Du kan stänga av risken att dö helt i Dragon Age: The Veilguard

Robot
Du kan stänga av risken att dö helt i Dragon Age: The Veilguard

Men ett "nightmare"-läge finns också. Alla ska med!

#dragon-age-veilguard


Medlem

Låter bra om det bara är svårighetsgraden som menas, men skulle gärna se en mer ingående visning av spelet. Hur djupa rpg-aspekterna är.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Sålänge spelet i övrigt är bra och har ett djup som hardcore-spelare kan uppskatta så spelar det väl inte så stor roll att dett alternativ finns. Men jag kan personligen inte fatta varför man skulle vilja spela på det sättet, känns rätt meningslöst och oengagerande, som att kolla på en film i 2x speed.

Medlem

Och där kom den.

Väntat på detta ett bra tag, Inklusivitet-mantrat når nu nya höjder av dumhet.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Och där kom den.

Väntat på detta ett bra tag, Inklusivitet-mantrat når nu nya höjder av dumhet.

Vad är felet med fler val? Varför bli upprörd över att någon annan kanske väljer att spela lättare än dig?

Jag är positiv till fler inställningsmöjligheter!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Skrivet av Alexraptor:

Och där kom den.

Väntat på detta ett bra tag, Inklusivitet-mantrat når nu nya höjder av dumhet.

Vad är problemet menar du?

Medlem

Ett spel för alla är ett spel för ingen


signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Inaktiv
Skrivet av Niklas Eriksson:

Vad är problemet menar du?

Han känner nog ingen ära eller nåt sånt i att klara ett spel som även mindre duktiga spelare kan klara av oxå.

Men borde ju gå att lösa med en broderduktig achievement

Medlem
Skrivet av dTexN:

Ett spel för alla är ett spel för ingen

I det här fallet är jag en adventurer-spelare och spelet är helt och hållet ett spel för mig. Jag tänker att ett mot-exempel räcker för att visa att du tänker lite snävt.
Sen finns det säkert många som inte gillar att andra har en annan upplevelse av spelet, och då kanske det inte är ett spel för dem, exempelvis.

Medlem

Ganska tydligt att de främst riktar sig till barn under 10 så detta var ju väntat. Vore ju hemskt om dessa spelare mötte något som helst motstånd.

KoP
Medlem

Tja, har ju hänt att man har spelat igenom ett par spel i storyläget när man har känt att storyn har varit det enda man vill avnjuta och strider inte har varit en speciellt central del utav spelet (men ändock existerat i viss mån).

Dvs det är inget nytt påfund detta med storyläge. Bara bra om man kan skräddarsy en upplevelse efter sina behov.

I Dragon Age vill jag personligen uppleva story och att banka på fiender, så där lär man inte välja storyläget.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Vad är felet med fler val? Varför bli upprörd över att någon annan kanske väljer att spela lättare än dig?

Jag är positiv till fler inställningsmöjligheter!

Har inget emot att folk väljer lägre svårighetsgrader, kör med fuskkoder, eller rentav moddar sina spel så att man inte kan dö eller får superkrafter, eller vad som helst.

Däremot så anser jag att spel som utvecklas med en alla-ska-med mentalitet, resulterar i objektivt sämre spel.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Och där kom den.

Väntat på detta ett bra tag, Inklusivitet-mantrat når nu nya höjder av dumhet.

Skrivet av dTexN:

Ett spel för alla är ett spel för ingen

Körde Baldurs Gate 3 på enklaste svårighetsgraden bara så ni vet <3

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Har inget emot att folk väljer lägre svårighetsgrader, kör med fuskkoder, eller rentav moddar sina spel så att man inte kan dö eller får superkrafter, eller vad som helst.

Däremot så anser jag att spel som utvecklas med en alla-ska-med mentalitet, resulterar i objektivt sämre spel.

Huh? Det är bara olika svårighetsgrader som massa andra spel har.
Så alla spel med svårighetsgrader är skit enligt dig och alla som spelar mindre än svåraste spelar fel?

Medlem

Valmöjligheter är bra.

Det jag är mest nyfiken på är dock djupet. Jag vill ha rpg ala Baldurs Gate 3 sett till dialoger, val och frihet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Däremot så anser jag att spel som utvecklas med en alla-ska-med mentalitet, resulterar i objektivt sämre spel.

Det kan jag förstå, men vi vet inte än hur det blir balanserat.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Karmak:

Huh? Det är bara olika svårighetsgrader som massa andra spel har.
Så alla spel med svårighetsgrader är skit enligt dig och alla som spelar mindre än svåraste spelar fel?

Du kanske borde faktiskt ta och läsa artikeln innan du ödslar tid på att bygga halmdockor. För det framgår ganska tydligt att det handlar om mer än bara "olika svårighetsgrader som massa andra spel har".

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Och där kom den.

Väntat på detta ett bra tag, Inklusivitet-mantrat når nu nya höjder av dumhet.

Skrivet av dTexN:

Ett spel för alla är ett spel för ingen

Skrivet av kebbe:

Ganska tydligt att de främst riktar sig till barn under 10 så detta var ju väntat. Vore ju hemskt om dessa spelare mötte något som helst motstånd.

Ingen av er har ordentlig läsförståelse. Detta är inget påtvingat. Spela på Hardcore om ni vill det istället.
Er e-penis krymper inte för att andra vill spela spel på story mode-svårighetsgrad.

Första Bayonetta hade också ett Super Easy Automatic Mode där spelet spelade sig själv av att man tryckte på en enda knapp och det blev ändå ett fantastiskt spel.

Medlem

Varför inte gå hela vägen och implementera en AI som spelar spelet åt folk?
Jobbigt att anstränga sig och vill man bara åt storyn så kan det ju vara ett vettigt alternativ.
Samtidigt kanske man kan få ett val för att skippa storyn också för folk som inte är så brydda om story i spel.

Nä, valmöjlighet är bra men det märks tydligt att valmöjlighet bara anses bra åt vissa håll. Ungefär som att diversifiering är bra men diversifierade tankegångar inte är det.

Geeks Gaming
Skrivet av dTexN:

Ett spel för alla är ett spel för ingen

Skrivet av kebbe:

Ganska tydligt att de främst riktar sig till barn under 10 så detta var ju väntat. Vore ju hemskt om dessa spelare mötte något som helst motstånd.

Skrivet av Alexraptor:

Har inget emot att folk väljer lägre svårighetsgrader, kör med fuskkoder, eller rentav moddar sina spel så att man inte kan dö eller får superkrafter, eller vad som helst.

Däremot så anser jag att spel som utvecklas med en alla-ska-med mentalitet, resulterar i objektivt sämre spel.

Oj, detta är ju inget direkt nytt. Flera olika spel har ju gjort liknande förr med framgång.
Om jag minns rätt så kunde man skräddarsy Pathfinder: kingmaker på liknande sätt också och det fungerade ju riktigt bra

Medlem

Om man försöker göra alla nöjda så blir till slut ingen nöjd


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

En svårighetsgrad som kan vara enkel för en person kan vara utmanande för någon med kognitiv eller fysisk funktionsnedsättning. Det blir liksom lite extra svårt om man kanske enbart kan spela med en hand och en svårare svårighetsgrad, men om spelet kan hjälpa att anpassa inställningarna kanske det blir överkomligt för den personen. Gillar valmöjligheter!

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Och där kom den.

Väntat på detta ett bra tag, Inklusivitet-mantrat når nu nya höjder av dumhet.

iddqd

Medlem

Förstår inte varför folk skiter på sig så mycket för att spel har med sånt här, när jag var liten fanns det fuskkoder etc. Kör inte på de här svårighetsgraderna bara, förstår inte problemet alls faktiskt. Finns t.ex en jävla massa folk med olika handikapp (både fysiska och mentala) etc. som kanske också vill uppleva storybaserade spel. Eller folk som kanske bara vill skippa utmaningen i just det här spelet etc. etc. De som gnäller över detta får fan ta och skärpa till sig lite.

Medlem
Skrivet av Fredede:

Sålänge spelet i övrigt är bra och har ett djup som hardcore-spelare kan uppskatta så spelar det väl inte så stor roll att dett alternativ finns. Men jag kan personligen inte fatta varför man skulle vilja spela på det sättet, känns rätt meningslöst och oengagerande, som att kolla på en film i 2x speed.

Precis, valmöjligheten är viktig. Jag tycker tanken är god att man vill inkludera alla, men få har lyckats i praktiken. Cuphead kompenserar svårigheten med tajta kontroller, Hexen komplexa pussel och leveldesign med belöningar och quake med svår bemästring, men lätt att lära sig.

