Svenska PS5 Pro-priset – 10 500 kr

Testpilot
Skrivet av PeTTs0n:

Gissade 9 999:-, så var någorlunda nära i alla fall. Men att de inte kan skicka med åtminstone ett jädra plastställ för den summan (och när de ger konsolen namnet "Pro") känns småaktigt. :/

Ja, det är fan triggande måste jag säga.

"Stand not included" när den visas upprätt i pricip varenda reklamsnutt de har kört.

Riktigt. Jävla. Uselt.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ja, det är fan triggande måste jag säga.

"Stand not included" när den visas upprätt i pricip varenda reklamsnutt de har kört.

Riktigt. Jävla. Uselt.

Ja, det är ju liksom en så liten tillverkningskostnad i sammanhanget dessutom att det bara blir provocerande.
Halvledarprestandan och det där med PC vs. konsol kastar jag mig inte in i för mycket, för det finns ett antal aspekter kring det där som gör att det inte är så enkelt att jämföra.

Men ett jefvla ställ. I en "Pro"-variant av konsolen, som är långt mycket dyrare än den gamla? Det ska finnas där, svårare är det inte.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

ouch det är dyrt att vara en bonde.

Medlem

Blev en vanlig PRO på Power kl.10:01 🤩
Har FF16, FF7R & Rebirth, Stellan blade, Wukong kvar min backlog så kommer bli lite PS5 nu igen efter litet PC fokus i somras.

signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Skrivet av erson:

Du kan göra så extremt mycket mer med en pc. Mycket större spel bibliotek. Ser ärligt talat inte en enda punkt en ps5 pro vinner på idag. Du kan tom basically använda steam som en konsol om du så vill.

Och? Jag har en laptop för enklare spel och andra program. Spelar gör jag nästan uteslutande på konsol.
Man kommer inte åt alla PS4/PS5-spel på Steam eller andra tjänster. Speciellt när man har dessa på skiva.

Lite sött att alla PC-ägare minsann ska in i varje PS5-tråd och tala om vad som är bäst för andra.

signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Wobble:

Är du helt säker på det?

Lägg till kostnaden av skivläsare och ställ 1700kr och man kan byta ut grafikkortet till ett RTX 4070 Super.

Då får man en GPU som kan hantera Path Tracing i spel likt Cyberpunk 2077 och Alan Wake 2.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Och? Jag har en laptop för enklare spel och andra program. Spelar gör jag nästan uteslutande på konsol.
Man kommer inte åt alla PS4/PS5-spel på Steam eller andra tjänster. Speciellt när man har dessa på skiva.

Lite sött att alla PC-ägare minsann ska in i varje PS5-tråd och tala om vad som är bäst för andra.

Japp sjukt jäkla trött på det faktisk! Liksom VI VET PC är bäst osv och kan göra mer men om vi velat ha det hade vi nog köpt en dator istället

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Ja det är ju ett faktum dock att pcn är bättre än en 30fps "spelupplevelse" gulligt att de som är fast i tiden tycker om 30 fps fortfarande

Medlem
Skrivet av Twicefire:

Japp sjukt jäkla trött på det faktisk! Liksom VI VET PC är bäst osv och kan göra mer men om vi velat ha det hade vi nog köpt en dator istället

köp en dator då! bättre upplevelse!

Medlem
Skrivet av erson:

köp en dator då! bättre upplevelse!

Jag har en dator för 40k redan så behövs inte och föredrar fortfarande mestadels köra på min ps5 pga smidigheten.

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Såhär borde det gå till när man vill uppgradera sin konsol.

https://www.youtube.com/watch?v=zEkLgipc_pU]https://www.youtu...

Så mycket svårare är det ju faktiskt inte att installera en M.2 i en PS5. 😅

Skrivet av Sapiens:

Är du helt säker på det?
https://komponentkoll.se/bild/FVWip.png

Lägg kostnaden av skivläsare och ställ 1700kr och man kan byta ut grafikkortet till ett RTX 4070 Super.

