Sonys Playstation VR2 får en Steam-app i augusti
Dag 1 köp.
Kommer troligtvis fortsätta använda Quest 3 då jag föredrar att köra utan sladd. Men PSVR2 blir det i spel där sladd inte stör för att PSVR2 har OLED
Nu blev man sugen på riktigt. Frugan ska köpa en ny gaming laptop om nån vecka...kanske borde hålla koll på psvr2 på nån rea?
Var nyligen REA på Amazon kanske fortfarande?
Var nyligen REA på Amazon kanske fortfarande?
6700kr hittade jag den för på Amazon nu...men väntar nog lite till.
Trodde också det skulle bli Dag 1 köp för mig men sen såg jag prislappen och tyvärr som småbarnsförälder så måste man överväga ledig tid mot prislappen. Är lite orolig för framtiden också när Sony drar lite i bromsen för VR utveckling?
Är lite orolig för framtiden också när Sony drar lite i bromsen för VR utveckling?
Du ska inte oroa dig för nått för att Sony drar i bromsen.
Om det skulle vara så så är det PS5 ägarna som bör vara oroliga, headsetet i sig blir ju "odödlig" nu oga PC stöd.
Sen tycker jag också det är lite svamligt.
PSVR2 är inte gammal hur många Sony och Sony finansierade spel har vi sett? En hel del.
Dessutom så var det ju nyheter tidigare om rykten att 2 nya sony spel till PSVR2 är under utveckling, som av nån anlednig framställdes som nått negativt.
VR är inte på nå sätt nått huvudfokus för Sony utan PSVR2 på PS5 är helt enkelt för att erbjuda VR spel på Playstation.
3e parts stödet ser dessutom ut att fortsätta i full takt eftersom PSVR2 inte kräver egenutvecklade spel utan samma spel som fungerar till PCVR och Quest kan portas utan större bekymmer till PSVR2/PS5.
Dom flesta spel släpps dessutom till PS5 med PSVR2 unika features som också ser ut att fortsätta så jag ser inte det dött på långa vägar.
Vad gäller Sonys del i tekniken i sig så är Sony med. Det är bla sony som ligger bakom skärmarna till Apple vision pro och man har även ett eget enterprise headset under utveckling.
Du ska inte oroa dig för nått för att Sony drar i bromsen.
Inte helt sant. En källa nära Sony kom ut i juni och sa att Sony har skalat ned på VR satsningen.
Lorem ipsum dolor sit amet
Inte helt sant. En källa nära Sony kom ut i juni och sa att Sony har skalat ned på VR satsningen.
Du menar den som Android central rapporterade om?
Ja hur ska man tolka det då det samtidigt skrev att 2st Sony spel är under utveckling. Det är 2st spel än någon ens trodde.
PSVR2 har varit dödsförklarat reda vid utannonseringen från flera håll.
Först "analytiker" som jämförde med Meta Quest. Tror dock inte Sonys mål är att konkurrera jättehårt mot ett företag som är beredd att bränna miljontals $$ som Meta. Utan det är i första hand PS5 som är So y playstations fokus.
Sen alla "playstation kids" som såg ett "tillbehör" vara dyrare än konsolen själv.
Som jag skrev finns det flertalet spel Sony varit med och finansierat och fler kommer.
3e part väljer dessutom att släppa till formatet och med PSVR2 exklusiva features.
Allt detta är tydligt ingen platform som är "döende". Inte ledande heller men det är nog inte målet heller just nu iaf. Sony är helt enkelt så mycket mindre än Meta och Meta har större budget, erfarenhet och kunnandet.
Men det är lite så nu, är man inte bäst då är man ingenting, jag vet inte. 🤷♂️
Nu blev man sugen på riktigt. Frugan ska köpa en ny gaming laptop om nån vecka...kanske borde hålla koll på psvr2 på nån rea?
Min grabb säljer sin PSVR2 för 4000kr. Han har max använt den 3 gånger då han köpte en Meta Quest 3 istället.
"Kebab?"
Specs: Intel Core i9-13900F, Nvidia GeForce RTX 4080, 32 GB RAM, 5120 x 1440, 240Hz.
