Bara 1 miljon sålda Star Wars Outlaws, enligt rapport

Medlem
Skrivet av IMSG:

För att ett AAA spel måste sälja bra många fler för att gå med vinst.

Att göra spelet: Lågt räknat $80m
Marknadsföring: Enligt Ubisoft den största budgeten för något spel de gjort.
Plattformavgifter: X antal procent till PS, Xbox etc.
Distributionsavgifter:Trycka fysiska kopior av spelet.

1 miljon sålda kopior = ~$60-70m i intäkter.

Jo absolut är jag med på att saker och ting kostar men bara för att man sålt en mille under en månad finns det väl inget som pekar på att försäljningen totalt stannar av direkt? Det känns ju mer rimligt att räkna in intäkter under ungefär lika långt tid som utvecklingen tog kan jag tycka, inte vara butter och besviken efter en månad :-P. Eller är det efter en månad de flesta räknar med att casha in och täcka upp för alla kostnader man haft? Dags å tänka om isåfall..

Medlem

Häftig värld tråkig gameplay.

Redaktör
Skrivet av Swajnstai:

Man får inte belysa att ett spel är woke eftersom Uberpawnage är woke själv (som alla redditmoderatorer är) och då tar han illa vid sig och ser det som ett påhopp på hans person och den politiska sekt som han bekänner sig till.

För väldigt många av oss så är det numera en dealbreaker om ett spel är för woke, och Outlaws fick wokestämpeln efter första gameplaytrailern. Och när ett spel får wokestämpeln på sig så är det dödsdömt. Folk har tröttnat nu.

Man kan påpeka att spel är woke, eller är trasigt, tråkigt, fult osv, och att man ogillar det - inga problem. Men det är inte okej att dra upp kritiken varje gång spelet nämns på siten, med bråk och off-topic-diskussioner som konsekvens.

Sen kan du lägga av med att klistra politiska etiketter på folk. Vi modererar som vi gör för att hålla en schysst stämning på siten. Det har noll och nada med politik att göra.


signatur
Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jo absolut är jag med på att saker och ting kostar men bara för att man sålt en mille under en månad finns det väl inget som pekar på att försäljningen totalt stannar av direkt? Det känns ju mer rimligt att räkna in intäkter under ungefär lika långt tid som utvecklingen tog kan jag tycka, inte vara butter och besviken efter en månad :-P. Eller är det efter en månad de flesta räknar med att casha in och täcka upp för alla kostnader man haft? Dags å tänka om isåfall..

Förstår hur du tänker men med tanke på hur spelet mottagits lär det inte komma upp i de siffror man räknade med. Spelet görs ju för att gå med vinst och jämför man med andra AAA-spel som släppts senaste åren är det bleka siffror.

Bara för att jämföra så sålde Baldur's Gate 3 över 5 miljoner kopior första månaden, The Legend of Zelda över 10 miljoner, Resident Evil 4 remake 4 miljoner för att nämna några som haft ungefär samma budget. Ett exempel från ett av de senaste spelen i universumet är Jedi Survivor som sålde 2 miljoner kopior efter en månad.

Klart att det kan ta sig men det är ovanligt att den här typen av spel dubblar antalet sålda kopior efter första månaden.

Medlem

Jag kommer troligtvis skaffa detta inom tid, men besitter en allt för stor backlog för att hänga på låset och köpa spel så fort de släpps.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Googlade lite. Skådespelaren är lite snyggare IRL så det är väl där skon klämmer kanske?

Ser ju ut som en helt annan person helt klart.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Sjukt att AC Mirage sålt mer då det var ett otroligt tråkigt spel! Men det är väl för att folk saknade gamla AC🤷🏼‍♂️

Tråkigt för Outlaws och Massive hur som helst. Helt okej spel men hade behövts något extra!

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Jag var inte medveten om att de som man försökte ta kål på i Assassins Creed och RDR2 hade Storm Trooper armor som krävs 3-5 skott ibland att döda men en näve i deras hjälm knockar dom. Vilka lysande argument du kommer med, men jag får nog passa mig nu annars blir jag bannad.

Nu var det ett tag sen jag titta på de Star wars - A New hope och kunde inte snabbt hitta ett clip på det men är det inte exakt det Luke och Han Solo gör när de skall rädda Leia och stjäl stormtropper rustningar, Ewokerna knockar väl också ett par stormtroppers?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det här kanske är en hot take, men med tanke på att det är vi som driver sajten så är det ju självklart att det är vi som bestämmer reglerna och ni besökare ska följa dem. Vi ska självklart föregå med gott exempel också, men har även friheten att göra det vi behöver när det behöves.

