Rapport: Spelmarknaden växer, trots alla nedskärningar
Därför spelmarknaden känns tråkig, ju mer PC anpassat allt är ju tråkigare blir allt.
Jag vill inte ha en maskin som kan spela spel, jag vill ha en spelmaskin.
Hear hear!
Längtar tillbaka till tiden när man ploppade i kassett/skiva, startade konsollen och sen var man igång! Jag vet på rak arm ingen som använder sin konsoll som "mediamaskin" för streaming o.s.v. utan det är spelande bara.
Spel till ps5 har dykt upp på både ps4 och PC och därav känns den inte vidare exklusiv. Series X spel delar ut Xbox spel till höger och vänster samt streamning. Så ja dom burkarna känns rätt trist. En stark PC idag känns mest rätt i tiden.
Jag vet på rak arm ingen som använder sin konsoll som "mediamaskin" för streaming o.s.v. utan det är spelande bara.
Innan smart tv och chromecast/apple tv var en grej så körde nog väldigt många sin ps3/ps4 för streamning eller blurayspelare.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Hear hear!
Längtar tillbaka till tiden när man ploppade i kassett/skiva, startade konsollen och sen var man igång! Jag vet på rak arm ingen som använder sin konsoll som "mediamaskin" för streaming o.s.v. utan det är spelande bara.
Jag använder faktiskt streamingappar på PS5 om jag vill glo på en film/serie på sena kvällar. Kopplar bara in hörlurarna i DualSense-kontrollen, bättre för grannsämjan.
00:00:02:42
Därför spelmarknaden känns tråkig, ju mer PC anpassat allt är ju tråkigare blir allt.
Jag vill inte ha en maskin som kan spela spel, jag vill ha en spelmaskin.
Skulle vilja påstå att det är precis tvärt om.
Konsolifieringen har urvattnat stor del av spelmarknaden plus implementeringen av mekanik från mobilmarknaden som bara handlar om att mjölka.
Lyckligtvis har det blivigt lite bättre senaste åren då vi 9ggr av 10 får bästa versionerna på PC och så har vi indie-marknaden som håller upp fanan ofta hur spel ska vara.
Dom stora utgivarna dom jobbar bara för att investerarna ska få så hög avkastning som möjligt.
Kan man se i vilka regioner den växer som mest?
Edit: Asia-Pacific?
Nope, VD:ns lönekonto. Där växer det nog så det knakar.
Tyvärr ju större bolaget är och ju mer pengar de har desto mer rädda är de att testa nya saker. Är därför vi får alla hjärndöda uppföljare efter uppföljare utan någon riktig innovation eller nyhet. För då handlar det inte längre om att utveckla nåt nytt och unikt, utan bara säkra aktieägarnas orealistiska krav på evig tillväxt. Och då kör man på säkra kort med spel med mycket MTX. Call of Duty, Battlefield, Far Cry, Sportspelen och dessa eviga pvpshooters. Cookie cutter games. Copy paste, ändra lite färger, smaksätt med mikrotransaktioner. Baka i 2 år och skicka ut till den stora massan.
Det är indieutvecklarna som står för innovationen idag, små oberoende studios som skapar spelen utifrån en vilja att skapa nåt unikt, att bygga nåt utifrån en vision. Det är där framtiden ligger inom spelutveckling.
Skulle vilja påstå att det är precis tvärt om.
Konsolifieringen har urvattnat stor del av spelmarknaden plus implementeringen av mekanik från mobilmarknaden som bara handlar om att mjölka.
Lyckligtvis har det blivigt lite bättre senaste åren då vi 9ggr av 10 får bästa versionerna på PC och så har vi indie-marknaden som håller upp fanan ofta hur spel ska vara.
Dom stora utgivarna dom jobbar bara för att investerarna ska få så hög avkastning som möjligt.