Då får man en GPU som kan hantera Path Tracing i spel likt Cyberpunk 2077 och Alan Wake 2.
https://youtu.be/cOSG6JN9PGU?si=fRfWOcYyngxsYngD&t=629s

Har "lite" svårt att tro att den där SSDn ligger på 2TB. (Vilket är vad som krävs för att det ska vara jämförbart.) Och "Amazon MP"... Marketplace bådar ju verkligen gott när det kommer till saker som garantier och ens att man får det som utlovas. Finns en hel del fejkprodukter på Amazon, och MP i synnerhet.

Ser inte att du inkluderar någon handkontroll heller, eller byggnation, eller garanti på byggnationen... saker som inkluderas med en PS5/Pro. Det blir liksom lite äpplen och päron. "Lägg till skivläsare..." - så gott som alla PC-jämförelser inkluderar ju inte en "skivläsare" heller? Ska man ha en BD-enhet till en PC blir det också en ganska bra extrakostnad.

Däremot ligger priset såpass högt på en PS5 Pro att det *går* att få en förhållandevis likvärdig PC i ren prestanda till förhållandevis likvärdiga pengar, men det är fortfarande en hel del aspekter som faktiskt skiljer sig åt och gör att jämförelsen blir skev.

signatur

Medlem
Skrivet av Twicefire:

Jag har en dator för 40k redan så behövs inte och föredrar fortfarande mestadels köra på min ps5 pga smidigheten.

Grattis. Jag tycker det är en pina att spela på min ps5 med ojämn framepacing i performance och 30 fps i quality. Den står och samlar damm. Blir sälj på den efter FF7 Remake part 3 är ute om de nu inte släpps på pc day one vilket det ser ut att eventuellt göra!

Medlem

Något som jag tror många har missat är att detta kommer att pusha industrin framåt med ray tracing som default på AAA-spel framöver.

Måste dessa trådar alltid spåra ut med prisjämförelser på saker som respektive målgrupp är helt ointresserade av?

Medlem

Jesus! För 12 - 13k kan jag väl få en pc med liknande (eller bättre?) prestanda? Kör hellre på det isf. Har redan en vanlig PS5 som duger gott.

Avstängd

Ja ja, men föreställ om man kunde trycka in ett grafikkort istället!

Medlem

Hann boka en på inet förut och kom med första leveransen

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Ja ja, men föreställ om man kunde trycka in ett grafikkort istället!

Fair. 😅 Gick ju i praktiken att göra till SNES, där en del spel hade en grafikaccelerator inbyggd i spelkassetten.

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Så mycket svårare är det ju faktiskt inte att installera en M.2 i en PS5. 😅

Har "lite" svårt att tro att den där SSDn ligger på 2TB. (Vilket är vad som krävs för att det ska vara jämförbart.) Och "Amazon MP"... Marketplace bådar ju verkligen gott när det kommer till saker som garantier och ens att man får det som utlovas. Finns en hel del fejkprodukter på Amazon, och MP i synnerhet.

Ser inte att du inkluderar någon handkontroll heller, eller byggnation, eller garanti på byggnationen... saker som inkluderas med en PS5/Pro. Det blir liksom lite äpplen och päron. "Lägg till skivläsare..." - så gott som alla PC-jämförelser inkluderar ju inte en "skivläsare" heller? Ska man ha en BD-enhet till en PC blir det också en ganska bra extrakostnad.

Däremot ligger priset såpass högt på en PS5 Pro att det *går* att få en förhållandevis likvärdig PC i ren prestanda till förhållandevis likvärdiga pengar, men det är fortfarande en hel del aspekter som faktiskt skiljer sig åt och gör att jämförelsen blir skev.

Var lite lat och snodde bilden från Sweclockers tråd om ämnet :).