Dragon age-teamet har bytt personal så ofta att visionerna och målgruppen ändrats, veilguard verkar inte vara något undantag.

Lutar åt "medium" för mig.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nä, valmöjlighet är bra men det märks tydligt att valmöjlighet bara anses bra åt vissa håll. Ungefär som att diversifiering är bra men diversifierade tankegångar inte är det.

Vad har detta med svårighetsgraden i Dragon Age att göra? Har du läst nyheten? Spelet går att göra svårare på samma sätt som det går att göra enklare så valmöjligheten är åt båda hållen.

Medlem
Skrivet av Thane:

Vad har detta med svårighetsgraden i Dragon Age att göra? Har du läst nyheten? Spelet går att göra svårare på samma sätt som det går att göra enklare så valmöjligheten är åt båda hållen.

Det är väl ändå en viss skillnad på att göra något enklare genom att ta bort skada helt och hållet jämfört med att göra något svårare?
Så att det skulle vara på samma sätt är det verkligen inte frågan om.

Dessutom skrev jag att valmöjligheter är bra.
Det betyder däremot inte att alla valmöjligheter är bra.

Vad är ens poängen med att spela ett spel om man till slut inte ens spelar? Det var min poäng. Att det förr eller senare kan komma att dras till sitt yttersta.
Vi har redan gott om zombies som konsumerar passiv media till den grad att man blir mörkrädd. Det behöver inte uppmuntras än mer.

När det kommer till handikapp räcker det att leta upp lite information om handikappade som spelar spel så inser man snabbt att väldigt många med hinder är bättre på spel än vad vi utan hinder är.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det är väl ändå en viss skillnad på att göra något enklare genom att ta bort skada helt och hållet jämfört med att göra något svårare?
Så att det skulle vara på samma sätt är det verkligen inte frågan om.

Dessutom skrev jag att valmöjligheter är bra.
Det betyder däremot inte att alla valmöjligheter är bra.

Vad är ens poängen med att spela ett spel om man till slut inte ens spelar? Det var min poäng. Att det förr eller senare kan komma att dras till sitt yttersta.
Vi har redan gott om zombies som konsumerar passiv media till den grad att man blir mörkrädd. Det behöver inte uppmuntras än mer.

När det kommer till handikapp räcker det att leta upp lite information om handikappade som spelar spel så inser man snabbt att väldigt många med hinder är bättre på spel än vad vi utan hinder är.

Men det är fortfarande saker som finns där om man vill. Precis som fuskkoder förr i tiden när man kunde göra sig odödlig i Doom eller Warcraft 2. Förstörde det spelet på något vis för de som valde att inte spela med koder?

Tillgänglighet är alltid något positivt så länge det är valbart.
Se bara på Celeste där du ges möjligheten att kunna slå på oändligt med dashar i spelet som tekniskt sett förstör bandesignen men är fantastiskt för de personer som tyckte spelet var för svårt men ändå önskade att få uppleva spelet och dess tema.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Du kanske borde faktiskt ta och läsa artikeln innan du ödslar tid på att bygga halmdockor. För det framgår ganska tydligt att det handlar om mer än bara "olika svårighetsgrader som massa andra spel har".

Det är olika svårighetsgrad att kunna ändra hur svårt spelet ska vara... eller vad kallar du det?

Det är en valmöjlighet. det är ingen som hotar dig du måste spela på enklaste.

Låt folk spela som de vill.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det är väl ändå en viss skillnad på att göra något enklare genom att ta bort skada helt och hållet jämfört med att göra något svårare?
Så att det skulle vara på samma sätt är det verkligen inte frågan om.

Dessutom skrev jag att valmöjligheter är bra.
Det betyder däremot inte att alla valmöjligheter är bra.

Vad är ens poängen med att spela ett spel om man till slut inte ens spelar? Det var min poäng. Att det förr eller senare kan komma att dras till sitt yttersta.
Vi har redan gott om zombies som konsumerar passiv media till den grad att man blir mörkrädd. Det behöver inte uppmuntras än mer.

När det kommer till handikapp räcker det att leta upp lite information om handikappade som spelar spel så inser man snabbt att väldigt många med hinder är bättre på spel än vad vi utan hinder är.

Vilka valmöjligheter är det som inte är okej?

123
Skriv svar