PS5 Pro släpps 7 november, blir svindyr

Bättre och lägga dubbla pengarna och köpa en PC alla dagar i veckan tycker jag i alla fall, sen har ju alla rätt till sin egen åsikt

signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS ROG 4090 , 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 15 Pro// iPad Pro Air m1 /Monitor Samsung G8 Oled / TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem
Skrivet av Najkan:

Per dag får man nog in den summan ändå.

Ja om man är vd för Ericsson eller vilket annat stort bolag som helst, men för oss löneslavar så håvar man absolut inte in 10papp per dag lol 😁

signatur

🖥️ AMD Ryzen 5 7600x
Powercolor Radeon RX 7800 XT
34gb Corsair Vengeance DDR5 5200Mhz cl40
Thermalright! Peerless Assassin 120 SE
Kingston Kc3000 1Tb

Medlem

Med den här prissättningen säljer de förmodligen färre enheter till befintliga PS5-ägare jämfört med hur det begav sig föregående generation. Det verkar bli en premiumprodukt för få snarare än en prisvärd uppgradering för flertalet. Jag tycker att det finns en viss rimlighet i en sådan affärsmodell.

Huruvida det är affärsmässigt rätt beslut för Sonys plånbok vet jag inte riktigt. För spelarna är det väl egentligen ganska trevligt att basversionen av PS5 får en större användarbas som följd av det beslutet? Därmed glöms den kanske inte lika lätt bort av utvecklarna, som aldrig lade krut på några basversioner efter Pro-modellens intåg förra generationen.

Medlem

Det var ett jäkla klagande på priset.

Är det ingen som bryr sig om prestandan med full raytracing, 67% fler compute units och AI uppskalning i 60 fps och tycker det motiverar priset, eller är priset allt?

Är en dator dyr för att den kostar 30.000 bara för att det finns datorer för 5000? Absolut inte. Man kan få mer prestanda för krona i den för 30.000kr. Precis som ett grafikkort för 10000 inte är samma som ett grafikkort för 1000kr.

Samma med Playstation 5 Pro - Priset är inte alls så farligt som folk målar upp det. Snarare prispressad mer mot bra värde.

Medlem

Det händer äntligen. Console master race med den här prislappen.

Medlem
Skrivet av addman:

MS släpper "Xbox Seriex XL.....€599" *mic drop*. Gyllene tillfälle, just sayin....

Kommer inte hända. De släppte just en Series X med samma hårdvara som nuvarande men 2tb SSD för dryga 8000kr. Aldrig att de släpper en Pro version med bättre hårdvara för billigare pris

Medlem

PS6 blev klart mer intressant nu

Medlem

Blir dag1 köp!
PS5an får hamna i sovrummet 🙂
Får man spela AC Shadows på PRO’n 😃

signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem

Sen är det ju issuen med att slim kan du välja med eller utan, det är lite billigare att plocka skivläsaren inkluderad, här måste man betala onödigt extra om man vill ha skivläsaren, att de inte gjorde samma med PRO

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Är det ingen som bryr sig om prestandan med full raytracing, 67% fler compute units och AI uppskalning i 60 fps och tycker det motiverar priset, eller är priset allt?

Är en dator dyr för att den kostar 30.000 bara för att det finns datorer för 5000? Absolut inte. Man kan få mer prestanda för krona i den för 30.000kr. Precis som ett grafikkort för 10000 inte är samma som ett grafikkort för 1000kr.

Samma med Playstation 5 Pro - Priset är inte alls så farligt som folk målar upp det. Snarare prispressad mer mot bra värde.

Tror ingen tvivlar på den grafiska prestandan utan mer vad den kostar, för vad den är. En spelkonsol. Det är ju subjektivt så klart men jag tycker personligen, oavsett vilka spel som släpps på den, att det är för mycket för en spelkonsol. Du har rätt i det du säger, finns grafikkort för 1000-lappen och sedan för 10 000 spänn. Jag skulle inte köpa ett grafikkort för 10 000 och heller inte en konsol runt det priset. För mycket för vad det är, enligt min mening😉.

Medlem

Kul med ny konsoll! Inget för mig dock, kör mest Switch och ytterst lite på Xbox sx. Väntar in Switch 2, Xbox handheld och möjligtvis en ps5 om några år!

