Verkligheten den dagen då skivläsare inte finns!

Medlem
Verkligheten den dagen då skivläsare inte finns!

Några exempel på priser just nu i playstation store! Vissa spel är ju ganska gamla! Kommer inte bli gött den dagen inte skivläsare finns, att betala sånna här priser för flera år gamla spel. Finns säkert ännu skräckexempel på priser på andra spel, detta var typ ett snabbt axplock.

(För att dra en parallell, jag betalade inte ens dessa priser för knappt något av spelen när de släpptes fysiskt på releasedagen och priserna digitalt är högre idag, flera år senare! Knappt något spel under 500kr Sjukt!)

Spel

Pris

GR Breakpoint

729

The Division 2

429

Spiderman 1

529

Red dead 2

609

Tekken 8

899 (säljs just nu för 399 fysiskt)

Assassin's creed valhalla

729

Far cry 6

729

Assassin's odyssey

769

Call of duty mw3

959

Ghost recon wildland

549

The last of us part 1 remake

899

Insurgency sandstorm

899

Sekiro

679

Watch dogs legions

729

Lord of the fallen

899

Lego star wars

649

Dayz

599

Suicide squad

899

Gotham nights

749

Psst: Jag vet att PC generellt håller lägre priser men nu gäller denna tråd konsol.

Medlem

Det kan ju bli så. Men det kan också bli billigare. När alternativet inte längre existerar så tvingas de digitala butikerna att sänka priset för att behålla kunderna. Risken Sony och de andra blir annars att vi köper en pc, kopierar eller att vi helt enkelt lägger våra pengar på en helt annan hobby.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av GustavA:

Det kan ju bli så. Men det kan också bli billigare. När alternativet inte längre existerar så tvingas de digitala butikerna att sänka priset för att behålla kunderna. Risken Sony och de andra blir annars att vi köper en pc, kopierar eller att vi helt enkelt lägger våra pengar på en helt annan hobby.

Eller så köper många för att de inte har något annat val. Jag vill ju inte lägga ned min hobby bara för att priserna stiger. Men inköpen blir förstås färre.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Releasehästryttare

Finns ju en anledning till att dagens barn inte spelar andra spel än Roblox och Fortnight, konsolspel idag är en lyxvara för vuxna med bra inkomst i förhållande till utkomster.

Medlem

Problemet när digitala butiker typ får monopol på en plattform (som PS Store) är att det blir alldeles för lite konkurrens. Och det är ju inte bra för priserna i en marknadsekonomi.

Finns väl viss möjlighet att sälja digitala koder även utanför som jag förstår, men än så länge måste det stå för en oerhört liten del av den digitala butikskakan. Eller?

Medlem

Än så länge är priserna helt ok. Det kostar en slant men jag får också mycket nöje för pengarna. Det tråkiga blir när felköpen inträffar och spelet inte är vad man hoppats.

Medlem

Vissa av prisexemplen du visade är specialutgåvor men helt rätt att samtliga konsolers digitala marknader är FÖR dyra i jämförelse med fysiska kopior.

Har dock full förståelse att vissa vill ha sina spelbibliotek digitala och att från deras perspektiv är läsaren bortkastade pengar.
Skulle/kommer bli trist när/om läsaren försvinner. Har blivit mindre brydd i fysiska kopior under senare år men att förlora valet mellan digital och fysiska.... Mjae, det känns surt.

Apple blev tvungen att öppna upp för andra "butiker", hade välkomnat något liknande för konsolerna.

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Vissa av prisexemplen du visade är specialutgåvor men helt rätt att samtliga konsolers digitala marknader är FÖR dyra i jämförelse med fysiska kopior.

Har dock full förståelse att vissa vill ha sina spelbibliotek digitala och att från deras perspektiv är läsaren bortkastade pengar.
Skulle/kommer bli trist när/om läsaren försvinner. Har blivit mindre brydd i fysiska kopior under senare år men att förlora valet mellan digital och fysiska.... Mjae, det känns surt.

Apple blev tvungen att öppna upp för andra "butiker", hade välkomnat något liknande för konsolerna.

