Nintendo vill inte dras in i konsolkriget, och kampen om kraftfullast hårdvara
Jag tror att den enda skillnaden var att Wii hade en överklockad processor - annars samma som Gamecube.
To be fair, hörde ett rykte om att Wii bara var två ihoptejpade Gamecubes... 🙈
Jag tror att den enda skillnaden var att Wii hade en överklockad processor - annars samma som Gamecube.
Precis. Nintendo hade ju uppenbart lärt sig av PS2 att en svagare konsol kan dominera och så körde de vidare på.
Det handlar om bra spel.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Switch är ju väldigt nära WiiU i styrka. Men det har ju fungerat bra.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Med tanke på att det senaste Zelda-spelet "hackar" på sina ställen så kan man lugnt säga att spelen sprungit iväg från hårdvaran för längesedan. Nintendo vill mer men hålls tillbaka av lastgammal hårdvara. Säker på att de kan göra mer med optimering eller åtminstone dra ner inställningarna en smula så spelen håller 30fps, för det är väl det minsta man kan begära av en Switch.
Japp, så måste det vara och det är därför Wii:n bara är hälften så stor som en Gamecube. Make sense enligt 4chan. 🤣
Jag fattar vad du menar! Förutom övervintrade gamla nördar som undertecknad attraherar ju N väldigt mycket barnfamiljer och så, och då tror jag prislappen absolut spelar roll när trötta föräldrar ska köpa en spelkonsol till Jeppe, 7 år. Det vore ju gött om Switch 2 är lika kraftfull som Playstation, men då skulle den ju sannolikt bli dyrare med. Och ska man prioritera då tror jag det är en sund kalkylering N gör att hellre ligga lite efter, om det kan hålla priserna nere.
De som köper en Nintendo-konsol gör det ju också främst för Nintendos egna spel, det är ju största försäljningsargumentet. Att spela de spel som bara finns på en Nintendo. De riktiga tekniknördarna som vill ha det allra senaste och fläskigaste är absolut inte Nintendos målgrupp.
Men håller med, i en perfekt värld skulle vi ju ha fått... Allt! Vilken värld
När jag var liten fick jag en SNES och några år senare en Nintendo 64, och de var inte sämre hårdvarumässigt än nåt annat, så jag undrar om lilla Jeppe skulle bli utan.
Visst är det dåliga priser idag, har inte gjort matten med inflation och allt. Positivt är det ju med låga priser för de som har de dåligt ställt, men herregud, kolla vad folk lägger på telefoner, som dessutom byts ut vartannat år. Nog borde man kunna skrapa ihop till en Nintendo spelkonsol trots att den kostar som en Xbox eller PS5.
När Jeppe är 10 (eller 30) kan han dessutom börja spela Elder Scrolls 6 också.
Switch är ju väldigt nära WiiU i styrka. Men det har ju fungerat bra.
Jepp! Grafik är inte allt!
Japp, så måste det vara och det är därför Wii:n bara är hälften så stor som en Gamecube. Make sense enligt 4chan. 🤣
Jepp! Har man läst nåt på 4chan måste det vara sant!
Jepp! Då jag redan har en PC så är switch den enda konsolen jag behöver. Helt perfekt.
Jepp! PC och Switch är en toppenkombo, kör det med.
När jag var liten fick jag en SNES och några år senare en Nintendo 64, och de var inte sämre hårdvarumässigt än nåt annat, så jag undrar om lilla Jeppe skulle bli utan.
Visst är det dåliga priser idag, har inte gjort matten med inflation och allt. Positivt är det ju med låga priser för de som har de dåligt ställt, men herregud, kolla vad folk lägger på telefoner, som dessutom byts ut vartannat år. Nog borde man kunna skrapa ihop till en Nintendo spelkonsol trots att den kostar som en Xbox eller PS5.
När Jeppe är 30 kan han dessutom börja spela Elder Scrolls 6 också.
Jepp! Men det jag menar angående priset är att är den billigare är det mer attraktivt. Simple as that.
Switch har ett antal av de bäst säljande spelen någonsin, så uppenbarligen är inte den gammalmodiga tekniken något större problem för de flesta gamers därute. Switch sopar också banan fullständigt med Playstation och Xbox försäljningsmässigt, så därav min slutsats att det nog är ett klokt val att fortsätta på den inslagna vägen och inte bekymra sig så mycket om att försöka matcha konkurrenterna i ren råstyrka.
