Nya Xbox Series-konsolerna släpps i oktober
Så dom vill alltså ha nästan 2lax för en skivspelare? Eller är det färgen som är så dyr?
Detta är bara mina egna spekulationer, men det kan vara Sony som vill sätta lite käppar i hjulet. Sony var med och grundade Blue-Ray. De är fortfarande stor delägare. Läsarna tillverkas även i en av Sonys fabriker. I och med att Sony blir ett grisigare och grisigare företag för varje år som går, skulle jag inte förvåna mig om de är en del av anledningen till det höga priset.
Oavsett pris så är 2 tb versionen slutsåld nu. 😢
Gissar på att de översvämmar Ebay imorgon
Förövrigt fick dessa en trailer också, även om det är försent med hype nu. Men ja, PS5 Pro är ju whats what ändå.
Detta är bara mina egna spekulationer, men det kan vara Sony som vill sätta lite käppar i hjulet. Sony var med och grundade Blue-Ray. De är fortfarande stor delägare. Läsarna tillverkas även i en av Sonys fabriker. I och med att Sony blir ett grisigare och grisigare företag för varje år som går, skulle jag inte förvåna mig om de är en del av anledningen till det höga priset.
Det är nog bara dina egna spekulationer. Samma läsare fanns redan i Xbox One S och One X.
Lustigt nog så hade inte PS4 Pro det. Men läsarna kanske var så dyra att Sony inte hade råd med det?
00:00:02:42
Priserna är ju sinne!
Nån som nämnde att man ska se den nya SX som premium limited, kanske.
Men 4 år efter konsolerna släppts, så borde ju dom gått ned 1000 kr från premiärpriset
Att släppa en digital SX, utan skivläsare, samma hårddisk och annan färg, den borde inte kosta mer än 4500 kr, om ens 4000 kr.
Sen överlag kan jag tycka Microsoft och Sony kan bjuda på att vara lite mer crazy. Visst, det är alltid i slutet av generationen som roliga färger och modeller dyker upp. Men svarta och vita konsoler, det, det måste väl gå att göra nåt roligare eller åtminstone bjuda på fler färger direkt från start?
En sak är säker, när nya konsolerna kommer ska jag hänga på låset, för jag är inte intresserad att köpa konsolen 3-4 år senare för 1-2000 kr mer än ingångspriset.
Det är nog bara dina egna spekulationer. Samma läsare fanns redan i Xbox One S och One X.
Lustigt nog så hade inte PS4 Pro det. Men läsarna kanske var så dyra att Sony inte hade råd med det?
Det kändes lite som en missed opportunity när Pro'n inte hade 4k-läsare, men såhär i efterhand gissar jag att de ville att PS5 skulle kännas som en större uppgradering om den lanserades som första PS-konsolen med den "nya" läsaren. Priset eller att de skulle ha någon kartell-exklusivitet i all hemlighet har nog ingenting med saken att göra. Dock var väl One S skivlös precis som Series S är nu? Eller minns jag fel? Hade bara One X innan Series X så mycket möjligt. I alla fall var ju Microsoft tidigare med den och det fick inte priset att rusa alltför mycket.
Det kändes lite som en missed opportunity när Pro'n inte hade 4k-läsare, men såhär i efterhand gissar jag att de ville att PS5 skulle kännas som en större uppgradering om den lanserades som första PS-konsolen med den "nya" läsaren. Priset eller att de skulle ha någon kartell-exklusivitet i all hemlighet har nog ingenting med saken att göra. Dock var väl One S skivlös precis som Series S är nu? Eller minns jag fel? Hade bara One X innan Series X så mycket möjligt. I alla fall var ju Microsoft tidigare med den och det fick inte priset att rusa alltför mycket.
Ja, det var det jag menade med att det lät knasigt. Men S-modellen släpptes först med skivläsare och lite senare i en digital version. https://www.xbox.com/sv-SE/consoles/xbox-one-s
Även om jag håller med om en del vad MP vill så är kemikalieskatten ett j*vla skämt. Och nu när den är här så verkar inga andra partier vilja ändra på det då pengarna rullar in. Samma sak med skatten på plastpåsar.
Off topic, men:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/plastpaseskatten-tas-bort-...
https://miljo-utveckling.se/kemibranschen-slopad-plastpaseska...
Vad är blue-ray för nåt?