Jag hade nog inte heller köpt något från Amazon MP, speciellt då skillnaden i pris inte heller var speciellt stor mot butik ändå. Utrymmet är nog inte 2tb, men CPU och GPU (speciellt jämfört med RTX 4070 Super) är troligtvis mycket bättre än på PS5 Pro.

Gällande kostnaden för tillbehör har jag svårt att se det bli högre än kostnaden för PSN och generellt högre spelkostnader konsol har. Skivläsare på konsol är dessutom betydligt mer nödvänding på konsol om man vill ha bättre spelpriser.

Sen visst vill man inte bygga ihop sin dator själv så blir det lite dyrare om man vill att en butik gör det åt en.

Medlem

Har haft min PS5 i ganska exakt ett år och är nöjd med den. Kommer inte betala nästan det dubbla för en Pro oavsett prestanda. Har begränsat med tid att spela så kan inte motivera ett köp för de summorna.

Sedan som flera varit inne på finns det inte heller tillräckligt många exklusiva kommande spel (vad vi vet) som rättfärdigar ett köp för mig personligen. Betalar inte den slanten för att spela igenom spel jag redan spelat trots bättre prestanda.

Men grattis till er som lyckats förboka hoppas ni får glädje av den!

Medlem

Hahahahaha, dom skämtar väll

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Hade skillnaden varit större så.... Men nu avstår jag så att någon annan som verkligen vill ha en kan få en snabbare.

Medlem
Skrivet av LemonNews:

Skönt, då är det en nobrainer att behålla den gamla vanliga ps5. Är själv en grafiknörd men med Sonys demo på förbättringarna med ps5 där man verkligen får kisa för att se någon mer högupplöst textur i bakgrunden känns detta extremt ointressant.

Tänkte samma, sen såg jag Digital Foundrys genomgång och hands-on tester, då ändrade jag mig.
Likadant känns det som att generationen kan bli lång, samtidigt att det kanske inte blir bakåtkompabilitet till PS4 på PS6, då är det trevligt med en Pro säger jag

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Var lite lat och snodde bilden från Sweclockers tråd om ämnet :).

Jag hade nog inte heller köpt något från Amazon MP, speciellt då skillnaden i pris inte heller var speciellt stor mot butik ändå. Utrymmet är nog inte 2tb, men CPU och GPU (speciellt jämfört med RTX 4070 Super) är troligtvis mycket bättre än på PS5 Pro.

Gällande kostnaden för tillbehör, tja jag har svårt att se det blir högre än kostnaden för PSN och generellt högre spelkostnader konsol har.

Sen visst vill man inte bygga ihop sin dator själv så blir det lite dyrare om man vill att en butik gör det åt en.

Ah. ^^ Just GPU-prestandan lär vi väl få se lite hur den ser ut i praktiken när recensenter fått sätta tänderna mer i PS5 Pro och dyka på djupet i vad PSSR faktiskt innebär och hur RT-prestandan faktiskt ser ut. Även i kommande spel. På PC-sidan behöver man väl upp i RX 7700XT åtminstone för att nå i närheten av likvärdig prestanda. 4070 Super känns som ett bra alternativ, men då får man gå upp ett steg i prisnivå.

Och helt rätt angående spelpriser, det är en sak som är värd att ta med i beräkningen i stort, men där blir det i praktiken omöjligt att jämföra rakt av. Har du optisk enhet till en konsol kan du köpa och sälja spel begagnat, något som i dagsläget inte är möjligt på PC längre. Där har man å andra sidan rätt bananas reor med jämna mellanrum på Steam, GOG och så vidare, och så Epic som slänger ut gratisspel då och då.

TL;DR: det blir svårt att jämföra en konsol och en PC under verkliga förutsättningar, av flera anledningar. Men det är lite kul att leka med tanken och vad man kan svänga ihop rent tekniskt också.

signatur

Medlem

Köpte PS4Pro för att uppgradera PS4an, var ett rimligt pris med mellanskillnaden på PS4an. Men det här blir lite svårt att motivera, särskilt eftersom jag har en del fysiska spel som jag köpte till releasen av PS5 som jag skulle vilja pröva.
Sparar mig nog till PS6 eller en gaming-PC

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Fair. 😅 Gick ju i praktiken att göra till SNES, där en del spel hade en grafikaccelerator inbyggd i spelkassetten.

