Svenska PS5 Pro-priset – 10 500 kr

Redaktör
Skrivet av tobbiew:

Nästan lika sexigt som 486-smutsgulbeige

Gul Blend-färgad.

signatur
Avstängd
Skrivet av Crank:

Behöver inte motivera det för jag köper det för att det är det snabbaste som finns och att jag har råd med det.

Kan inte heller på samma sätt motivera alla mina tidigare GPU uppgraderingar jag gjort på mina PC då dom egentligen knappast gjort någon extrem skillnad heller. Visst kanske man får 15 fps extra och kan slå på någon skuggningseffekt mm som bara syns på långt avstånd. Men vad gör det egentligen för skillnad att få 145 fps mot 160fps i ett spel, tycker det är mer värt att få 60 säkra fps med en PRO istället för 30fps med en vanlig PS5 för där emellan är det stor skillnad som man märker när man spelar.

60FPS i alla spel är inte en garanterad feature för PS5 Pro. Om man tycker det är jätteviktigt att säkra det, så är det på PC det är möjligt.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Största anledningen att jag väljer konsol före PC ät att jag kan sitta i soffan och spela med mitt hemmabiosystem inkopplat. Vill inte sitta på en kontorsstol med hörlurar när jag spelar.

Bara att koppla in din pc till din tv och hemmabiosystem och sätta dig i soffan.

Medlem

Känns som många ungar kommer bli besvikna på julafton i år.....

Medlem
Skrivet av Yabba:

Bara att koppla in din pc till din tv och hemmabiosystem och sätta dig i soffan.

Har förklarat 1000 gånger varför jag inte vill ha en PC i vardagsrummet, snälla läs tråden

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

En mer relevant fråga är hur många som köper en PRO för att dom kan men inte har en TV som kan nyttja denna fullt ut🤣

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

60FPS i alla spel är inte en garanterad feature för PS5 Pro. Om man tycker det är jätteviktigt att säkra det, så är det på PC det är möjligt.

Har förklarat 1000 gånger också varför jag och många andra inte vill ha en PC i vardagsrummet, snälla sluta älta detta

Köp en PC själv och var glad

signatur

Avstängd
Skrivet av Crank:

Har förklarat 1000 gånger också varför jag och många andra inte vill ha en PC i vardagsrummet, snälla sluta älta detta

Jag tänkte att jag skulle gjort en disclaimer, för det här var bara en upplysning och inte fanboy:ande faktiskt. Trodde nämligen själv först att man kunde räkna med 60FPS.

Medlem

Vilket sinnessjukt högt pris. Hade jag varit Nintendo så hade jag gnuggat händerna över detta. Bara för dem att släppa en Switch 2 för runt 4000kr och se hur pengarna börjar flöda in på kontot.

Medlem

Tror att PRO kommer att vara väldigt negativt för XBOX Series X också tyvärr, när spelstudios kommer att optimera för PS5 och sedan finpolera för PRO innan dom ger sig på XBOX SX och dess lillebror Series S. Då PRO kommer säkert att sälja i samma volymer som en XBOX SX men få en högre prioritet

signatur

Medlem
Skrivet av Shadee:

Säger inte att du har fel gällande mid gen uppgradering, eller att det inte är värt det men du får ingen ny PS5 för 5000:- idag. Vanliga digitala ligger på ~ 7 000:- och Slim på ~ 6 000.

Inte idag men jämförde mer med vad jag själv gav på release.

Skrivet av Sveakungen:

Får ge minst 6100:- för en ny PS5 med disc!

Absolut. Se svaret ovan.

Skrivet av tobbiew:

Som sagt. Vad man får ut av PC, konsol, handhållen eller brädspel är helt och hållet subjektivt och man behöver inte försöka övertyga andra i att tycka lika.

Visst är de så men köper man en PS5 PRO så räknar jag med att man inte har en potatis tv hemma.

signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS ROG 4090 , 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 15 Pro// iPad Pro Air m1 /Monitor Samsung G8 Oled / TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Många glömmer även att euro priset är inte representativt. Det är satt med 19% moms. Vi har 25% i Sverige. Så ska man få riktiga priset från Euro så måste man dra av 19% och sedan lägga på 25% plus kemikalie skatt samt privatkopieringsavgift. Du hamnar då över 10k.

Det kan stämma! Med dagens kurs 2024 så blir det över 10k efter alla skatter.

Kemskatten (534kr) + privatkopieringsavgift (75kr -ish?) bakas in i priset vilket vi privata konsumenter betalar. Dock fanns ingen kemskatt år 2016!