Bästa versionerna har PC alltid haft, nästan. Men att behöva starta datorn, logga in, starta en klient och sedan starta spelet är drygt. Då spelar jag hellre en nerbantad version. Även när jag hade en 20ntuden kronors dator som klarade Crysis utan problem så spelade jag hellre på min 360.
På GC var det bara, stoppa in skivan och spela.
Nu är det för mycket onlinespel, när spel blir PC anpassat och konsolerna pc liknande försvinner enkelheten.
Indiemarknaden är inget jag rör. Jag spelar i princip bara spel från större tillverkare. Indie känns oftast hemmasnickrat och tråkigt.
Efter 360 har mitt spel intresse störtdykt då spelen blivit mycket tråkigare och alldeles för mycket online fokus. Under PS2 och 360 tiden släpptes det mängder av nya spelserier, nu är det mycket av samma eller 3500 olika Live service och Battle Royale spel.
PC är mer en maskin som kan spela spel än en spelmaskin.
Bästa versionerna har PC alltid haft, nästan. Men att behöva starta datorn, logga in, starta en klient och sedan starta spelet är drygt. Då spelar jag hellre en nerbantad version. Även när jag hade en 20ntuden kronors dator som klarade Crysis utan problem så spelade jag hellre på min 360.
På GC var det bara, stoppa in skivan och spela.
Nu är det för mycket onlinespel, när spel blir PC anpassat och konsolerna pc liknande försvinner enkelheten.
Indiemarknaden är inget jag rör. Jag spelar i princip bara spel från större tillverkare. Indie känns oftast hemmasnickrat och tråkigt.
Efter 360 har mitt spel intresse störtdykt då spelen blivit mycket tråkigare och alldeles för mycket online fokus. Under PS2 och 360 tiden släpptes det mängder av nya spelserier, nu är det mycket av samma eller 3500 olika Live service och Battle Royale spel.
PC är mer en maskin som kan spela spel än en spelmaskin.
Förstår att du känner så när du ignorerar indiemarknaden.
Du gillar ju gamla spel, det är så indie och AA (eller vad man ska kalla det) känns. När apelen gjordes för att vara roliga utan att huvudtanken med spelet är att mjölka spelarna på pengar.
Du kommer få vänta dig till dödagar om du tror att bara dom stora utgivarna ska leverera det du efterfrågar.
Undantag finns så klart men vill man ha spel utvecklade med kärlek av spelare för spelare måste man imo idag gå indie vägen.
Jag spelar mest VR spel, där är det typ 98% indie och AA som håller liv i hela marknaden.
Att starta upp PC spel idag är ingen störte skillnad från konsol, många som använder en dator precis som en konsol.
En datorär vad man gör den till.
Förstår att du känner så när du ignorerar indiemarknaden.
Du gillar ju gamla spel, det är så indie och AA (eller vad man ska kalla det) känns. När apelen gjordes för att vara roliga utan att huvudtanken med spelet är att mjölka spelarna på pengar.
Du kommer få vänta dig till dödagar om du tror att bara dom stora utgivarna ska leverera det du efterfrågar.
Undantag finns så klart men vill man ha spel utvecklade med kärlek av spelare för spelare måste man imo idag gå indie vägen.
Jag spelar mest VR spel, där är det typ 98% indie och AA som håller liv i hela marknaden.
Att starta upp PC spel idag är ingen störte skillnad från konsol, många som använder en dator precis som en konsol.
En datorär vad man gör den till.
Känns som indiemarknaden mest består av vrålfula spel som Celeste. Försöker vara retro men misslyckas totalt, fult som stryk.
Spelar jag ett gammalt spel idag kan det kännas retro även om jag inte spelade det som liten, Indiespel ger inte samma. Men en del av upplevelsen är att spela spelen på gamla konsoler på en tjock tv och originalkontroll. Jag gillar Cat Quest spelen, men de känns ju inte retro.
