En liten tur till Danmark

Medlem
En liten tur till Danmark

Årets semesterresa, Skagen över dagen. Två tonårsbarn, flickvän och matsäck inpackade i min pluttbil för färd till Göteborg där färjan väntade. En tur jag gjort många gånger tidigare, särskilt som ung, och kan därför inte låta bli att jämföra.

Saker som skiljer nu från då:
Allt är sämre.

*Istället för hundringar kostar resan nu tusingar.

*Istället för underhålling i form av enarmade banditer, uppträdanden och taxfree-shopping till låga priser i stor butik bjussar Stena numera på ingen underhållning och taxfree-shopping till höga priser i mikrobutik.

*Istället för chokladspritsade wienerbröd av dansk modell till frukostbuffén serveras nu inga wienerbröd alls.

Ok trist såklart men då mitt resesällskap är hyvens så överlever vi trots allt, och väl framme i Fredrikshavn infinner sig som brukligt den där gemytliga känslan som endast finnes just här. Vi tar bilen upp till Danmarks allra nordligaste spets där två hav möts vid en vacker sandstrand. Någon kilometer därifrån ligger själva Skagen town, en vansinnigt mysigt liten kustby. Då vi verkar vara långt ifrån ensamma om att tycka detta startar nu en liten jakt i syfte att finna en parkeringsplats.

Och det är nu det händer. Mitt i denna jakt råkar vi irra oss in på en gågata som är packad med uteserveringar och framförallt en fullständig vägg av vandrande människor. I mild panik påbörjar jag en backande reträtt men människohorden befinner sig nu även bakom mitt fordon. Svett, ångest och pinsamhet. Människor som tittar på mig med blandad skadeglädje, ömkan och lättnad över att de inte bär mina skor. ”Dumma jävla svenskar” Jag ska aldrig mer åka på semester.

Då uppenbarar sig min skyddsängel. En korpulent äldre herre i linne som på engelska vrålar att jag måste ta mig igenom väggen, det går inte att backa nu. Stärkt av detta lyckas jag till slut nå ljuset där bortom och svänga av på en sidogata. Seger.

Tillbaka i Fredrikshavn vill min bokälskande dotter besöka ett antikvariat. Då det är ett danskt antikvariat finnes självfallet här även ett gediget urval av porr i både magasin som filmform, föredömligt placerat intill barnlitteraturen. Min uppmärksamhet fångas dock av det rika utbudet äldre och nyare begagnade spel. Allt ifrån Gameboy Advance till Playstation 5. Vilken jäkla toppenbutik. Læsehesten heter den, och hittas på Danmarksgade 25 i Fredrikshavn.

Jag köper två gamla Xbox OG spel som tidigare funnits i min ägo för 100 dkr styck. Rallisport Challenge 2 och Outrun 2. Minns att de när det begav sig för 20 år sen bjöd på förstklassig underhållning, men hur står de sig nu?
Här hemma nu på morgonen hämtas Xbox OG ner från vinden, dammig och jävlig. Jag har köpt en officiell HDMI konverter då min stora LED saknar SCART. När jag startar upp är konsolens datum inställt på november 2001 vilket vittnar om hur gammal denna hårdvara är. Sonen håller i Controller S medan jag myser med The Duke - denna smaklöst maffiga skapelse. Så amerikansk, så dum, så underbar. Vi provar först Rallisport 2 och har väldigt roligt. Det är snyggt, flyter bra och hyser grym körkänsla. Duken vibrerar på det där ”Harley Davidsonska” sättet, mer manligt än rimligt, och det känns lite som att några procent tämja vildhäst kommer på köpet vid spel med denna. I övrigt inget meckande med skapande av profiler etc, bara plugga i kontrollerna och köra. Grafiken är lågupplöst men snygg.

Nu vill jag ställa en fråga till er. Är det alltid snyggare med högupplöst grafik? Jag har märkt att jag ofta tycker det motsatta. Som i mitt favoritspel Legend of Zelda Twilight Princess t.ex där den suggestivt oskarpa Wii-versionen förmedlar än mer mysig sagokänsla än vad den högupplösta (och i övrigt alldeles utmärkta) remastern till Wii U lyckas med. Hur hade spelvärlden kunnat se ut om resurser fördelades om från högupplöst grafik till resten av innehållet tror ni?

Dags för Outrun 2, denna 80tals-ostiga gamla arkadpärla. Jag plockar upp spelet ur min väska och upptäcker att det är inplastat. Jaha? I antikvariatet stod tomma begagnade fodral på hyllorna. Man tog med sig dessa till kassan där butiksinnehavaren därefter hämtade skivorna på lagret. När han skulle hämta mina så tog det orimligt lång tid. Kanske för att han ej kunde finna skivan till Outrun 2 och istället skickade med ett sprillans nytt ex? Hursomhelst står jag nu inför ett dilemma. Bryta emballaget och avnjuta spelet eller undersöka möjligheten att sälja det till god förtjänst? Köpa ytterligare en kopia att spela med?

Medlem

"Är det alltid snyggare med högupplöst grafik?"

Ja.

signatur

I drank what?

Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Mirage:

"Är det alltid snyggare med högupplöst grafik?"

Ja.

lågupplösta texturer i 4k = fult (hittas ofta i halvdana remasters)
högupplösta texturer i 4k = fint

Medlem
Skrivet av TTuffing:

Nu vill jag ställa en fråga till er. Är det alltid snyggare med högupplöst grafik?

Nej.

Till exempel, PS1-spelet Castlevania: Symphony of the Night är gjort för att spelas i 320x240 (eller vad det nu är). Lågupplöst pixelgrafik med lite 3D-grafik här och där som passar in för dom är lågupplösta också. Spelet släpptes på nytt till PS4 för sex år sedan där 3D-grafiken är högupplöst och det ser faktiskt sämre ut, dom två grafikstilarna passar inte varandra lika bra.

Detta problem har ett flertal nyutgåvor av gamla spel och retro-inspirerade spel. Det blir en väldigt skärande grafikdesign, där nytt och gammalt blandas hej vilt utan någon tanke på helhetsintrycket. Det blev ju lite ramaskri över den högupplösta fonten i Final Fantasy Pixel Remaster också, folk ville ha lågupplösta bokstäver som passade spelet bättre.

Medlem
Skrivet av quadratis:

lågupplösta texturer i 4k = fult (hittas ofta i halvdana remasters)
högupplösta texturer i 4k = fint

Klart vi kan cherry picka för att hitta undantagen. Det är fritt fram att göra så för att få fram din poäng, jag står dock fast vid att högupplöst alltid är snyggare.

Lågupplösta texturer i 4k > lågupplösta texturer.

signatur

I drank what?

Medlem

Vad som är snyggare är extremt subjektivt, varför frågan är poänglös.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Vad som är snyggare är extremt subjektivt, varför frågan är poänglös.

Du menar att endast frågeställningar med objektivt rätta svar är värda att ställas på ett forum?

Spel har med åren blivit alltmer omfattande vilket bland annat medfört kraftigt utökade utvecklingstider. Då jag under sista tiden kommit att inse att jag föredrar äldre tiders upplägg med färre features och mindre högupplöst (men fortfarande avancerad med partikeleffekter etc) grafik, så undrar jag helt enkelt om jag i det tillhör en liten minoritet, eller rentav står helt ensam.

Ett exempel. Wave race 64. 7 banor, 4 fordon, extremt lågupplöst grafik, inga onlinefunktioner men väl 2p splitscreen. Fortfarande min favorit inom racing genren och med ovan nämnda Rallisport Challenge 2 samt Outrun 2 på top 5. Samtliga relativt ”enkelt” uppbyggda spel.

KoP
Medlem
Citat:

Är det alltid snyggare med högupplöst grafik?

Personligen tycker jag inte det. Det estetiska i ett spel, oavsett upplösning kan göra ett spel snyggt.

Det finns ett flertal gamla spel jag än idag tycker är snygga. T.ex Last Ninja spelen på C64'an och Another World och Flashback på Amigan.

Medlem
Skrivet av TTuffing:

Du menar att endast frågeställningar med objektivt rätta svar är värda att ställas på ett forum?

Nej då, bara att det är poänglöst att argumentera om vad som är bäst i frågor som är så uppenbart subjektiva.

Skriv gärna din åsikt, men var beredd på att acceptera att andra inte tycker likadant.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Avstängd

Nej det är inte alltid bättre med högupplöst.
Speciellt japanska spel som ser ut som anime.
Avskyr Anime

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vill bara inflika att Stena Danica har underhållning i form av livemusik, quiz osv på Lördagar. Var det den andra förjan ni åkte kanske? Jutlandica har bara en butik som har sämre utbud med.

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Managor:

Vill bara inflika att Stena Danica har underhållning i form av livemusik, quiz osv på Lördagar. Var det den andra förjan ni åkte kanske? Jutlandica har bara en butik som har sämre utbud med.

Ah ok så Danica är lite mer som förr då kanske? Vi åkte Jutlandica på ditvägen. Mindre utrymmen än man är van vid men nästan ok storlek på shoppen. Hemvägen gick dock via Stena Vinga som var katastrofalt sparsmakad med i stort sett endast en bar samt shop på typ 12 m2 att hänga på. Båda färjorna känns som mer godstransport än nöjesfärd.

Medlem
Skrivet av TTuffing:

Ah ok så Danica är lite mer som förr då kanske? Vi åkte Jutlandica på ditvägen. Mindre utrymmen än man är van vid men nästan ok storlek på shoppen. Hemvägen gick dock via Stena Vinga som var katastrofalt sparsmakad med i stort sett endast en bar samt shop på typ 12 m2 att hänga på. Båda färjorna känns som mer godstransport än nöjesfärd.

Har för mig att Jutlandica är mest för just transport och lastbilar. Jag väljer alltid resa med Danica sen jag råkade få Jutlandica en gång. Utbudet på alkohol var minst sagt skrattretande.

Danica har två butiker. En på samma våning som man går ombord med sprit, godis, leksaker, snacks, hudvård och parfym osv. Sen en våning över har de en butik med all öl, cider, alkoläsk, vin och sprit i bag-in-box. I båda butikerna har de ofta smakprover på olika drycker, vin på övervåningen och rom/whisky där under.

Danica har även ett alkohol-lotteri där man köper lotter från ringar. 25kr styck eller fem för 100.

Sen en rätt god buffé också!

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Managor:

Danica har två butiker. En på samma våning som man går ombord med sprit, godis, leksaker, snacks, hudvård och parfym osv. Sen en våning över har de en butik med all öl, cider, alkoläsk, vin och sprit i bag-in-box. I båda butikerna har de ofta smakprover på olika drycker, vin på övervåningen och rom/whisky där under.

Men gött, då finns det hopp! Danmark är ju så himla mysigt😊

1
Skriv svar