PS5 Pro-diskursen driver mig till vansinne

Medlem
Skrivet av Anwest:

Mina barn har i större utsträckning börjat spela på vår PS5 hemma så vi är i stort behov av en till, och jag inväntade mer PS5 Pro-info för att se om det skulle bli en sådan eller en vanlig PS5.

För mig kommer det att bli lite avgörande om 700 dollar blir 8000-8500 kr eller bryter 9000-kronorsvallen. Inte för att jag står och faller med den tusenlappen, men rent ideologiskt skulle det ta emot ganska mycket. Det som gör det lite illavarslande är att priset i euro sattes till 800. När Nordisk Film vill ha sin del av kakan för distributionen, ja då blir det nog +9000 kr.

Jag håller dock med dig Calle gällande diskussionsklimatet gällande produkter som PS5 Pro. Det är en maskin för entusiaster och det är tydligt att den inte behövs om man nöjer sig med en vanlig PS5. Diverse Youtubers osv får det att låta som att steget för att bli en PlayStation 5-spelare är just denna maskin till detta rätt så dyra pris, och så är det inte.

Precis, man kan nästan tro att alla tror att Sony skall sluta sälja vanliga PS5 modellen och ersätta den med en dyr PRO.

Dom flesta fattar inte heller att PRO släppet även är bra även för dom med tunn plånbok då det kommer komma ut fler vanliga PS5or på begagnatmarknaden, och då kan många kliva in på ett pris runt 3000kr istället.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Grafikslav
Skrivet av Sapiens:

Ganska säker på att grafikkortet skickar en lågupplöst bild till en sweatshop i Korea, så skickar de tillbaks en tolkning i form av en högupplöst bild.

Så nej? Uppenbarligen har du ganska dålig koll på omvärlden också.

Medlem
Skrivet av AmaLilith:

Men hallå! Förlåt för att jag lägger mig i men öppet forum och allt det där.
Det är faktiskt lånare som sitter på grafikkortet och fångar in den lågupplösta bilden. Sen fyller de i luckorna och ökar antalet pixlar med vattenfärg och penslar.
Herregud, lär sig barn ingenting i skolan längre?

Medlem

Tror till stor del det handlar mycket om FOMO. Folk glömmer dock att alla spel i grund och botten kommer att bli utvecklade för PS5 och extra obetydligt lullull kommer att läggas på i efterhand. Och det kommer främst vara "lätta" saker som lite bättre raytracing eller dylikt, dvs inget som kommer att nämnvärt påverka upplevelsen eller nöjet i spelen. (Ja det är skillnad på spel som är utvecklade med raytracing i åtanke och inte, och i dagsläget finns det 0 spel som är det).

Medlem
Skrivet av AmaLilith:

Ajdå det var inte bra att jag hade dålig koll på omvärlden, jag får väl följa med Sony på studiebesök nästa gång de åker på affärsresa till Demokratiska Republiken Kongo ;).

Medlem
Skrivet av GustavA:

Men hallå! Förlåt för att jag lägger mig i men öppet forum och allt det där.
Det är faktiskt lånare som sitter på grafikkortet och fångar in den lågupplösta bilden. Sen fyller de i luckorna och ökar antalet pixlar med vattenfärg och penslar.
Herregud, lär sig barn ingenting i skolan längre?

Skrivet av Sapiens:

Ajdå det var inte bra att jag hade dålig koll på omvärlden, jag får väl följa med Sony på studiebesök nästa gång de åker på affärsresa till Demokratiska Republiken Kongo ;).

Grafikslav
Skrivet av Sapiens:

Ruskigt låg nivå nu.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Såg någon video om detta för ett tag sedan och de jobbar tydligen hårt på PS3-emulering, men att det flyter väldigt segt på original-PS5an så det är tydligen lång väg till perfekt flyt och att allt fungerar som de vill. Tydligen jobbar de även på PS2-emulering med betydligt bättre resultat så där kan vi se mer på deras onlinetjänst, men PS3 tror jag inte vi ska förvänta oss innan PS6.

Ja, det är kanske PS6 jag bör invänta. Om det stämmer lär man ju sedan kunna lira allt från PS1 till Ps6 på den konsolen.

Hoppas de inte låser in spel på onlinetjänsten bara. Vill kunna köpa spelen löst att ha i ens bibliotek om dom har titlar som ser intressanta ut.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av AmaLilith:

Ruskigt låg nivå nu.