Att starta upp pc spel idag är ingen större skillnad idag, lite skillnad är det, det är det som är problemet, konsoler har blivit alldeles för lik PC, undantag switch.
Vad man gör den till? Jag kan ju inte stoppa in en skiva eller kassett och trycka power och sedan vara inne i spelet på en sekund.
Spelar nästan enbart japanska spel nuförtiden, rollspel.
Saknar tiden när Capcom spottade ut massor av nya serier, Resident Evil, Onimusha, Devil May Cry, Viewtiful Joe. Annars är det mest Namco Bandai jag köper spel från. Tales, Soul Calibur, Tekken. Och nu väntar jag på Blue Protocol.
Marknaden har blivit för PC och västanpassat. Det var roligare när Japan var det stora spellandet.
Känns som indiemarknaden mest består av vrålfula spel som Celeste. Försöker vara retro men misslyckas totalt, fult som stryk.
Spelar jag ett gammalt spel idag kan det kännas retro även om jag inte spelade det som liten, Indiespel ger inte samma. Men en del av upplevelsen är att spela spelen på gamla konsoler på en tjock tv och originalkontroll. Jag gillar Cat Quest spelen, men de känns ju inte retro.
Att starta upp pc spel idag är ingen större skillnad idag, lite skillnad är det, det är det som är problemet, konsoler har blivit alldeles för lik PC, undantag switch.
Spelar nästan enbart japanska spel nuförtiden, rollspel.
Saknar tiden när Capcom spottade ut massor av nya serier, Resident Evil, Onimusha, Devil May Cry, Viewtiful Joe. Annars är det mest Namco Bandai jag köper spel från. Tales, Soul Calibur, Tekken. Och nu väntar jag på Blue Protocol.
Marknaden har blivit för PC och västanpassat. Det var roligare när Japan var det stora spellandet.
Ok du bedömmer en hel del av spelmarknaden på ett dåligt fult spel.
Nej man stoppar inte in en skiva och startar på en sekund, det är ingen "PC anpassning" heller varför konsolerna gått den vägen.
Lägg mindre fokus på hårdvaran.
Det känns inte riktigt som du vill hitta nya spel
Nåja kan enbart säga att du missar mycket.
Tycker det släpps många japanska eller japanliknande spel.
Dom senaste spelen jag kört av den stilen på steam deck är Tacics ogre reborn, Triangle strategy, chained echoes.
Dom 2 första spelen är ju tom Square spel och är nog så japanska som det bara går
Mycket kul att se PC växer. Hoppas fler och fler inser vilket lurendrejeri konsoler har blivit. Helt klart en av de onödigaste produkterna som bara lurar sina konsumenter.
Trött på att konsoler bara begränsar och stoppar utvecklingen, speciellt senaste konsolerna.
Håller med! Att folk betalar 899:- för ett spel på PSN med sämre grafik, sämre flyt samt betydligt mer begränsat när de gäller anpassning och kontroller när samma spel fast bättre kostar flera hundra kronor mindre på PC. Är märkligt.
Att det dessutom släppts några spel låsta till 30fps på konsolerna de senaste åren är mer ett hån mot sina kunder.
Jag har spelat konsol sen 90-talet, att gå över till endast pc är det bästa jag gjort i spelväg.
Att det är krångligare att spela på PC än konsol gäller endast de som inte begriper de simplaste av teknik.
-:Observe the masses and do the opposite:-
Nope, VD:ns lönekonto. Där växer det nog så det knakar.
Tyvärr ju större bolaget är och ju mer pengar de har desto mer rädda är de att testa nya saker. Är därför vi får alla hjärndöda uppföljare efter uppföljare utan någon riktig innovation eller nyhet. För då handlar det inte längre om att utveckla nåt nytt och unikt, utan bara säkra aktieägarnas orealistiska krav på evig tillväxt. Och då kör man på säkra kort med spel med mycket MTX. Call of Duty, Battlefield, Far Cry, Sportspelen och dessa eviga pvpshooters. Cookie cutter games. Copy paste, ändra lite färger, smaksätt med mikrotransaktioner. Baka i 2 år och skicka ut till den stora massan.
