Tidernas bästa konsol – 16-delsfinaler (del 1 av 2)

Robot
Tidernas bästa konsol – 16-delsfinaler (del 1 av 2)

Nintendo och Playstation dominerar när första sextondelarna avgörs.

#tidernas-bästa-konsol


Medlem

Man kan redan räknat ut vilka som inte kommer gå vidare 😅

Flakmonkey

Var relativt enkla val där det inte krävdes någon längre fundering, förutom matchen mellan Gamecube och Master System. Två system från olika generationer men som båda gick lite av samma öde till mötes på det viset att de var bra maskiner som sålde betydligt sämre än sina konkurrenter och som fått lite av ett kultfölje såhär i efterhand då folk upptäckt hur bra de faktiskt var och spelen som kom till dem.

Medlem

Ja här kändes som givna val för min del. Enda tvekan var GBA vs Dreamcast. Kan tänka mig att den är en vattendelare. Man kan argumentera för båda. Dreamcast förtjänade ett bättre öde och ja GBA är GBA - en konsolkonsol.

Så som slutspelsträdet är uppbyggt gissar jag på SNES mot PS2 i finalen. Blir oerhört spännande att följa detta! :).


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Neo-geo och Sega vinner alltid!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Intellivision vs Ps1 wtf?

Kunde ju kört nån pong, Atari 5200 eller liknande....

Medlem

Tror inte det kommer hända, men det vore skoj att se Saturn klå PS4. Trots dålig försäljning var Saturn ändå en riktigt trevlig konsol som förtjänar mer respekt än den fick.

Medlem

Saturn var fantastisk medan PS4 var en totalt bortkastad generation utan ett enda minnesvärt spel.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Saturn var fantastisk medan PS4 var en totalt bortkastad generation utan ett enda minnesvärt spel.

Kom ju ett antal bra spel men de kom ju snabbt som remakes/bättre version till PS5 så nej ingen konsol som kommer hamna på retrospelshyllan framöver. PS4 lät ju dessutom som ett jetplan så fort den pressades till sin yttersta nivå. I alla fall var det så med de PS4or jag ägt (ps4, ps4 slim samt ps4 pro). Men jag hade kanske otur med mina exemplar.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

intressant, jag är på


signatur

//monster

Medlem

I Sverige under slutet av 80-talet och fram till slutet av 90-talet var det inte så många som hade andra konsoler än Nintendo och Sega, Playstation eller Xbox
Jag minns ingen som hade varken Neo Geo CD, Sega Saturn eller Neo Geo förutom i spelbutikerna.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Saturn var fantastisk medan PS4 var en totalt bortkastad generation utan ett enda minnesvärt spel.

Fast du har ju det där spelet som var baserat på ett tumbler fanfic tonårsångestdrama. Abbys Wacky Golf Adventure eller vad det nu hette. Var inte det ganska minnesvärt?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Saturn var fantastisk medan PS4 var en totalt bortkastad generation utan ett enda minnesvärt spel.

Ungefär som 5:an är nu.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av kebbe:

Saturn var fantastisk medan PS4 var en totalt bortkastad generation utan ett enda minnesvärt spel.

Saturn är en ful ankunge på flera sätt. Den förtjänar ett större erkännande än den fick, men har svårt att hävda sig mot de bästa.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av kebbe:

PS4 var en totalt bortkastad generation utan ett enda minnesvärt spel.

Jaså? Då föll inte något av Bloodborne, God of War, Last of Us 2, Spiderman, Uncharted 4, Last Guardian, Death Stranding, Horizon, Detroit:Become Human eller FF7 Remake dig i smaken? Förutom allt som inte var PS4-exklusivt då?
Själv håller jag fortfarande på och betar av allt bra som kom den generationen.

Medlem
Skrivet av Freddan:

PS4 lät ju dessutom som ett jetplan så fort den pressades till sin yttersta nivå. I alla fall var det så med de PS4or jag ägt (ps4, ps4 slim samt ps4 pro). Men jag hade kanske otur med mina exemplar.

De gick igenom rätt många versioner av sin SoC och jag köpte både den vanliga och pro lite senare i livscykeln då de drog mindre och var riktigt tysta om de stod luftigt.
En orsak till att jag sällan hänger på låset numera.

Medlem

Tänk alla stackare som röstar på Intellivision.

Då är man jätte, jättegammal... dinosaaaaaurie. Museeföremål. Mumie. Relik!

Medlem
Skrivet av Freddan:

Kom ju ett antal bra spel men de kom ju snabbt som remakes/bättre version till PS5 så nej ingen konsol som kommer hamna på retrospelshyllan framöver. PS4 lät ju dessutom som ett jetplan så fort den pressades till sin yttersta nivå. I alla fall var det så med de PS4or jag ägt (ps4, ps4 slim samt ps4 pro). Men jag hade kanske otur med mina exemplar.

Tyckte min PS4 Pro var väldigt tyst

Medlem
Skrivet av kebbe:

Saturn var fantastisk medan PS4 var en totalt bortkastad generation utan ett enda minnesvärt spel.

