Kingdom Come: Deliverance 2
Strävan efter realism är kvar, men de vassa kanterna har slipats av. Mikael Berg åkte till Tjeckien, och kom tillbaka med förhoppningen att det kan bli andra gången gillt.
Här har vi ett spel jag verkligen ser fram emot, hoppas verkligen att min dator orkar med det någorlunda bara. Det näst sista stycket gjorde mig pepp också, just sånt älskade jag i originalet, få "open world"-spel har så pass öppna uppdrag som Kingdom Come ändå hade känns det som, fanns alltid många sätt att ta sig an saker och både lyckas och misslyckas utan att det hela tiden kommer upp nån "mission failed, you walked to far away" eller annan skit.
Minns ett uppdrag där jag under hot inte hade så mycket annat val än att avslöja var nån snubbe befann sig (eller om jag ljög för att skicka iväg några banditer, minns inte riktigt). En bandit stannade för att vakta mig samtidigt som de andra rusade iväg mot Rattay. När jag blev ensam kvar med banditen kunde jag övermanna honom för att sedan ge mig ut på en desperat jakt efter de andra banditerna som jag efter en bra stunds ridande faktiskt hittade, joggandes mot Rattay. Nu när de var färre kunde jag hantera dem och besparade således den arma kraken jag hade tjallat på det hemska öde som annars väntade honom.
Sånt gillar man.
Underbart. Det här har varit mitt mest efterlängtade ända sedan jag spelade ettan våren 2018.
Och indikationerna är ju positva enligt testspelningen. 😚
Memento Mori
"Jag hade även lite svårt för inledningen då den var lite väl lång sett till hur hårt styrd den var. Varför man valt den vägen i ett spel som annars premierar valfrihet och player agency vet jag inte"
Skulle gissa på att det är ett medvetet val för att förankra setting, spelmekanik och story -- särskilt för att få till en mjukstart för de som missade ettan. Ettan upplevdes ju av vissa som lite svårt att komma igång med just för det var så öppet och kanske lite mer komplext än t ex Skyrim.
Du skulle ha frågat om det när du hade chansen!
KCD är mitt favorit singleplayer spel och RPG genom alla tider. Jag är så otroligt hypad, jag hoppas att dom delayar dock om det är för buggigt. Otroligt efterlängtat dock, satan vad jag väntat! Jag införskaffade mig en 4070 i år så jag är redo!
Same! Ettan är helt fenomenalt, lite rough-around-the-edges men satan så mysigt det är och första gången på 10-15år+ jag brytt mig om loren/storyn (Eller i varje fall vad jag kan minnas, och detta spel minns jag väl). Hoppas 5090 hinner släppas innan för här ska det krämas på max och njuta!
Självklart är det så. Behövde inte fråga för det sa dem själva. Men problemet är som sagt inte att det finns en mjukstart, utan att den är väl utdragen, över två timmar med utdragna tutorials innan kopplet släpps.
OK, det framgick inte, eller så missade jag det. Men ja, över två timmar låter lite väl mastigt. 😲
Börjat köra genom ettan igen. Sved lite att jag är tvungen att pausa lite då nya guild Wars 2 expansionen kom ut igår.
Hoppas dom jobbat mer med att polera upp janket från ettan. Så de inte känns så stelt.
Spelade aldrig ut ettans story men lade likväl många timmar på alla möjliga sidouppdrag och utforskande och hade väldigt kul med det även om vissa saker var frustrerande.
Tycker att det var en imponerande värld man lyckades bygga upp - städer och byar kändes trovärdiga och naturen i spelet är det få som fått till
bättre. Det är trevligt med en utvecklare som löper linan ut med den realistiska aspekten. Finns alltför få RPG av den här typen.
Har närt en förhoppning att de skulle släppa en 60fps uppdatering till ps5 för ettan. Hade gärna spelat genom spelet på konsol. Hypen för tvåan är så stor sen avtäckandet av titeln och jag tror att vi är ganska många som skulle satt tänderna i ettan om det rullade på lite smidigare. För det är fortfarande ett otroligt vackert spel, men segheten i strider och navigering underlättas inte av 30 fps
Borde vara fixat nu!
Tog upp KCD för några dagar sedan. Glädjen när jag ser ett dlc-bundle (med alla dlc’s)för dryga 40:- i psn store.
Fram med öl o chips, för här ska svingas!
Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv
Byarna i ettan var uppbyggda enligt historiska kartor och annan efterforskning. Jag har själv gått runt i Rattay (Rataie nad Sázavou) i Google Street View och jämfört med spelets version och bortsett från modernare byggnader och biltrafik stämmer nästan allt. Även omgivningarna och landsbygden stämmer väl överens med spelets digitala version.
Att ha ett hårt styrt intro i en sandbox är fel väg att gå. Det ska vara som i Oblivion: "Gå och rädda kwatch" "Fuck you, jag ska gå och plocka blommor!"
Något som störde mig rejält i KCD var sparsystemet - det var skitdrygt! Hoppas de gjort om det helt och man kan spara när och jur som helst.
I ettan när man sprang ut i skogen utanför vägarna så försvann all flora, fanns ingenting i skogen, förutom lite Svamp på sina ställen. Något jag hoppas de också har fixat.
Så ljuvligt. Samma stil och atmosfär som i första, men allting är lite snyggare och världen större.
Precis det som jag hoppades på eftersom ettan redan var nästintill perfektion.
Memento Mori
Nej, sparsystemet med ettan var genialiskt och gav allvar och spänning till ett RPG som inte är Souls-svårt.
Men man borde kunna ändra det till traditionell saving när man startar spelet.
Tycker också att ett 2 timmars linjärt intro är på tok för långt. Oblivions tutorial på ca 30 minuter var lagom, men som tumregel tycker jag faktiskt ett intro bara ska vara på tvång några få minuter, sen ska man få dra var man vill.
Memento Mori
Nej.
Sparsystemet i KCD var en katastrof och inte genomtänkt utifrån hur spelar nyttjar spelen. Alla har inte tid att sitta hur länge som helst och spela spelet utifrån någon sadistisk speldesigners våta drömmar, sånt här skit hör hemma på nintendo platformar eller liknande med rollspelsnördar som älskar sånt här. Tydligt att det inte fanns några tankar på användbarhet i KCD 1.
Förhoppningsvis kommer det moddar illa kvickt som ändrar sparsystemet till ett vanligt sparsystem så att alla andra som inte tycker som du inte ska bli tvungna att göra en massa jävla potions för att kunna spela spelet och spara när man måste iväg och göra något annat istället för att sätta datorn i sleep-mode och hoppas på att skiten fungerar när man kommer tillbaka.
Alltså de patchade in bara efter någon patch att spelet sparas när du avslutar spelet. Du behöver inte spriten. Det är visserligen drygt att måsta avsluta spelet om man ska spara, men tonvis bättre än den svindyra spritflaskorna.
"Writer and Fighter"
"Alla har inte tid att sitta hur länge som helst och spela spelet utifrån någon sadistisk speldesigners våta drömmar"
Hahaha, så skön kommentar.
Memento Mori