

Wow är perfekt för en grupp med 5 spelare.

Kommer även på Satisfactory.

Factorio expansionen (space age) släpps om en och en halv vecka om ni tyckte det va kul.

Ha! Satisfactory är faktiskt det spelet jag sitter och spelar just nu.
Tyvärr så passar det inte alla i gruppen. Behöver lite mer action.
Men jag spelar det en annan dag i veckan med 2 andra kompisar. Så förslagen va inte dåligt.

Får se hur Factorio expansionen blir och om nån är sugen på den.
Tyvärr så känns factorio så begränsat efter man spelat en massa Satisfactory. Bygga på höjden gör ganska mycket.

signatur

Av nördar. För nördar.
spelhistoriepodden.se

Medlem
Skrivet av Devan:

7 days to die

Lethal Company

Enshrouded

7 days to die har varit uppe för diskussion. Det blir nog lite av det så fort spelet kommer ner i pris.
Lethal Company ska jag helt klart ta upp för diskussion. verkar riktigt kul. Vill dock helst vänta till spelen släppts. För många spel har man spelat slut på innan 1.0 kommer.
Enshrouded ska jag kolla mer på. inte kollat tidigare.

signatur

Av nördar. För nördar.
spelhistoriepodden.se

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Övervägt något modpack till Factorio/Minecraft?
Stellaris kanske? Går att generera rätt skoj scenarion för MP. Läste här på FZ om någon slags prenumeration för att få en massa DLC's också, inte en billig titel om man vill ha allt.

En bekant till mig var i ett gäng som spelade SimCity (2013) för några år sedan. Ingen aning om hur det fungerar idag men nämner det i alla fall!

moddar till Minecraft har vi kört. men Spelet i sig har inte blivit något som vi fastnat för alls. tyvärr. Då spelar vi hellre Portal knights eller Space Engineers.
Visste inte att SimCity fanns i coop. Köpte det på release.
Men jag tror inte man samarbetar på rätt sätt för oss i det. nog mest att man spelar typ bredvid varandra.
Stellaris kommer jag helt klart få ett nej ifrån de andra på. Vissa är lite för otåliga för sådana spel.
Men tack för tipsen!

signatur

Av nördar. För nördar.
spelhistoriepodden.se

Releasehästryttare
Skrivet av Phyrino:

Ha! Satisfactory är faktiskt det spelet jag sitter och spelar just nu.
Tyvärr så passar det inte alla i gruppen. Behöver lite mer action.
Men jag spelar det en annan dag i veckan med 2 andra kompisar. Så förslagen va inte dåligt.

Får se hur Factorio expansionen blir och om nån är sugen på den.
Tyvärr så känns factorio så begränsat efter man spelat en massa Satisfactory. Bygga på höjden gör ganska mycket.

Angående Satisfacotry så om 3 av er vill bygga och de 2 andra vill skjuta lite mer så kan ju ni dela upp det och de som vill ha action kan utforska kartan och fixa sommersloops, hårddiskar och orbs till er som bygger och håller koll på maskinerna.

Medlem

Civilisation är ganska kul att köra flera på.
Sen ska visst både Ready or Not och Zero Hour vara ganska kul och där kan man också köra 5 ihop.

Medlem

Jag hittade det här:

Citat:

Deep rock galactic is a usually 4 player coop, but it has 5 player mods that are easy to access and it usually goes on sale for $10 and all the dlc is cosmetic. Highly recommend.

Källa:
https://www.reddit.com/r/gaming/comments/18xcfuz/pve_coop_gam...

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Killing floor 2 är mycket action och sköna vapen. Tycker det är bättre än många andra PvE zombieslaktare.
Finns mycket att testa även utan att köpa dlc samt går nog lätt att hitta på rea, speciellt nu när 3an är under utveckling.

Medlem

Förmodligen TS också eftersom han nästintill ordagrant skriver det i inlägget.

Medlem

Path of Exile, kanske? Där kan man vara upp till sex personer.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Terraforming Mars funkar bra på fem man.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag kan inte förställa mig en värre spelupplevelse än att 5 spelare samtidigt i POE. Clusterfuck deluxe
POE 2 däremot kan mycket väl fungera när det väl släpps.

Medlem
Skrivet av Devan:

7 days to die

Lethal Company

Enshrouded

Lägger in ett slag för Enshrouded. Bra coop spel!

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Förmodligen TS också eftersom han nästintill ordagrant skriver det i inlägget.

Där ser man. Eller inte i det här fallet. Jag var för snabb och ögna igenom hans lista ett par gånger innan jag posta.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

The Forest kanske? Sons of the Forest också kanske, har inte spelat det själv.
I Ready or Not kan man vara fem spelare har jag för mig, men det har ju ingen direkt progression eller så, väldigt kul dock och kräver mycket sammarbete om man ska lyckas med saker lite mer smooth. Kul om man vill vara SWAT en stund.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Kommer inte ihåg om det var Path of Exile eller Pillars of Eternity vi testade. Ett PoE va det i alla fall.
Och det gick bara inte att spela på 5. För inzoomat och för mycket explosioner och grejer. Gick inte att se vad man höll på med. Tyvärr.

signatur

Av nördar. För nördar.
spelhistoriepodden.se

Medlem
Skrivet av brewitz:

Terraforming Mars funkar bra på fem man.

Kanske borde lagt till Tabletop Simulator på listan.
Det är kul men det är mest "vanliga" datorspel vi är ute efter. Brädspel är kul, men det är inte det vi söker just nu.

signatur

Av nördar. För nördar.
spelhistoriepodden.se

1
Skriv svar