Snabbkollen – Hur kontrollerar du oftast dina Steam-spel?

Medlem

mus och tangentbord och om jag ska använda kontroll nintendo switch pro kontrollern

Medlem

Mus och tangentbord om spelet är designat för PC, PS4-kontroll om det är en konsol-portning.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Mest rörelsekontroller för VR och Steam deck skulle jag gissa


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean

Jag skulle använda den här om jag kunde.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

DualShock till LEGO-spelen.

Allt annat, mus och tangentbord.

Medlem

När det gäller bekvämlighet så är det kontroll (skönare för mina handleder), annars KB&M.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Tredje person - handkontroll. Första person & strategi - mus/tangentbord.

Medlem

Med några undantag tex bilspel så är det ju alltid bäst med mus och tangentbord, eller blandning av både det och en handkontroll, tex spelade jag GTA V med mus och tangentbord när jag lirade online för att få så bra aim som möjligt, men spelade jag för mig själv så var det med handkontroll. Samma med RDR2.

Medlem

13% Xbox kontroll när jag röstade - mycket lägre än vad jag förväntade mig. Jag spelar med handkontroll i majoriteten av spel då det är som skönast får händerna samt att jag kan luta mig tillbaka på ett annat vis liksom med kontrollen i knät. Undantagen är FPS, exempelvis Cyberpunk eller Squad såklart, men jag spelar mestadels äventyrsspel ala Red Dead, Witcher, GoT osv som alla gör sig utmärkt med handkontroll så det är väl inte så konstigt.

Medlem

Mus och tangentbord i de allra flesta fallen. För Microsoft Flight Simulator har jag även Thrustmaster TCA Captain Pack X Airbus Edition (för att kontrollera flygplanen) och för Forza Horizon 5 har jag en xbox handkontroll (eller hade snarare då kontrollen slutat fungera).


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

En PS4 kontroll i soffan framför en 77 tums tv....
Har aldrig gillat tangentbord och mus pga oergonomiskt, osmidigt och mindre känsla.

Medlem

Spelar helst inte via Steam. Finns det inte på GOG blir det oftast bojkott

Medlem

På grund av hur frågan är uppställd så blev det tangentbord och mus. Men det är från spel till spel än plattformen spelen är köpta på.

Mest tid i spel på steam hamnar på tangentbord och mus. Men jag spelar fler spel som kräver ratt, joystick eller kontroller än tangentbord och mus.

Medlem

Spelar nästan uteslutande med mus och tangentbord. Spelar till och med Dark Souls och Elden Ring med det. Främst handlar det om att jag är så dålig med kontroll. Men jag tror även det är ett stort plus i vissa situationer, även i de spelen. Exempelvis i situationer när det är fördelaktigt att spela utan lock-on och i situationer där man ska hoppa på plattformar och dylikt.

Medlem

Skulle kunna tänka mig att spela med både en Xbox-kontroll eller PlayStation-dosa ifall Steam-spel kunde visa Fyrkant, Triangel, Cirkel, Kryss, L1, L2, R1 och R2 (PlayStation prompts) istället för Xbox prompts. Skulle rent av kunna lämpa PlayStation och övergå till PC till 100% om jag slapp de, för mig, alltid förvirrande LB-, LT-, RB- och RT-symbolerna.

Medlem

Senaste året mest med handkontroll/steam deck. Beror lite på spel. Slappa spel på Steam deck, spel som inte kräver särskilt mycket precision med handkontroll vid datorn, spel som kräver precision (fps främst) med mus och tangentbord. Beror med andra ord på vad jag spelar för stunden. Kör man en deckbuilder är steam deck + soffa svårslaget.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Beror helt på spelet. Ibland kan jag t.om. byta kontrollmetod mitt i ett spel beroende på vad som passar bäst för en specifik sekvens.

Medlem

Ungefär vart 3-4 år så kommer det ett spel på pc först som jag bara måste spela. Då spelar jag så gott det går på min bärbara tills spelet kommer till Playstation eller Switch.

12
Skriv svar