All tillgänglig sales data pekar på att de har mycket mer att vinna på att vara competitive prissatta, istället för att tävla med PS5/PS6. Sen kan man ju persoooonligehhnnn tycka att det är tråkigt, men business wise är det smart.
Fast nog vill vi allt att Switch 2 utöver att vara kraftig och energieffektiv :). Klarar inte av 30fps i vissa typer av spel längre. Så gärna INTE 4k med kompromissen 30fps.
Blir otroligt spännande att se när konsolen väl utannonseras av Nintendo. Hoppas på riktigt bra AI uppskalning så att 60fps blir standard.
| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|
Med tanke på att det senaste Zelda-spelet "hackar" på sina ställen så kan man lugnt säga att spelen sprungit iväg från hårdvaran för längesedan. Nintendo vill mer men hålls tillbaka av lastgammal hårdvara. Säker på att de kan göra mer med optimering eller åtminstone dra ner inställningarna en smula så spelen håller 30fps, för det är väl det minsta man kan begära av en Switch.
Ja det är tråkigt. Det faktum att folk emulerar Switch spel och får ut betydligt bättre prestanda är ett annat vittne. Får hoppas Switch 2 råder bot på detta och även ser till att Switch 1 spel kommer rulla bättre.
| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|
Jepp! Grafik är inte allt!
Jepp! Har man läst nåt på 4chan måste det vara sant!
Jepp! PC och Switch är en toppenkombo, kör det med.
Jepp! Men det jag menar angående priset är att är den billigare är det mer attraktivt. Simple as that.
Switch har ett antal av de bäst säljande spelen någonsin, så uppenbarligen är inte den gammalmodiga tekniken något större problem för de flesta gamers därute. Switch sopar också banan fullständigt med Playstation och Xbox försäljningsmässigt, så därav min slutsats att det nog är ett klokt val att fortsätta på den inslagna vägen och inte bekymra sig så mycket om att försöka matcha konkurrenterna i ren råstyrka.
All tillgänglig sales data pekar på att de har mycket mer att vinna på att vara competitive prissatta, istället för att tävla med PS5/PS6. Sen kan man ju persoooonligehhnnn tycka att det är tråkigt, men business wise är det smart.
Tror att även med samma pris kan de nå samma målgrupper, utöver då också målgrupperna för Xbox/Playstation. De kan väl fortsatt marknadsföra sig med sina barnvänliga exklusiva titlar, så att alla vet att Nintendo är mest barnanpassade. När en förälder med noll gamingkunskap går och ska handla och frågar i butik, så kommer de väl främst bli rekommenderade Nintendo i vilket fall som helst.
Nintendokonsolen behöver fortfarande inte vara bäst och starkast, för de flesta som du själv sa, bryr sig inte om den ena har lite mer processorkraft än den andra, utan vill bara kunna spela spelen. Exakt som det är med Nintendo. Sen blir det ju också åt andra hållet i och med om man även kan spela andra spel på sin Nintendo.
Spelglädje > grafik! Så bra prioriterat av dem. Men också kul att kunna ha fin grafik och bra framerate när en spelar. Slippa välja liksom. Vilket verkar bli fallet med Switch 2 så även om den inte blir något monster blir den stark nog för att driva moderna och krävande spel och Nintendo är alltid trollkarlar till att nyttja den begränsade hårdvaran de skapat förutsättningarna för så det blir alltid bra med deras egna spel!
Tror att även med samma pris kan de nå samma målgrupper, utöver då också målgrupperna för Xbox/Playstation. De kan väl fortsatt marknadsföra sig med sina barnvänliga exklusiva titlar, så att alla vet att Nintendo är mest barnanpassade. När en förälder med noll gamingkunskap går och ska handla och frågar i butik, så kommer de väl främst bli rekommenderade Nintendo i vilket fall som helst.
Nintendokonsolen behöver fortfarande inte vara bäst och starkast, för de flesta som du själv sa, bryr sig inte om den ena har lite mer processorkraft än den andra, utan vill bara kunna spela spelen. Exakt som det är med Nintendo. Sen blir det ju också åt andra hållet i och med om man även kan spela andra spel på sin Nintendo.