Tack för att ni försöker hålla ordning och god ton.

Är så jävla trött på alla töntar som håller på och skriker om woke och PK.
Allt ska vara så sjukt negativt hela tiden och youtubers etc. jagar bara klicks genom att vara arga och upprörda.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Men sen när blev egentligen 1 miljon sålda spel under en månad en dålig siffra? Wtf!?

Det behöver det inte vara men så länge det inte uppnår målen så är det ett misslyckande.
Ett företag kan göra miljarder i vinst men endå se det som en besvikelse för att det inte var nog många miljarder och då tappar man investerare osv.

Finns ju många som skulle bara drömma om att sälja 1 miljon ex av ett spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Men sen när blev egentligen 1 miljon sålda spel under en månad en dålig siffra? Wtf!?

Det är ju relativt så klart, för ett litet indiespel med en handfull utvecklare så är ju en miljon sålda ex en fantastisk framgång. Men för en stor spelstudio med uppblåst budget och lång utvecklingstid, dessutom med populärt och välkänt varumärke så är det väl kanske inte superduper.

Räcker ju inte med break even då investerare ska ha sin avkastning liksom. Men som någon skrev också, hade det inte varit openworld så hade nog spelupplevelsen blivit bättre. Allt måste inte vara openworld, hör ni det alla stora spelutgivare?! Ubisoft i synnerhet.

Medlem
Skrivet av IMSG:

För att ett AAA spel måste sälja bra många fler för att gå med vinst.

Att göra spelet: Lågt räknat $80m
Marknadsföring: Enligt Ubisoft den största budgeten för något spel de gjort.
Plattformavgifter: X antal procent till PS, Xbox etc.
Distributionsavgifter:Trycka fysiska kopior av spelet.

1 miljon sålda kopior = ~$60-70m i intäkter.

För att inte tala om att detta är ett AAAA-spel, då blir siffrorna "brakförlust".


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Blir ett köp när jag fått hem min PS5 Pro och när priset droppat på spelet (brukar inte ta så lång tid med Ubisoft-titlar).


signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Man kan påpeka att spel är woke, eller är trasigt, tråkigt, fult osv, och att man ogillar det - inga problem. Men det är inte okej att dra upp kritiken varje gång spelet nämns på siten, med bråk och off-topic-diskussioner som konsekvens.

Sen kan du lägga av med att klistra politiska etiketter på folk. Vi modererar som vi gör för att hålla en schysst stämning på siten. Det har noll och nada med politik att göra.

Nej, man får inte påpeka om ett spel är woke. Det har varit helt uppenbart för alla oss som påpekat det. Uberpawnage kommer in och rensar i tråden varje gång.

Det är han som har klistrat den etiketten på sig själv.

Skrivet av WhiteFeiyue:

Spel, filmer och serier har blivit kassa de senaste 10 åren.
Kanske svårt att acceptera om ens största intresse är att spela spel och kolla på film men blir ju knappast bättre av att låtsas att allt är bra och glädjas åt smulor.

Hur många låtsades/lurade sig själva till att gilla Rings of Power men kollar nu inte på säsong 2 liksom?

Även de som argumenterar för att inget är fel och allt är bra överger dessa saker i tystnad när hypen och diskussionen lagt sig, samma med Star Wars.

Helt rätt. Det är toxisk positivitet. En gatekeeping av agendan.

Medlem
Skrivet av WhiteFeiyue:

Spel, filmer och serier har blivit kassa de senaste 10 åren.

Då tittar och spelar du fel saker. Se bara på Like a Dragon-spelen som exempel alternativt kolla in indie-spelen där det flödar av både kreativitet och kvalitet.
Du väljer bara att vara negativ för sakens skull.

Medlem
Skrivet av Swajnstai:

Nej, man får inte påpeka om ett spel är woke. Det har varit helt uppenbart för alla oss som påpekat det. Uberpawnage kommer in och rensar i tråden varje gång.

Det är han som har klistrat den etiketten på sig själv.

Helt rätt. Det är toxisk positivitet. En gatekeeping av agendan.

Det är en sak att nämna woke någon gång för ett spel, men att samma antal användare gnäller om det i varje jävla tråd så att trådarna spårar ur blir tröttsamt i längden för oss andra läsare. Man läser mer om ämnet woke, än om själva spelens styrkor vs svagheter. Tror du på allvar att något ska förbättras för att ni gnäller om det dag in dag ut och tycker du inte det är mer effektivt att inte köpa något om du anser något var dåligt?

