"Så många möten!" Starfield-utvecklare om varför han slutade
Löjligt att kasta skit på tidigare arbetsgivare online.
Men uppenbart att han använder det för att marknadsföra sitt spel.
Kanske det, men om ordvalet stämmer (även i helheten av allt annat han kanske sa som inte nämdes) så var det ändå en allmännt okay kommentar om vad had gillade/inte gillade utan att dra företaget i smutsen. Det gör väl alla efter de har slutat vid ett eller annat tillfälle? Det är bara när man snackar ond om enskilda personer eller om en (subjektiv) toxiskt kultur att det kan anses som skit?
Att det handlar kanske om marknadsföring samtidgt, ja, det är en annan femma.
är det här spelet som sägs är "Skyrim med enbart sneaking and bow" ?
"Kasta skit" känns väl som ett väldigt starkt ordval när allt han sa var att han inte tyckte det var hans "stil" att jobba på en så pass stor studio där han inte bara kunde få saker gjort bäst han ville.
är det här spelet som sägs är "Skyrim med enbart sneaking and bow" ?
Ja. Dock förvånad att det nu innehåller en "skräck"-etikett.
Är dilemmat med större team, det blir alltid mindre effektivt och behövs fler möten.
Gapet mellan ledningen och de anställda kommer växa, som ökar risken för olika missförstånd. Dessutom behöver man anställa fler projektledare, mellanchefer, teamledare, ekonomer, sekreterare, HR-personal och annat löst folk.
Risken ökar sen att allt fler mellanchefer, teamledare, projektledare egentligen inte behövs, inte vet hur man leder, inte förstår produkten, osv. Vilket leder till ännu sämre effektivitet, fler möten, fler missförstånd, osv.
Allt detta leder självklart till allt sämre spel, som behöver allt större marknadsföringsbudget för att spelet nu ens ska kunna sälja. Vilket leder till ännu fler ekonomer och marknadsavföringspersonal, vars inflytande på företaget växer allt större.
För att inte tala om all extra jävla kontorspolitik och annat liknande skit många utav dessa talanglösa blodiglar etablerar för att utöka sitt inflytande.
I slutet har företaget tagits över av skitstövlar, utsugare, och bedragare, där huvuddelen av de kvarvarande utvecklarna nu antingen är svagsinta snöflingor eller apatiska drönare. En studio där all passion, kreativitet och skaparglädje har byts ut mot feghet, stagnation, lögner och en desperat jakt på kortsiktiga vinster.
Tyckte du Mick Gordon också kastade skit?
Samma visa som med cyberpunk om jag inte missminner mig. Det är säkert en svår anpassning när ett team växer exceptionellt över en kort period. Det som får mig att tappa hakan är hur välgjorda Rockstars spel är med tanke på att flera tusen människor är inblandad i utvecklingen av deras spel. Dom kanske borde bilda nån slags kurs för game directors hur de ska leda spelutveckling på stor skala, för Starfield och cyberpunk är definitivt inte svaret😂
Cyberpunk är bra nu, men när det kom var det jävligt mediokert.
Jobbat både på små och stora företag så känner igen det. Mycket av tiden går åt på onödiga möten på större företag. På mindre får man massa mer gjort snabbare.
Det finns väl något gammalt uttryck som säger att varje gång man fördubblar personalstyrkan ökar man bara produktionen med max 50%. Tror det beror just på hur tungrott det blir med alla möten för att få alla att dra åt samma håll.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Samma visa som med cyberpunk om jag inte missminner mig. Det är säkert en svår anpassning när ett team växer exceptionellt över en kort period. Det som får mig att tappa hakan är hur välgjorda Rockstars spel är med tanke på att flera tusen människor är inblandad i utvecklingen av deras spel. Dom kanske borde bilda nån slags kurs för game directors hur de ska leda spelutveckling på stor skala, för Starfield och cyberpunk är definitivt inte svaret😂
Cyberpunk är bra nu, men när det kom var det jävligt mediokert.
Njaaa, med tanke på den sjuka mängden crunch som Rockstar är ökända för, så tror jag inte dom bör ses som nåt bra föredöme för välstyrda projekt direkt. För om dom inte kan följa deadlines så är det antingen pga dom sätter deadlines som saknar verklighetsförankring alternativt för att deras anställda inte kan jobba effektivt. (Där då mötes hell kan mycket väl vara en av orsakerna)
Har aldrig förstått varför storföretagen verkar tro att lösningen på att hantera en större mängd människor är att ha många fler möten så att du till slut sitter och bränner mer timmar på möten än vad du gör ditt faktiska jobb. E.g du är kodare men du sitter i möten mer än 4 timmar om dagen och sen om du har tur får du kanske koda 2 timmar. Och sen blir folk förvånade när deadlines inte följs.. märkligt det där.
Om företagen istället låter folk ta eget ansvar för sina uppgifter där dom själva följer upp saker direkt vid behov, exempelvis om man nåt en milestone eller en flaskhals så går man då och pratar med den/dom personer det gäller istället för att skapa massa allmäna möten där 20+ personer är involverade. Så skulle vi nog se en markant ökad effektivitet och bättre mående hos folk än idag.
Att folk kör in i corporate mötesdöden är tyvärr numera normen, speciellt för utvecklare. Så jag har full förståelse för frustrationen. E.g om man är anställd som utvecklare så vill man utveckla (koda/få saker gjort). Inte sitta och höra på massa pladder hela dagarna, varav kanske 5% av mötet berör dig personligen. Vilket gör att man blir helt matt i hvuudet och sen får man knappt nåt gjort dom få timmarna man har kvar. Samtidigt som kulturen på företagen är att man ska inte säga emot utan bara följa med, så inget blir direkt bättre om man inte byter jobb för att man hoppas på en bättre upplevelse på det nya jobbet (men mest troligt inte). Otroligt korkat egentligen...
Skulle alla sluta för att det var för mycket möten så skulle det inte finnas spel kvar, knappt...
Men visst, det suger, speciellt på stora företag, men även generellt så pratas det mycket, det bollas idéer i loop också, folk som håller varandra om ryggen och pratar om samma saker om och om igen.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jag som har ett fysiskt jobb älskar att jobba med kroppen och hålla igång i åtta timmar. Älskar mitt jobb och ser det som bl.a. åtta timmars vardagsmotion. Lunchrasten, bestående av 30 minuter, är jobbig eftersom man sitter ner. Efter 20 minuter blir jag trött, efter 25 minuter börjar jag nicka till och somna på riktigt (nej, det har inget med "matkoma" att göra, ibland fastar jag och äter inget fram till kvällen, oavsett vad somnar jag av att sitta still) och behöver ta kaffe för att ö.h.t. kunna fungera. Värst är ett månadsmöte som vi har varje månad, där man måste sitta still, lyssna och titta på en PowerPoint-presentation i en timme, ibland längre. Vilket enormt lidande, knarkar kaffe och nickar ändå till och kämpar för att hålla mig vaken. Amazing hur folk kan ha stillasittande jobb och delta i möte, efter möte, efter möte hela tiden.