Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Mitt svar var att jag använder en tank-build jag gjort som jag bara älskar. Kortfattat, man gömmer sig bakom en stor sköld, maxar sin poise genom att ha tung armor på sig och sedan ett vasst vapen som går att pokea med fast man har skölden öppe. Sedan hjälpte nya talismaner man hittade i DLC som ytterligare ökade stamina-regen och lite sånt.

Typ så jag spelade i första dark souls. Kul att höra att det funkar för det svåraste i Elden ring.
Bara en fråga: Vad är syftet med hög poise om du har skölden uppe när du attackerar?

Medlem

Kör nu expansionen i co-op. Kul när man blir invaderad och gör om sig till en del av omgivningen och den som invaderat inte hittar en. 🤣 I coop måste man dock döda bossarna två gånger. 💪

Medlem

Vissa tycker att det är för mycket dödtid i miljön. Att dom kunde skala ner världen.
I mitt tycke skulle det förstöra hela spelet.
Ja, det finns döda ställen, många av dom, men det finns lika många ställen som gör något. Leder till "gear" eller storyn framåt.
Accepterar definitivt att alla inte gillar upplägget, men jag personligen älskar det.
Det är From Software helt enkelt. Gillar man det inte så gör man det inte.
Några kastar skit på dom för detta, jag skulle kunna kasta så mycket skit på andra utvecklare för jag gillar inte deras världar.
Men varför?!
Om jag inte gillar det spelar jag det inte.
Är inte svårare än så.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Otroligt DLC det här. Har haft riktigt kul! Tror jag gjort det mesta nu, men vissa quests missade jag. Typiskt From!

Sugen på att påbörja NG+++++ och köra igenom DLC igen.

10/10 över hela brädet

Medlem

Shadow of the Erdtree bara fortsätter att ge och ge!
Mysigt och mäktigt ställe.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Råkade vandra in på sista bossen nu och well damn. Mitt build har för det mesta fungerat bra genom spelet, men yeah inte där. Han ta två steg sen sten död. 😅
Kan nog behöva överge min magi build nu, och kanske skaffa mer än 20 i stamina känns det som efter några försök till i alla fall. Men vem vet kanske bara var trött, får testa imorgon igen.

Övrigt så var jag inte alls redo på att slutet skulle komma så fort. Fortfarande två kart fragments jag lyckats missa så får försöka hitta de först innan jag försöker avsluta.

Medlem
Skrivet av anon_4660:

Asmongold slutar spela för DLC är för svårt för att vara kul...
Tur man inte orkar spela själv...

Ja han var ju ingen höjdare på orginalspelet heller om man säger så haha.

Om man inte har tålamod eller ork att dö ett gäng gånger för att lära sig mönster och attacker på bossar. Eller man helt enkelt tycker det är för svårt, är det väll bara att köra mimic tear och summona någon / några. Då kommer man förbi sitt hinder och kan fortsätta kötta på, förstår verkligen inte vad problemet är..

Medlem

Fråga om någon vet. Fungerar Mohgs Shackle fortfarande för att ta bort hemliga dörrar? Vågar inte googla, då får man väl femtioelva andra artiklar om annat samtidigt som spoilar sönder(vågar inte ens läsa denna tråd längre ;P).


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Shadow of the Erdtree bara fortsätter att ge och ge!
Mysigt och mäktigt ställe.

Där var jag också igår. Himla go stämning där.
Cool gubbe 😊

Medlem

Ahopp, som dom gav vika för den skrikande minoriteten, trist. Men även med detta lär dom väl böla att det är för svårt.

https://www.bandainamcoent.com/news/elden-ring-patch-notes-ve...

Attack and damage negation curve scaling of the Shadow Realm Blessings has been revised.

  • The attack and damage negation has been increased for the first half of the maximum amount of Blessing enhancements, and the second half will now be more gradual.

  • The attack and damage negation granted by the final level of Blessing enhancements has been slightly increased.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Ahopp, som dom gav vika för den skrikande minoriteten, trist. Men även med detta lär dom väl böla att det är för svårt.

https://www.bandainamcoent.com/news/elden-ring-patch-notes-ve...

Attack and damage negation curve scaling of the Shadow Realm Blessings has been revised.

  • The attack and damage negation has been increased for the first half of the maximum amount of Blessing enhancements, and the second half will now be more gradual.

  • The attack and damage negation granted by the final level of Blessing enhancements has been slightly increased.

Fan va trist, då hann man inte klara det innan dom gjorde det lättare 😭

Medlem

Miyazaki: "Ungefär lika stort som Limgrave"

Oooook, vi säger så Herr Zaki. Herregud. Visst, till ytan kan det möjligen stämma, men innehållet är mer välfyllt, minst sagt.