Ordet "woke" har på senare tid överanvänds så pass mycket, att det har börjat tappa sin betydelse, när allting folk inte gillar ska stämplas med woke. Jag förstår inte ens vad som anses vara woke i detta spel. För att huvudkaraktären är en kvinna, för smal, eller att hon inte är tillräckligt snygg? Det fanns t.o.m personer på sociala medier som kallade nya GoY för woke bara att det är kvinnlig karaktär...och snart kommer ingen våga skapa det dem själva vill. Seriöst, det har gått för långt och jag pallar inte längre med hur allt möjligt ska stämplas med det. Obs: Att ett spel som Concord stämplades för det, kan jag visa förståelse för, men tror inte det var enda anledningen till varför det floppade.

Tycker ni att något är woke, är för dyrt eller vilken annan anledningen ni må ha, så rösta med plånboken. Svårare än så är det då det är siffror som talar för företagen, och jag förstår inte varför man ska behöva nämna detta varje gång...

Om ni sedan inte är nöjda med moderingen här så finns det en annan plats med högt tak där ni kan spy ut er frustration, ett ämne där som dyker upp stup i kvarten, och det är Gamereactor.

Medlem
Skrivet av WhiteFeiyue:

Nej jag väljer inte att vara negativ för sakens skull.
Olika kulturella medium har sina storhetstider och sina dalar och till slut kanske sin död.
Allt är inte lika bra exakt hela tiden.

Och självklart finns det fortfarande bra och unika spel och tittar man på indiespel och liknande så finns det absolut spelutvecklare som drivs av ren passion.

Det jag pratar om är spelmediet generellt och i huvudsak AAA-spel.
Enligt mig har dessa urvattnats av all form av "edge" och det släpps inte längre något intressant.

Kollar man på de bästa Battlefield-liknande spelen är det inte Battlefield längre utan spel från mindre studios som Hell Let Loose och Squad eller till och med Battlebit Remastered.
Utvecklare med otroligt mycket mindre resurser levererar mycket bättre spel. Då är något enligt mig ganska ruttet hos AAA-utvecklarna.

Hos filmmediet är det än mer tydligt hur illa saker är, förmodligen för att marknaden för indiefilmer är ganska minimal och osynlig.
Ridley Scott, mästerregissören bakom Alien, Blade Runner och Gladiator gör nu Gladiator 2 som ser ut som 100% mög.

Främst skulle jag påstå att senkapitalismen visar upp sin mörka sida genom cyniska remakes, remasters och sedan att pressa ut sina kunder på varenda öre genom deras "mikrotransaktioner" och live service-spel.

Så håller med dig om att AAA-studior har fastnat i ett ekorrhjul där allting måste vara större och mer bombastiskt varje gång.
De skulle lätt kunna göra 10 olika mindre projekt med nya idéer istället för ett mastodontspel som med största sannolikhet kommer floppa p.g.a. alldeles för höga förväntningar på hur många miljoner ex de kan sälja.

Jag har nästan helt övergivit AAA-spelandet och skulle definitivt säga att indie-spel har sin storhetstid just nu.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Det är en sak att nämna woke någon gång för ett spel, men att samma antal användare gnäller om det i varje jävla tråd så att trådarna spårar ur blir tröttsamt i längden för oss andra läsare. Man läser mer om ämnet woke, än om själva spelens styrkor vs svagheter. Tror du på allvar att något ska förbättras för att ni gnäller om det dag in dag ut och tycker du inte det är mer effektivt att inte köpa något om du anser något var dåligt?

Ordet "woke" har på senare tid överanvänds så pass mycket, att det har börjat tappa sin betydelse, när allting folk inte gillar ska stämplas med woke. Jag förstår inte ens vad som anses vara woke i detta spel. För att huvudkaraktären är en kvinna, för smal, eller att hon inte är tillräckligt snygg? Det fanns t.o.m personer på sociala medier som kallade nya GoY för woke bara att det är kvinnlig karaktär...och snart kommer ingen våga skapa det dem själva vill. Seriöst, det har gått för långt och jag pallar inte längre med hur allt möjligt ska stämplas med det. Obs: Att ett spel som Concord stämplades för det, kan jag visa förståelse för, men tror inte det var enda anledningen till varför det floppade.