Det kan säkert stämma (då jag kollade väldigt snabbt), men många stämmer och ännu fler skräckexempel finns säkert om man söker fler spel på sidan.
Det jag vill få fram är egentligen inte nypriser digitalt utan att det är samma höga priser på gamla spel flera år efter. Att t ex spel från innan år 2020 fortfarande kan kosta mer än 500kr är ju ett skämt! Man kan inte ta TYP fullpris för spel som är flera år gamla! T o m 500kr är ju dyrt för ett spel från typ 2019 tycker jag (även för spel som är 2-3 år gamla)

Inaktiv

Intressant tack. Det bådar inte gott med de priserna. Undra om det finns någon statistik hur digitala priserna ökat och sedan inte sjunker som förr.

Hittade:

https://blog.pricecharting.com/2012/03/lifecycle-of-video-gam...

Visar en tydlig skillnad gentemot dina uppgifter. Påminner lite om GTAs prissättning.

Medlem

Fysiska spel blir inte alltid billigare heller.
Zelda Breath of the wild kostar mer fysiskt nu än vid release och det är ett 7 år gammalt spel.

Jag köper mest digitalt men på rea så dom flesta spel som listats kan man på rea hitta runt 300kr.

Inte värt att köpa dag 1 idag när spelen är som bäst efter några patcher.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fysiska spel blir inte alltid billigare heller.
Zelda Breath of the wild kostar mer fysiskt nu än vid release och det är ett 7 år gammalt spel.

Jag köper mest digitalt men på rea så dom flesta spel som listats kan man på rea hitta runt 300kr.

Inte värt att köpa dag 1 idag när spelen är som bäst efter några patcher.

Nintendo är Nintendo där finns knappt någon begagnadmarknad alls!

Ska man bara kunna handla digitala spel 2-3 ggr per år på reor? Ska inte ett spel bli billigare med tiden oavsett?

(Tycker även reor kan vara ett skämt ibland
Man kan gå in på en rea på ps store och mötas av 50% rea på ett spel som kostar 899. Det är fortfarande 449kr med 50% rea (!!). Det är inte långt ifrån 500kr trots ps stores mega rea! På ofta ett gammalt spel dessutom)

Testpilot

PS5 Pro är fullbokat överallt så jag tror inte att folk kommer att bry sig så mycket om ett spel kostar 600 eller 900 kronor. De har uppenbarligen råd. Lite synd för barn och unga bara som får svårt att hänga med om de inte har föräldrar som köper spel åt dem såklart.

Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

Nintendo är Nintendo där finns knappt någon begagnadmarknad alls!

Ska man bara kunna handla digitala spel 2-3 ggr per år på reor? Ska inte ett spel bli billigare med tiden oavsett?

(Tycker även reor kan vara ett skämt ibland
Man kan gå in på en rea på ps store och mötas av 50% rea på ett spel som kostar 899. Det är fortfarande 449kr med 50% rea (!!). Det är inte långt ifrån 500kr trots ps stores mega rea! På ofta ett gammalt spel dessutom)

2-3 gånger per år?
Det finns reor hela tiden på spel.

Många spel fysiskt går inte ner mycket i pris heller nu för tiden så många gånger kan man få billigare digitalt.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

2-3 gånger per år?
Det finns reor hela tiden på spel.

Många spel fysiskt går inte ner mycket i pris heller nu för tiden så många gånger kan man få billigare digitalt.

Absolut om man är allätare så finns det reor att fynda olika spel men inte på just det man kanske vill ha vid varje rea! Frågan kvarstår ändå varför ska man behöva invänta en 75% rea på ett gammalt spel? Innan de droppar till en ganska normal begagnad marknad för ett äldre spel!

Skrivet av Devan:

Finns ju en anledning till att dagens barn inte spelar andra spel än Roblox och Fortnight, konsolspel idag är en lyxvara för vuxna med bra inkomst i förhållande till utkomster.

Mja, gamla NES- och Super NES-kassetter var nog i många fall lika dyra som spelen är idag. De kunde ofta kosta 500-600 kr och sen lite inflation på det. Största skillnaden är väl att det finns gott om gratisspel, free-to-play mm mm som attraherar kidsen. Sånt som ingen hade hört talas om 1993.