Vet inte hur många gånger jag sagt/tänkt "holy shit" och "wow" under expansionen. Land of Shadow är helt jävla fenomenalt och jag får samma upptäckarglädje/känsla som jag fick från basspelet, Det kan verkligen pirra till i kroppen ibland, underbart! Och då har jag mycket kvar, som tur är.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Nu har jag dräpt sista bossen i SOTE. Känns bra även om den gick ner på andra försöket. Lirar med mimic tear, hög level och med utrustning som inte kräver att jag lär mig alla mekaniker och tajmingen på bossarnas attacker. Det är så jag vill ha det, jag är lat 😂

Expansionen är 5/5. Så himla go stämning och fantastisk värld att utforska. Men med det sagt vill jag ändå passa på att vädra lite negativt. Det handlar om belöningar, eller brist på belöningar. I SOTE brydde jag mig inte mycket om uppgraderingsmaterial, som summonblommor och smedjestenar, utan endast om fragmenten som gör dig allmänt starkare samt dem som stärker summons. Man hittar massa fina nya vapen också men då ska man orka respecca och uppgradera för att kunna använda dem, vilket jag inte gjort. Och vad ska man förresten använda sin nya utrustning till när majoriteten av spelet redan är avklarat? Visst, man kan starta journey 2, men då ska man springa igenom massa content som blir alldeles för lätt för att komma till det göttiga.
Om något så hade jag önskat att SOTE (och egentligen hela Elden ring) lät en uppgradera vapen bara med hjälp av runes, samt haft ett läge där man får prova sin nya utrustning mot utmanande motstånd. Dvs utan att behöva starta en ny journey och som inte handlar om multiplayer. Men men, kanonspel oavsett.

Medlem

Hittade en rolig sköld som jag är tvungen att använda nu ett tag när jag kör multiplayer.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Och vad ska man förresten använda sin nya utrustning till när majoriteten av spelet redan är avklarat?

Detta är nog mitt största klagomål. Önskar att man hade kunnat komma åt dlc:t tidigare för att kunna gå in och samla på sig lite go utrustning och vapen. Hade varit kul att köra en ny gubbe som inte varit så hög level med ny utrustning/vapen ftån dlc i base game.

Nu får jag hoppas att jag kan hitta någon summon som kan spöa Mohg åt mig för jag klarar inte honom med så låg level på min gubbe och vapen.

I både Bloodborne och Dark Souls 3 kunde man ta sig till dlc (Ashes dlc i DS3) relativt tidigt och sno åt sig lite goodies och köra igenom base game med.

Medlem

Behöver tips! Ska börja med dlc:t nu tänkte jag, jag började med helt ny karaktär förra helgen och besegrade nu Mohg vid level 104 (med summon Kristoff) och vapen +17... så min fråga, betyder det att jag är redo att hoppa in direkt, eller bör jag levla upp lite mer innan? Vad hade ni gjort?

Medlem
Skrivet av culliford:

Behöver tips! Ska börja med dlc:t nu tänkte jag, jag började med helt ny karaktär förra helgen och besegrade nu Mohg vid level 104 (med summon Kristoff) och vapen +17... så min fråga, betyder det att jag är redo att hoppa in direkt, eller bör jag levla upp lite mer innan? Vad hade ni gjort?

Jag var level 90 med min gubbe när jag hoppade in. Du får utforska mycket till en början och samla scadutree fragments och revered spirit ashes. Scadutree ökar styrkan och tåligheten för din gubbe specifikt i dlc:t och spirit ashes ökar dina summons styrka. Tänk Sekiro om du spelat det. Typ samma grej.

Medlem

Jag börjar närma mig slutet nu, är vad jag gissar på den sista Legacy Duggen.

Tyvärr känner jag att expansionens bossar överlag har varit en aningen för lätta, speciellt nu mot slutet då jag one-shottat dom flesta. (Öh jävla elitist-skryt! Ne, bara säger att det är lite trist och den där Scaduu-buffen skulle kanske skippats ). Det skulle ha varit kul att testat utan den där förbannade Scaduu-fragment buffen. Jag traggla mer från dom första bossarna vid release än nu mot mitten/slutet.

Visst skulle jag kunnat välja att inte använt fragmenten, vilket jag kanske skulle gjort, men lätt att vara efterklok, men det känns ju lite trist att behöva hoppa över den buff som gör att du blir starkare i expansionen.

Har inte stött på den där riktiga väggen som jag gillar att få kämpa med ett tag, typ Malenia. Vem vet, kanske stöter på det nu mot slutet.

