Systembolaget rekommendationer (alkoholfritt)
Hejsan!
Tänkte det vore kul med en tråd om systembolaget rekommendationer fast med alkoholfritt! Ingen moralkärring här men det kändes lite rörigt med den andra tråden när jag scrollade. Då det säkert ibland går att köpa alkoholfritt som inte finns på systemet ibland så kan man ju tipsa om det med.
Min favoritöl som är alkoholfri är denna: Brooklyn Special Effects IPA
Här om dagen drack jag även en Capital IPA (Alkoholfri) S:t Eriks Bryggeri som jag tyckte var riktigt god.
https://untappd.com/b/s-t-eriks-bryggeri-capital-ipa-alkoholf...
Personligen gillar jag inte alkoholfri öl direkt, vill inte vara en antimoralkärring här men tycker att i stort sett samtliga känns lite blaskiga och smakar som att de saknar något. En bekant vars fru inte dricker öl introducerade mig till Pripps Radler förra året då den gick hem hos alla i deras hushåll. Det är nästan som en blandning av öl och lemonad, vilket låter fruktansvärt men var väldigt uppfriskande att dricka, inte minst en varm sommardag, om man av någon anledning ville ha alkoholfritt. Istället för att kännas som en avslagen öl smakar den lemonad med en eftersmak av öl och beska.
Kul tråd.. kanske kan låna den och be om hjälp med ett alkoholfritt vin som ska passa till en picknick med grekiska teman?
Mikkellers Drink'in the sun är rätt god
Juste den hade jag nästan glömt! Drack den jätteofta förut. 😀
Kul tråd.. kanske kan låna den och be om hjälp med ett alkoholfritt vin som ska passa till en picknick med grekiska teman?
Allt som är alkomfritt är välkommet och och vin är något man borde kolla in. Har hittills bara druckit en alkoholfri rosévin som jag tyckte var god.
https://lervig.no/wp-content/uploads/2020/06/no-worries.jpg
Denna är fin, No Worries från Lervig. Finns också i några fruktiga varianter Mango, Grapefruit etc.
Den ska jag prova
Det är nästan som en blandning av öl och lemonad, vilket låter fruktansvärt men var väldigt uppfriskande att dricka
Det är inte bara nästan det, utan det är bokstavligt talat det Radler är en klassiker från Tyskland (samma sak som Shandy i Storbritannien och Panaché i fransktalande länder). Är man på Oktoberfest och börjar krokna på enlitersölarna så erbjuds även Radler i samma sejdlar. Rätt bra när man behöver lugna ner sig lite. Dock är radlern där inte alkoholfri, utan helt enkelt samma öl, men blandad 50/50 med sprite, så den blir hälften så stark.
OT så tycker jag många alkoholfria öl börjar bli väldigt bra som törstsläckare. Om jag exempelvis kör bil så dricker jag ofta alkoholfri öl till maten osv. Galet att vi drogs med utspädd lättöl i så många år. Däremot saknas ju alkoholen som ändå är en smakhöjare, vilket gör att de ofta blir lite tunna i kroppen. Välhumlade varianter brukar dölja det bättre än rena lagers.
Personligen gillar jag inte alkoholfri öl direkt, vill inte vara en antimoralkärring här men tycker att i stort sett samtliga känns lite blaskiga och smakar som att de saknar något. En bekant vars fru inte dricker öl introducerade mig till Pripps Radler förra året då den gick hem hos alla i deras hushåll. Det är nästan som en blandning av öl och lemonad, vilket låter fruktansvärt men var väldigt uppfriskande att dricka, inte minst en varm sommardag, om man av någon anledning ville ha alkoholfritt. Istället för att kännas som en avslagen öl smakar den lemonad med en eftersmak av öl och beska.
https://assets.axfood.se/image/upload/f_auto,t_500/0731007000...
Vet att det står Systembolaget i rubriken men: Lidl har Panaché, ungefärd som Radler. Ligger på 0,5% så inte helt 0,0. Snygga små tjocka glasflaskor.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Jag rekommenderar Sparkling Tea. Tesmaken gör det lite strävt bittert på tungan, så lite likt det grekiskt retsinavin...som är gjord på kåda.
https://www.systembolaget.se/produkt/alkoholfritt/sparkling-t...