Ja det såg inte bra ut för några år sedan.

Men vem vet, Sony har kanske höjt nivån senaste tiden ¯\_(ツ)_/¯.

Eller du kanske tänkte på själva nivån på PS5 Pro?
Om man vill höja nivån den så blir det 300kr extra.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Det finns 3e parts ställ som kostar en hundring billigare, går säkert att 3D printa om man har en sådan.
Vad nu priset på plast kostar till en sådan.

3D printat

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja, det är kanske PS6 jag bör invänta. Om det stämmer lär man ju sedan kunna lira allt från PS1 till Ps6 på den konsolen.

Hoppas de inte låser in spel på onlinetjänsten bara. Vill kunna köpa spelen löst att ha i ens bibliotek om dom har titlar som ser intressanta ut.

Hmm, verkar som de kan få det att fungera på både PS4 och PS5 om än genom strömning om jag förstår saken rätt. Men kanske blir bättre native emulering på PS6 helt enkelt. Och tycks som Sony erbjuder både köp av unika titlar och genom prenumeration redan nu så kan vara positivt tecken på att du inte behöver deras "game pass" för att kunna spela specifika titlar? Har dock inte kollat upp detta på storen själv.

Medlem
Skrivet av Barak:

Du är ute och cyklar.
Även om vi räknar med de senaste årens reallönesänkning pga hög inflation så är gemene man betydligt rikare idag än man var i mitten av 90-talet.
Mellan 1995 och 2023 så var reallöneökningen 53,8 %.
I Sverige skall tilläggas...
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/loner/re...

En faktor som missas när man gör en jämförelse av reallön rakt av är att den ökningen har inte varit jämt fördelad över befolkningen. Under den här perioden så har de så kallade "klyftorna" ökat lavinartat. Så det mesta av den ökade rikedom som vi sett under perioden har tillfallit en allt mindre del av befolkningen i landet.

Så vill man se om en produkt som PS5 Pro passar en massmarknad så kommer svaret nog vara nej. Av föregången anledning. Men precis som Calle skriver så är detta en entusiastprodukt, så de som tycker det inte räcker med en vanlig PS5 kommer helt enkelt köpa den, även om de måste köra en avbetalningsplan på Klarna eller vad du vill.

Grafikslav
Skrivet av Sapiens:

Ja det såg inte bra ut för några år sedan.
https://enoughproject.org/wp-content/uploads/2017/11/CMCR_Com...

Men vem vet, Sony har kanske höjt nivån senaste tiden ¯\_(ツ)_/¯.

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill ha sagt? Om du tycker att jag har fel i det jag skriver så säg det. Just nu är det ganska osammanhängande. Du började härja om koreanska sweatshops vilket typ inte varit en grej på väldigt länge (typ 30 år? Längre?)
Att Sony låg högt på listan över konfliktmineraler för 7 år sedan är såklart förjävligt. Jag vet inte riktigt vad det har men min text att göra dock.
Eller så är det kanske så att du är här för att provocera och i så fall grattis jag tog det betet.

Medlem
Skrivet av AmaLilith:

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill ha sagt? Om du tycker att jag har fel i det jag skriver så säg det. Just nu är det ganska osammanhängande. Du började härja om koreanska sweatshops vilket typ inte varit en grej på väldigt länge (typ 30 år? Längre?)
Att Sony låg högt på listan över konfliktmineraler för 7 år sedan är såklart förjävligt. Jag vet inte riktigt vad det har men min text att göra dock.
Eller så är det kanske så att du är här för att provocera och i så fall grattis jag tog det betet.

Ta det lugnt. Han trollar nog bara. Som på den gamla goda tiden när troll inte betydde högerextremt avskum som häcklar alla tills det blir avstängt från forumet.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

En faktor som missas när man gör en jämförelse av reallön rakt av är att den ökningen har inte varit jämt fördelad över befolkningen. Under den här perioden så har de så kallade "klyftorna" ökat lavinartat. Så det mesta av den ökade rikedom som vi sett under perioden har tillfallit en allt mindre del av befolkningen i landet.

Så vill man se om en produkt som PS5 Pro passar en massmarknad så kommer svaret nog vara nej. Av föregången anledning. Men precis som Calle skriver så är detta en entusiastprodukt, så de som tycker det inte räcker med en vanlig PS5 kommer helt enkelt köpa den, även om de måste köra en avbetalningsplan på Klarna eller vad du vill.