Med det sagt är det fortfarande en otrolig expansion och lär ge det en fullpott när jag är klar. Önskar bara att dom inte hade lagt till den där buffen så tidigt utan vid ett senare tillfälle.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Ro-Jaws:

Jag var level 90 med min gubbe när jag hoppade in. Du får utforska mycket till en början och samla scadutree fragments och revered spirit ashes. Scadutree ökar styrkan och tåligheten för din gubbe specifikt i dlc:t och spirit ashes ökar dina summons styrka. Tänk Sekiro om du spelat det. Typ samma grej.

Tackar då dyker jag in. Har bara lirat ER och DS1 hittills, men jag tror jag fattar grejen.

Medlem
Skrivet av Ro-Jaws:

Detta är nog mitt största klagomål. Önskar att man hade kunnat komma åt dlc:t tidigare för att kunna gå in och samla på sig lite go utrustning och vapen. Hade varit kul att köra en ny gubbe som inte varit så hög level med ny utrustning/vapen ftån dlc i base game.

Nu får jag hoppas att jag kan hitta någon summon som kan spöa Mohg åt mig för jag klarar inte honom med så låg level på min gubbe och vapen.

I både Bloodborne och Dark Souls 3 kunde man ta sig till dlc (Ashes dlc i DS3) relativt tidigt och sno åt sig lite goodies och köra igenom base game med.

Vet inte om det är möjligt att gå in i dlcn men jag har ju warpat till det området där dlcn är genom att invardera 3 spelare och bloda ner det där tyget så spawnar man i närheten. Gissar dock att bossen är på tok för höglevlad för mig.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vet inte om det är möjligt att gå in i dlcn men jag har ju warpat till det området där dlcn är genom att invardera 3 spelare och bloda ner det där tyget så spawnar man i närheten. Gissar dock att bossen är på tok för höglevlad för mig.

Jag är utanför Mohg nu med en level 40 gubbe men är inte tillräckligt duktig för att få ner honom med +4 Reduvia Dagger.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Jag börjar närma mig slutet nu, är vad jag gissar på den sista Legacy Duggen.

Tyvärr känner jag att expansionens bossar överlag har varit en aningen för lätta, speciellt nu mot slutet då jag one-shottat dom flesta. (Öh jävla elitist-skryt! Ne, bara säger att det är lite trist och den där Scaduu-buffen skulle kanske skippats ). Det skulle ha varit kul att testat utan den där förbannade Scaduu-fragment buffen. Jag traggla mer från dom första bossarna vid release än nu mot mitten/slutet.

Visst skulle jag kunnat välja att inte använt fragmenten, vilket jag kanske skulle gjort, men lätt att vara efterklok, men det känns ju lite trist att behöva hoppa över den buff som gör att du blir starkare i expansionen.

Har inte stött på den där riktiga väggen som jag gillar att få kämpa med ett tag, typ Malenia. Vem vet, kanske stöter på det nu mot slutet.

Med det sagt är det fortfarande en otrolig expansion och lär ge det en fullpott när jag är klar. Önskar bara att dom inte hade lagt till den där buffen så tidigt utan vid ett senare tillfälle.

Man borde kunna tacka nej till buffar, det är ju inte för att det ska vara lätt man lirar from soft lir. Med det sagt tog det mig nyss 40-60 försök att få ned rakasha (som ju borde räknas som enklare än de flesta bossarna) visst utan summons och annan hjälp, men ändå. Bävar inför fortsatta resan haha. Oh snälla from och miyazaki sluta aldrig förgylla mitt gamingliv. Finns inget som ger mig sådan frustration rller glädje som dessa spel. Mvh gammal räv som finnes en spelglädje som man inte fått sedan barnsben med deras titlar.

Medlem

Har börjat på en tredje build så jag känner mig ”uptofight” när dlc kommer på rea till hösten/vintern. Som jag nog nämnt tidigare i forumet hade jag hellre velat ha en mindre öppen värld i nästa spel vilket jag hoppas precis dlc:t just är.

Medlem

Jag tog precis Messmer på mitt första försök.

Vet ärligt talat inte om jag ska vara nöjd eller besviken.

Tänkte lägga ner för dagen men ville bara gå in och se vad jag hade att smaka på.

Ingen great rune aktiverad men hade golden vow, Blessing of the erdtree, O flame grant me strength samt Tiche som spirit summon.

lvl 213 Faithbuild, Blasphemous blade, Scadutree lvl 16 och Ashes lvl 7. Ingen cheese(inte för att jag vet hur han skulle ha cheesats, men lika bra att säga) eller spam överhuvudtaget(Vilket man lätt kan göra med Taker's Flame via Blasphemous blade).

