Diskutera – Vilket var ditt allra första spel?

Robot
Diskutera – Vilket var ditt allra första spel?

Hur gammal var du? Vad spelade du på? Berätta din spelhistoria!

#diskutera, #nostalgi, #retro

Game & Watch! Jag måste ha varit cirka fyra år och fick Game & Watch-spelet "Octopus" (så hette det va?)

Kort därpå följde NES och Super Mario Bros., Zelda, Duck Hunt, Blades of Steel mm.

Kan dock inte påstå att jag verkligen blev spelintresserad förrän Super NES och man testade på spel som Super Metroid, Street Fighter II och Final Fight. Varit fast sedan dess!

Edit: första spelet jag köpte var antingen Battleclash till Super NES, eller möjliiiigen Sword of Hope till Game Boy. Båda var horribelt jäkla urusla och jag var en ledsen grabb som fick lära mig den hårda vägen att spelomslagen ljuger. Men men, hade man bara pengar till nåt i reabacken så fanns det inte alltid så mycket att välja på. 😅😂

Gen
Medlem

Pitfall på DOS (farsans 286a)

Megadelux

Efter lite snabbt googlande var det "River Raid" på C64 bandstation hos päronens polare.
Första egna var ett NES med Mario.

Edit: Första köpa spel till "min" PC var Sim Ant på min 133mhz som jag köpte själv, på 1.44Mb floppys.

Medlem

På farsans dator med MS-DOS, där det fanns en lista man kom åt via bios med någon funktionsknapp. Spel som bland annat Kosmonaut, The Lion King och Prehistorik 2.

signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

FML
Medlem

Prince of Persia, o jävla vad rädd man var om man gick höger direkt när knäkten kom mot en

Medlem

Första var Break Out på arkad (någon gång på 70talet) sen blev det första på dator - spyhunter c64 (blev otroligt frälst i Commodore och är fortfarande besatt av det)

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Asteroids till Atari 2600.

Jag presenterade under all kritik. Ett mirakel att jag fortsatte spela efter den sessionen av självförnedring.

Medlem

Kanske minns fel, men tror det var så här:

Första spel:
Turtle Bridge 1982

Första datorspel:
Arcadia VIC-20 1983

Medlem

något amiga spel med min äldsta kusin.
sedan rullade det på med både konsol, amiga, pc osv.

signatur

Ruthless Milsim - gå med idag!
https://discord.gg/5Ab9sGVeMj

Medlem

SMB & Duckhunt kombon tillsammans med ett NES som julklapp tidigt 90tal och något år sedan fick jag en gammal dator av min morbror har varit rädd för yetis sen dess men fast i spelandet.

Medlem
Skrivet av FML:

Prince of Persia, o jävla vad rädd man var om man gick höger direkt när knäkten kom mot en

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Prince_of...

Mitt också! var runt 89-90. Det var klasskompisens bror som visade upp spelet. Minns det som väldigt svårt. Var också något spel på NES samt Sega master system som vi spelade.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Tror det var Prince Of Persia på en dator min mor lånat hem från jobbet. Jag minns spelet så väl då datorn hade en sån där orange/monokrom display vilket jag tyckte var rätt fränt.

Medlem

Jag har inget minne från när det var, men jag var bebis när min far introducerade mig till NES samt Sega, jag minns att jag spelade Super Mario och Metroid, samt Street Fighter. Mitt första PC-spel minns jag dock, det var Wolfenstein 3D på diskett runt 1995.

Medlem

Diablo 2

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Bortsett från div. flipper MS-DOS och annat så var mitt egna första spel Road Runner’s Death Valley Rally till SNES🙂

Medlem

Jag var 5 år gammal och det var på ena broderns NES. Minns dock inte vilket som var det första spelet.

Medlem

Första jag spelade var nog nån sån där Pong-klon som fanns inbyggd i vissa TV, runt 83-84 skulle jag tro. Spelade i samma veva arkadspel på Danmarksbåten, men minns inte vilket det var.
Sedan var det första egna jag fick en C64, runt 86-87 kanske med massa piratkopierade spel, favoriter var Giana Sisters, Cybernoid och The Last Ninja.

Medlem

Var 5 år och spelade Turtles in Time på Snes, blev dock ingen riktig gamer av mig innan morsan köpte HL1 en jul och jag spelade så mycket att jag fick datorförbud i en månad xD

Medlem

Född -90 när jag var 5-6 år köpte jag för sparade julklappspengar storebrors nes & snes med en jäkla massa spel till.

Några år senare köpte jag min andra brors N64 med massa spel.

Ibland lönar det sig att ha syskon 🥳🥳

signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem

Sänka Skepp på ZX Spectrum

Minns inte riktigt men det var nog Octopussy eller vad det där G&W-spelet hette, 83-84 nångång. Stationärt så var det nog Gold,Silver,Bronze och Ghostbusters på C64 med bandare

signatur

Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv

Medlem

Ehum =/ Fan vad gammal jag blev nu då helt plötsligt:
Pong på en Atari C-100 eller kanske C-140 hemma hos morbror (som jobbade på IBM). Någongång på slutet av 70-talet.
En hängiven gamer ända sedan dess

Min första dator var en ZX Spectrum, köpt i början av högstadiet. (Jet Set Willy!)

I gymnasiets början hade Amiga lanserats, så det blev en A500, sen en A500+ och till slut en A1200 med 68040 FPU och HD. (Bard's Tale och Civilization)

Den höll hela studietiden, och lagom till första jobbet blev det PC för hela slanten.
Nu nybliven SteamDeckare.

Medlem

Förutom arkadspel och flipper, i ungefärlig ordning:
Game & Watch - Donkey Kong Jr.
NES - Ice Climber, Super Mario Bros, DuckHunt (hos släkt och kompisar), Super Mario Bros 3 (eget)
PC (Ms-DOS) - Digger (286:a), Mario is Missing, Stunts (486:a)

Medlem

Minestorm på Vectrex.

Det som gjorde störst påverkan dock var Slalom på NES, sedan var jag såld. Sedan blev jag med NES och Ice Climber och Super Mario Bros senare så var jag totalt förlorad.

Medlem

Har väldigt tidiga minnen av Ice Climbers och Super Mario 2 till Nes, minns lustigt nog inte första Mariot alls lika tydligt som tvåan vad det gäller första spelminnen man har.

Medlem

Jag gissar Combat på Atari 2600, jag minns iallafall inget tidigare spel.

Jätte kluven på vad jag spelade först faktiskt. En barndomskamrat hade den där gamla pong maskinen , tror att det fanns tennis på den också , en granne hade C64 och en annan granne hade Amiga 500 och sen jag som hade 8-bit Nintendo haha. Vart jag upplevde ett spel först minns jag faktiskt inte. Jag har väldigt tidiga minnen av både Pong , Super Mario Bros 1 och Giana sisters.

Medlem

Pong i slutet av 70-talet, Puck Monster i början av 80-talet. Puck Monster spelet fungerar fortfarande efter över 40 år. Pipljuden mellan nivåerna kan även till denna dag driva mig till vansinne

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Minestorm på Vectrex.

Samma här!
Hade spelat arkadspel tidigare, men Vectrex var min första egna maskin.

123
Skriv svar