Klyftorna har ökat men som nämns på ekonomifakta så har industriavtalet som skrevs 1998 och avtalsrörelsen därefter varit den stora faktorn så det har gynnat gemene man.
Tittar man på vad en anställd arbetare hade råd att lägga pengar på under 90-talet och jämför det mot idag så är det vitt skilda världar.

signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Klyftorna har ökat men som nämns på ekonomifakta så har industriavtalet som skrevs 1998 och avtalsrörelsen därefter varit den stora faktorn så det har gynnat gemene man.
Tittar man på vad en anställd arbetare hade råd att lägga pengar på under 90-talet och jämför det mot idag så är det vitt skilda världar.

Den jämförelsen är dock vansklig att göra eftersom 90talet var en av de största krisperioderna i Sveriges historia. Räntan gick upp till 500%, det blev arbetslöshet och många fick gå från hus och hem. Självklart kraschade köpkraften för vanligt folk då. Men det är också därför det är populärt att använda den perioden när man jämför med idag eftersom man ser en så stor skillnad. Men det är inte en jämförelse som står sig av den anledningen.

Det är intressantare att titta på skillnader på 2000 talet fram till idag. Hur har skillnader i inkomster utvecklats under perioden? Hur har priser på vissa typer av produkter och kapitalvaror utvecklas i kölvattnet av det? Då kan vi se att skillnaden mellan de som har höga inkomster och de som har lägre inkomster har ökat i en allt snabbare takt med tex varje jobbskatteavdrag. Eftersom det ger mer i kronor och ören för de som tjänar mer än de som tjänar mindre. De så kallade klyftorna. Detta driver även priserna framför sig så att allt färre har råd med priserna på premiumprodukter samt bostäder. Inflation slår inte lika hårt mot köpkraften hos någon som inte lever på marginalerna. Förenklat uttryckt.

Här är en bild från Riksbankens sida som beskriver krisen:

Medlem

Den här youtubevideon har nu övertygat mig att jag behöver en PS5 Pro:

Medlem

Folk borde tagga ner lite när det gäller om man ska köpa pro eller inte. Jag menar det påverkar ingen igentligen. Jag tror inte att jag köper pro utan kommer att köpa annat istället.

Medlem
Skrivet av Morganrone93:

Tror till stor del det handlar mycket om FOMO. Folk glömmer dock att alla spel i grund och botten kommer att bli utvecklade för PS5 och extra obetydligt lullull kommer att läggas på i efterhand. Och det kommer främst vara "lätta" saker som lite bättre raytracing eller dylikt, dvs inget som kommer att nämnvärt påverka upplevelsen eller nöjet i spelen. (Ja det är skillnad på spel som är utvecklade med raytracing i åtanke och inte, och i dagsläget finns det 0 spel som är det).

^Detta. Har utvecklat spel sedan 2007 och kan inte minnas att vi någonsin utvecklat något extra för PRO-varianterna utan man jobbar mot standarden dvs PS5 och Xbox Series X. Lägger man sedan på något extra blir det som sagt högre framerate, upplösning, raytracing osv. Har man pengar och värderar sånt högt är det ju värt att betala några tusen till annars fungerar ju vanliga bas alldeles utmärkt för vad man betalar, speciellt nu när en gaming-PC kostar en rejäl slant.

Enda stora nackdelen med en midrange-basvariant är att spel förmodligen hade kunnat utvecklas och se ännu bättre ut redan nu om baskonsolerna kostade 10-15k och hade bättre hårdvara men då tappar dom lite syftet med att kunna ge en spelupplevelse till rimligt pris.

Sedan är väl frågan om att köpa en PS5 pro eller inte upp till var och en, folk får gärna betala för dyra konsoler, mobiler eller vad det nu kan vara men personligen lägger jag pengar på en dyr dator och sedan billig konsol/mobil etc.

signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Testpilot
Skrivet av ErikSvensson:

^Detta. Har utvecklat spel sedan 2007 och kan inte minnas att vi någonsin utvecklat något extra för PRO-varianterna utan man jobbar mot standarden dvs PS5 och Xbox Series X. Lägger man sedan på något extra blir det som sagt högre framerate, upplösning, raytracing osv. Har man pengar och värderar sånt högt är det ju värt att betala några tusen till annars fungerar ju vanliga bas alldeles utmärkt för vad man betalar, speciellt nu när en gaming-PC kostar en rejäl slant.

