Steams PSVR2-app är släppt

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad ser du som värt då? Med tanke på att en Quest 2 vid releasen kostade strax över 3000kr.

Quest 3S släpps förmodligen mellan september och november priset ryktas bli 299$ men funnits rykten tidigare 199$ tom.

Ptja, svårt att säga. Köper jag något så vill jag ha bra kvalité och då stiger väl priset. Men 2000-3000kr skulle väl kanske vara rimligt för ett riktigt bra headset. Som sagt, just nu är det bara Alyx som suktar och då blir det lite väl dyrt ändå. Skulle vara skillnad om jag hade fler spel jag verkligen ville spela i VR.

Jag får återkomma med råd när eller om jag väl bestämmer mig för något, kanske om det dyker upp någon trevlig rea till julhandeln/Black Friday.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd

Bundles med headset + adapter har dykt upp (inte i sverige) som ska säljas säkert inom kort.
Enligt denna japanska mini-recension så var PSVR2 enligt Sony alltid planerad att ha PC stöd.
https://av-watch-impress-co-jp.translate.goog/docs/review/min...

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör

Sony skickar inte ut adaptern för testning, men jag har beställt en – beräknas komma torsdag den 15:e, så test på FZ efter det. Mycket märkligt att den knappt verkar ha funnits i lager heller.

signatur
Medlem

Tack för infon, skit också!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad ser du som värt då? Med tanke på att en Quest 2 vid releasen kostade strax över 3000kr.

Quest 3S släpps förmodligen mellan september och november priset ryktas bli 299$ men funnits rykten tidigare 199$ tom.

Jag skulle dock såklart avvakta recensioner.
Det är väl rätt stor chans att Quest 3S inte har lika bra panelar tillexempel, den verkar få fresnel istället för pancake och jag skulle inte bli förvånad om den kör på 90Hz istället för 120Hz.

Det lär ju ske en hel del kompromisser med tanke på att den förmodligen kostar halva priset av vanliga Q3, och då är väl redan Q3 subventionerad av Meta? Tror dock inte att beräkningskapaciteten är sämre eller i alla fall inte så värst mycket sämre då dem lär vilja ha så hög kompabilitet mellan vanliga Q3 och Q3S som möjligt när det kommer till mjukvara. Lagringen bör väl också landa på 128GB, då lägre bör vara för lågt idag.

*edit: det här är i relation till Q3 och PSVR2 såklart.
Vill man bara ha ett billigt headset för att prova VR och inte har så högra krav så duger säkert Q3S långt och sänker ribban för att detta. Om man ska relatera till PSVR2 och vill få ner priset så kan man istället köpa det på REA eller hitta det begagnat.
Tror att det har funnits för 4000-4500Kr begagnat, medans på korta REOR på T.Ex. Amazon nytt för ca 5000Kr. Skulle i alla fall gissa att det framöver även går att få liknande priser.

Något som få nämner är att ifall Q3S ligger ganska nära tid så kanske det är en av anledningarna till super rean som varit nu på PSVR2, alltså att man vill få ut så många headset som möjligt innan METAs nästa stora konkurrerande produkt.
Runt 300$ som PSVR2 funnits för är ju samma eller ganska nära vad den summan som du beskriver.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Sony skickar inte ut adaptern för testning, men jag har beställt en – beräknas komma torsdag den 15:e, så test på FZ efter det. Mycket märkligt att den knappt verkar ha funnits i lager heller.

Om ni har möjlighet skulle jag uppskatta om ni kan testa med något Nvidia-grafikkort från Pascal-generationen. Som jag nämnt tidigare i tråden har jag ett GTX 1080 och enligt vad jag kunnat hitta är systemkravet på minst Turing-kort satt för att Pascal-korten inte har stöd för DSC, men det vore intressant att veta vad som händer om man ändå testar med ett äldre kort.

Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Jag skulle dock såklart avvakta recensioner.
Det är väl rätt stor chans att Quest 3S inte har lika bra panelar tillexempel, den verkar få fresnel istället för pancake och jag skulle inte bli förvånad om den kör på 90Hz istället för 120Hz.

Det lär ju ske en hel del kompromisser med tanke på att den förmodligen kostar halva priset av vanliga Q3, och då är väl redan Q3 subventionerad av Meta? Tror dock inte att beräkningskapaciteten är sämre eller i alla fall inte så värst mycket sämre då dem lär vilja ha så hög kompabilitet mellan vanliga Q3 och Q3S som möjligt när det kommer till mjukvara. Lagringen bör väl också landa på 128GB, då lägre bör vara för lågt idag.