Tycker ni att något är woke, är för dyrt eller vilken annan anledningen ni må ha, så rösta med plånboken. Svårare än så är det då det är siffror som talar för företagen, och jag förstår inte varför man ska behöva nämna detta varje gång...

Om ni sedan inte är nöjda med moderingen här så finns det en annan plats med högt tak där ni kan spy ut er frustration, ett ämne där som dyker upp stup i kvarten, och det är Gamereactor.

Och vi är så jävla trötta på att vår favorithobby har kidnappats av politiska aktivister som förstör och perverserar allt de rör vid. Ännu jävla tröttsammare är det att vi inte får påpeka det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Swajnstai:

Och vi är så jävla trötta på att vår favorithobby har kidnappats av politiska aktivister som förstör och perverserar allt de rör vid. Ännu jävla tröttsammare är det att vi inte får påpeka det.

Det får man absolut, men det handlar självklart om hur sättet man gör det på också. All form av feedback i nästan vilken miljö som helst accepterar de flesta om man är saklig och håller sig till ämnet.

Som sagt flertalet gånger, det finns situationer där även jag tycker saker blir allt för PK, men när man börjar säga saker är woke så fort man ser en kvinna i huvudrollen så börjar det gå överstyr.

Med allt det sagt, nu fortsätter vi inte den här diskussion


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Vill bara tacka Tomas H, uberpwnage2.0 för att ni sätter ner foten på vissa användare. Otroligt trött på allt tjafs och onödiga "one-liners".

Man kan väl hindra nya användare att göra inlägg? Låt det gå två dagar tills man kan göra något inlägg, som te.x WhiteFeiyue som skapade sig ett konto mitt i natten bara för att göra inlägg på just denna nyhet.....
Då misstänker jag att nyheten blivit "gammal", för vem vill kommentera en gammal nyhet?
Så kanske det minskar något.

Ledning på AAA spelföretag måste börja inse att man inte kan få allt tillbaka och gå med vinst första veckan numera. Folk spelar på olika sätt, verkar nästan som de tror man spelar maniskt dag ett tills spelet är avklarat.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

"Her Solo"

Du menar "Hon Solo".

Daz
Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Förstår inte hur folk kan säga att karaktären är ful. Hon har ju vackra drag och ser ut som en filmstjärna. Hennes outfit är inte så stilig, men det passar ju i plotet och frillan ser lite awkward ut (syns inte så bra i exemplet nedan).

https://www.gamespot.com/a/uploads/screen_kubrick/1574/157467...

Det där är ju en snygging.

Jag tycker varken hon är ful eller snygg. Tycker snarare att hon ser okej/vardaglig/medioker ut. Hon får 5 av 10 av mig och jag gillar inte alls hennes hår.

Alla har olika tycke och smak. Jag kommer ihåg tonåren och när jag och mina kompisar rankade tjejer enligt vilka vi tyckte var snyggast. Det var nog ingen lista som var exakt likadan som någon annans. Vi hade alla olika preferenser över vad vi gillade.

Medlem

Kan ni inte ta tillbaka tumme ner så att den riktiga "tysta majoriteten" kan säga sitt? 5-6 agendakrigare som bara gråter om samma sak, vad det än gäller.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Testpilot
Skrivet av Bullen86:

Det är en sak att nämna woke någon gång för ett spel, men att samma antal användare gnäller om det i varje jävla tråd så att trådarna spårar ur blir tröttsamt i längden för oss andra läsare. Man läser mer om ämnet woke, än om själva spelens styrkor vs svagheter. Tror du på allvar att något ska förbättras för att ni gnäller om det dag in dag ut och tycker du inte det är mer effektivt att inte köpa något om du anser något var dåligt?

Ordet "woke" har på senare tid överanvänds så pass mycket, att det har börjat tappa sin betydelse, när allting folk inte gillar ska stämplas med woke. Jag förstår inte ens vad som anses vara woke i detta spel. För att huvudkaraktären är en kvinna, för smal, eller att hon inte är tillräckligt snygg? Det fanns t.o.m personer på sociala medier som kallade nya GoY för woke bara att det är kvinnlig karaktär...och snart kommer ingen våga skapa det dem själva vill. Seriöst, det har gått för långt och jag pallar inte längre med hur allt möjligt ska stämplas med det. Obs: Att ett spel som Concord stämplades för det, kan jag visa förståelse för, men tror inte det var enda anledningen till varför det floppade.