Då jag inte har någon dator (PC snarare) så hoppas jag fortfarande de portar Alyx till PSVR2 så jag kan spela det på PS5 om det släpps nångång. Snälla Valve?
Det lär inte hända vad folk en har hackat upp sig på sedan redan innan Psvr2 släpptes. Jag köper nog hellre en Quest 3 istället för det här till min Psvr2a tror jag. Försöker att hålla mig borta från en gaming pc så gott det går.
Det lär inte hända vad folk en har hackat upp sig på sedan redan innan Psvr2 släpptes. Jag köper nog hellre en Quest 3 istället för det här till min Psvr2a tror jag. Försöker att hålla mig borta från en gaming pc så gott det går.
Förstår inte varför dock? De släppte ju Half-Life 2 till PlayStation 2 och Orange Box till PlayStation 3. Eller är vr så mycket svårare att porta?
Förstår inte varför dock? De släppte ju Half-Life 2 till PlayStation 2 och Orange Box till PlayStation 3. Eller är vr så mycket svårare att porta?
De kanske inte tror de säljer tillräckligt många exemplar av alyx till ps5 för att vara värt det. Eller så kan det ju vara så att de vill hålla spelet till sin plattform. Lite som Sony gör med många av sina spel.
Att det skulle vara för svårt tror jag verkligen inte.
Hl2 kom föresten inte till ps2 det hade nog varit lite väl mycket begärt av den konsolens hårdvara Däremot finns det en version till första Xbox som är samma gen.
Inte helt sant. En källa nära Sony kom ut i juni och sa att Sony har skalat ned på VR satsningen.
Du menar den som Android central rapporterade om?
Ja hur ska man tolka det då det samtidigt skrev att 2st Sony spel är under utveckling. Det är 2st spel än någon ens trodde.
PSVR2 har varit dödsförklarat reda vid utannonseringen från flera håll.
Först "analytiker" som jämförde med Meta Quest. Tror dock inte Sonys mål är att konkurrera jättehårt mot ett företag som är beredd att bränna miljontals $$ som Meta. Utan det är i första hand PS5 som är So y playstations fokus.
Sen alla "playstation kids" som såg ett "tillbehör" vara dyrare än konsolen själv.
Som jag skrev finns det flertalet spel Sony varit med och finansierat och fler kommer.
3e part väljer dessutom att släppa till formatet och med PSVR2 exklusiva features.
Allt detta är tydligt ingen platform som är "döende". Inte ledande heller men det är nog inte målet heller just nu iaf. Sony är helt enkelt så mycket mindre än Meta och Meta har större budget, erfarenhet och kunnandet.
Men det är lite så nu, är man inte bäst då är man ingenting, jag vet inte. 🤷♂️
En ”anonym källa”, dessutom….
De kanske inte tror de säljer tillräckligt många exemplar av alyx till ps5 för att vara värt det. Eller så kan det ju vara så att de vill hålla spelet till sin plattform. Lite som Sony gör med många av sina spel.
Att det skulle vara för svårt tror jag verkligen inte.
Hl2 kom föresten inte till ps2 det hade nog varit lite väl mycket begärt av den konsolens hårdvara Däremot finns det en version till första Xbox som är samma gen.
Försäljningsargumentet kan jag tro, men att de skulle känna att PC är "deras plattform" som om de uppfan formatet vet jag inte direkt... Nä, googlade nu och det var tydligen första spelet som kom till PS2, kanske såg tvåan fanns till Xbox och antog att det kom till båda. Nåväl, argumentet är i alla fall att de har historia av att släppa spel till konsol och borde kunna göra det igen.
Försäljningsargumentet kan jag tro, men att de skulle känna att PC är "deras plattform" som om de uppfan formatet vet jag inte direkt... Nä, googlade nu och det var tydligen första spelet som kom till PS2, kanske såg tvåan fanns till Xbox och antog att det kom till båda. Nåväl, argumentet är i alla fall att de har historia av att släppa spel till konsol och borde kunna göra det igen.
Valve gör lite som dom vill.