Skulle PS5 Pro då kosta 600 euro år 2016 hade det blivit lite drygt 630 euro för oss, (med 25%) lite drygt 6000 kr inkl. privatkopieringsavgift. Priset ut till kund hade uppskattningsvis varit runt 6500 kr.

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Vilket sinnessjukt högt pris. Hade jag varit Nintendo så hade jag gnuggat händerna över detta. Bara för dem att släppa en Switch 2 för runt 4000kr och se hur pengarna börjar flöda in på kontot.

Switch 2 kommer garanterat ha ett lägre pris. Detta då man precis som i switch 1 säkerligen inte har samma ambitioner för prestanda som PS5 Pro. Då behöver man inte ha lika påkostade komponenter. Men om det blir 4000kr, det återstår att se

Medlem

Hela mitt levande jag sa: NEJ, kommer inte att ske...

Nog fan bokade samma jag ett ex från Power.
Jag är sjuk.

signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Hela mitt levande jag sa: NEJ, kommer inte att ske...

Nog fan bokade samma jag ett ex från Power.
Jag är sjuk.

Det är vi alla

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Switch 2 kommer garanterat ha ett lägre pris. Detta då man precis som i switch 1 säkerligen inte har samma ambitioner för prestanda som PS5 Pro. Då behöver man inte ha lika påkostade komponenter. Men om det blir 4000kr, det återstår att se

Jag tror lätt Switch 2 kommer kostar 4999kr men det är min killgissning.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Jag gissar att Switch2 kommer att kosta mer än så, åtminstone i Sverige.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Några anti grupper här
1. Dom som inte har råd men “vill” ha
2. PC användare som inte gillar att PS5 blir för bra
3. Xbox användare som vill ha men bara inte kan köpa PS5 PRO för dom är djupt religösa fan boys trotts dom innerst inne vill ha den.
4. Dom som inte förstått att PRO ”alltid” är dyrare än vanliga versionen och att den ”inte” är avsedd för alla. Som tex en iPhone PRO.

signatur

Medlem

Har aldrig gillat silver/grå. Kan man få en PS5 Pro i svart/valnöt tack.

Medlem
Skrivet av Crank:

Några anti grupper här
1. Dom som inte har råd men “vill” ha
2. PC användare som inte gillar att PS5 blir för bra
3. Xbox användare som vill ha men bara inte kan köpa PS5 PRO för dom är djupt religösa fan boys trotts dom innerst inne vill ha den.
4. Dom som inte förstått att PRO ”alltid” är dyrare än vanliga versionen och att den ”inte” är avsedd för alla. Som tex en iPhone PRO.

Oj, men glöm inte den grupp du tillhör, den grupp som är alldeles brun runt munnen och bara tackar och tar emot all skit från Sony och dessutom försvarar dem i vått å torr

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Skrivet av Issue:

Oj, men glöm inte den grupp du tillhör, den grupp som är alldeles brun runt munnen och bara tackar och tar emot all skit från Sony och dessutom försvarar dem i vått å torr

Haha precis största gruppen ^^

signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS ROG 4090 , 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 15 Pro// iPad Pro Air m1 /Monitor Samsung G8 Oled / TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem

Tanken på precis allt har stigit i pris så är det inte helt oväntat. Dyrt såklart men stoppade mig inte från att köpa en anniversary Edition pro

Medlem
Skrivet av M_R_X5432:

Tanken på precis allt har stigit i pris så är det inte helt oväntat. Dyrt såklart men stoppade mig inte från att köpa en anniversary Edition pro

Var nära men hejda mig och tog vanliga "pro" bara faktisk

Medlem
Skrivet av Morricone:

Inte riktigt, kan hända jag misstolkar dig....

Priset på €800 / $700 är riktpriset och mycket riktigt är €800 idag, drygt 9 000 kr men hade svenska kronan varit starkare i kombination med låg till ingen inflation hade vi fått mer valuta för pengarna. Konsolen hade dessutom inte kostat €800, utan närmare €600 / $500

Med dagens kurs 2024 hade €600 blivit drygt 6 700 kr
Genomsnitts-kursen 2016 (släppet av PS4 Pro) hade €600 blivit drygt 5 600 kr

Jämför du då 10 500 kr med 6 700 kr blir det stor skillnad, även om du lägger på en tusenlapp. Allt detta tack vare den extrema situationen vi finner oss i just nu + korkade skatter. Vi är också ett litet land som är väldigt beroende av import.

