Starfield: Shattered Space

Robot
Starfield: Shattered Space

Ett buggigt och nyhetsfattigt steg i rätt riktning.

#shattered-space, #starfield

Medlem

Verkar tyvärr vara too little too late

Medlem

Tar Starfield i rätt riktning, men är fattigt och buggigt? Hur bra är då Starfield utan expansion, än fattigare och buggigare eller bara lite då?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kan ge mina snabba intryck i samband med recensionen.

Skulle också ge betyget 3/5 men vill dock vara tydlig med att det är en svag 3a och hade hellre satt 5/10.

Spelet tillför i princip ingenting förutom en ny storylinje och lite vapen. Jag klarade väl storyn och alla achievements på 10-11h antar jag.

Storyn är väl helt ok, tyvärr inte lika bra som de andra faction quests i grundspelet. Tycker att skräckdelen var väldigt liten och mer stämningen som är mörkare än grundspelet. Jag gillar inte skräckspel själv och upplevde aldrig att det var läskigt.

Allt detta jämför jag mot Phantom Liberty som har samma pris men är en så mycket bättre expansion.

Är det rättvist att jämföra Shattered Space med Phantom Liberty? Nej kanske inte men Bethesda borde verkligen snegla på CDPR och använda dom som måttstock/inspiration.

Tillägg: Shattered Space är inte värt 30€, gör det rätta, rösta med plånboken och invänta rea.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ett buggigt och nyhetsfattigt steg i rätt riktning.

Det är så klart bra att Bethesda försöker fylla Starfield med mer fokuserat innehåll som mången fans vill ha, och att de inte bara solochvårar sin egen produkt. Men för egen del tas det där senfärdiga steget i rätt riktning fortfarande så långt bort i mediokritetens utkant att det knappt märks. För många spelar det nog inte heller särskilt stor roll vad Bethesda hittar på med IP:t härnäst. Starfield blev "fel" redan på ritbordet med sina tusen planeter och allt det där. Att jag får en lite mer utbyggd planet nu, tretton månader senare, gör varken till eller från. Sen, om man ska vara lite rättvis, så var väl Starfield aldrig menat för många av oss egentligen, men det är en annan diskussion.

Shattered Space kanske vinner tillbaka några spelare, men med tanke på att Starfield peakade med strax under 22 000 spelare på Steam i samband med expansionens release för en vecka sen (att jämföra med dygnssnittet dessförinnan mellan 6 000 och 12 000), så blev det väl ingen jordbävning i spelarled, direkt. Kul dock att Bethesda vrider lite på sina skräckreglage. De har ju lite av en tradition med det i sina expansioner - Shivering Isles, Far Harbour, Point Lookout. Kul att de håller kvar vid det.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Tillägg: Shattered Space är inte värt 30€, gör det rätta, rösta med plånboken och invänta rea.

Inte för att vara den, men är något Bethesda värt sitt pris dag 1?

Redaktör
Skrivet av Hipshot:

Tar Starfield i rätt riktning, men är fattigt och buggigt? Hur bra är då Starfield utan expansion, än fattigare och buggigare eller bara lite då?

Mer linjärt än huvudspelet (vilket Bethesda gör bra), men fattigt på nyheter och buggigt.

signatur
Medlem

Borde ha funnits där redan vid release.

Medlem

Jämfört med andra Bethesda dlc som Point Lookout och Far Harbor så känns Shattered Space både fattigt och dyrt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Mer linjärt än huvudspelet (vilket Bethesda gör bra), men fattigt på nyheter och buggigt.

Skrivet av Bojkott:

Borde ha funnits där redan vid release.

När man ser era två avatarer så tätt inpå så är de väldigt lika =D

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Jönsen:

Kan ge mina snabba intryck i samband med recensionen.

Skulle också ge betyget 3/5 men vill dock vara tydlig med att det är en svag 3a och hade hellre satt 5/10.

Spelet tillför i princip ingenting förutom en ny storylinje och lite vapen. Jag klarade väl storyn och alla achievements på 10-11h antar jag.

Storyn är väl helt ok, tyvärr inte lika bra som de andra faction quests i grundspelet. Tycker att skräckdelen var väldigt liten och mer stämningen som är mörkare än grundspelet. Jag gillar inte skräckspel själv och upplevde aldrig att det var läskigt.