Det var eletronic arts som portade orange box till playstation och det ör vad Sony skulle vara tvungen att göra. Få Alyx av Valve och sen nån att porta det. Valve verkar ibte vara ibtresserad av det iaf.
Att det kom till xbox förr berodde väll helt enkelt på att set var enkelt att porta pga hårdvaran och Valve kände för det.
Valve gör lite som dom vill.
Det var eletronic arts som portade orange box till playstation och det ör vad Sony skulle vara tvungen att göra. Få Alyx av Valve och sen nån att porta det. Valve verkar ibte vara ibtresserad av det iaf.
Att det kom till xbox förr berodde väll helt enkelt på att set var enkelt att porta pga hårdvaran och Valve kände för det.
Ok får hoppas någon vill porta det åt dem då 😅
men att de skulle känna att PC är "deras plattform" som om de uppfan formatet vet jag inte direkt...
De anser nog att steam är deras plattform sen om det är det är på en Windows,OS X,linux pc skiter de troligtvis i. De hade säkert gärna släppt sin butik till Xbox ps och Nintendo om de hade fått. Det viktiga är att de får sälja spelen så de får maximalt med pengar av dig och får all info om dig.
Finns ju en anledning till att ubisoft och ea håller på med sina hopplösa egna butiker.
Med tanke på priset så tror jag inte heller Sony trodde det skulle bli en mega försäljningssuccé utan snarare att det är en långvarig satsning.
Ett frö som får gro typ, och så kollar dom hur det utvecklar sig.
Dessutom övertygad om att VR blir billigare att tillverka i framtiden när tekniken har mognat mer, sedan kommer det säkerligen finnas både billiga och dyrare PRO alternativ från olika tillverkare.
Nu när Apple gett sig in med sin vision PRO och nya användningsområden så kommer vi se hur tekniken utvecklar sig från bara spel till att se film och använda appar mm, tror inte Sony lägger ner nåt VR alls snarare kommer den vidareutvecklas i den takt dom vill och som behövs för att inte bli frånsprungna.
Men tror att Tv, film, app och spel sektorn kommer att slås samman och rena spel VR kanske dör ut med tiden.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
De anser nog att steam är deras plattform sen om det är det är på en Windows,OS X,linux pc skiter de troligtvis i. De hade säkert gärna släppt sin butik till Xbox ps och Nintendo om de hade fått. Det viktiga är att de får sälja spelen så de får maximalt med pengar av dig och får all info om dig.
Finns ju en anledning till att ubisoft och ea håller på med sina hopplösa egna butiker.
Ryktas ju om att Microsoft kommer öppna upp för tredjepartsstores till nästa Xbox så vi får säkert se Steam på den Men de borde kunna tumma på att ha total kontroll och släppa Alyx till PSVR2 så fler kan få uppleva det!
Med tanke på priset så tror jag inte heller Sony trodde det skulle bli en mega försäljningssuccé utan snarare att det är en långvarig satsning.
Ett frö som får gro typ, och så kollar dom hur det utvecklar sig.
Dessutom övertygad om att VR blir billigare att tillverka i framtiden när tekniken har mognat mer, sedan kommer det säkerligen finnas både billiga och dyrare PRO alternativ från olika tillverkare.
Nu när Apple gett sig in med sin vision PRO och nya användningsområden så kommer vi se hur tekniken utvecklar sig från bara spel till att se film och använda appar mm, tror inte Sony lägger ner nåt VR alls snarare kommer den vidareutvecklas i den takt dom vill och som behövs för att inte bli frånsprungna.
Men tror att Tv, film, app och spel sektorn kommer att slås samman och rena spel VR kanske dör ut med tiden.
Problemet är ju att Sony släpper typ två spel, ser att de inte säljer 580 miljoner exemplar, rycker på axlarna "jaha det sålde inte så bra ändå lika bra att ge upp och aldrig mer stödja skiten längre"... de har liksom ingen långsiktig strategi utan överger det utan att knappt ha försökt. Skulle de varit mer seriösa hade de nog försökt få till möte med Valve för att få in Alyx på formatet, dedikerade studios som bara gör spel till PSVR2, ha fler dedikerade spel till formatet och allra minst modes till större spel som även får VR-stöd. Nu ser vi knappt någonting av detta vilket är väldigt sorgligt.