Det är indieutvecklarna som står för innovationen idag, små oberoende studios som skapar spelen utifrån en vilja att skapa nåt unikt, att bygga nåt utifrån en vision. Det är där framtiden ligger inom spelutveckling.
Vad hade denna kommentar med min fråga att göra? Menar du att artikeln ljuger?
Håller med! Att folk betalar 899:- för ett spel på PSN med sämre grafik, sämre flyt samt betydligt mer begränsat när de gäller anpassning och kontroller när samma spel fast bättre kostar flera hundra kronor mindre på PC. Är märkligt.
Att det dessutom släppts några spel låsta till 30fps på konsolerna de senaste åren är mer ett hån mot sina kunder.
Jag har spelat konsol sen 90-talet, att gå över till endast pc är det bästa jag gjort i spelväg.
Att det är krångligare att spela på PC än konsol gäller endast de som inte begriper de simplaste av teknik.
Eller så köper man på prisjakt för halva priset, och säljer det för 70% av vad man köpte det för 👍
Köpte horizon till ps5 för 200kr på NetOnNet när det kostade 899kr på PSN.
Det är många olika grafikkort och inställningar på PC jämfört med konsol med.
Vad hade denna kommentar med min fråga att göra? Menar du att artikeln ljuger?
Du greppar alltså inte sarkasm?
Spelmarknaden växer ju absolut, men det är inte pga de stora jättarna utan alla små indiebolag som släpper spel. När det gäller dagens AAAAAAAAAAAAAAA+-spel så tar det ju många år innan de släpps och de kör endast på säkra kort. Mängden spel och variationen kommer från indie-utvecklarna och alla som älskar att skapa nåt nytt.
Men det är också de stora jättarna som skär ner mest, det är där det märks mest. Om ett storbolag kickar 10k pers så kanske det påverkar 2-3 spel som de lade ner. 10k pers i indievärlden kan ju vara flera hundra spel, men det påverkas inte lika mycket då de är mer flexibla och alla har inte fleråriga utvecklingstider innan spelet kan börja dra in pengar. Indieutvecklarna hoppar också gärna på early access (på gott och ont) där de kan få in pengar för att färdigställa spelet. Inga av de stora drakarna använder early access (nej, ett spel som tagit 8 år att utveckla och släpps "early" en månad innan slutlig release är inte early access enligt rådande standard).
Att folk betalar 899:- för ett spel på PSN med sämre grafik, sämre flyt samt betydligt mer begränsat när de gäller anpassning och kontroller när samma spel fast bättre kostar flera hundra kronor mindre på PC. Är märkligt.
Som jag förstår det prismässigt varför det är dyrare på konsol har flera faktorer.
Skulle konsolerna låsas upp med att stödja steam, epic games osv... då skulle Sonys eller Xbox butiken också få lov att pressa ner sina priser för konkurrera vilket troligen aldrig lär hända.
Pc ger många fler val förutom då att spela fysiska spel idag.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Som jag förstår det prismässigt varför det är dyrare på konsol har flera faktorer.
Skulle konsolerna låsas upp med att stödja steam, epic games osv... då skulle Sonys eller Xbox butiken också få lov att pressa ner sina priser för konkurrera vilket troligen aldrig lär hända.
Pc ger många fler val förutom då att spela fysiska spel idag.
Fler digitala val, men priserna är oftast mycket billigare på konsol än PC om man köper fysiskt och kollar prisjakt. Jag kollar prisjakt varje dag.
Det var inte längesedan de 2 senaste cod såldes för 149 och 199kr på konsol. Men båda kostade 600 på PC samtidigt.
Fler digitala val, men priserna är oftast mycket billigare på konsol än PC om man köper fysiskt och kollar prisjakt. Jag kollar prisjakt varje dag.