Skrivet av Soptunnebarn:

Det kan säkert stämma (då jag kollade väldigt snabbt), men många stämmer och ännu fler skräckexempel finns säkert om man söker fler spel på sidan.
Det jag vill få fram är egentligen inte nypriser digitalt utan att det är samma höga priser på gamla spel flera år efter. Att t ex spel från innan år 2020 fortfarande kan kosta mer än 500kr är ju ett skämt! Man kan inte ta TYP fullpris för spel som är flera år gamla! T o m 500kr är ju dyrt för ett spel från typ 2019 tycker jag (även för spel som är 2-3 år gamla)

Det är ju bara i ditt huvud som spelet blir mindre värda med åren.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är ju bara i ditt huvud som spelet blir mindre värda med åren.

Vi måste väl ändå vara överens att det ska vara skillnad i pris på ett spel vid release och 5-8 år senare? Även skillnad på ett pris vid release och 2-3 år senare? (Även 1 år t o m)
När det är rea på 50% digitalt så är det långt ifrån billigt ändå medtanke på att de fortfarande ofta utgår från högt ordinarie pris. Det handlar inte om att spelen blir dåliga, men likt fysisk media går priserna ner rätt snabbt och så borde de digitala kioskerna också erbjuda!

Medlem
Skrivet av GustavA:

Nej, det finns ingen verklighet där företag som Sony eller Nintendo skulle göra spelen billigare under totalt monopol. Det är ren fantasi.

Skrivet av Soptunnebarn:

Vi måste väl ändå vara överens att det ska vara skillnad i pris på ett spel vid release och 5-8 år senare? Även skillnad på ett pris vid release och 2-3 år senare? (Även 1 år t o m)
När det är rea på 50% digitalt så är det långt ifrån billigt ändå medtanke på att de fortfarande ofta utgår från högt ordinarie pris. Det handlar inte om att spelen blir dåliga, men likt fysisk media går priserna ner rätt snabbt och så borde de digitala kioskerna också erbjuda!

Blir de sämre med tiden?

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Blir de sämre med tiden?

Det svarade jag på!

Storymässigt kanske inte
grafiskt? Ja ofta blir spelen snyggare, framförallt är det ett spel till tidigare generation är väl svaret enkelt!
Om du köper en bil, är det ok att köpa till samma pris för en bil 6år senare om den inte rullat en meter? (Den är ju fortfarande lika bra som vid release)

Varför blir spelen billigare fysiskt då? Blir spelen sämre bara för de är fysiska? Men digitalt kan man fortsätta ta fullpris!

Skrivet av Soptunnebarn:

Det svarade jag på!

Storymässigt kanske inte
grafiskt? Ja ofta blir spelen snyggare, framförallt är det ett spel till tidigare generation är väl svaret enkelt!
Om du köper en bil, tar du samma pris för en bil 6år senare även om den inte rullat en meter? (Den är ju fortfarande lika bra som vid release)

Varför blir spelen billigare fysiskt då? Blir spelen sämre bara för de är fysiska? Men digitalt kan man fortsätta ta fullpris!

Det finns många fler värdeparametrar för en bil än vad det finns för ett spel.

Fysiska spel blir egentligen dyrare med tiden.
Men som konsument märker du aldrig prisökningen för det är butiken du köper ifrån som tuggar i sig prisökningen.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Eller så köper många för att de inte har något annat val. Jag vill ju inte lägga ned min hobby bara för att priserna stiger. Men inköpen blir förstås färre.

Fast vissa har ju inte råd... jag slutade snusa nu pga den höga kostnaden... Det var min hobby innan! Vill inte sluta egentligen men har verkligen inte råd att lägga 3-400kr i veckan på det. Motsvarar 2 spel i månaden...

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Det finns många fler värdeparametrar för en bil än vad det finns för ett spel.

Fysiska spel blir egentligen dyrare med tiden.
Men som konsument märker du aldrig prisökningen för det är butiken du köper ifrån som tuggar i sig prisökningen.

Ta spelens närmaste granne då om inte jämnförelsen med bilar föll dig i smaken, blu ray! (Även om jag tycker liknelsen funkar ganska bra även där) Vi kan ta Dune på blu ray som exempel!

Dune 2 kostar väl runt 200-250kr (?) vid release på BR
Dune 2 kostar redan nu 129kr på rea
Dune 1 som är lastgammal kostar 79 snart är den säkert sänkt till 49kr/st och tillagd för något erbjudande på 3 för 100 på fyndhörnan och då är filmen där för gott, och kommer aldrig nå ordinarie pris igen)
Ingen av filmerna kommer någonsin återgå till ord pris!
Kommer snart troligen gå att hyra/köpa båda digitalt för långt under 100kr/st dessutom.