Ryktas ju om att Microsoft kommer öppna upp för tredjepartsstores till nästa Xbox så vi får säkert se Steam på den Men de borde kunna tumma på att ha total kontroll och släppa Alyx till PSVR2 så fler kan få uppleva det!
Problemet är ju att Sony släpper typ två spel, ser att de inte säljer 580 miljoner exemplar, rycker på axlarna "jaha det sålde inte så bra ändå lika bra att ge upp och aldrig mer stödja skiten längre"... de har liksom ingen långsiktig strategi utan överger det utan att knappt ha försökt. Skulle de varit mer seriösa hade de nog försökt få till möte med Valve för att få in Alyx på formatet, dedikerade studios som bara gör spel till PSVR2, ha fler dedikerade spel till formatet och allra minst modes till större spel som även får VR-stöd. Nu ser vi knappt någonting av detta vilket är väldigt sorgligt.
Var väl samma med PSVR1 att Sony inte släppte en massa egna spel där heller, men kan hålla med om att Sony åtminstone borde slantat upp en del pengar till några studios så att dom kunde porta några av dom bästa spelen till PSVR2. Problemet är att då skulle alla andra studios kanske sluta porta spel och i stället vänta på att Sony ger dom pengar för att göra det.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Hade vart skoj om Sony gjorde det möjligt att se film i PSVR2 med full upplösning och inte bara via den där skärmen man kan se inne i vr headsetet. Men antar att det är mycket byråkrati mellan olika organisationer inom Sony för att genomföra det.
Vore skoj om Sony satsade mer så klart, och tänk om dom hade event där man presenterade nya spel i VR också. Men det verkar som att endast spel får köras i Vr tyvärr.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Var väl samma med PSVR1 att Sony inte släppte en massa egna spel där heller, men kan hålla med om att Sony åtminstone borde slantat upp en del pengar till några studios så att dom kunde porta några av dom bästa spelen till PSVR2. Problemet är att då skulle alla andra studios kanske sluta porta spel och i stället vänta på att Sony ger dom pengar för att göra det.
Nä, de var lite för snabba på att överge den också så det är nästan lite märkligt att de gav det en andra chans men de kanske trodde det skulle komma mer gratis succé med nyare och bättre tekniker (OLED, eye tracking osv) och även PS Vita övergav de snabbt. Men som Nintendo alltid säger, det handlar inte så mycket om hårdvaran som om mjukvaran (spelen) så de måste ju visa sina format mer kärlek och göra och släppa mer spel till dem. Då kommer de sälja mer. Sen får ju studios ha lite verklighetsförankring också, de kan ju inte förvänta sig att bli överrösta med pengar för varje liten titel och jämföra sig mot en gigant som Alyx faktiskt är som har stor potential att sälja både spel och hårdvara (speciellt om de släppte bundle med dem).
Hade vart skoj om Sony gjorde det möjligt att se film i PSVR2 med full upplösning och inte bara via den där skärmen man kan se inne i vr headsetet. Men antar att det är mycket byråkrati mellan olika organisationer inom Sony för att genomföra det.
Vore skoj om Sony satsade mer så klart, och tänk om dom hade event där man presenterade nya spel i VR också. Men det verkar som att endast spel får köras i Vr tyvärr.
Well, Sony har ju ändå en hel filmfilial av sitt företag så de borde ju kunna ta in sina egna filmer i ett sådant format i alla fall. Och sen kanske försöka förhandla in externa filmer också. För att kunna använda det till mer än spel skulle såklart öka försäljningsargumentet ytterligare för många. Det och en prissänkning då många säkert tycker det känns blodigt att betala lika mycket för headsetet som för hela konsolen.
Väldigt bekvämt headset. Föredrar det klart framför mitt Valve Index (som jag ändå är mycket nöjd med). Att man slipper "laserpuckarna" och sladden är "behändigare" är värt mycket. Men har för mig att eye tracking inte skulle fungera på PC. Inte för att de gjort mycket av det på PS5 ändå, men...
