Snabbkollen – Föredrar du fantasy eller sci-fi?

Medlem

Jag vill ha humor eller realism. Så litet av fantasy eller sci-fi som möjligt.

Medlem

Båda är bra tycker jag också, och bästa är när vi kan få både och. Space marines =D

Medlem

50/50 för min del så avstod rösten. Borde funnits ett tredje alternativ, "Lika mycket".

Medlem

Sci-fi any day.
Tröttnade på fantasy för ca 25 år sedan och intresset har inte kommit tillbaka.
Visst kan jag se nån fantasy film eller spela nåt spel ibland men det är inget jag aktivt söker upp.

Medlem
Skrivet av submariner:

9/10 spel som släpps till konsoll är ju någon av dessa två så stort grattis till alla er som älskar Sci-fi och Fantasy spel. Själv föredrar jag skräck alla dar i veckan

Tar man några tjända spel som Resident Evil Village och Alien: Isolation så har du ju fantasy och sci-fi. Så du kanske lutar mot båda då så länge de är kryddade med skräck

Medlem

Sci-fi all the way (egentligen inte, utan postapokalyps is the shit.)

Men även skräck som inte riktigt känns som en ensam genre utan ofta ett bra tillägg samma som med cyberpunk är ett additiv till sci-fi ett plus i kanten så att säga.

Fantasy går väl an men charmen och intresset dog efter sagan om ringen filmerna så slutet av tonåren antar jag slutade även lösa fantasy litteratur i samma veva och har inte känt någon dragning dit sen dess.

Medlem

Båda i lika omfattning. Så tog fram en tärning och slog. Slumpen visade Sci-Fi så det fick bli det.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Fast Might & Magic-spelen är ju sci-fi förklätt till fantasy där demoner är aliens och änglar är robotar.
Utspelar sig även på olika planeter. Man kan hitta laservapen osv. Science Fantasy kan man kanske kalla det.

Sant, jag glömmer bort det hela tiden. Spelat främst Heroes 2-3 och kan inte minnas att det tas upp där. Så för mig är Might and Magic världen mer fantasy än sci-fi :).

Medlem

Scifi utan tvekan

Medlem

Det beror, märkligt nog, helt på vilket medium jag konsumerar.

När det gäller spel är det nog 50/50. Så länge det inte utspelar sig i modern tid är jag nöjd.
Ska jag trycka igång en film- eller serie föredrar jag helt klart sci-fi (med LotR och GoT som de stora undantagen).
Ska jag å andra sidan läsa en bok är det utan tvekan fantasy som gäller. Tror aldrig att jag läst sci-fi utan att bli uttråkad.

(Röstade på sci-fi eftersom ME, HZD och SC väger marginellt tyngre än Witcher 3 och WoW)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Föredrar du glass eller choklad...

Medlem

TV/Film = Sci-fi
Spel = Fantasy

Medlem

Det beror 100% på spelet.

Medlem

Jag är en sci-fi nörd.
Ska jag välja film på streamningstjänster går jag direkt på sci-fi men blir irriterad då de pressar in många fantasy filmer dit.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Gimme Deus Ex / 2077 dystopi!
Fördel med fantasy att det är mer öppet för mytiska skräckvarelser

Medlem

Har favoriter i båda genrer, så avstår röst helt enkelt.

Medlem

Gillar bägge, men tror jag föredrar sci-fi lite mer. Det beror nog vilken humör jag är på.

Medlem

Fan va svårt.
Har så specifik smak.

Gillar mörkare fantasy, typ Diablo fast mindre edgelord demoner med horn, vingar och eld. Mer Lovecraft-inspiration. Är inte så mycket för Tolkien alls.

Men gillar också industriell "realistisk" retrofuturistisk sci fi, som typ Alien.

Testpilot

Tar ett sjyst rymdskepp över alver och träpåk alla dagar i veckan, tyvärr släpps det alldeles för få kvalitativa titlar i sci-fi-genren.

Vet inte varför utvecklare relativt enkelt kan få till drakar och eldklot i sömnen, där man springer milsvis med häst genom skog och plockar bär för en häxbryggd. Ofta okej skriven dialog med intressanta detaljer i miljön.

Men så fort man lär tänka på rymden, då verkar det bli total hjärnmos i det kreativa kontoret. De får oftast till science-delen numera, men fiction blir ofta en ren och skär eftertanke. Förstår inte varför det skulle vara någon skillnad på att skriva en karaktär i rustning kontra en rymddräkt. Eller för den delen fylla "tomrummet" med mer än asteroider.

Gör "bara" The Expanse, fast i spelform. Det finns inte ett bättre facit att jobba utifrån!


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Medlem

Shadowrun är min favorit värld, så sci fi fantas. Den här frågan blev knixig

Medlem

SF har alltid varit min favorit av någon anledning. Mycket på grund av att teknologin är lättare att acceptera än magi och spöken mm. Det är lite för lika dagens bronsålder religioner som fortfarande spökar och sätter onödiga käppar i hjulen varje framsteg människor gör. Och extra mycket om det får fantasierna av vackla som allt från att jorden är rund till hur organismer igentligen utvecklas. Då blir det extra otrevligt.

Medlem

I open world, då har fantasy fördel.
Annars är ofta sci-fi bättre.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tar ett sjyst rymdskepp över alver och träpåk alla dagar i veckan, tyvärr släpps det alldeles för få kvalitativa titlar i sci-fi-genren.

Vet inte varför utvecklare relativt enkelt kan få till drakar och eldklot i sömnen, där man springer milsvis med häst genom skog och plockar bär för en häxbryggd. Ofta okej skriven dialog med intressanta detaljer i miljön.

Men så fort man lär tänka på rymden, då verkar det bli total hjärnmos i det kreativa kontoret. De får oftast till science-delen numera, men finction blir en ren och skär eftertanke. Förstår inte varför det skulle vara någon skillnad på att skriva en karaktär i rustning kontra en rymddräkt. Eller för den delen fylla "tomrummet" med mer än asteroider.

Gör "bara" The Expanse, fast i spelform. Det finns inte ett bättre facit att jobba utifrån!

Precis så. Känns som att spelskaparna är besatta av bombastiska berättelser över många stjärnsystem i hela galaxen. Det är inte så det behöver vara varje gång. Vi har 8 planeter, ett gäng dvärgplaneter, hundratals månar och ett oräkneligt antal andra objekt bara i vårt solsystem. Skriv en tightare story som är mer relaterbar i vårt eget system utan skitnödiga utomjordingar. Typ som i The Expanse.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Precis så. Känns som att spelskaparna är besatta av bombastiska berättelser över många stjärnsystem i hela galaxen. Det är inte så det behöver vara varje gång. Vi har 8 planeter, ett gäng dvärgplaneter, hundratals månar och ett oräkneligt antal andra objekt bara i vårt solsystem. Skriv en tightare story som är mer relaterbar i vårt eget system utan skitnödiga utomjordingar. Typ som i The Expanse.

Håller med! I synnerhet som de flesta spel misslyckas fatalt med att skriva intressanta utomjordingar. Antingen är de renodlade monster som i Alien, eller så är de bleka kopior av oss människor.

Jag brukar ofta nämna Mass Effect: Andromeda* i sammanhanget. Allt utspelar sig i en annan galax, med sex-sju olika utomjordiska raser. Men ändå upplever man mindre olikheter där än vad man gör på tunnelbanans blå linje. Varför alls ha utomjordingar i spelet, om de är precis som vi?

*Egentligen gäller det alla ME-spel. Men det är tydligast i Andromeda.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

12
Skriv svar