Enda stora nackdelen med en midrange-basvariant är att spel förmodligen hade kunnat utvecklas och se ännu bättre ut redan nu om baskonsolerna kostade 10-15k och hade bättre hårdvara men då tappar dom lite syftet med att kunna ge en spelupplevelse till rimligt pris.

Sedan är väl frågan om att köpa en PS5 pro eller inte upp till var och en, folk får gärna betala för dyra konsoler, mobiler eller vad det nu kan vara men personligen lägger jag pengar på en dyr dator och sedan billig konsol/mobil etc.

Nyfiken fråga. Du skriver utvecklas mot Series X, men allt ska ju även fungera fullt ut på Series S så hur blir det i slutändan?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Nyfiken fråga. Du skriver utvecklas mot Series X, men allt ska ju även fungera fullt ut på Series S så hur blir det i slutändan?

Brukar skalas ner för att fungera på äldre hårdvara med saker som inte ska påverka spelupplevelsen, samma sak när man gick från Xbox one / ps4 och kanske behövde släppa på både last och next gen (i övergången kunde spel även göras på gamla och optimeras mot nya) Vill dock minnas att hårdvaran på series S och series X inte har lika stort hopp som förra generationen till nya så är nog mer att man gör som med pro-versionen d.v.s. tar bort fluff, sänker fps, skalar ner upplösning, textur, crowd-densitet osv som inte påverkar spelupplevelsen.

Man ska dock komma ihåg att som spelutvecklare är det betydligt enklare att utveckla mot konsol än PC då du har max 4-5 konfigurationer där jämfört med PCs flera miljoner olika kombinationer av hårdvara och diverse kompabilitetsproblem, vilket är rätt tacksamt även om man behöver fixa lite för t.ex. Series S.

signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

To eaach their own. Jag kan inte direkt påstå att jag är speciellt sur över priset på PS5 Pro, däremot ogillar jag lite vad konsolen representerar.

Det är lite olika tankar som på något sätt alla spelar in i en samlad bild av att jag inte gillar PS5 Pro, och egentligen har det gaska lite med priset att göra.

1. Det är min bestämda uppfattning att vi inte tar tillvara på den hårdvara vi har. Framför allt på PC kan det ju bli riktigt löjligt när vissa spel blir skittunga utan att de borde vara det.

Jag kan inte vara den enda här som ibland sitter och stirrar på skärmen och tänker för mig själv att "Det här BORDE inte pressa min dator så hårt som det gör." Jag tror att i en värld som domineras av PCn där utvecklingen är ständigt pågående har man råd att slarva med optimeringen för du vet att utvecklingen kommer ikapp dig. Det blir ju lite samma med utvecklare till PS5 där de vet att "Äsch, vi behöver inte lösa så att spelet lirar bra på PS5an, snart kommer det en PS5 Pro och då kan vi hänvisa de som vill ha fullgod prestanda till den istället.

2. Vilket för mig lite in på nästa punkt, att även om spelen fortfarande kommer funka på PS5 så kommer det blir som med PS4 Pro, att du inte får en fullgod upplevelse på PS4an. (Playstation 4 Pro Enhanced som det hette.)

Ja, de går fortfarande att spela på PS4a, men laddningstider etc gör det till en betydligt sämre upplevelser. Det kanske låter som en liten skillnad, men jag tycker ändå det är ganska viktigt. Är det så att de som köper PS5 Pro får en förbättrad upplevelse, eller är kommer de som lirar på en PS5:a få en reducerad upplevelse?

För mig var det ändå rätt tydligt med PS4:an jämfört med Pro modellen att spelen optimerades för PS4 Pro och skalades ner för att fungera på PS4an snarare än gjordes för PS4an och skalades upp för Pro versionen, och det tycker jag är en väldigt negativ utveckling.

3. Det har varit uppe i lite andra trådar. Det tar tid att utveckla spel idag. Lång tid. På N64 tiden kunde Ninendo slänge ihop Majoras Mask på ett år genom att återanvända delar av Ocarina of Time. Det tog 6 år mellan Breath of the WIld och Tears of the Kingdom trots att Tears återanvänder rätt mycket från Breath.