Medlem

Jag säger nej.

signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Kommer inte hända. De släppte just en Series X med samma hårdvara som nuvarande men 2tb SSD för dryga 8000kr. Aldrig att de släpper en Pro version med bättre hårdvara för billigare pris

Nä, tror inte det heller, mest på skämt det jag skrev.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Bästa jag läst hittills i denna tråd. Och 9000 sparar man ju lätt undan på ett år. Bara att hålla igen lite på godsaker 🍭och alkoholen 🍸

Medlem

Många har totalt missuppfattat PS5 PRO och tror det är en ersättare för PS5 eller att Sony tror att alla vill uppgradera sina PS5or till den, det är ju en modell för entusiaster som vill ha det senaste till varje pris och syftet är att få ut PS5or på begagnatmarknaden så att dom som inte har råd med en ny PS5a kan köpa en begagnad och att Sony vill slippa göra en snikvariant som XBOX Series S

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Bara jag som fortfarande väntar på spel?

Kan inte ens motivera ett köp av vanliga varianten på rea när det finns en handfull titlar som lockar lite. Ingen "det här spelet måste jag ha" alls.

Medlem

Sony can eff off

Medlem

Alldeles för dyr, men när GTA VI släpps med stöd för PRO blir det nog svårt att stå emot.

Medlem
Skrivet av the_man_swe_90:

Bättre och lägga dubbla pengarna och köpa en PC alla dagar i veckan tycker jag i alla fall, sen har ju alla rätt till sin egen åsikt

Vi är alla olika och tycker prioriterar olika. Själv sitter jag på kontor vid datorn hela dagarna och har ingen lust att komma hem och sätta mig vid ett skrivbord igen för att spela på PC, det är bekvämt och skönt att sitta i TV soffan och spela på konsol, slippa uppgradera drivrutiner, PC och spel krascher bara slå på konsolen och njuta av ett bra spel är vad JAG prioriterar. Så jag lägger mer än gärna en extra slant på en PS5 PRO.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av the_man_swe_90:

Det är två olika kunder.
Själv har jag haft datorer i alla år, men dom senaste 5+ åren så spelar jag bara på ps/xbox/switch. Ibland händer det att jag kör något VR spel med linkkabel till questet, men det är väldigt sällan.
Det är för mycket bök med datorn.
När spelsuget faller på vill jag bara trycka på powerknappen, sätta mig i soffan och lira en stund.

Med det sagt så är en ps5 PRO inte värd pengarna utifrån dagens presentation. Vanliga ps5an duger alldeles utmärkt som den är.

Medlem
Skrivet av Shinsen:

Alldeles för dyr, men när GTA VI släpps med stöd för PRO blir det nog svårt att stå emot.

Ja, den bundlen lär få över många av oss skeptiker

Medlem

Skippar Pro och håller mig med vanilla PS5 inför PS6.

signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Bara jag som fortfarande väntar på spel?

Kan inte ens motivera ett köp av vanliga varianten på rea när det finns en handfull titlar som lockar lite. Ingen "det här spelet måste jag ha" alls.

Tycker det finns gott om spel, köpte nyss Hogwarts och Elden Ring på rea så jag är garanterat fullt sysselsatt med dessa ända fram till nyår, har ju Astro bot och Tekken också att leka lite med mellan varven. Till våren hoppas jag kunna fiska hem tex Stellar Blade och Wukong och Ronin till bra rea priser runt 300kr

signatur

Medlem

Jag hade 8000:- som smärtgräns. Det hade jag kunnat tänka mig, men att lägga 10k+ för en konsol (vill ha disc) kommer jag definitivt inte göra.

Ne, då fortsätter jag hellre i1080-1440 med 60fps istället. Tvivlar faktiskt på att utvecklare (förutom first party) kommer göra mer än att köra i native 4k 60fps med samma grafik ändå.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, den bundlen lär få över många av oss skeptiker

Och då lär nog priset gått ner en del också. Kan gott vänta tills dess.😊

Medlem

Lång väntan på ganska lite? Jag gillar PSSR uppskalningen men helt ärligt så var det inte mycket annat som skapade ett habegär. Behåller min PS5a som jag haft sen release och lägger pengarna på något annat.
Skönt att ha rivit av det plåstret, nu kan vi börja spekulera om och se fram emot PS6 😁

Medlem

vad är det här för skit? ingen skivläsare? så om jag skulle köpa ps5 pro nu så skulle 90% av min spel katalog vara ospelarbar om man inte köper till skivläsare. skit på er sony

Medlem
Skrivet av addman:

Och då lär nog priset gått ner en del också. Kan gott vänta tills dess.😊

Ja, speciellt om spelet släpps till sommaren/hösten nästa år och bundlen reas ut något till nästa Black Friday så kanske en kan komma undan lite lindrigare. Ja, jag kommer nog inte ha bråttom med att införskaffa denna utan ha kvar nuvarande PS5an ändå och sen skaffa Pro:n med GTA VI nästa år istället. Då hinner jag spara in till Switch 2 innan också.

Medlem

Helldivers, Concord och nu detta...

Medlem
Skrivet av showerguy:

Helldivers, Concord och nu detta...

Varför är Helldivers med i den listan?

Skriv svar