Det var inte längesedan de 2 senaste cod såldes för 149 och 199kr på konsol. Men båda kostade 600 på PC samtidigt.
Jag köpte igår ett spel på steam som även finns på ps4. Det kostade mig 40kr, 89kr på ps4.
Ja i butik kan man hitta spel billigare fysiskt. Man kan ju även hitta steam koder i online butik som är billigare än direkt på steam.
Fördelen är ju att fysiska spel finns begagnat.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Nope, VD:ns lönekonto. Där växer det nog så det knakar.
Tyvärr ju större bolaget är och ju mer pengar de har desto mer rädda är de att testa nya saker. Är därför vi får alla hjärndöda uppföljare efter uppföljare utan någon riktig innovation eller nyhet. För då handlar det inte längre om att utveckla nåt nytt och unikt, utan bara säkra aktieägarnas orealistiska krav på evig tillväxt. Och då kör man på säkra kort med spel med mycket MTX. Call of Duty, Battlefield, Far Cry, Sportspelen och dessa eviga pvpshooters. Cookie cutter games. Copy paste, ändra lite färger, smaksätt med mikrotransaktioner. Baka i 2 år och skicka ut till den stora massan.
Det är indieutvecklarna som står för innovationen idag, små oberoende studios som skapar spelen utifrån en vilja att skapa nåt unikt, att bygga nåt utifrån en vision. Det är där framtiden ligger inom spelutveckling.
Varför ska de göra produkter som inte säljer när de kan göra saker som kunderna vill ha? Aktieägarna vill rimligen inte riskera sina pengar utan motprestation? Klart de vill ha kompensation för inflation. Vill du ha samma lön som 2010 eller? Eller klagar du på evig tillväxt då som ditt konto inte vill ha med att göra?
Framtiden kanske ligger där om man gillar att pissa bort tid och pengar för att realisera sin "vision".
Förstår att du känner så när du ignorerar indiemarknaden.
Du gillar ju gamla spel, det är så indie och AA (eller vad man ska kalla det) känns. När apelen gjordes för att vara roliga utan att huvudtanken med spelet är att mjölka spelarna på pengar.
Du kommer få vänta dig till dödagar om du tror att bara dom stora utgivarna ska leverera det du efterfrågar.
Undantag finns så klart men vill man ha spel utvecklade med kärlek av spelare för spelare måste man imo idag gå indie vägen.
Jag spelar mest VR spel, där är det typ 98% indie och AA som håller liv i hela marknaden.
Att starta upp PC spel idag är ingen störte skillnad från konsol, många som använder en dator precis som en konsol.
En datorär vad man gör den till.
Bergsala-Nintendo-kartellen kanske får en klocka att ringa? Spel har aldrig varit så billiga och spel har ALLTID gjorts mot ersättning, det du kallar "mjölkning". Det har ALLTID varit huvudtanken med produktframtagning. Om spelarna gillar spel som inte är roliga så får de det. Det är stor skillnad på konsol och PC, saker som pris, komplexitet och input.
Mycket kul att se PC växer. Hoppas fler och fler inser vilket lurendrejeri konsoler har blivit. Helt klart en av de onödigaste produkterna som bara lurar sina konsumenter.
Trött på att konsoler bara begränsar och stoppar utvecklingen, speciellt senaste konsolerna.
Tror inte det, vektorn pekar mot konsol och mobil. PC växer andelsmässigt högre pga mindre belopp från början. Jag vet inte om grafikkort för 8 tusen är särskilt "nödvändigt" heller.
Håller med! Att folk betalar 899:- för ett spel på PSN med sämre grafik, sämre flyt samt betydligt mer begränsat när de gäller anpassning och kontroller när samma spel fast bättre kostar flera hundra kronor mindre på PC. Är märkligt.
Att det dessutom släppts några spel låsta till 30fps på konsolerna de senaste åren är mer ett hån mot sina kunder.
