Diskutera – Vilket var ditt allra första spel?
Hur gammal var du? Vad spelade du på? Berätta din spelhistoria!
Game & Watch! Jag måste ha varit cirka fyra år och fick Game & Watch-spelet "Octopus" (så hette det va?)
Kort därpå följde NES och Super Mario Bros., Zelda, Duck Hunt, Blades of Steel mm.
Kan dock inte påstå att jag verkligen blev spelintresserad förrän Super NES och man testade på spel som Super Metroid, Street Fighter II och Final Fight. Varit fast sedan dess!
Edit: första spelet jag köpte var antingen Battleclash till Super NES, eller möjliiiigen Sword of Hope till Game Boy. Båda var horribelt jäkla urusla och jag var en ledsen grabb som fick lära mig den hårda vägen att spelomslagen ljuger. Men men, hade man bara pengar till nåt i reabacken så fanns det inte alltid så mycket att välja på. 😅😂
något amiga spel med min äldsta kusin.
sedan rullade det på med både konsol, amiga, pc osv.
Prince of Persia, o jävla vad rädd man var om man gick höger direkt när knäkten kom mot en
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Prince_of...
Mitt också! var runt 89-90. Det var klasskompisens bror som visade upp spelet. Minns det som väldigt svårt. Var också något spel på NES samt Sega master system som vi spelade.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Jag har inget minne från när det var, men jag var bebis när min far introducerade mig till NES samt Sega, jag minns att jag spelade Super Mario och Metroid, samt Street Fighter. Mitt första PC-spel minns jag dock, det var Wolfenstein 3D på diskett runt 1995.
Första jag spelade var nog nån sån där Pong-klon som fanns inbyggd i vissa TV, runt 83-84 skulle jag tro. Spelade i samma veva arkadspel på Danmarksbåten, men minns inte vilket det var.
Sedan var det första egna jag fick en C64, runt 86-87 kanske med massa piratkopierade spel, favoriter var Giana Sisters, Cybernoid och The Last Ninja.
Ehum =/ Fan vad gammal jag blev nu då helt plötsligt:
Pong på en Atari C-100 eller kanske C-140 hemma hos morbror (som jobbade på IBM). Någongång på slutet av 70-talet.
En hängiven gamer ända sedan dess
Min första dator var en ZX Spectrum, köpt i början av högstadiet. (Jet Set Willy!)
I gymnasiets början hade Amiga lanserats, så det blev en A500, sen en A500+ och till slut en A1200 med 68040 FPU och HD. (Bard's Tale och Civilization)
Den höll hela studietiden, och lagom till första jobbet blev det PC för hela slanten.
Nu nybliven SteamDeckare.
Jätte kluven på vad jag spelade först faktiskt. En barndomskamrat hade den där gamla pong maskinen , tror att det fanns tennis på den också , en granne hade C64 och en annan granne hade Amiga 500 och sen jag som hade 8-bit Nintendo haha. Vart jag upplevde ett spel först minns jag faktiskt inte. Jag har väldigt tidiga minnen av både Pong , Super Mario Bros 1 och Giana sisters.
Minestorm på Vectrex.
Samma här!
Hade spelat arkadspel tidigare, men Vectrex var min första egna maskin.