PS2:an upplevde Tre GTA släpp under sin livstid, PS3:an två, och PS4:an såg aldrig något GTA för att det tar sådan tid att utveckla. Det är naturligt, och jag säger inget emot det, för det är gigantiska spel som är välpolerade.

Problemet blir ju när konsolgenerationernas livslängd inte ökar i samma takt.

Tidigare i den hrä tråden konstaterades at PS1 justerat för inflationen kostade likvärdigt med en PS5a, och det köper jag. Den stora skillnaden är att under PS1ans tid fick vi massvis med banbrytande spel, som Resident Evil serien, vad många kallar de tre bästa Final Fantasy spelen, Crash spelen osv osv.

Ja konsolen var dyr, men du fick tillgång till väldigt många spel genom att äga den konsolen.

Jag har haft min PS5 i drygt två år nu men har egentligen bara spelat igenom en handful spel under tiden.

Man känner sig lite lurad när du köper en konsol för 7000 kr, och så släpås en handful spel innan det är dags att lägga 7000 kr på nästa konsol. (Jag är medveten om att det går att spela 740 olika spel på PS5, men många av dem är ju remasters eller PS4a spel som fått en uppsklaning.)

Spelen där jag som spelare känner att "det här köpte jag en PS5a för att spela" lyser med sin frånvaro. Det enda jag kan komma på just nu är God of War: Ragnarök. Det och expansionen till Horizon: Forbidden West. Och det känns inte värt att ha lagt 7000 kr på att få spela de spelen så att säga.

Men vad vet jag, jag kanske bara är en bitter gammal man som tyckte allt var bättre förr, när Fortnite-skins inte var typ 50% av spelmarknadens omsättning. (En liten överdrift, men ni fattar känslan.)

Så ja, jag ogillar PS5 Pro inte för att den är dyr, utan för vad den representerar.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Mid-gen refresh med upskalad 4k med målet 60 fps till priset av en next-gen konsol, vilket skämt. 😆

Medlem

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

To eaach their own. Jag kan inte direkt påstå att jag är speciellt sur över priset på PS5 Pro, däremot ogillar jag lite vad konsolen representerar.

Det är lite olika tankar som på något sätt alla spelar in i en samlad bild av att jag inte gillar PS5 Pro, och egentligen har det gaska lite med priset att göra.

1. Det är min bestämda uppfattning att vi inte tar tillvara på den hårdvara vi har. Framför allt på PC kan det ju bli riktigt löjligt när vissa spel blir skittunga utan att de borde vara det.

Jag kan inte vara den enda här som ibland sitter och stirrar på skärmen och tänker för mig själv att "Det här BORDE inte pressa min dator så hårt som det gör." Jag tror att i en värld som domineras av PCn där utvecklingen är ständigt pågående har man råd att slarva med optimeringen för du vet att utvecklingen kommer ikapp dig. Det blir ju lite samma med utvecklare till PS5 där de vet att "Äsch, vi behöver inte lösa så att spelet lirar bra på PS5an, snart kommer det en PS5 Pro och då kan vi hänvisa de som vill ha fullgod prestanda till den istället.

2. Vilket för mig lite in på nästa punkt, att även om spelen fortfarande kommer funka på PS5 så kommer det blir som med PS4 Pro, att du inte får en fullgod upplevelse på PS4an. (Playstation 4 Pro Enhanced som det hette.)

Ja, de går fortfarande att spela på PS4a, men laddningstider etc gör det till en betydligt sämre upplevelser. Det kanske låter som en liten skillnad, men jag tycker ändå det är ganska viktigt. Är det så att de som köper PS5 Pro får en förbättrad upplevelse, eller är kommer de som lirar på en PS5:a få en reducerad upplevelse?

För mig var det ändå rätt tydligt med PS4:an jämfört med Pro modellen att spelen optimerades för PS4 Pro och skalades ner för att fungera på PS4an snarare än gjordes för PS4an och skalades upp för Pro versionen, och det tycker jag är en väldigt negativ utveckling.

3. Det har varit uppe i lite andra trådar. Det tar tid att utveckla spel idag. Lång tid. På N64 tiden kunde Ninendo slänge ihop Majoras Mask på ett år genom att återanvända delar av Ocarina of Time. Det tog 6 år mellan Breath of the WIld och Tears of the Kingdom trots att Tears återanvänder rätt mycket från Breath.