Att man slipper utnyttja en grafikkorts-port är också värt en hel del (om inte "adaptern" använder den?). Man vill ju gärna ha fler skärmar inkopplade. Ju fler desto bättre.
Väldigt bekvämt headset. Föredrar det klart framför mitt Valve Index (som jag ändå är mycket nöjd med). Att man slipper "laserpuckarna" och sladden är "behändigare" är värt mycket. Men har för mig att eye tracking inte skulle fungera på PC. Inte för att de gjort mycket av det på PS5 ändå, men...
Ögonspårningen är ju även hela grunden till den fantastiska foveated rendering-tekniken som väldigt många spel på PSVR2 använder sig utav. Det är en teknik där det enbart är det området i spelet där man tittar som renderas i full upplösning för att spara på datorkraft så att säga och därmed kan man göra spelen ännu snyggare tack vare prestandan som sparades och blev över. Så jag skulle snarare påstå att de gjort väldigt mycket av det.
Det är tack vare detta som så många av VR-titlarna på PS5 kunnat leverera grafik motsvarande PC-versionen, och i vissa fall även även snäppet vassare (riktiga monsterburkar exkluderade här), trots klenare hårdvara.
https://mixed-news.com/en/psvr-2-foveated-rendering-technical...
Jag hoppas nån lyckas aktivera ögonspårning på PC
Jag hoppas nån lyckas aktivera ögonspårning på PC
Aktivera borde väl inte vara så svårt. Men det måsta väl patcha in i spelen då också? Eller är det helt beroende på hårdvaran. Tänker det som pratades här ovan om att spelen renderar det man ser i högre upplösning etc.
"Writer and Fighter"
Aktivera borde väl inte vara så svårt. Men det måsta väl patcha in i spelen då också? Eller är det helt beroende på hårdvaran. Tänker det som pratades här ovan om att spelen renderar det man ser i högre upplösning etc.
Både openvr och openxr stödjer foveated rendering så det går att "modda" till dom flesta spelen med mer eller mindre bra resultat vad gäller prestandavinst.
Vissa funkar inte alls heller.
Så bäst är ju om det läggs till stöd direkt i spelen.
Nått som lär öka när headsets med eyetracking hamnar i händerna på fler.
På PS5 har det fått bra fäste användningen av eyetrackingen till foveated rendering iaf.
Efterlyser personligen mer användning av eyegrackingen till spelen i form av funktioner och mekanik.
Du ska inte oroa dig för nått för att Sony drar i bromsen.
Om det skulle vara så så är det PS5 ägarna som bör vara oroliga, headsetet i sig blir ju "odödlig" nu oga PC stöd.
Sen tycker jag också det är lite svamligt.
PSVR2 är inte gammal hur många Sony och Sony finansierade spel har vi sett? En hel del.
Dessutom så var det ju nyheter tidigare om rykten att 2 nya sony spel till PSVR2 är under utveckling, som av nån anlednig framställdes som nått negativt.
VR är inte på nå sätt nått huvudfokus för Sony utan PSVR2 på PS5 är helt enkelt för att erbjuda VR spel på Playstation.
3e parts stödet ser dessutom ut att fortsätta i full takt eftersom PSVR2 inte kräver egenutvecklade spel utan samma spel som fungerar till PCVR och Quest kan portas utan större bekymmer till PSVR2/PS5.
Dom flesta spel släpps dessutom till PS5 med PSVR2 unika features som också ser ut att fortsätta så jag ser inte det dött på långa vägar.
Vad gäller Sonys del i tekniken i sig så är Sony med. Det är bla sony som ligger bakom skärmarna till Apple vision pro och man har även ett eget enterprise headset under utveckling.
Att du behöver skriva ett så långt svar bekräftar ju att Sony har gett upp. 🙂
Själva poängen med PSVR2 är att du INTE ska behöva ha en biffig PC för att driva det. Att de släpper det på Steam betyder: Rädda det som räddas kan.
En axiom inom spel/konsoll/datorbranschen:
- Hårdvara utan mjukvarustöd är dött.