Använde totalt 5 st healing pots och en enda FP pot.

Asså, det enda jag fått höra om honom är att han skulle vara riktigt jävla svår och det var han ju då inte. Har såklart inte spoilat någonting öht(well, mer än att jag fått höra att han är svår) så gick in helt blind.

Är detta pga nerf patchen? Är jag överlevlad?

Jag... Är kluven.

Förövrigt två bossar som var lite kämpiga var:

Commander Gaius som tog mig åtta försök samt Bayle the Dread som jag tog på sex försök. Läste i efterhand om att folk är väldigt missnöjda med Gaius pga hans helt pajja hitboxes och det kan jag hålla med om. Draken tyckte jag om, gav mig en fin utmaning ändå. Alla andra har varit en cakewalk Tror Miquella är härnäst för mig(om man nu ens möter denne). Har verkligen rensat kartan annars. Blir att göra en ordentlig lista av alla bossar och mina intryck av dom när jag tillslut klarat av allt.

Medlem

@Zensu
Stor risk att du var överlevlad. Jag vet inte vilken ordning det är tänkt så svårt att säga men för mig var messi tredje bossen och min scadulvl runt 6. Jag kör på ng+2 och är lvl 200 och tyckte det var rimlig och rolig utmaning. Blasphemous är väl även det cheesigaste vapnet från grundspelet så det bidrar säkert till upplevelsen du har


signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

@Zensu
Stor risk att du var överlevlad. Jag vet inte vilken ordning det är tänkt så svårt att säga men för mig var messi tredje bossen och min scadulvl runt 6. Jag kör på ng+2 och är lvl 200 och tyckte det var rimlig och rolig utmaning. Blasphemous är väl även det cheesigaste vapnet från grundspelet så det bidrar säkert till upplevelsen du har

Jo kom till honom ganska sent då jag missade hans ingång och hittade den idag när jag nosade runt, ja du vet vart.

Life steal är en ganska fet bonus med Blasphemous blade och som jag skrev, Taker's Flame som är otroligt lätt spammad. Men det förbjuder jag mig själv ifrån att missbruka.

Men är inte RoB det faktiskt mest ostiga vapnet av basspelet annars?

I NG+ kommer jag iallafall köra någon helt annat build med något vapen som ger mig lite mer utmaning och även köra utan spirit ashes som jag brukar göra på uppföljande vändor

Medlem

Jag fortsätter köra base game med min nya gubbe lite. Efter jag hittade lite nya vapen i dlc blev jag sjukt sugen på en perfumer build med fokus på poison. Aldrig kört någon liknande build och har jäkligt skoj måste jag säga. Kul att procca både poison och rot sen springa runt lite och skjuta lite pilar (något jag aldrig heller använt mig av) med min serpent bow för att sen avsluta med poison moth flight. Vill suga på dlc:t ett tag så det är ändå kul att köra två parallella karaktärer.

Medlem

Jag tror jag förmodligen har stött på min vägg nu, herrjävlars hehe.

Känns fint att få kämpa igen! Får se hur lång tid det här kommer ta nu då.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv
Skrivet av Korvspad:

Fan va trist, då hann man inte klara det innan dom gjorde det lättare 😭

När du har maxat så gör det ingen skillnad mot tidigare.

Om ni nu vill ha svårare och man inte ska få använda summons etc så skit i uppgradera, kör utan armor, kör med bara knytnävarna, andvänt inga healings

Medlem
Skrivet av anon_4660:

När du har maxat så gör det ingen skillnad mot tidigare.

Om ni nu vill ha svårare och man inte ska få använda summons etc så skit i uppgradera, kör utan armor, kör med bara knytnävarna, andvänt inga healings

Vad menar du, när man har maxat? Vad gör ingen skillnad?

Så här såg det ut före och efter patchen, så visst har det gjort skillnad. Främst i början/mitten men även lite mot slutet fast där är det inte lika stor påverkan.

Men visst kan man välja att inte använda fragments(men man vill gärna inte att det är omöjligt för gemene man), Men det förstör även lite av själva RPG-delen, man vill ha någon känsla av progress, man kunde lika gärna ha låtit det vara som det var, enligt mig. Folk kan börja med att sluta böla att saker är för svårt till att börja med, i ett FromSoftware spel. Det finns tillräckligt med hjälpmedel med summons och Spirit Ashes, kan tyckas.

Kan ju dock säga att bossen jag är på just nu så känns inte Scadu-buffen direkt hehe.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skriv svar