Jaha, coolt, låter ju lite next level. Hade själv SNES, men det visste jag inte.

Medlem

Skönt att priset inte ger utrymme för scalpers att tjäna pengar på mellanskillnad i pris mellan tillgång och efterfrågan.

Jag gissar att den är ganska smart prissatt mot förväntad efterfrågan vs möjlighet att producera dem.

Kanske är det en produkt som sjunker en del i pris de närmsta åren.

Blir inget köp i år iaf, jag spelar ändå mest på min Portal nu och då ger inte PS Pron direkt något.

Medlem
Skrivet av BlueTeam:

BOOM! Vi hade rätt alla som trodde på ett pris över 10 000 kr. Blir intressant att se hur väl det säljer i Sverige och globalt i överlag. Och lite chockerande är det allt då priset ger en fingervisning om vad nästa generations konsoler kommer kosta... Nintendo är nog de enda vi kan lita på som fortfarande kommer lansera ett familjevänligt pris på konsoler.

Familjevänligt på det man får nja..

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ah. ^^ Just GPU-prestandan lär vi väl få se lite hur den ser ut i praktiken när recensenter fått sätta tänderna mer i PS5 Pro och dyka på djupet i vad PSSR faktiskt innebär och hur RT-prestandan faktiskt ser ut. Även i kommande spel. På PC-sidan behöver man väl upp i RX 7700XT åtminstone för att nå i närheten av likvärdig prestanda. 4070 Super känns som ett bra alternativ, men då får man gå upp ett steg i prisnivå.

Och helt rätt angående spelpriser, det är en sak som är värd att ta med i beräkningen i stort, men där blir det i praktiken omöjligt att jämföra rakt av. Har du optisk enhet till en konsol kan du köpa och sälja spel begagnat, något som i dagsläget inte är möjligt på PC längre. Där har man å andra sidan rätt bananas reor med jämna mellanrum på Steam, GOG och så vidare, och så Epic som slänger ut gratisspel då och då.

TL;DR: det blir svårt att jämföra en konsol och en PC under verkliga förutsättningar, av flera anledningar. Men det är lite kul att leka med tanken och vad man kan svänga ihop rent tekniskt också.

Man får ju tänka på också att nästa generations grafikkort från Nvidia, AMD och Intel är på g.

Kan tänka mig low/mid-end RTX 5000 / RX 8000 / Intel Battlemage troligtvis kommer ge betydligt mer prestanda för pengarna än nuvarande grafikkort.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Man får ju tänka på också att nästa generations grafikkort från Nvidia, AMD och Intel är på g.

Kan tänka mig low/mid-end RTX 5000 / RX 8000 / Intel Battlemage troligtvis kommer ge betydligt mer prestanda för pengarna än nuvarande grafikkort.

Också värt att ha i åtanke, men det är svårt att spekulera både i pris och prestanda där. Inte minst med tanke på hur grafikkortspriserna tyvärr också sett ut de senaste åren. :/ Och Intel går det ju lite skakigt för i allmänhet, och på GPU-sidan inte minst - hade dock varit riktigt trevligt om det kunde bli lite mer konkurrens där, så förhoppningsvis blir Battlemage ändå okej.

signatur

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Dyrt! Hade ändå inte tänkt å köpa en hur som helst men steget från en PS5 för 4990:- till en Pro för 10500:- är ju extremt. SÅ mycket bättre än standarversionen kommer den aldrig att bli!

Kan vi inte enas om att mid gen-uppgraderingar suger istället så vi går tillbaka till som det var innan?

Får ge minst 6100:- för en ny PS5 med disc!

Skriv svar