Dune 1 och 2 blir väl inte sämre filmer med åren?

Medlem

”Tekken 8 899 (säljs just nu för 399 fysiskt”

Om man vill ha det till Series X så kan man komma undan såhär billigt just nu, till och med:

Skrivet av Soptunnebarn:

Ta spelens närmaste granne då om inte jämnförelsen med bilar föll dig i smaken, blu ray! (Även om jag tycker liknelsen funkar ganska bra även där) Vi kan ta Dune på blu ray som exempel!

Dune 2 kostar väl runt 200-250kr (?) vid release på BR
Dune 2 kostar redan nu 129kr på rea
Dune 1 som är lastgammal kostar 79 snart är den säkert sänkt till 49kr/st och tillagd för något erbjudande på 3 för 100 på fyndhörnan och då är filmen där för gott, och kommer aldrig nå ordinarie pris igen)
Ingen av filmerna kommer någonsin återgå till ord pris!
Kommer snart troligen gå att hyra/köpa båda digitalt för långt under 100kr/st dessutom.

Dune 1 och 2 blir väl inte sämre filmer med åren?

Precis som för fysiska spel så blir fysiska filmer dyrare med tiden, av samma anledningar.
Men det är butiken som köpt in filmen/spelet som tar fördyringen för att det inte ska märkas för konsumenten.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Balunan:

”Tekken 8 899 (säljs just nu för 399 fysiskt”

Om man vill ha det till Series X så kan man komma undan såhär billigt just nu, till och med:
<Uppladdad bildlänk>

Så det går bra att kolla fysiskt spel på rea och jämföra.
Ordinarie pris ser ut att vara 799kr vid fysiskt så skiljer 100kr.

Ska du jämföra pris vid rea får du ta nästa rea pris digitalt också.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Så det går bra att kolla fysiskt spel på rea och jämföra.
Ordinarie pris ser ut att vara 799kr vid fysiskt så skiljer 100kr.

Ska du jämföra pris vid rea får du ta nästa rea pris digitalt också.

Jag kommenterade blott på OP:s inlägg. 😊

Men visst, det allra lägsta som Tekken 8 någonsin har kostat på rea digitalt till Series X är 509 kr.
512 kr tlll PS5.

Så det blir då en skillnad på 328 kr på XSX, till fysiskts fördel nu. Jag hoppas du är mer nöjd med detta inlägg.

Jag köpte för övrigt mitt Tekken 8, fysiskt, för 249 kr för ett bra tag sedan. Det kostar just nu 399 kr på Elgiganten, ej rea. Så påståendet att 799 kr skulle vara ordinarie pris motsätter jag mig. Faktum är att den enda butik på Prisjakt där jag kunde hitta det för det priset är Webhallen. Avsevärt billigare än 799 kr i andra butiker. Så ditt påstående att det bara skiljer en hundring är direkt fel.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/tekken-8-launch...

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/tekken-8-ps5/72...

Medlem

Vill minnas att nya SNES-spel låg på en 700-800kr när jag var liten

Medlem
Skrivet av kebbe:

Nej, det finns ingen verklighet där företag som Sony eller Nintendo skulle göra spelen billigare under totalt monopol. Det är ren fantasi.

Jo då. Om ingen köper spelen så tvingas de sänka. Det blir en balansgång det där och priserna kommer alltid att ligga precis på gränsen till vad vi vill betala. Det kommer inte att ändras.
Ser de att försäljningen av hårdvara går ner, att konsolspelarna köper en PC istället så kommer priserna justeras.

Medlem

En grej som jag inte läser om så ofta i diskussionen fysiska spel VS digitala, skivläsare eller inte, är enligt mig några av vårt samhälles största hjältar: Biblioteken!

Som ett exempel har jag en lista på 12 spel (PS5) jag vill spela det kommande året. 11 av dessa finns att låna (gratis) på biblioteket.

Samtliga dessa spel kostar ca 500-1000kr styck att köpa digitalt via PS Store, så lågt räknat hade de kostat mig över 5500kr om jag köpte en PS5 utan skivläsare.

Om jag sedan verkligen vill äga något av spelen efter att jag testat dem, kommer jag kunna köpa begagnat för mååånga hundralappar billigare än nypris/digitalt pris.

SKIVLÄSARE FTW!

12
Skriv svar