Allt detta jämför jag mot Phantom Liberty som har samma pris men är en så mycket bättre expansion.

Är det rättvist att jämföra Shattered Space med Phantom Liberty? Nej kanske inte men Bethesda borde verkligen snegla på CDPR och använda dom som måttstock/inspiration.

Det är definitivt inte någon stark 3:a som delas ut här. Det starkaste kortet är storyn och planeten som faktiskt känns mer personlig och mer som en plats än vad något annat gör i Starfield. Däremot så är priset högt, jag tycker hälften av vad det säljs för nu hade varit rimligt.

signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av jehuty:

Inte för att vara den, men är något Bethesda värt sitt pris dag 1?

Nog tycker jag spelen innan Fallout 76 och Starfield kändes värda pengarna. Kollar jag på tiden jag lagt in i Starfield måste jag nog medge även där att jag fått igen i pengarna i det också. Inte deras starkaste spel, men jag var är en av dem som faktiskt hade rätt roligt i spelet (uppenbarligen).

Men igen, smaken är ju som baken...

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Rättvist betyg tycker jag. Jag är en sån som älskar Starfield och ligger just nu runt 7-800 spelade timmar.
Jag skulle nog ge Shattered Space en 6/10. Mycket pga att priset inte matchar innehållet, 300 kr är alldeles för mycket för det man får, 200 hade kanske varit mer lagom.

Storyn är bra och världen är riktigt bra gjord med många side quests osv. Nästan så det kan jämföras sig Far Harbour. Men för 300 spänn behövs mer än ett story dlc. Det är få nya vapen, inga nya Starborn krafter unika för Va´run systemet, inga nya skepps delar, endast 2 habs till dina outposts. Enbart Dazra´s landnings zon som är handbyggd. inga andra handbyggda POI´s i resten av systemet.
Finns dock några unika nya random POI´s för det nya systemet.

Sen tycker jag det är väldigt konstigt att INGEN av affärerna i den nya staden säljer några Va´run vapen, kläder eller rymddräkter?
Dem säljer bara utrustning som kommer utifrån, vill du få tag i coola Va´run prylar så måste du ut och leta dem. Kan ju också vara en bugg?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Njae jag upplever Starfield buggritt utanför Shattered Space
Starfield har varit det mest buggfria Bethesda spelet för min del. Shattered Space har däremåt infört några buggar. Prestandan är enj av dem, jag får riktigt låg FPS i den nya staden, kompanjoner som tar skada av den kvarvarande effekten av mina vapen så dem har börjat attackera mig flera gånger.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

När man ser era två avatarer så tätt inpå så är de väldigt lika =D

Har du någonsin sett Vaas och Tomas i samma rum? 🤔

Medlem

+ Bra story och berättande
...för att vara ett Bethesda spel? 🤔

+ Va'ruun'kai är en intressant och udda plats
...relativt mot resten av Starfield? 🙄

+ Den obekväma skräckstämningen som genomsyrar spelet
...när man börjar tänka på exakt hur illa kommer Elder Scrolls 6 bli? 😬

Medlem

Hade hoppats på lite bättre expansion men har ändå redan köpt den så blir att spela igenom snart

Tycker ändå grundspelet hanterar de läskiga sekvenserna bra, får rätt så bra stämning på de övergivna baserna och rymdstationerna.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Skribent
Skrivet av blackidus:

Sen tycker jag det är väldigt konstigt att INGEN av affärerna i den nya staden säljer några Va´run vapen, kläder eller rymddräkter?
Dem säljer bara utrustning som kommer utifrån, vill du få tag i coola Va´run prylar så måste du ut och leta dem. Kan ju också vara en bugg?

Ja!! Det där glömde jag skriva, lite märkligt att de bara har utrustning från andra ställen. Speciellt då planeten ska vara lite isolerad.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har inte lyckats klara ut hela Starfield. Har nog strax över 50 registrerade timmar i spelat, varav 20h är i pausat läge. Så för mig är detta spel en enorm besvikelses som jag eventuellt i framtiden får orken att klara ut, och eventuellt testa DLCn. Nu finns ju faktiskt fordon också i alla fall vilket är positivt

Medlem

Har bara SSD på 128gb, och bara retail 1.0 får plats... Så uppdaterar jag spelet nånting så måste jag flytta spelet till gammhårddisken.. Och då går det inte att spela

signatur

subterranean homesick alien

1
Skriv svar