PS2:an upplevde Tre GTA släpp under sin livstid, PS3:an två, och PS4:an såg aldrig något GTA för att det tar sådan tid att utveckla. Det är naturligt, och jag säger inget emot det, för det är gigantiska spel som är välpolerade.

Problemet blir ju när konsolgenerationernas livslängd inte ökar i samma takt.

Tidigare i den hrä tråden konstaterades at PS1 justerat för inflationen kostade likvärdigt med en PS5a, och det köper jag. Den stora skillnaden är att under PS1ans tid fick vi massvis med banbrytande spel, som Resident Evil serien, vad många kallar de tre bästa Final Fantasy spelen, Crash spelen osv osv.

Ja konsolen var dyr, men du fick tillgång till väldigt många spel genom att äga den konsolen.

Jag har haft min PS5 i drygt två år nu men har egentligen bara spelat igenom en handful spel under tiden.

Man känner sig lite lurad när du köper en konsol för 7000 kr, och så släpås en handful spel innan det är dags att lägga 7000 kr på nästa konsol. (Jag är medveten om att det går att spela 740 olika spel på PS5, men många av dem är ju remasters eller PS4a spel som fått en uppsklaning.)

Spelen där jag som spelare känner att "det här köpte jag en PS5a för att spela" lyser med sin frånvaro. Det enda jag kan komma på just nu är God of War: Ragnarök. Det och expansionen till Horizon: Forbidden West. Och det känns inte värt att ha lagt 7000 kr på att få spela de spelen så att säga.

Men vad vet jag, jag kanske bara är en bitter gammal man som tyckte allt var bättre förr, när Fortnite-skins inte var typ 50% av spelmarknadens omsättning. (En liten överdrift, men ni fattar känslan.)

Så ja, jag ogillar PS5 Pro inte för att den är dyr, utan för vad den representerar.

PREACH!

Orkar inte skriva sådär mycket den här tiden på dygnet, men kan skriva under på så gott som allt du säger.

signatur

Konsolgubbe

Medlem

Den är inte speciellt dyr, man får inte en bra PC för det priset. Samtidigt så käkar RT på tok för mycket prestanda med för liten visuell uppgradering för att vara värt det. Ser inte fram emot när nästa generations konsoler ska kunna köra 8K när mycket av prestandan borde fokuseras på andra saker. Bättre AI, ljudmotorer, stabilare framerate, större världar osv..

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Den är inte speciellt dyr, man får inte en bra PC för det priset. Samtidigt så käkar RT på tok för mycket prestanda med för liten visuell uppgradering för att vara värt det. Ser inte fram emot när nästa generations konsoler ska kunna köra 8K när mycket av prestandan borde fokuseras på andra saker. Bättre AI, ljudmotorer, stabilare framerate, större världar osv..

Känns som att 8K är rätt långt borta för gemene man. Folk har inga 8K TV i hemmet idag. Jag hoppas verkligen inte de satsar på det.

Medlem

Varför ska man köpa en PS5 PRO idag när Playstation 6 troligtvis kommer i samband med GTA 6? Vilket är om typ 1,5-2 år.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Varför ska man köpa en PS5 PRO idag när Playstation 6 troligtvis kommer i samband med GTA 6? Vilket är om typ 1,5-2 år.

GTA 6 siktar på en release "Fall 2025", vilket innebär om cirka ett år. Sen får vi se om det blir förseningar som vissa rykten gör gällande, men just nu inga 1,5-2 år till GTA VI. Därefter har vi releasen av PS6, och det enda vi har att gå på är information som kom från Insomniac Games-läckan som sa 2028. Den här är jag personligen lite mer tveksam till, jag tror att Xbox kommande nästa generation kan sätta lite mer blåslampa på Sony. Däremot tror jag inte att den kommer innan tidigast 2027, vilket innebär att en PS5 Pro inköpt i år kommer att vara Sonys flaggskepp i minst 3 år till.

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Kanske bara jag (troligtvis) men förstår inte riktigt varför det tjatas så fantastiskt mycket om GTA 6 och hur viktig PS5 Pro är för att få den perfekta upplevelsen? Alla kommer ju ändå att köpa det igen när det släpps till PS6, nästa Xbox och PC. 😅

Skriv svar