Jag har spelat konsol sen 90-talet, att gå över till endast pc är det bästa jag gjort i spelväg.
Att det är krångligare att spela på PC än konsol gäller endast de som inte begriper de simplaste av teknik.
Varför ska man "begripa" att installera kerneltillägg i Windows för att spela spel? Det är inte ett IQ-test, bara dålig design. Det är objektivt krångligare att spela på PC, det är inte för att människor är korkade när de vill spela ett spel.
Varför ska de göra produkter som inte säljer när de kan göra saker som kunderna vill ha? Aktieägarna vill rimligen inte riskera sina pengar utan motprestation? Klart de vill ha kompensation för inflation. Vill du ha samma lön som 2010 eller? Eller klagar du på evig tillväxt då som ditt konto inte vill ha med att göra?
Framtiden kanske ligger där om man gillar att pissa bort tid och pengar för att realisera sin "vision".
Bergsala-Nintendo-kartellen kanske får en klocka att ringa? Spel har aldrig varit så billiga och spel har ALLTID gjorts mot ersättning, det du kallar "mjölkning". Det har ALLTID varit huvudtanken med produktframtagning. Om spelarna gillar spel som inte är roliga så får de det. Det är stor skillnad på konsol och PC, saker som pris, komplexitet och input.
Tror inte det, vektorn pekar mot konsol och mobil. PC växer andelsmässigt högre pga mindre belopp från början. Jag vet inte om grafikkort för 8 tusen är särskilt "nödvändigt" heller.
Varför ska man "begripa" att installera kerneltillägg i Windows för att spela spel? Det är inte ett IQ-test, bara dålig design. Det är objektivt krångligare att spela på PC, det är inte för att människor är korkade när de vill spela ett spel.
Vad bra att du kommer in och rättar alla "missförstånd"
Tror nog du förstog vad alla pratar om.
Gissar att du gillar hur det ser ut nu på "AAA Marknaden" och konsolifieringenoch kanske kände lite för att försvara, jag vet inte.
Det är bara krångligare med PC för dom som inte vill eller orkar.
Många av dagens gamers är inget annat än förlagan av nuvarande tiktokbrain-generation som en del tillhör och som "inte orkar" anstränga sig det minsta man vill bara bli matad med spel som ger instant gratification.
Tur då att det fortfarande finns spel för oss som inte vill ha det, trots att det enligt dig inte verkar vara det som säljer och att vi kan spela det på krångliga plattformar som PC.
Jag tror tt vi objektivt har roligare
Du greppar alltså inte sarkasm?
Spelmarknaden växer ju absolut, men det är inte pga de stora jättarna utan alla små indiebolag som släpper spel. När det gäller dagens AAAAAAAAAAAAAAA+-spel så tar det ju många år innan de släpps och de kör endast på säkra kort. Mängden spel och variationen kommer från indie-utvecklarna och alla som älskar att skapa nåt nytt.
Men det är också de stora jättarna som skär ner mest, det är där det märks mest. Om ett storbolag kickar 10k pers så kanske det påverkar 2-3 spel som de lade ner. 10k pers i indievärlden kan ju vara flera hundra spel, men det påverkas inte lika mycket då de är mer flexibla och alla har inte fleråriga utvecklingstider innan spelet kan börja dra in pengar. Indieutvecklarna hoppar också gärna på early access (på gott och ont) där de kan få in pengar för att färdigställa spelet. Inga av de stora drakarna använder early access (nej, ett spel som tagit 8 år att utveckla och släpps "early" en månad innan slutlig release är inte early access enligt rådande standard).
Var någonstans finns sarkasmen?
Jag frågade bara i vilken region marknaden växte.
Var någonstans finns sarkasmen?
Jag frågade bara i vilken region marknaden växte.
Ja, och mitt sarkastiska svar var "i VD:n lönekonto" typ.
Duh.