Tycker PS4 är Sonys bästa stationära konsol.

Medlem
Spoiler Alert

PS2 kommer att vinna 😊 Ni läste här först


signatur

PEACE✌️

Skribent

Många av duellerna känns givna, men kanske blir det någon liten skräll? Dreamcast har alltid en plats i mitt hjärta och det skulle vara fint om den mot alla odds kunde besegra giganten GBA.

När allt är avgjort tror jag att det slutligen är någon av Nintendo-konsolerna som står högst upp på prispallen. Skulle inte förvåna mig om de även kniper silvret och bronset.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Geijmer:

PS2 kommer att vinna 😊 Ni läste här först

Den borde vinna i alla fall. Designen var så cool, och helt annorlunda än Playstation. Det bästa var att man kunde spela både Playstation och Playstation 2-spel. Minns att jag köpte den 2001 tillsammans med Silent Hill 2. För det var jag tvungen att få spela!

Blev inte ledsen när bl.a. GTA Vice City, Ico, Ratchet & Clank och GTA San Andreas dök upp senare.

Medlem

Dom flesta röstar väl av nostalgiska skäl på det dom hade mest roligt med när dom var yngre

Medlem

Så många minnen med alla konsolerna, men ett av de starkaste är Neo Geo grafiken och ljudet fick oss nästan att flyga ur stolen hemma. Jag och polarna lirade alldeles för mycket men vilken tid i ens liv…

Medlem

Snes Vs PS2 är finalen. Snes var den enda konsolen som jag önskade att jag skulle få men aldrig fick. Ps2 va min sista konsol jag köpte och ägde ändast 3-4 spel till den och köpte den för att spela FFX ,köpt dock också FFXII men det spelet så sluta spel efter jag kom ut ur stan.

Medlem
Skrivet av xollerx:

Tänk alla stackare som röstar på Intellivision.

Då är man jätte, jättegammal... dinosaaaaaurie. Museeföremål. Mumie. Relik!

Advanced dungeons and dragons & treasures of tarmin slår ju allt. Riktiga män föddes på / före 70-talet där efter är dom så jäkla curlade o griniga.

Medlem

Var med från början och har haft väldigt många, men bäst måste vara Playstation. Hypen, musiken(Wipeout), den återupptäckta spelglädjen och den fantastiska designen. Nu kunde man bjuda in sina "vuxna" kompisar och att spela var häftigt igen. Just den känslan gjorde att den är nummer ett för mig. Innan hade jag allt från Atari 2600 till Amiga CD32. Inget hade ens förberett mig på den resa som nu skulle börja.

Vet inte om ni minns tornmodellen av PS2, jag hade den första. Man tänker oftast på den minimalistiska slim som många har än, men jag älskade designen på den första. Boosten i grafikprestanda kändes rejäl och här startade spelandet på riktigt. Från en nyupptäckt hoppy till en livsstil. Nummer två för mig.

De flesta minns hypen från PS3. E3 levererade trailers som maxade all hype. Blu-ray, Cell och en multimediamaskin av rang. Inbyggd PS2 och kortläsare. Jag hade den första modellen såklart. Enda konsolen jag sålt med vinst.
Spel som MGS4, Last of Us, GTA V och liknande fester levererade till slut långt mera än hypen byggt upp. Blir nummer tre på min lista.

Med PS4 tog Sony steget med sin slogan "For the Gamers" och har levererat från början till slut och körde över MS med så mycket exklusiva underverk att vågorna sitter i även i denna generation. En Perfekt timad Pro och den perfekta handkontrollen. Trodde inte den kunde bli bättre. Delad fjärdeplats.

Men kontrollen kunde bli bättre. Astro visade upp ren magi. Returnal med secondary fire, 3d-ljudet som verkligen fungerade och grafiken på en maffig HDR-TV. Älskar designen och den står ståtligt brevid TV:n och rullar igång nästan varje dag. Tack vare det generösa introerbjudandet har även jag en backlog som väl skulle räcka till PS6. Men är ändå sugen på Pron. Jubileumsutgåvan är den vackraste designen hitintills. Med PSVR2, Dualsense och nu en perfekt uppskalning känns det som soffspelandet nått sin absoluta topp. Bara prestandaökningar som fattas och nu är Pron på väg så, ja detta blir min topp fem.

Medlem

Kommer bli rafflande.
Men man kan redan nu konstatera att Nintendo är, en del dumma beslut åsido, jäkligt bra på vad de gör.

Jag misstänker/hoppas att det blir något i stil med SNES+Switch vs PS2 och PS4 i toppen.
Bubblare är nog 3DS, Wii och PS1+PS3

Ska dock nästan bli mest spännande se hur det går för Xbox. Känns som en evig tvåa. Eller möjligen trea. .

intellivison humpfff colecovison var hästlängder bättre ;D


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Om inte Dreamcast vinner så är spelet riggat.

12
Skriv svar