Jämför du med USA som köper sin PS5 Pro blir priset (inkl. "sales tax") mellan 7 400 och 7 700kr, ungefär. År 2016 hade dom betalat ca 5 100 kr.

Ja, jag tror vi pratar förbi varandra. Min poäng här var att ps5 pro bör ligga på samma riktpris i sverige som i övriga EU. Dvs 800euro = 9046kr. Varför vi har ett extra bonuspåslag på ~20% är det jag främst reagerar på här. Sen är håller jag med dig helt att det är tragiskt hur situationen i sverige och svenska kronan (+hitta-på-skatter) ser ut. Men det är en annan diskussion känner jag, då det trots allt gäller väldigt mycket mer än bara ps5 pro.

Medlem
Skrivet av Issue:

Du har helt fel i ditt påstående då jag även har flera bra PC och Xbox Series X samt Nintendo Switch men även ett par gamla Xboxar i förrådet också, så kom inte med en massa skit här.

Edit, jag har en Nintendo Wii också
Edit 2 hade Xbox släppt en PRO så hade jag köpet den också

signatur

Medlem

En PC kommer aldrig vara lika plug n play som en konsol men det är verkligen det enda övertaget PS5 Pro har nu över en PC.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ja, jag tror vi pratar förbi varandra. Min poäng här var att ps5 pro bör ligga på samma riktpris i sverige som i övriga EU. Dvs 800euro = 9046kr. Varför vi har ett extra bonuspåslag på ~20% är det jag främst reagerar på här. Sen är håller jag med dig helt att det är tragiskt hur situationen i sverige och svenska kronan (+hitta-på-skatter) ser ut. Men det är en annan diskussion känner jag, då det trots allt gäller väldigt mycket mer än bara ps5 pro.

Det är möjligt. Jaha, är inte riktpriset 800 euro i övriga EU?

Med en snabb sökning på proshop.dk kan jag se att deras pris är 6 390 danska kronor. Det motsvarar ca 857 euro eller 9 685 kr, om det är det du syftar på?!

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Testpilot
Skrivet av togge:

Har aldrig gillat silver/grå. Kan man få en PS5 Pro i svart/valnöt tack.

Det går att köpa till skal i andra färger för den som vill. Officiella från Sony och inte bara kinakopior.

T.ex:
https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/playstatio...

Avstängd
Skrivet av Crank:

Fast jag vill inte ha en PC i vardagsrummet, och orkar inte heller krångla med tangentbord o mus samt massa drivrutin uppdateringar krascher mm.

En konsol är bekväm och uppdaterar sig själv när man inte använder den .

Skrivet av Crank:

Tycker det är värt och slog även till på en 2gb extra SSD. Min gaming PC står och dammar och ungarna spelar hellre konsol än på den trotts att den är bättre rent spec mässigt.

Skrivet av Crank:

Hur länge orkar ni hålla på och ÄLTA detta, klart man kan köpa ännu billigare om man väljer begagnade prylar, men vi som köper en konsol som sköter sig själv och uppdaterar sig automatiskt när man inte spelar och vi vill inte hålla på att fixa med med Windows uppdateringar drivers uppdatering, krascher , miljoner inställningar i spel och inte heller att behöva starta och använda tangentbord och mus för att köra i gång spel mm.. listan kan göras låååååång.

Jo vissa PC fan boys hävdar att PC är problem fritt, men jag har barn och flera PC hemma att fixa med och vet hur mycket strul och underhåll det är med dessa, varje gång man har problem så hittar man massa trådar om samma strul i flera forum allt från sweclocker till reddit, så att hävda att PC är problemfri upplevelse är fel, och det vet jag av egen erfarenhet.

Ungarna hemma snor min PS5 allt oftare och jag känner att en PS5 PRO är värt priset för oss, inte minst när det står PC gaming burkar för över 15000kr oanvända för att att ungarna hellre spelar på MIN standard PS5a. Har även Xbox Series X men den är ikke önskvärd att spela på heller.

Vi köper konsol för att vi bara vill sätta oss i soffan eller tv fåtöljen och trycka på kontrollern och starta upp spelet och tv, efter att allt redan är uppdaterat under natten innan. Inget meck med tangentbord och mus bara spela direkt.

Och slutligen Jag köper en PRO för att jag har råd med den. Köp era PC men snälla SLUTA GNÄLLA, vi vet att man kan bygga en PC som är snabbare för samma pengar.

Skrivet av Crank:

Har förklarat 1000 gånger varför jag inte vill ha en PC i vardagsrummet, snälla läs tråden

Skrivet av Crank:

Ville bara klargöra att PC är bättre.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar