Tidernas spelår – Final!

Medlem

’97 med SM64, Lylat Wars, Mario Kart 64, Golden Eye och Diddy Kong Racing är väldigt svårslaget, där lägger jag min röst.

Medlem
Skrivet av LabRat:

Tycker att de ska få dela förstaplatsen.

Ja absolut, håller med! Båda är värda förstaplatsen! Det var ett svårt val, det svåraste valet hittills.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Aaaah, 1998 var året då sången av klångkande koben vibrerade tungt på LANen. Även ifall prästerna i Age of Empires musikaliska mantrande "Wololooo" hotade att överrösta det mellan varven så ersattes de dock kvick av "Nuclear launch detected" så fort StarCraft släpptes.
Vilka fantastiska minnen...tänk om man kunde få uppleva den tiden igen <3

Medlem

Jag vill rösta på båda.

Medlem

98 har två av mina absoluta favoritspel genom alla tider i Grim Fandango och Resident Evil 2 men röstar ändå 97 för som enskilt spelår så är det grymt starkt.

Medlem

'97, det är dock brutalt tajt, men det årtal som har gett oss Ultima Online förtjänar högsta placering på piedestalen för absolut nördavdyrkan.

Båda åren har tunga tongivande initiala släpp i serier som är i allra högsta grad levande och makalösa än idag, det enda året som är nära för mig är '00.

Medlem

Var tvungen att dra in frun för att diskutera över vilket år skulle röstas för. Även då var vi båda kluvna på grund av personligt tyck och tänk. Men var min röst så tji fick hon!

Medlem

1998 blir det på grund av HL, 1997 va nog ett bra år också på grund av FF7 men spel mera HL + mods. Rösta dock på 2000 över 1998 och 2002 över 1997.

Medlem

1998 var året då jag köpte min första Playstation. Första spelet var Spyro the Dragon. Fortfarande ett av mina favoritspel. Kom fler favoriter det här året. Resident Evil 2, Ocarina of Time, Metal Gear Solid, Grim Fandango, Half-Life.

Medlem

Var i princip helt jämnt. FF7 vs Starcraft liksom...
Tyckte först de var i princip helt jämnbördiga....

Men röstade på 98 för att Fallout 2 är bättre än ettan

Medlem
Skrivet av Daz:

Jag avstod att rösta.

Två väldigt bra spelår och jag har svårt att skilja dom åt för att kora en vinnare.

Do it!

Medlem

FFVII best game of all time för mig.

Medlem

att unreal nämndes i kommentarsfältet fick min röst att tippa över till 98.

Medlem

Kan det inte bara bli oavgjort? Kan inte rösta på något av åren utan att få lite ångest.

Men Fallout 2, Half-Life och Thief gör nog att rösten landar på 1998... tror jag.. behöver tänka några timmar till.

Medlem

blev 1997 här men vilken som än vinner så är det en win.

Fuck… röstade 97 pga Ff7 (tidernas bästa spel imo) MEN jag ångrar faktiskt pga kommentaren; Inget HL inget CS (och HL är ett av mina favoritspel också..) jaja, 97 blev det ändå!

Medlem

Gran Turismo. 98 absolut

Medlem

98 fick min röst.
Säger bara Warhammer: Dark Omen <3

Medlem

1997! final Fantasy VII räcker egentligen som motivering, men bara till Playstation kom även Twisted Metal 2, Castlevania Symphony Of The Night, G-Police och Suikoden.

Medlem

Valde 1997 men det var sjukt svårt att välja.

Medlem

Blev 98 för min del(HL, Rainbow Six, Unreal och RE2 var en stor del av min ungdom) men oavsett vilken som vinner så är det en "win-win" imo.

Sjukt grymma år båda två.


signatur

R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 2x27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

N64 var min första egna konsol, och samtliga spel som nämns 1997 var stora favoriter som gick varma i min konsol. Även om gaming började tidigare än så för mig, så var det för första gången jag själv ägde något som hade med mediet att göra. Det definierade helt klart min person, och när jag började samla på retro för ett gäng år sedan var det N64 som jag fokuserade helhjärtat på.

Det enda som fick mig att ens fundera över 1998 är just OoT till N64, och Half-Life. Jag minns fortfarande känslan när jag var hemma hos en kompis och såg det senare första gången. Jag var helt golvad, inte bara för FPS-genrens enorma steg framåt, utan för hur obehagligt spelet var i förhållande till allt annat jag hade spelat. Vet inte hur många timmar jag spenderade på att bara gå omkring och slå på allt jag såg med kofoten för att det var kul.

1997 vinner för mig, men 1998 är hack i häl.

Medlem

Blev 1997 för mig. Visst, jag älskar Half-Life men det var också det årets starkaste kort (imho) och stallet var helt klart starkare överlag året innan. Det är helt klart ett historiskt spelår på många sätt. En värdig vinnare i mina ögon.

Skribent

Final Fantasy VII väger otroligt tungt, men på det stora hela är blir nog 1998 det bättre spelåret för mig.

Medlem

Jag tycker nog detta forumet är lite väl nostalgiskt när man tycker att det bästa redan hände för 25 år sedan.

Jag är väl bitter för att inte ett enda av det jag röstat på har vunnit en omröstning 😄

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag tycker nog detta forumet är lite väl nostalgiskt när man tycker att det bästa redan hände för 25 år sedan.

Jag är väl bitter för att inte ett enda av det jag röstat på har vunnit en omröstning 😄

Det bästa hände för nästan 40 år sedan.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Den här omröstningen visar att medelåldern på FZ:s läsare är hög. Mina starkaste minnen och upplevelser från spel är omkring 2004-2006. (Jag spelade dock en massa Diablo och Starcraft hos vänner när jag var alldeles för ung för att göra det). Men det går inte att förneka att Half-Life och Baldur's Gate var revolutionerande. 1998 får min röst.

Eran med dessa spel är dock den bästa, enligt mig:
Half-Life 2 (och alla andra spel baserade på Source-motorn)
World of Warcraft
Guild Wars
Battlefield 2
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Company of Heroes

Jag spenderade tusentals timmar av min tonårstid i dessa spel.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Den här omröstningen visar att medelåldern på FZ:s läsare är hög. Mina starkaste minnen och upplevelser från spel är omkring 2004-2006. (Jag spelade dock en massa Diablo och Starcraft hos vänner när jag var alldeles för ung för att göra det). Men det går inte att förneka att Half-Life och Baldur's Gate var revolutionerande. 1998 får min röst.

Eran med dessa spel är dock den bästa, enligt mig:
Half-Life 2 (och alla andra spel baserade på Source-motorn)
World of Warcraft
Guild Wars
Battlefield 2
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Company of Heroes

Jag spenderade tusentals timmar av min tonårstid i dessa spel.

Tror inte det har med ålder att göra, de flesta här har spelat spel från alla dessa åldrar och benchmarkar dem med mer än bara grafik mmm.
Att folk gillar gamla spel ligger nog mycket i att de spelen var vädligt välgjorda och 90 talet hade mer creativ frihet i spelen än vad 2000+ verkade ha.(Framförallt 2010+)

Medlem
Skrivet av Sille:

Tror inte det har med ålder att göra, de flesta här har spelat spel från alla dessa åldrar och benchmarkar dem med mer än bara grafik mmm.
Att folk gillar gamla spel ligger nog mycket i att de spelen var vädligt välgjorda och 90 talet hade mer creativ frihet i spelen än vad 2000+ verkade ha.(Framförallt 2010+)

Nostalgi är en mycket stark känsla.

Dödgrävaren
Skrivet av Mikaelh:

Nostalgi är en mycket stark känsla.

Det är svårt för något nytt att mäta sig med något som var revolutionerande. SM64, 3d-revolutionen. Goldeneye gjorde mycket eget för FPS-genren på konsol. FF7 är såpass stort att de gör en remake i tre delar för att mjölka varumärket till max, och av många ansett som ett av de bästa spelen någonsin och kanske den största orsaken till att JRPG-genren fick genomslag även här lite mer västerut. Fallout är fortsatt ett stort varumärk och omåttligt populärt, Diablo uppfann mer eller mindre ARPG-genren och är än idag ett av de bästa spelen inom den, det är även fortsatt ett urstarkt varumärke nästan 30 år senare.

Sen så var Ultima Online det första riktigt stora lyckade MMORPG:et som gjorts, även det revolutionärt.

Andra spel som jag missat i listan, möjligen de släpptes senare i Sverige... Dungeon Keeper, Castlevania Symphony of the Night, Carmageddon.

Så jag tycker väl att det är mer än bara nostalgi att påstå att 1997 är ett av de bästa spelåren någonsin...

Skriv svar