Risken är att om konsolen upplevs som "för dyr" så kanske vissa hellre köper en surfplatta, telefon eller något annat istället. ELLER en annan, konkurrerande konsol. Nintendo konkurrerar inte bara med de andra konsoltillverkarna, det finns så många andra prylar som pockar på folks uppmärksamhet idag! Men ja, vi får väl helt enkelt agree to disagree, tror jag. Ha en fortsatt trevlig kväll
"därför kommer Switch 2 ha samma prestanda som en pentium 4"
😁
Men fan, kan den köra Crysis?!
Ge mig ett nytt wave race så kan jag lira på switch en stund till.
Åh, ja jag älskade Wave Race: Blue Storm på Gamecube och har saknat serien ända sedan dess! Hoppas verkligen de gör en uppföljare till Switch 2 (även om det inte känns så troligt tyvärr men hoppet är det sista som överger människan nördar som mig)!
Nintendo är såklart makalösa i sina egna spel och med innovativa lösningar.
Personligen så pallar jag inte med deras spel längre men nostalgi och Mario Kart får mig ofta att dras tillbaka till deras konsoler. Jag tycker dock att de är dyra och giriga precis som sina konkurrenter och alla deras största koncept är figurer från 80-talet fortfarande. Inte så nyskapande på den fronten men sen gillar jag ju inte Zelda och har aldrig fastnat för Metroid så jag kanske upplever utbudet som litet jämfört med fansen.
Hehe, i en perfekt värld skulle man ju kunna göra allt, alltid. Maxat! Men sen kommer ju annat trök in i bilden som gör att man måste prioritera osv när ambitioner ska skaka hand med verklighet, och i den meningen tycker jag att N gör helt rätt som inte lägger så mycket krut på den hottaste hårdvaran. Det finns ju redan PS5 Pro för de som svimmar av 30fps 😅😂
Ändå kul att vi har olika konsoltillverkare med olika prioriteringar, ger ju mer valfrihet än om alla bara fokuserat på samma.
Edit: N producerar ju också galet mycket kvalitativa spel med en förhållandevis "liten" personalstyrka. Ju mer grafiskt avancerat det blir ju längre tar det ju att få ut spel, så även ur det perspektivet kan det väl vara vettigt att ligga lite i baksätet och inte hoppa på allt det senaste omedelbart. Sony t ex förlitar sig ju inte lika mycket på in-house studios till sin konsol, som N gör. De har mer fokus på tredjepartsstöd, och då är ju längre utvecklingscykler inte lika drabbande... I viss mån. Vilken värld!
Nintendo tar ju ändå duktigt betalt för en hårdvara som är så pass gammal. Varför? För att dom kan.
Det behöver givetvis inte vara native 4K med massa RT. Men 60fps är väl ändå något att sträva efter, iaf i dockat läge. Intresset för det finns ju uppenbarligen (iaf hos entusiaster) då en hel del kör emulatorer för att uppnå just detta.
00:00:02:42
Risken är att om konsolen upplevs som "för dyr" så kanske vissa hellre köper en surfplatta, telefon eller något annat istället. ELLER en annan, konkurrerande konsol. Nintendo konkurrerar inte bara med de andra konsoltillverkarna, det finns så många andra prylar som pockar på folks uppmärksamhet idag! Men ja, vi får väl helt enkelt agree to disagree, tror jag. Ha en fortsatt trevlig kväll
Absolut! I feta 240p kommer vi få uppleva det 😁
Är med på det också, och jag säger inte att jag har svaren. Det är klart att det finns anledning till Nintendos strategi, men tror inte det är på svart eller vitt. Detsamma, detsamma!
enligt det jag läst så verkar spelet dras ner till 720p @ 30fps i dockat läge då man springer runt utanför grottorna. känns lite väl lågt..
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
enligt det jag läst så verkar spelet dras ner till 720p @ 30fps i dockat läge då man springer runt utanför grottorna. känns lite väl lågt..
spelet verkar få ordentliga fram drops som låser FPS:en ifrån 60 till 30. för mig är de inte bra nog. hoppas nya hårdvaran blir kraftfullare.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra, tänker jag. Man kan faktiskt satsa på prestanda och spelglädje.
Yeap, men det är nog sjukt bekvämt att hålla en konsol i snart 8 år. Måste vara bra vinstmarginal.
Jag gillar deras spel och har inget emot att konsolen snart är 8 år, men det är rätt givet att man inte ger sig in i ett prestandarace och kortare cykler om man inte behöver.