Just ja det var Liberalernas påhitt det där. Läste det där i höstas men trodde inte att det skulle bli av, men bra iaf.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljopartiet-om-kritiken-m...
Jag köpte min Xbox Series X vid release 2020 för 5,695:-. Nu kostar den alltså 8,295:-. De höjer priset på fyra år gammal hårdvara med 2600:-. Vilket skämt.
Tyvärr är det så illa med dagens konsoler. Minns när jag köpte en ny xbox one s för 2200kr med horizon 3 2016 halva priset mot vad one släpptes för år 2014 i Sverige.
Ps5 är ju även den dyrare. Och switch kostar väl i stort sett samma idag som år 2017.
Antar att de insett att folk köper ändå.
Jag köpte min Xbox Series X vid release 2020 för 5,695:-. Nu kostar den alltså 8,295:-. De höjer priset på fyra år gammal hårdvara med 2600:-. Vilket skämt.
Dock är det en specialfärg plus dubbla lagringen. Därav det höga priset. Men priserna har dock gått upp ändå på konsolerna sedan release. Speciellt i Sverige, med våra jävla skatter och påslag 👍
Om vi drar av hårddisken, undrar hur mycket av det som är inflation.
På kul kollade jag på ekonomifakta.se. Det blir 7000 kr. Så resten är hårddisken och den svaga kronan+skatter.
Ett tips för er som köper är att köpa den inom EU från något annat land. Det blir billigare.
Om ps5an pro inte får en riktigt uppgradering så kommer jag att bli missnöjd när jag köper den.....
På grafiksidan får den, inte så mkt på processorfronten.
Tänk 7800XT
I jämförelse kostade Xbox One 2800kr fyra år efter release, prissänkning med drygt 26% från lanseringspriset.
Jag vill minnas att jag köpte min Xbox One för drygt 3000 kr, och det var 18 månader efter release. Ålltså sommaren 2015, året innan One S kom.
Vad är det som gör att dem blir grisigare och grisigare för varje år, dem kör väl samma koncept som alla företag, pengar.
Spela spel är kul ibland.
Priset på tekniken i konsolerna lär ju ha sjunkit en del över fyra år. Varför skulle Xbox och PlayStation betala samma pris för en numera gammal teknik från TSMC? Att priserna inte trimmas ned något är lite märkligt. Inte minst så Xbox behöver lite medvind.
Det gör visst inte det. Jag pratade med Jonas och Calle på Sweclockers om det här, de sa (fritt ur minnet) att förr minskade kretsarna i storlek ganska kvickt. Då kunde tillverkarna göra billigare, kraftfullare och strömsnålare/svalare komponenter, och vi fick slim-konsoler till lägre pris. Men det går inte på samma sätt denna generation. De trodde inte heller att vi får se någon betydande prissänkning den här generationen.
Vi får väl se vad som sker med priset på gamla PS5 när (om) PS5 Pro släpps, det är väl där hoppet ligger. Eller att de säljer så lite konsoler att de förlorar pengar, och väljer att prssänka för att skadereducera. Man blir inte jättesugen på en Xbox med de här priserna.
Valve borde kapitalisera på detta.
Ett nytt försök med steam machines fast fokusera på kompatibilitet för Steam OS för andras hårdvara.
Datorkomponenter är ju även de drabbade av höga priser.
Datorkomponenter är ju även de drabbade av höga priser.
Ja, fast ska man ändå betala närmare 10k så är ju en pc anpassad för spel inte helt fel. Går fortfarande att få mycket prestanda för pengarna i den prisklassen.
8300 kr för en konsol plus att betala för att få spela på den online, jösses. Vid det priset finns det ingen anledning till att inte köpa ett bra grafikkort längre.
Svårt att spela på enbart ett grafikkort dock
Jag gissar på att förutom Xbox Series konsolerna och nästa omgång Xbox konsoler, vad de nu kommer heta, är sista hårdvaran Microsoft släpper. Om den inte blir så som ryktet säger en handhållen enhet plus en stationär öppen PC med inte bara Xbox spel. Xbox Game Pass utan Steam och Epic Games Store redan installerade. Och de blir en otrolig succe.
Jösses vad dyrt. Gav 5695kr för mitt XSX 2022. Lagring är ju nästan gratis nu.
var hittar du billig lagring till xboxarna?
var hittar du billig lagring till xboxarna?
1800 för en TB på prisjakt