Tycker ni att något är woke, är för dyrt eller vilken annan anledningen ni må ha, så rösta med plånboken. Svårare än så är det då det är siffror som talar för företagen, och jag förstår inte varför man ska behöva nämna detta varje gång...

Om ni sedan inte är nöjda med moderingen här så finns det en annan plats med högt tak där ni kan spy ut er frustration, ett ämne där som dyker upp stup i kvarten, och det är Gamereactor.

This! - precis mina tankar!
Håller med massor med hundra procent. Skönt nog modereras det hårt på forumet att ta bort denna ganska giftiga cynism som smetas över spelen. Jag håller med om att man kan kritisera hur ett spel görs och hur det känns att spela och är själv väldigt petig om det tekniska är dåligt men att hela tiden försöka styra in ämnet på det allmänna samhällsklimatet över spel är ju för mycket.
Det är underhållning och fantasi vi pratar om, tyvärr finns det för många som vill smeta in helt irrelevanta ämnen i dessa trådar och skönt nog är FZ hårda på att plocka bort sånt.

Medlem
Skrivet av Swajnstai:

Och vi är så jävla trötta på att vår favorithobby har kidnappats av politiska aktivister som förstör och perverserar allt de rör vid. Ännu jävla tröttsammare är det att vi inte får påpeka det.

Er hobby? Du det är mångas hobby, min också, den delas med stor sannolikhet av alla här på FZ. Vad ger just dig/er rätten att sätta riktningen och innehållet? Det räcker inte med att skapa nya konton och gapa. Marknaden och kreatörerna styr.

Jag tycker ni låter som de som försökte ta över Hugo Awards för några år sedan. De ville tillbaka till ”klassisk, riktig SF” men blev kategoriskt nedröstade. De var inte så många som de trodde…

Medlem

Oavsett vad man kallar det, så handlar det inte om att det finns kvinnliga eller svarta protagonister, utan om att kompetenta utvecklare ersätts av aktivister, vilket per automatik resulterar i sämre spel i helhet. Det ytliga som folk låser fast sig vid, som utseenden osv, är bara symptom av djupare underliggande problem.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Oavsett vad man kallar det, så handlar det inte om att det finns kvinnliga eller svarta protagonister, utan om att kompetenta utvecklare ersätts av aktivister, vilket per automatik resulterar i sämre spel i helhet. Det ytliga som folk låser fast sig vid, som utseenden osv, är bara symptom av djupare underliggande problem.

Uh, har du några som helst belägg för att "kompetenta utvecklare ersätts med aktiviteter"??
Vilket trams. Tiderna förändras, folk också. Och utvecklare är folk. Med olika tycke och smak.

Branchen har blivit äldre (och mognare) och även dess utvecklare. Utvecklarna består mer och mer än något annat än vita män (det är INTE en "attack" på vita män utan bara fakta).

Medlem
Skrivet av Hiahia1:

Jag hoppas iaf FZ hittar tillbaka till gammal storform en dag eller att ett nytt spelforum bildas, för jag saknar att kunna diskutera spel fritt med andra

Jag läste faktiskt hela din text.

Jag tycker du borde läsa den själv en gång till. Denna gång försöka se lite utifrån.

Du säger att du vill ha ett spelforum och att du mest vill diskutera spel men samtidigt är alla dina exempel på bans relaterade till diskussion om Musk, Tate eller woke.
Du säger att man inte behöver läsa allt men detsamma gäller skrivandet. Du behöver inte ge dig in i dessa ämnen som inte är spelrelaterade på just ett spelforum. Du kan välja att inte bita när de dyker upp. Det handlar inte om spel.

Så mitt tips är att hålla dig till spelen.

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Uh, har du några som helst belägg för att "kompetenta utvecklare ersätts med aktiviteter"??
Vilket trams. Tiderna förändras, folk också. Och utvecklare är folk. Med olika tycke och smak.

Branchen har blivit äldre (och mognare) och även dess utvecklare. Utvecklarna består mer och mer än något annat än vita män (det är INTE en "attack" på vita män utan bara fakta).

Visst har jag det, men jag väljer att inte vidareutveckla det här, av följande skäl:

1.) Det skulle vara ett sidospår som tar diskussionen långt bort från trådens huvudämne.
2.) Din inledning har en tydligt konfrontativ ton, vilket tyder på att du uppenbarligen inte är intresserad av en seriös och saklig diskussion om saken.

God kväll.

Medlem

Började med Elden Ring för några veckor sen. Har inte tid med detta.


signatur

PSN: OAKTHYR

Skriv svar