*edit: det här är i relation till Q3 och PSVR2 såklart.
Vill man bara ha ett billigt headset för att prova VR och inte har så högra krav så duger säkert Q3S långt och sänker ribban för att detta. Om man ska relatera till PSVR2 och vill få ner priset så kan man istället köpa det på REA eller hitta det begagnat.
Tror att det har funnits för 4000-4500Kr begagnat, medans på korta REOR på T.Ex. Amazon nytt för ca 5000Kr. Skulle i alla fall gissa att det framöver även går att få liknande priser.

Något som få nämner är att ifall Q3S ligger ganska nära tid så kanske det är en av anledningarna till super rean som varit nu på PSVR2, alltså att man vill få ut så många headset som möjligt innan METAs nästa stora konkurrerande produkt.
Runt 300$ som PSVR2 funnits för är ju samma eller ganska nära vad den summan som du beskriver.

Quest 3S är vad det verkar en "Quest 2" med XR2 Gen2 chipset och color passthrough.
Så ja, fresnel linser, samma upölösning som Quest 2, 1 skärm dvs ingen steglös IPD utan fasta lägen och allt annat stort sett samma som Quest 2.
Skillnade är som sagt att den kommer ha Quest 3 prestanda.
Quest 2 skärm körde 120Hz

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag undrar om någon kan rekommendera ett bra som man kan ha glasögon med

Medlem

Var väl Amazon Sverige eller Sonys svenska agent som strulade med prissättningningen under Prime Day-rean då PSVR2 såg ut att inte vara på rea alls fast det var det, och de som kontaktade butikerna fick pengar tillbaka. Gick nog bort många potentiella köp då.

Själv har jag ingen aning om jag i huvudtaget kan använda PSVR med glasögon som har prismalinser för korrigering av dubbelseende. Hade behövt en butik där man kunde prova

Redaktör
Skrivet av backspaze:

Om ni har möjlighet skulle jag uppskatta om ni kan testa med något Nvidia-grafikkort från Pascal-generationen. Som jag nämnt tidigare i tråden har jag ett GTX 1080 och enligt vad jag kunnat hitta är systemkravet på minst Turing-kort satt för att Pascal-korten inte har stöd för DSC, men det vore intressant att veta vad som händer om man ändå testar med ett äldre kort.

Kan inte lova, men jag ska se om jag får tag på ett. Har ett GTX 1070 hemma, vilket förutom prestandan väl är samma som ditt 1080.

signatur
Medlem
Skrivet av Famipan:

Var väl Amazon Sverige eller Sonys svenska agent som strulade med prissättningningen under Prime Day-rean då PSVR2 såg ut att inte vara på rea alls fast det var det, och de som kontaktade butikerna fick pengar tillbaka. Gick nog bort många potentiella köp då.

Själv har jag ingen aning om jag i huvudtaget kan använda PSVR med glasögon som har prismalinser för korrigering av dubbelseende. Hade behövt en butik där man kunde prova

Den var ju på rea vad jag såg, men sålde väldigt snabbt slut. Återgick till ordinarie pris då. Den låg högt upp på på listan över mest sålda TV-spelsprodukter i början, minns jag. Men blev kanske nåt strul innan eller efter då som jag missade. Vad tråkigt i sådana fall!

Kan inte uttala mig om prismalinser, men PSVR2 funkar fint med ”vanliga” glasögon. Man kan justera den rätt mkt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Kan inte lova, men jag ska se om jag får tag på ett. Har ett GTX 1070 hemma, vilket förutom prestandan väl är samma som ditt 1080.

Får jag fråga en off topic fråga? Hur kommer det sig att du inte uppgraderat? Inom ditt yrke så känns det givet att man bör ha bästa hårdvaran hemma, eller åtminstone ett kort ifrån senaste två generationer FZ borde ju kunna sponsra tycker man.

Redaktör
Skrivet av B-itta:

Får jag fråga en off topic fråga? Hur kommer det sig att du inte uppgraderat? Inom ditt yrke så känns det givet att man bör ha bästa hårdvaran hemma, eller åtminstone ett kort ifrån senaste två generationer FZ borde ju kunna sponsra tycker man.

Det sitter i min sons förra dator.

signatur
Medlem

Det verkar som att vissa har fått headsetet att funka utan adaptern om de har ett grafikkort med en DisplayLink/VirtualLink USB-C-port, t ex från Nvidias 2000-serie. Baserat på kommentarerna i tråden verkar det dock vara lite lotteri, men det kan ju som vanligt i PC-världen bero på en mängd faktorer.

https://www.reddit.com/r/PSVR2onPC/comments/1elte8k/i_can_con...

Jag la även upp det här i nyhetstråden.

Medlem

Adaptern har sålt som smör och är utsålt överallt, men om man är intresserad så fick Amazon.se in ett parti tidigare idag!

Edit: är nu nummer 1 mest sålda produkten inom TV-spel!

Medlem

kan säga att den var värt att skaffa, har kört ps vr 2 med 4200x4200 och kan säga att är snyggare grafik och flyter bättre än mitt pimax 8k x

12
Skriv svar