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Vet att det står Systembolaget i rubriken men: Lidl har Panaché, ungefärd som Radler. Ligger på 0,5% så inte helt 0,0. Snygga små tjocka glasflaskor.
Har tyvärr ingen Lidl i närheten men jag ska försöka komma ihåg detta om jag springer förbi en vid något tillfälle. Tack för tipset!
Det är inte bara nästan det, utan det är bokstavligt talat det Radler är en klassiker från Tyskland (samma sak som Shandy i Storbritannien och Panaché i fransktalande länder). Är man på Oktoberfest och börjar krokna på enlitersölarna så erbjuds även Radler i samma sejdlar. Rätt bra när man behöver lugna ner sig lite. Dock är radlern där inte alkoholfri, utan helt enkelt samma öl, men blandad 50/50 med sprite, så den blir hälften så stark.
OT så tycker jag många alkoholfria öl börjar bli väldigt bra som törstsläckare. Om jag exempelvis kör bil så dricker jag ofta alkoholfri öl till maten osv. Galet att vi drogs med utspädd lättöl i så många år. Däremot saknas ju alkoholen som ändå är en smakhöjare, vilket gör att de ofta blir lite tunna i kroppen. Välhumlade varianter brukar dölja det bättre än rena lagers.
Där ser man, då lärde jag mig någonting i dag också. Trodde bara att det var något påhitt från Pripps men då ska jag inte ge dem alltför mycket cred. Tack för infon!
Jag rekommenderar Sparkling Tea. Tesmaken gör det lite strävt bittert på tungan, så lite likt det grekiskt retsinavin...som är gjord på kåda.
https://www.systembolaget.se/produkt/alkoholfritt/sparkling-t...
Tack för tipset, verkar väldigt intressant.. men tyvärr fanns den inte i lager på ”mitt” suystembolag och behöver den så snart som imorgon!
Men tipset tas med tills framtiden🙏
Jag tycker systembolagets utbud av alkoholfri öl är kasst (och dyrt). Välsorterade COOP, Willys och ICA-butiker har betydligt bättre sortiment (och öppettider), så jag rekommenderar er att kika i er matvarubutiker för att hitta alkoholfri öl. Dessutom erbjudanden ibland, på t.ex. hel låda eller köp 3 betala för 2 med mera.
T.ex. alkoholfri Ship Full of IPA, som enligt mig är topp 5 alkoholfri öl iaf, finns inte på bolaget men i flera coop, ICA o.s.v.
Jag tycker systembolagets utbud av alkoholfri öl är kasst (och dyrt). Välsorterade COOP, Willys och ICA-butiker har betydligt bättre sortiment (och öppettider), så jag rekommenderar er att kika i er matvarubutiker för att hitta alkoholfri öl. Dessutom erbjudanden ibland, på t.ex. hel låda eller köp 3 betala för 2 med mera.
T.ex. alkoholfri Ship Full of IPA, som enligt mig är topp 5 alkoholfri öl iaf, finns inte på bolaget men i flera coop, ICA o.s.v.
Jag har också den känslan, som jag skrev i inledningen är ju alla tips tillåtna.
Goda 👌
Det är lite så att "vanlig öl" smakar bara som att nått saknas när det är alkoholfritt.
Man måste gå på fruktiga/sura öl, ipa osv om det ska smaka nått, för då är ju grundförutsättningarna inte "vanlig" ölsmak från början heller.
Det jag gillar med alkoholfri öl är att kunna dricka nått svalkande gott som inte är sött som läsk eller innehåller nån nämvärd mängd alkohol.
Egentligen är det konstigt att systembolaget säljer alkoholfritt, å andra sidan är det inte så konstigt.
Och när man tänker lite på det så finns det faktiskt ingen butik eller kedja som BARA säljer dricka, förutom just systembolaget.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Egentligen är det konstigt att systembolaget säljer alkoholfritt, å andra sidan är det inte så konstigt.
Och när man tänker lite på det så finns det faktiskt ingen butik eller kedja som BARA säljer dricka, förutom just systembolaget.
Det som är konstigt är att jag två gånger vacker fått visa leg vid köp av alkoholfritt. Men det är skit som händer.